BIOGRAFIJA
Katarina Bradić je rođena u Prokuplju u Srbiji gde je završila paralelno redovnu osnovnu i muzičku školu. Nakon toga završava Srednju muzičku školu „Dr. Vojislav Vučković” u Nišu 1996. i iste godine upisuje Akademiju umetnosti u Novom Sadu, najpre smer Opšta muzička pedagogija, a potom i Solo pevanje u klasi prof. Milice Stojadinović. Nakon diplomiranja na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, Katarina Bradić završava i magistarske studije na bečkom konzervatorijumu MUK (Musik und Kunst).
Još kao studentkinja u Srbiji Katarina Bradić je položila audiciju za Svetski omladinski hor (World Youth Choir) i postala njihov član 1999. godine, te je nekoliko godina učestvovala u svim sesijama i projektima ovog ansambla, radeći sa najeminentnijim horskim dirigentima današnjice (Gary Graden, Teodora Pavlovich, …). Bila je predstavnica Evrope u vokalnom sastavu S.O.U.L – Singers of United Lands koji su imali misiju širenja multikulturalnosti kroz muziku i pevanje. Tokom boravka u Beču bila je članica čuvenog ansambla Arnold Schoenberg Choir, koji okuplja profesionalne i iskusne pevače i nastupa širom sveta.
Njen operski debi bio je 2002. godine u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, u ulozi Mama Lučije u Maskanjijevoj operi Kavalerija rustikana. Pored toga, pevala je ulogu Niklaus u Ofenbahovoj operi Hofmanove priče, Madalenu u Verdijevom Rigoletu (Japan) i Floru u Travijati (Japan). Prvi značajniji profesionalni angažman u operskoj kući bio je u sezoni 2009/2010. godine u Operi Vlaamse u Belgiji gde peva ulogu Olge u operi Evgenije Onjegin, potom Suzuki u Madam Baterflaj i Medeju u Kavalijevoj operi Đazone. Nakon Belgije sledi angažman u Deutsche Oper Berlin (2010/2011, 2013/2014) i proboj na međunarodnu scenu. Zahvaljujući raskošnom glasu i specifičnom tembru, koji se prostire od kontraaltovskog do mecosopranskog registra, repertoar Katarine Bradić je izuzetno stilski raznovrstan i obuhvata dela od baroka do savremenih operskih ostvarenja. Do sada je tumačila uloge iz mecosopranskog i kontraaltovskog repertoara kao što su: Lukrecija u operi Nasilje nad Lukrecijom, Karmen u istoimenoj operi, Juno i Ino u oratorijumu/operi Semele, Bradamante u operi Alcina, Ursula u operi Beatris i Benedikt, Penelopa u Povratak Odiseja u domovinu (Il ritorno d’Ulisse in patria), Otavija (Ottavia) u Krunisanje Popeje (Il coronazione di Poppea), Eduidže (Eduige) u Rodelinda, Lavinia u Amor vien dal destino, Dardano u Amadigi di gaula, Narciso u Narciso, Madalena u Rigoletu (Rigoletto), Dalila u Samson i Dalila, Sfinga u operi Edip, kao i uloge u delima savremenih kompozitora poput Kasandre (Cassandra) Bernara Fokrulea (Bernard Foccroulle), Lejdi Magbet u operi Magbet (Macbeth Underworld) Paskala Disapena (Pascal Dusapin), i mnoge druge.
Katarina Bradić je veoma aktivna izvođačica oratorijumskog i koncertnog repertoara, te se može čuti u tumačenju altovskih deonica u Mocartovom Rekvijemu (Rusija) i izvođenja sa Berlinskom filharmonijom (Berliner Philharmoniker), Betovenovoj Simfoniji br. 9 (Tbilisi, Gruzija), Malerovom ciklusu Pesme putujućeg kalfe (Lieder eines fahrenden Gesellen, Lisabon), kao i u drugim delima.
Nastupala je u najprestižnijim dvoranama sveta i renomiranim festivalima poput Die Bayerische Staatsoper München, Deutsche OperBerlin, Die Staatsoper Unter den Linden, Komische Oper Berlin, Staatsoper Hamburg, Opernhaus Zürich, Bolshoi Theatre, Theater Basel, Theater an der Wien, Opera national du Rhin (Strazbur), Deutsche Oper am Rhein (Dizeldorf), Den Norske Opera (Oslo), Teatro Real Madrid, Grand Théâtre de Genève, Opera de Rouen, Dutch National Opera (Amsterdam), Glyndebourne Festival, Festival Aix -en – Provence, BBC Proms, Theater la Monnaie Brussels, Opéra Comique (Pariz), Musikverein Wien, Berliner Philharmonie, Concertgebouw (Amsterdam), Auditorio nacional Madrid, L’Auditori Barcelona, Gulbenkian (Lisabon) itd.
