BIOGRAFIJA
Maja Bosnić (1985, Beograd) je kompozitorka i izvođačica savremene eksperimentalne muzike. Njena poetika usmerena je ka fenomenima apsurdnih rešenja, ograničene mogućnosti, neočekivanih raspleta, uz participaciju publike, te neretko tretiranje instrumenata kao „redi-mejd” objekata i svakodnevnih predmeta kao muzičkih instrumenata. Doktorirala je kompoziciju u klasi profesora Rodžera Redgejta (Roger Redgate) na Goldsmits univerzitetu u Londonu (Goldsmiths University of London), Velika Britanija i zaposlena je kao docentkinja na Katedri za kompoziciju Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu.
Kao dobitnicu stipendije i rezidencije Progetto Positano 2023. godine, berlinski ansambl Mosaik je izveo autorski koncert sa njenim kompozicijama u dvorani Kesselhaus im Kulturbrauerei u Berlinu.
Album „Portret kompozitorke: Maja Bosnić” sa dva diska je izdao centar CK13 iz Novog Sada.
Godine 2010. osnovala je udruženje za savremenu muziku Zabuna u okviru kojeg organizuje radionice i koncerte.
Stvara muziku za različite ansamble, orkestre, elektroniku i višemedijske umetničke projekte i njene kompozicije su do sada izvođene na internacionalnim umetničkim i muzičkim festivalima, među kojima su: Varšavska jesen (Poljska), Muzikprotokoll, Impuls, Koncertna sezona bečke dvorane Musikverein (Austrija), Heroines of Sound, UpToThree, CTM festival u Berlinu, festival nove muzike u Darmštatu, Festival mladih umetnika u Bajrojtu (Nemačka), IYAF festival u Kingstonu na Temzi, Forum kompozitora u Londonu (Engleska), Tzil Meudcan festival u Tel Avivu (Izrael), Distat Terra festival 2022 (Argentina), Spaziomusika u Kaljariju (Italija), Mesta i subjekti u Plovdivu (Bugarska), Timsonia festival nove muzike u Temišvaru (Rumunija), Dilian simpozijum i akademija za novu muziku na Mikonosu (Grčka), više koncerata harfiste Stef von Vyckt (Belgija i Holandija), Bang On A Can festival (SAD) kao i Međunarodna tribina kompozitora, festival S.U.T.R.A. u ime algoritma, Eufonija, Aprilski susreti (Srbija). Među mnogobrojnim narudžbinama njene muzike, posebno su značajne narudžbine ansambla Rajot iz Velike Britanije, koji su je 2022. godine selektovali među 718 drugih kompozitora, Blek Pejdž Orkestra, koji su dobili podršku fondacije Ernst fon Simens i Austrijskog ministarstva kulture za narudžbinu i produkciju njene kompozicije 2021. godine, FREE ansambla (Frajburg/Bazel), kao i izvođenje čuvenog ansambla Klangforum Wien na Mikonosu 2019. godine.
Školovanje
Prva istraživanja savremenog umetničkog stvaralaštva Maja Bonić je započela tokom 2003. godine na Letnjoj školi kompozicije u Limeriku (Irska), te na Festivalu mladih umetnika u Bajrojtu (Nemačka). Od 2004. do 2007. godine studirala je kompoziciju kod prof. Milana Mihajlovića na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a zatim završila master i doktorske studije u klasi prof. Rodžera Redgejta na univerzitetu Goldsmits u Londonu.
Dalja želja za profesionalnim usavršavanjem i nadogradnjom znanja rezultirala je studiranjem doktorskih transdisciplinarnih studija savremenih umetnosti i medija (Fakultet za medije i komunikacije, Beograd), sa odobrenom temom za doktorsku tezu Epistemologija transdisciplinarnih odnosa konceptualne muzike i konceptualne umetnosti, pod mentorstvom prof. dr Miodrag Šuvaković.
Pored studija kompozicije, Maja je završila i master studije na Katedri za solfeđo i muzičku pedagogiju. Master rad Formalna analiza klavirskog koncerta Majkl Tipeta odbranila je pod mentorstvom prof. Miloša Zatkalika.
Studirala je i čembalo u klasi prof. Zorice Ćetković, kao i savremeni grčki jezik (Neohelenske studije) na Filološkom fakultetu u Beogradu, ali ih je napustila odlaskom u London na dalja usavršavanja iz kompozicije, tokom 2007. godine.
Maja Bosnić učestvovala je na mnogim radionicama i master-klasovima, te tako imala priliku da se usavršava uz čuvene kompozitore (izbor): Internacionalni letnji kursevi nove muzike u Darmštatu (Nemačka), profesori: Sara Nemtsov (Sarah Nemtsov), Klara Janota, Dženifer Volš (Jennifer Walshe), Du Jun, David Helbih (David Helbich), Ketrin Miliken (Catherine Milliken); Creative GC: Art and Science Connect – The Graduate School of City University of New York (Njujork, SAD), Agloritmički zvuk, profesor: Mark Fel (Fell), Malicin Kortez i Sojun Park; Kompozitorski forum Kornel univerziteta sa Tonjom Ko i Malin Beng (Itaka, Njujork); Dilijan akademija za novu muziku (Mikonos, Grčka), profesori: Beat Furer (Beat Furrer), Samir Odeh-Tamimi, Dimitri Papageorgiju (Dimitri Papageorgiou); Impuls. festival i 11. akademija savremene muzike (Grac, Austrija) Majkl Majerhof (Michael Maierhof), Simon Lofler (Løffler), Kristijan Diersten (Christian Dierstein); Sounds of Wander 2 – masterklas kompozicije sa Simonom Šten-Andersenom (Simon Steen-Andersen); Sounds of Wander 1 – masterklas kompozicije sa Hajom Černovin (Chaya Czernowin), Milano, Italija; Re:new festival – masterklas sa kompozitorom Larsom Graugardom (Lars Graugaard), Kopenhagen, Danska; Festival mladih umetnika u Bajrojtu (Nemačka) – kurs kompozicije, profesori: Volfgang Rim (Wolfgang Reim) i Džejms Klark (James Clark); Irska letnja škola kompozicije (Limerik, Irska), profesori: Nikola LeFanu (Nicola LeFanu), Ian Vilson (Wilson), Martin O’Liri (O’Leary), Ian Brabazon, Kevin O’Konel (O’Conell).
RADOVI
Izvedena dela (izbor):
- \com.app.data – švajcarska premijera, izvođenje od strane ansambla Zone Expérimentale. Otvaranje festivala „SPIEL! Games as Critical Practice festival”, Velika sala Muzičke akademije u Bazelu, 2023.
- Concentrate β 13.46Hz za solo harmoniku i aplikaciju Brain Waves, premijerno izvođenje, Konak Kneginje Ljubice, Beograd, Srbija, narudžbina Luke Lopičića, 2023.
- projections [001=>2] – izvođenje od strane asnambla Riot: Injo Berade (harmonika), Deni Teo (violončelo), Distat Tera 2022 festival, Rio Negro, Argentina, 2023.
- Koncert Autorski portret Maje Bosnić, Kulturni centar Vojvodine „Miloš Crnjanski”, Novi Sad, Srbija, 2022.
- projections [001=>2] – Branko Džinović (harmonika), Aleksandar Latković (violončelo), „Nova srpska muzika za violončelo i harmoniku”, Salon narodnog muzeja Zrenjanina, Kulturni centar Šabac, Savremena galerija Subotica, Narodni muzej Pančevo, 2022.
- Still Life With Clock – izvođenje od strane Duo Dubois iz Italije, Međunarodni festival Spaziomusica 2022, Kaljari, Italija.
- ((mno.go)) – izvođenje od strane Black Page Orchestra iz Beča, Novi Sad 2022 – Evropska prestonica kulture, Druga Evropa, Gradska koncertna dvorana, Novi Sad, koncertno izložbeni prostor Fakulteta umetnosti u Nišu, Zadužbina Ilije M. Kolarca, Beograd i Dvorana Musikverein, Beč, Austrija, 2022.
- Izvođenje slobodne improvizacije Andreje Andrića: Koncert za kompjutersku mrežu [elektronska muzika], Međunarodni festival Beyond Quantum Music, CZKD, Beograd, 2022.
- – izvođenje od strane ansambla Metamorfozis i Lane Jelenković, 31. Međunarodna tribina kompozitora, SKC, Beograd, 2022.
- Best of fibres – svetska premijera, Riot ensemble (flauta, oboa, klarinet, violina, viola, violončelo), Međunarodni festival Tzlil Meudcan, Studio Anette, Tel Aviv, Izrael, 2022.
- \com.app.data i aranžmani popularnih numera video igrica: Super Mario, Spejs invejders i Tetris – izvođenje od strane ansambla Zabuna, Fond za nauku Republike Srbije, Botanička bašta i Centar za promociju nauke, Silosi, Beograd, 2022.
- Vessels (160935km) – izvođenje od strane harfiste Stef van Vinkta, koncert ansambla EMC Extended Music Collective, Hag, Holandija i dvorana Tinneport, Gent, Belgija 2022.
- Lebdeće čestice PM 2,5 i 10 – svetska premijera [narator, vibrafon, električna violina i elektronika], Kulturni centar Srbije u Parizu, Francuska, 2022.
- there – premijerno izvođenje (objavljivanje internet strane putem koje se izvodi kompozicija) od strane ansambla False Relationships and the Extended Endings Ensemble, Internet strana: staythere.online, Frajburg, Nemačka i Beograd, Srbija, 2021.
- Still Life With Clock – premijerno izvođenje od strane Duo Dubois iz Italije, Međunarodni festival Spaziomusica u sali Taverna Maderna, Kaljari, Italija, 2021.