Sarađivala je sa dirigentima i režiserima kao što su: René Jacobs, Raphaël Pichon, Semyon Bychkov, Sylvain Cambreling, Donald Runnicles, Andrea Marcon, Kazushi Ono, William Christie, Riccardo Minasi, Gianandrea Noseda, Barry Koskie, Damiano Michieletto, Laurent Pelly, Klaus Guth, Guy Joosten, Stefan Herheim, Christoph Marthaler, Calixto Bieito, Katie Mitchell, Fiona Shaw, Sebastian Baumgarten, Mariame Clément, Marie Eve Signeyrole itd. Na koncertnom podijumu Katarina Bradić se istakla tumačeći deonice pisane za mecosopran u delima Malera, Mocarta, Hendla.
Katarina Bradić je slobodna umetnica koja trenutno živi u Barseloni i nastupa za Fischer Artists International.
RADOVI
Ostvarene operske uloge (2008–2025) (izbor)
- Uloga Madalene, Đuzepe Verdi: Rigoleto (Japan, 2008; St Margarethen Festival, 2009)
- Uloga Olge, P. I. Čajkovski: Evgenije Onjegin, Vlaamse Opera, Antverpen, Gent, Belgija (2009/2010)
- Uloga Suzuki u operi Đ. Pučinija Madam Baterflaj, Vlaamse Opera, Antverpen, Gent, Belgija (2009/2010)
- Uloga Medeje, Frančesko Kavali: Đazone, Vlaamse Opera, Antverpen, Gent, Belgija. Dirigent: Federico Maria Sardelli (2009/2010)
- Uloga Margrete, Alban Berg: Vocek, Vlaamse opera, Antverpen, Gent, produkcija Guy Joosten (2009/2010)
- Uloga Prve služavke, Rihard Štraus: Elektra, Teatro Real Madrid, dirigent: Semyon Bychkov (septembar 2011)
- Uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Klosterneuburg Festival, Austrija (jul 2010)
- Glavna uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Komische Oper Berlin (2011/2012; 2012/2013, 2013/2014)
- Uloga Amastre, G. F. Hendl: Kserks, Komische Oper Berlin (2011/2012; 2012/2013; 2013/2014), produkcija Stefan Herheim; Bergen Festival, Norveška, gostujuća izvedba (2012), Graz Opera (2012); Deutsche Oper am Rhein, Dizeldorf (2012/2013)
- Glavna uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Theater Erfurt (2012/2013); Talin, Estonija (2012/2013)
- Uloga Margrete, Alban Berg: Vocek, Teatro Real Madrid, produkcija: Christoph Marthaler, dirigent: Sylvain Cambreling (2012/2013)
- Produkcija Mahlermania – scensko izvođenje pesama Gustava Malera, svetska premijera. Deutsche Oper Berlin (2012/2013), Katarina Bradic (mecosopran), Simon Pauly (bariton), Nico and the Navigators, Patric Schott, Annedore Kleist, Anna-Luise Recke, Ioannis Avakoumidis, Frank Willens, dirigent: Moritz Gnann
- Produkcija Mahlermania – scensko izvođenje Malerovih pesama, Deutsche Oper Berlin, Katarina Bradic mecosopran, Simon Pauly (bariton), Nico and the Navigators, Patric Schott, Annedore Kleist, Anna-Luise Recke, Ioannis Avakoumidis, Frank Willens, dirigent Moritz Gnann, (Decembar 2013), Rouen
- Uloga Narcisa i pastira, F. A Pistoki: Narcis, Cologne Opera, ostale uloge: Roberta Invernizzi (Eko, nimfa), Cordelia Katharina Weil (ćerka Tirena), Anna Lucia Richter (Uranio, pastir), Marie Seidler (Lezbino, pastir), Sebastian Auer (Tireno, sveštenik Venere). Baroque Ensemble of the Cologne High School of Music and Dance, dirigent: Kai Wessel (2008)