- ((mno.go)) – premijerno izvođenje Black Page Orchestra iz Beča, Međunarodni festival musikprotokoll 2021, MUMUTH, Gyorgy Ligeti Saal, Grac, Austrija, 2021.
- Vessels (160935km) – srpska premijera, uživo izvođenje: Gorana Đurgus, 30. Međunarodna tribina kompozitora, SKC, Beograd, 2021.
- the Q and A piece – premijerno izvođenje, Internacionalni festival savremene muzike u Darmštatu, Nemačka, 2021.
- The Subtle Function of Not Me – premijerno izvođenje [elektronska muzika], Izložba Treebark Recipes, KROV – centar za vizuelnu antropologiju, Beograd, 2021.
- Vessels (160935km) – objavljen snimak na kompilaciji Futurist/Sound Art Compilation 2020. [akuzmatika], FEM-MEDIA-ART, SAD, 12.2020.
- Menuet4phoneS – predstavljena kompozicija kao video instalacija, Thailand New Music and Art Symposium 2020, Bangkok, 2020.
- \com.app.data – izvođenje i snimanje za program RTS klasika, Duo harmonika Bellowstop: Marko Trivunović i Đorđe Vasiljević, 29. Međunarodna tribina kompozitora, Zadužbina Ilije M. Kolarca, Beograd, 2020.
- pneumothorax (ˌnjuːməʊˈθɔːræks) – svetska premijera [solo saksofon i klavir], Belgrade SAXperience Festival – Narodni muzej Beograda/online, Beograd/Beč, 2020.
- The Upgrade – izvođenje [kamerni orkestar sa pametnim telefonima i video projekcijom] Muzikon orkestar, Kvaka 22, Beograd, Srbija, 2020.
- Izvođenje slobodne improvizacije Andreje Andrića – Koncert za kompjutersku mrežu [elektronska muzika], OscilloScope Online Concert; Network Music Festival; Station of Commons – Online FestivaL; YouTube Concert, 2020.
- projections [001=>2] – svetska premijera [harmonika i violončelo], Sala Beogradske filharmonije, Beograd, Srbija, 2020.
- PHONES:ON – nova muzika za pametne telefone, organizator i izvođač koncerta na kom su izvedene dve autorske kompozicije: The Upgrade i \com.app.data, Srpsko narodno pozorište, Novi Sad i Sala Beogradske filharmonije, Beograd, Srbija, 2019.
- – svetska premijera, ansambl Metamorfozis [čembalo i gudački orkestar], Bioskop Balkan, Beograd, Srbija, 2019.
- The Upgrade [kamerna verzija: glas, flauta, truba, harmonika, klavir, viola, kontrabas, elektronika i video] – 28. međunarodna tribina kompozitora, SKC, Beograd, Srbija, 2019.
- Muzika za interaktivnu instalaciju (AI): T.Ractor: EveryDayLifePoetry. The Book of Beginnins – Festival S.U.T.R.A. u ime algoritma, Muzej nauke i tehnike, Beograd, Srbija, 2019.
- \com.app.data – grčka premijera [izvodi Klangforum Wien: alt saksofon, harmonika, viola i violončelo], Gripario kulturni centar, Mikonos, Grčka, 2019.
- Menuet4phoneS – grčka premijera, Gripario kulturni centar, Mikonos, Grčka, 2019.
- C:\GAME> start – svetska premijera [solo harmonika], Eufonija festival, Eđšeg kulturna stanica, Novi Sad, Srbija, 2019.
- Menuet4phoneS – srpska premijera, Webiz 7.0. konferencija, Velika sala hotela Zrenjanin, Zrenjanin, Srbija, 2019.
- Patchwork – srpska premijera [solo kontrabas], Ustanova kulture Stari grad, Beograd, Srbija, 2019.
- \com.app.data – austrijska premijera [verzija za četiri perkusioniste], Festival nove muzike – Impuls (Impuls) 2019, Grac, Austrija
- Menuet4phoneS – svetska premijera, Festival Si-Ti-Em (CTM), Berlin, Nemačka, 2019.
- \com.app.data – svetska premijera [viola i harmonika], Festival Timsonia 2018, Bastionul Terezije, Temišvar, Rumunija, 2018.
- Kavitacija – izvođenje, [2 barokne violine, barkona viola, viola da gamba i čembalo], 27. međunarodna tribina kompozitora, SKC, Beograd, Srbija, 2018.
- Kavitacija – svetska premijera [2 barokne violine, barkona viola, viola da gamba i čembalo], Kulturni centar Novog Sada, Srbija, 2018.
- The Upgrade – svetska premijera [kamerna verzija: glas, flauta, harmonika, klavir, viola, kontrabas, elektronika i video], Internacionalni festival savremene muzike u Darmštatu, Nemačka, 2018.
- Muzike za predstavu Dom Bernarde Albe, režija: Ana Grigorović, premijera: Narodno pozorište u Beogradu, Srbija, 2018.
- A/C Modulations – svetska premijera [solo klavir], Ustanova kulture Parobrod, Beograd, Srbija, 2018.
- Kavitacija – svetska premijera audio snimka [2 barokne violine, barkona viola, viola da gamba i čembalo], Sounds of Matter, Beč, Austrija, 2018.
- Shhhumigrad Live – svetska premijera, [Slobodna improvizacija na elementima i objektima Španske kuće u Savamali], Festival Dan:G, Španska kuća, Beograd, Srbija, 2015.
- Zabuna na sceni.02/Kako ti kažeš! – svetska premijera [žamor publike, vodič, flauta i klarinet], Studentski kulturni centar u Beogradu, Srbija, 2012.
- Zabuna na sceni.01/Donesi svoju buku! – engleska premijera [ozvučen ansambl: flauta, klarinet, el. gitara, klavir, el. viola, kontrabas, publika, gomila zvučnih objekata, elektronika i video]: Internacionalni festival umetnosti za mlade u Kingstonu na Temzi, Engleska; bugarska premijera: Festival savremenog performansa „Mesta i predmeti” u Plovdivu, Bugarska, kao i Festival Aprilski susreti u Beogradu, Srbija, 2011.
- after d – svetska premijera [visok ženski glas, flauta i orgulje], Festival KOMA’7, Sala Beogradske filharmonije, Beograd, Srbija, 2010.
- Ponovo pfff… – svetska premijera [solo kontrabas], Zadužbina Ilije M. Kolarca, Beograd, Srbija, 2010.
- Bondres – svetska premijera, [mešoviti hor i simfonijski orkestar], Koncertna sala, Univerzitet Goldsmits u Londonu, Engleska, 2010.
- Chanc6 – srpska premijera [elektronska muzika], Sala Udruženja kompozitora Srbije, Beograd, Srbija, 2008; svetska premijera: Koncertna sala, Univerzitet Goldsmits u Londonu, Engleska, 2007.
- Re_search – muzika za savremeni balet – svetska premijera [elektronska muzika], Triniti Laban, London, Engleska, 2008.
- Canoes Can Be Treacherous – svetska premijera [gudački kvartet], Koncertna sala, Univerzitet Goldsmits u Londonu, Engleska, 2008.
Medijska emitovanja muzike Maje Bosnić u zemlji, regionu i inostranstvu (izbor):
- projections [001=>2] – ciklus posvećen prošlogodišnjoj, 32. Međunarodnoj tribini kompozitora u Beogradu, Muzika Viva, Radio Beograd 3, 2024.
- – emitovanje snimka izvođenja i prikaz kompozicije, emisija Muzika Viva, Radio Beograd, Treći program, 2023.
- Emisija posvećena delima Maje Bosnić, emitovani snimci kompozicija: Vessels (160935km), Plucked., The Upgrade, A/C Modulations i Kavitacija. Emisija „Savremena srpska muzika“, Radio Beograd, Treći program, 2022.
- ((mno.go)) – emitovanje dela kompozicije i razgovora sa kompozitorkom, emisija „Art-erija” na Radio televiziji Vojvodine, Novi Sad, 2022.
- ((mno.go)) – emitovanje dela kompozicije i narativni prikaz dela, emisija „Dnevni magazin kulture”, Radio Beograd 2, 2022.
- ((mno.go)) – emitovanje dela kompozicije i razgovora sa kompozitorkom, emisija „Kulturni dnevnik”, Radio Televizija Srbije, Prvi program, Beograd, 2022.
- Radio emisija posvećena stvaralaštvu Maje Bosnić. Emitovane kompozicije: \com.app.data, Kavitacija, Plucked., A/C Modulations i pneumothorax, emisija „Autogram“ Zorice Premate, Radio Beograd 2, 2022.
- ((mno.go)) – emitovanje izvođenja sa festivala Muzikprotokol, u emisiji „Izlog sadašnjice”, Treći program, HRT radio, Zagreb, Hrvatska, 2022.
- ((mno.go)) – emitovanje snimka premijernog izvođenja od strane Black Page Orchestra iz Beča, emisija Zeit Ton austrijskog radija 1 (Ö1), Beč, 2021.
- C:\GAME> start – emitovanje snimka izvođenja Branka Džinovića na festivalu Eufonija 2019, emisija „Vek harmonike – Eufonija 2019”, Radio Beograd, treći program, 2021.
- \com.app.data – emitovanje video snimka živog izvođenja na 29. Međunarodnoj tribini kompozitora, Duo harmonika Bellowstop: Marko Trivunović i Đorđe Vasiljević, RTS Klasika, Beograd, 2021.
- \com.app.data – emitovanje snimka koncerta iz Galerije Progres Saše Mirkovića i Vladimira Vlagojevića, emisija „Vek harmonike”, Radio Beograd 3, 2021.
- Kavitacija – emitovanje premijernog izvođenja Beogradskog baroka sa 27. Međunarodne tribine kompozitora, SKC, Beograd [barokni kvintet], Radio Beograd 3, 2020.