- Uloga Emilije, Đuzepe Verdi: Otelo, Deutsche Oper Berlin (2013/2014)
- Uloga Lole, Pjetro Maskanji: Kavalerija rustikana, Deutsche Oper Berlin (2013/2014)
- Glas kontralta, Wolfgang Rihm: Osvajanje Meksika(Die Eroberung von Mexiko), Teatro Real Madrid (2013/2014)
- Uloga Lukrecije, Bendžamin Britn: Silovanje Lukrecije (The Rape of Lucretia), Deutsche Oper Berlin, dirigent Nicholas Carter (novembar 2014)
- Uloga Amastre, Georg Fridrih Hendl: Kserks, Deutsche Oper am Rhein Dusseldorf (2014/2015)
- Uloga Bradamante, Georg Fridrih Hendl: Alcina, Aix-en-Provence Festival (debi 2015), Staatsoper Hamburg (2020), Bolshoi Theatre Moskva (2017/2018/2019)
- Glavna uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Den Norske Opera, Oslo, produkcija: Calixto Bieito (2015)
- Uloga Lavinije, Agostino Stefani: Ljubav dolazi od sudbine (Amor vien dal destino) Berliner Staatsoper, dirigent: René Jacobs (2015/2016)
- Uloga Ursule, Hektor Berlioz: Beatrisa i Benedikt (Béatrice et Bénédict), Glyndebourne (2015/2016)
- Uloga Penelope, Klaudio Monteverdi: Povratak Odiseja u domovinu (Il ritorno d’Ulisse in patria), La Monnaie de Munt, Concertgebouw Amsterdam, Theater an der Wien, Cologne Philharmonic, dirigent: René Jacobs (2016/2017)
- Glavna uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Den Norske Opera, Oslo (2016/2017).
- Uloga Bradamante, Georg Fridrih Hendl: Alcina, Theater Basel, dirigent: Andrea Marcon (2016/2017)
- Uloga Juno, G. F. Hendl: Semele, Opernhaus Zurich, sopran: Cecilia Bartoli, dirigent: William Christie (2018/2019)
- Uloga Bradamante, Georg Fridrih Hendl: Alcina, Theater an der Wien (premijera 17. 9. 2018)
- Uloga Amastre, Georg Fridrih Hendl: Kserks, Deutsche Oper am Rhein, Düsseldorf (2019)
- Uloga Emilije, Đuzepe Verdi: Otelo, Die Bayerische Staatsoper (2019/2020, 2020/2021)
- Uloga Bradamante, Georg Fridrih Hendl: Alcina, u Staatsoper Hamburg (2020)
- Uloga Dalile, Kamij Sen Sans: Samson i Dalila, Opéra du Rhin, Strasbourg (2020/2021)
- Uloga Eduidže, Georg Fridrih Hendl: Rodelinda, Dutch National Opera of Amsterdam, dirigent: Riccardo Minas, produkcija Claus Guth (2020)
- Uloga Penelope, Klaudio Monteverdi: Povratak Odiseja u domovinu (Il ritorno d’Ulisse in patria), Theatre Basel (2021)
- Uloga Shirin, Keyvan Chemirani: Negar, Deutsche Oper Berlin, režija: Marie-Ève Signeyrole (svetska premijera 29/31.10.2022)
- Glavna uloga Karmen, Žorž Bize: Karmen, Staatstheater Cottbus (3. 7. – 10. 7. 2022)
- Uloga Madalene, Đuzepe Verdi: Rigoleto, uloge: Sergio Vitale, Rosa Feola, Pene Pati, Paul Gay, Katarina Bradić, Jean-Fernand Setti, Julien Henric, Nicolas Legoux, Juliette Raffin-Gay, Richard Rittelmann. Dirigent: Ben Glassberg. Théâtre des Arts, Rouen Normandy Opera House (22. 9. – 1. 10. 2022.)