- Menuet4phoneS – emitovanje u radio emisiji „Smart Phones: Der kluge Klang?”, WDR 3, Studio Neue Musik, Nemačka, 2020.
- The Upgrade i \com.app.data emitovanje u radijskoj emisiji „Dnevnik muzičke omladine” JMU, Radio televizija Vojvodine, 2020.
- \com.app.data – emitovanje u radijskoj emisiji „Ustanak”, Radio Beograd 202, 2019.
- The Upgrade i \com.app.data emitovanje u radijskoj emisiji SBS Srpski, australijska radio stanica, 2019.
Umetnički projekti:
- Saradnica na projektu: Festival internacionalnog studentskog teatra – predavač, Fakultet dramskih umetnosti, Univerziteta umetnosti u Beogradu, 1–3.2020.
- Saradnica na projektu: Savremena izvođačka praksa na perkusijama, Univerzitet za muziku i izvođačku umetnost u Gracu, Austrija (Die Universität für Musik und darstellende Kunst Graz), 1–2.2019.
- Saradnica na projektu: Novi muzički teatar u praksi i realizaciji, Akademija za muziku u Darmštatu, Nemačka (Akademie für Tonkunst, Darmstadt), 14–7.2018.
- Saradnica na projektu: Centar za istraživanje savremene muzike, Forum kompozitora, Univerzitet Goldsmits u Londonu, Engleska (Goldsmiths, University of London), 02–2008.
- Autorka i rukovoditeljka inovativnog projekta: PHONES:ON – Nova muzika za pametne telephone, Studentski kulturni centar, Beograda, Srbija, 2019–
- Rukovoditeljka i koautorka projekta „Menuet4phoneS” interaktivni muzički performans za publiku sa pametnim telefonima, CTM Festival 2019, Berlin, Nemačka, 22.1–2.2019.
- Saradnica na projektu digitalizacije zvučne biblioteke Udruženja kompozitora Srbije, Udruženje kompozitora, Beograd, Srbija, 15.10.2014–11.2014.
- Saradnica na projektu i izvođač u delu „Veliko učenje” Kornelijusa Kardjua, Contemporary Art Today, Plovdiv, Bugarska, 20–6.2011.
- Saradnica na projektu i izvođač u delu „Veliko učenje” Kornelijus Kardjua, Muzikološki institut Univerziteta u Varšavi, Poljska (Instytut Muzykologii Uniwesytetu Warszawskiego), 7–1.8.2010.
Priznanja i nagrade:
Maja Bosnić je dobitnica prestižne stipendije Prođeto Pozitano 2023 (Progetto Positano), koju dodeljuje berlinski ansambl za novu muziku Mozaik (mosaik) i dve fondacije: Ernst fon Siemens Muzikštiftung i Vilhelm Kempf kulturštiftung. Dobitnica je stipendija Fonda za mlade talente Ministarstva za omladinu i sport Republike Srbije, pet godina za redom (2008/09–2012/13) za doktorske studije u Londonu, festivala Donaueschinger Musiktage 2014, kao i stipendije In memoriam Iannis Xenakis dodeljenu od strane Dilian akademije za novu muziku 2019. iz Grčke. Tokom 2020. godine osvojila je treću nagradu na internacionalnom takmičenju kompozitora Next Generation, pohvalu na Tajlandskom simpozijumu za novu muziku, pohvala Andrea Ćerazo Rimske nagrade za kompoziciju, kao i umetnički grant od sekretarijata za kulturu grada Arhusa, Danska.
Teorijski radovi i izdanja:
Od 2019. godine njene partiture izdaje i distribuira Babel Scores.
Do sada je objavljeno više pozitivnih kritika i prikaza izvođenja njenih kompozicija, dok je možda najznačajniji članak u međunarodnom žurnalu Tempo o premijernom izvođenju kompozicije the Q and A piece u Darmštatu 2021. godine.
Pored izlaganja na umetničkim konferencijama i panelima, autorkinja je objavljenih tekstova Neželjeni muzički ostaci (Unwanted Musical Residues), kao i Transdisciplinarna čitanja „Kraja teorije umetnosti” Viktora Burgina (Transdisciplinary Reading of Burgin’s “The End of Art Theory”) u naučnom časopisu Art and Media Journal u saradnji sa K. Novakovom, I. Sakićem i N. Raketić.
Izlagala je svoja istraživanja na mnogim konferencijama, među kojima su „Tehnološki asistirana audiacija u novoj kompozitorskoj praksi” (Viljnus) i „Značaj potrage za ženskim pismom (Elen Siksu) u savremenoj muzici” (Helsinki).
Album sa dva diska njenih kompozicija objavio je centar CK13 iz Novog Sada pod nazivom „Portret kompozitorke: Maja Bosnić” na kom su studijski snimci programa autorskog koncerta, kao i rezultata trodnevne radionice „Muzika: umetnosti redi-mejd(ov)a” koju je održala u CK Vojvodine „Miloš Crnjanski” i CK13 krajem 2022. godine.
Širi doprinos umetnice:
Od početka 2010. godine, pri udruženju Zabuna u Beogradu, Maja Bosnić organizuje projekte koji imaju za cilj da podrže i podstaknu razvoj savremene muzike i uopšte kulturne scene u Srbiji. Do sada su projekti dobili podršku velikih institucija, kao što su: Evropska kulturna fondacija, Austrijski kulturni forum, Gete Institut, Grad Beč, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijat za kulturu grada Beograda, SKC, Beogradska filharmonija, Fondacija Ernst fon Simens Muzikštiftung, udruženje Urban Inkubator, Kreativno mentorstvo i Gete Institut u Beogradu, kao i privatnih kompanija među kojima su: AOFI, VIP, Würth, BG Electronics. Uspešnost realizovanih projekata pokazuje i činjenica da su ostvarena mnogobrojna gostovanja na inostranim umetničkim festivalima, kao i formirana međunarodna partnerstva. Projekti:
- Klasika na 120 decibela – turneja Blek Pejdž orkestra u Srbiji (2022) – čuveni Bečki ansambl za savremenu muziku je održao tri koncerta (Beograd, Niš, Novi Sad) i dve prezentacije za studente (Beograd i Niš) i predstavio lokalnim scenama nove i multimedijalne pristupe muzičkom stvaralštvu i izvođenju. Projekat su podržali Ernst fon Simens Muzikštiftung, Austrijski kulturni forum, Grad Beč, Fakultet muzičke umetnosti u Beogradu, Univerzitet umetnosti u Nišu, SOKOj.
- PHONMUS (2020 – 2021) – internacionalne radionice za unapređenje digitalnih veština kompozitora kroz kolaboraciju sa kreativnim programerima. Partneri: dvorana „Vatroslav Lisinski” (Zagreb), „UCAM” univerzitet u Murtiji (Španija), „FTS” fondacija iz Firence (Italija), „FREE” ansambl iz Frajburga (Nemačka), „Dilijan akamedija za novu muziku” i Ergon ansambl iz Atine (Grčka).
- PHONES:ON – New Music with Smartphones (2019) – interaktivni celovečernji koncertni sajam raznolikih savremenih kompozicija i performansa koji se izvode uz upotrebu pametnih telefona, pored instrumenata, video projekcije i aktivnog učešća publike. Ovaj projekat je srpskoj publici prvi put predstavio dela poznatih kompozitora kao što su Dženifer Volš, David Helbih i Johanes Krajdler. Cilj projekta jeste da privuče medijsku pažnju, podstakne diskusije, zaintrigira publiku i otvori um novoj budućoj publici. Koncert je izveden u sali Beogradskoj filharmoniji i Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, kao i delimično i u okviru 28. međunarodne tribine kompozitora.
- Zvečkalica (2015–2020) – muzičke radionice za razvoj buduće publike, kroz edukaciju roditelja i muzičku stimulaciju kompletnog i kvalitetnog razvoja kod deteta od 0 do 6 godina. Program se izvodi u domu za odojčad i decu bez roditeljakog staranja „Dragutin Filipović Jusa”, u dečijoj psihijatrijskoj klinici Dr Selaković, kao i u više predškolskih ustanova, udruženja i škola roditeljstva u Beogradu.
- Shhhumigrad (2015) – radionice sa koncertom za ne-muzičare jednog grada. Projekat predlaže nov model posmatranja različitih mesta u gradu, pretvarajući ih u muzičke instrumente koje sviraju građani, služeći se samo predmetima koji su se zatekli na licu mesta. Projekat je sproveden kroz nekoliko radionica i improvizacionih sesija, kao i konačnim koncertom u okviru festivala Dan-G u Savamali u Beogradu (2015).
- Zabune na sceni (2010–2012) – interaktivne scenske instalacije u kojim učestvuje i publika, a potom dobija svoj personalizovani DVD. Zabuna na sceni.01/Donesi svoju buku! i Zabuna na sceni.02/Kako ti kažeš! preispituju i kombinuju kontekst tradicionalnog muzičkog koncerta i muzejske instalacije, a bave se temama iz svakodnevnog života (zvuci iz života u gradu, ili zvuci razgovora ljudi oko nas). Istovremeno, uvažavaju prisustvo i kreativnu moć publike, te svako dobija mogućnost da nastupi i potom naruči video snimak sa svojim imenom u knjižici izvođača. Zabune na sceni su bile deo redovnog programa SKC Beograd, i izvele su se na otvaranju festivala Aprilski susreti 2011, otvaranju festivala savremenog performansa Sites+Subjects u Plovdivu (Bugarska) i na festivalu IYAF 2011 u Kingstonu na Temzi (Engleska).
- Muzička profesija (2014) – edukativna radionica o informativnim statističkim podacima vezanim za muzičko školovanje i dalja usmerenja učenika srednjih muzičkih škola u Srbiji, koja ima za cilj da na vreme pomogne u informisanom donošenju karijernih odluka.
REFERENCE
„Dok su se akcije i zvuci izvođača sve više približavali teritoriji Fluksusa, istovremeno zadržavajući izuzetan stepen koordinacije, instrukcije na snimku su sve više zalazile u potraživanje ličnih podataka. Bosnić nam donosi umetničku praksu koja je varljivo zabavna: slobodna duhovitost pobija oštro istraživanje post-digitalnih medija, koji leže potkožno na komplekcnoj površini ove muzike.” Maks Ervin, „First Performances – Darmstädter Ferienkurse 2021”,Tempo br. 76, 15.12.2022.
„…dok je Maja Bosnić, u svom duhovitom maniru, gudače opremila plastičnim karticama kojma su, uz vođstvo čembala, odsvirali njeno delo Pluked. Svirači su bili izmešteni iz svog udobnog ambijenta, nije bilo ni jedne jedine melodije, stvoren je zvuk između tona i šuma, energičan i izazovan.” Zorica, Premate, „30. međunarodna tribina kompozitora”, Politika, Kulturni dodatak, 17.10.2022.
„…(Blek pejdž orkestra) specifični su po kompoziciji (Maje Bosnić) čiji zvuk dostiže jačinu od 120 decibela, nakon čega svaki jači oštećuje sluh. Za njeno izvođenje učesnici i publika koriste štitnike za uši, a namera je da se pokaže kako muzika nije samo čulni doživljaj, već ima sposobnost i da izazove vibracije tela. (…) Muzički komad „((mno.go))“ Maje Bosnić pisan je specijalno za ovaj ansambl, a njena ideja bila je da napiše kompoziciju koja može da se doživi celim telom.” Arterija – RTV Vojvodina, prilog pripremila: Milica Rančić, 14.10.2022.
„…Naš najreprezentativniji koncertni prostor (Kolarčeva Zadužbina) sinoć je zaličio na bioskop koji nudi takozvano 4-de iskustvo. Uz pokretne slike projektovane na video bimu, prvih dvadesetak minuta programa sedeli smo sa štitnicima na ušima kroz koje su dopirali muzika i udari proizvedeni na bini pomoću ozvučenih akustičkih i elektronskih instrumenata. Ti udari su širili vibracije po sali tako da je doživljaj bio ne samo soničan, nego i telesan. Na ovaj način smo, namerno ću tako reći, iskusili izivođenje dela „((mno.go))” beogradske kompozitorke Maje Bosnić, zasnovanog na, kako autorka kaže, preispitivanju anatomije slobode u sviranju i receptivnom iskustvu.” Dnevni magazin kulture, Radio Beograd 2, prilog pripremila: Smiljka Jovanović, 12.10.2022.
„…kompozicija (Maje Bosnić) se sluša na 120 decibela sa štitnicima za uši i to je deo generacijskog izraza. Nije reč samo o poređenju s tradicijom, više je uvid u okolnosti u kojima živimo. Reč je o umetničkom pogledu na uticaj multimedijalnih uređaja, statusa u društvu i događaja koji nas oblikuju. Naše okruženje je glasno. Mi u tim uslovima stvaramo.” Kulturni dnevnik, RTS, 11.10.2022.
„Plucked. od Maje Bosnić. Što se ove kompozicije tiče, moram reći da sam bila fascinirana. Čembalo započinje svoju stakato melodiju, a prati ga orkestar gudača koji za okidanje žica koriste plastične kartice (bus plus…knjžare vulkan…kreditne…kome je šta manje vredno). Veoma zanimljivi efekti se postižu plastikom po žicama i po telima (drvetu) instrumenata. Imala sam više asocijacija. Prvo me je muzika podsetila na veoma moćnu scenu bega čoveka kroz šumu po kiši i blatu u filmu Čista formalnost (Una pura formalita) od Đuzepea Tornatorea, a u kom je Morikone ‘radio’ muziku. Vrlo slični efekti i izraz se čuo u ovoj Majinoj kompoziciji. Nakon toga imamo prelazak gudača u udarače i sve počinje da liči na ritual nekog afričkog plemena, a zatim na zvuk voza koji ide po lošim šinama gde se stalno osećaju spojevi koji liče na preskakanje. Zvuk koji je orkestar postigao u ovoj kompoziciji je bio fascinantan, moram priznati…mada malo sam se plašila za sigurnost instrumenata.” Ana Samardžić, Plavi krug književnosti, „Lutajući reporteri”, 06.10.2022.
„Ostvarenje /com.app.data Maje Bosnić, iz 2018. godine, ima podnaslov: Večno promenljiva kompozicija za muzičare sa mobilnim aplikacijama. U svojim delima Maja Bosnić koristi zvuke iz svakodnevnog života, te često instrumente pretvara u mašine ili predmete. U fokusu ove kompozitorke eksperimentalne konceptualne muzike, trenutno je istraživanje mobilnih aplikacija kako bi, po njenim rečima, iz njih izvukla maksimalan zvučni i umetnički potencijal. U kompoziciji /com.app.data Maja Bosnić koristi besplatne aplikacije za pametne telefone sa Google play i Apple store-a uporedo sa muzičkim instrumentima, i to tako da one diktiraju muzički materijal, reaguju na živi zvuk instrumenata, stvaraju i proizvode zvuk, diriguju izvođačima i uživo ih snimaju i reprodukuju uz dodatne efekte. Duo Mirković – Blagojević premijerno je izveo ovu kompoziciju na festivalu Timsonia 2018. godine u Temišvaru, a delo se nalazi i na programu ovogodišnje, 29. međunarodne tribine kompozitora u Beogradu.” Radio Beograd 3, Emisija „Vek harmonike”, urednica: Marija Vuković, 06.09.2020.
„Razigrani komad Maje Bosnić – Plucked. za čembalo i gudački orkestra jeste upravo ono što i sam naslov najavljuje: ironičan skerco u kom su gudači suprotstavljeni čembalu kroz različite tehnike picikata, kol lenja i raznovrsnih lupkanja, grebanja i klizanja na samim instrumentima. Izvršava svoju funkciju i zatim se „odčupkava“ u tišini. Fasnicantan deo programa i zanimljiva muzika!” Džošua Ćik, recenzija audio izdanja „La Follia” ansambla Metamorfozis, 08.06.2020.
„Komad pod nazivom /com.app.data je napisan za muzičare sa besplatnim mobilnim aplikacijama. S obzirom na to da smo danas u velikoj meri zavisni od mnogobrojnih aplikacija, ideja kompozitorke bila je da istražuje i isprobava aplikacije koje bi mogle svojim zvučnim svetom da nadograde mogućnosti instrumenata na sceni. U tome vešto i uspeva, stvarajući potpuno jedinstven zvuk stapanja i kombinovanja instrumenata, elektronike, notifikacija i blutut zvučnika.” Dnevnik muzičke omladine, Radio-televizija Vojvodine, Urednica: Jovana Golubović, 04.01.2020.
„Maja Bosnić se inspirisala raznim baroknim verzijama La Folie , postavljajući u centar svoje kompozicije Plucked (Okidanje) za čembalo i gudače jedan tehnički gest: picikato. Uz tempo i metar originalna autorka je preuzela i neke njegove jedva primetne motive, a hipostazu svoje instalacije usmerila na razne vrste tipova picikata i, uopšte, okidanja žica (setimo se Baha, Čajkovskog i Britna), pa je taj koncept proširila i na lupkanje i kuckanje po korpusima instrumenata. Tako se gudači „instrumenti napravljeni da pevaju”, „prisiljavaju“ da zvuče kao ekstenzije čembala, prirodom dobijanja zvuka „zaduženog” za okidanje i picikato. Izvrsno, veselo i duhovito, posebno u čudesnoj „streti” pri kraju koja se pretvorila u šum padanja kiše”. Zorica Premat, „Nova dela srpskih kompozitora”, Politika, Kulturni dodatak, 8.12.2019.
„Među najmlađim kompozitorima izdvojile su se kreativno superiorne i autentične Maja Bosnić i Sonja Mutić. Maja Bosnić je napravila pravu multimedijalnu igrariju – muzički teatar za šest instrumenata i mobilne telefone Upgrade/Nadogradnja, delo dejstveno, intrigantno, duhovito i kritički jasno, a muzički dorečeno i veoma ozbiljno skrojeno.” Zorica, Premate, „28. međunarodna tribina kompozitora”, Politika, Kulturni dodatak, 14.10.2019.
„Dok se Beogradska filharmonija borila za svoje mesto (uveče) pod vedrim nebom, u njenoj sali sedmoro mladih, predvođenih pijanistkinjom Majom Bosnić, izveli su Phones:On, interaktivni koncert nove muzike. Kompozicije stranih i domaćih autora (uklj. par Majinih) na razne (audio i video) načine koriste mobilne telefone, kombinuju ih s tradicionalnim instrumentima, a pozadinska projekcija vodi nas kroz gimnastiku za uši, i posle traži da upotrebimo svoje mobilne. Nenametljivo, briljantno, događaj sezone! Naravno, nisu sva sedišta bila popunjena, iako je ulaz besplatan (rezervisan i očitan smart-telefonski). Za kraj, jedini selfi koji nije odbojan.” Dragan Kremer, Vreme, br. 1488, 11.7.2019.
PRILOZI
PRILOZI:
- Prilog 1. Maja Bosnić. Iz privatne arhive.
- Prilog 2. Maja Bosnić. Foto: Milica Nikolić
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Maja Bosnić. Iz privatne arhive.
ČLAN TIMA: | Marija Karan |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 28. avgust 2024. |