- Uloga Otavije, Klaudio Monteverdi: Krunisanje Popeje (L’incoronazione di Poppea), dirigent: Raphaël Pichon, režija: Evgeny Titov, Opéra du Rhin (24. 3. – 30. 4. 2023)
- Uloga Sfinge, Žorž Enesku: Edip, dirigent: Ainars Rubikis, produkcija: Evgeny Titov, Komische Oper Berlin (premijera 29. 8. 2021)
- Uloga Ino, Georg Fridrih Hendl: opera / oratorijum Semele, režija: Barrie Kosky, dirigent: Konrad Junghänel. Uloge: Allan Clayton (Jupiter), Nicole Chevalier (Semele), Philipp Meierhöfer (Cadmus, King of Thebes) Komische Oper Berlin (2018)
- Glavna uloga Kasandre, Bernar Fokrul: Kasandra (Cassandra), libreto: Matthew Jocelyn, La Monnaie / De Munt Brussels, produkcija: Marie-Eve Signeyrole, dirigent: Kazushi Ono. Ostale uloge: Jessica Niles (Sandra), Susan Bickley (Hecuba/Victoria), Paul Appleby (Blake), Gidon Saks (Priam/Alexander) (svetska premijera 10. 9. 2023)
- Uloga Lejdi Magbet, Paskal Disapin: Macbeth Underworld,Opéra Comique Paris, produkcija: Thomas Jolly, dirigent: Franck Ollu, Orchestre de l’Opéra national de Lyon. Ostale uloge: Jarrett Ott (Macbeth), Maria Carla Pino Cury, Mélanie Boisvert, and Melissa Zgouridi (Čudne sestre), Hiroshi Matsui (Duh), John Graham Hall (Porter/Hecat), Rachel Masclet (Dete) (svetska premijera 6. 11. 2023)
- Uloga Shirin, Keyvan Chemirani: Negar, Opera Orchestre National Montpellier (2024).
- Uloga vozača, Hektor Para (Hèctor Parra): Pravda(Justice), Grand Théâtre, Genève, režija: Milo Rau, libretto: Fiston Mwanza Mujila, dirigent: Titus Engel, Tonkustler Orchester. Ostale uloge: Cyrielle Ndjki Nya, Lauren Michelle, Idunnu Münch, Serge Kakudji, Peter Tantsit, Willard White, Simon Shibambu, Kojack Kossakamvwe (2024); Festival Hall, St. Pölten (30. 4. 2024)
- Uloga Orlanda u operi G. F. Hendla Orlando, Théâtre du Châtelet in Paris (2024/2025). Ostale uloge: Siobhan Stagg, Elizabeth DeShong, Giulia Semenzato, Riccardo Novaro. Dirigent: Christophe Rousset, produkcija Jeanne Desoubeaux. Premijera: 23. 1. 2025. Izvedbe 23. 1. 2025. – 2. 2. 2025.
- Glavna uloga Kasandre, Bernar Fokrul: Kasandra (Cassandra), Deutsche Oper Berlin (2024/2025)
- Deonica alta, Georg Fridrih Hendl: Mesija, Komische Oper Berlin, scensko izvođenje (2024/2025)
Koncerti (izbor)
- A. Mocart: Rekvijem, Berlinska filharmonija, Berlin (5. 2. 2013); Rusija (2004)
- Rihard Štraus: Elektra, London BBC Proms (2014/2015)
- V. Betoven: Simfonija br. 9, koncert povodom otvaranja nove koncertne dvorane u Šćećinu (Szcezin), Poljska (2014/2015); Tbilisi, Gruzija (2008)
- Maler: Pesme putujućeg kalfe (Lieder eines fahrenden Gesellen), Lisabon, CCB (Centro Cultural de Belem) (2013).
- A. Mocart: Rekvijem, Cadaques Orchestra, Palau de la musica-Barcelona, Gulbenkian Foundation Lisabon, Auditorio-Zaragoza, Auditorio nacional-Madrid (2017)
- F. Hendl: Amadigi di Gaula, uloga Dardana, koncertno izvođenje u Barseloni i Madridu (2022)
- F. Hendl: Mesija, koncertno izvođenje, Musikverein Wien (2021)
- Elgar: Sea pictures op. 37, Simfonijski orkestar RTS, dirigent: Balaž Kočar (Balázs Kocsár), Kolarčeva zadužbina, Beograd, 22. 3. 2025.
Diskografija
- Francesco Cavalli: Il Giasone (Vlaamse oper) DVD
- F. Haendel: Alcina (Aix-en-Provence) CD i DVD
- Hector Berlioz: Béatrice et Bénédict (Glyndebourne) DVD
- Richard Strauss: Die liebe der Danae (Deutsche oper Berlin) DVD
- Bernard Foccroulle: Cassandra (La Monnaie) CD (u pripremi)
- Mahlermania, Deutsche Oper Berlin, CD i DVD/Blu-Ray
INTERNET IZVORI
Novinski članci (biografija)
- https://www.schmopera.com/scene/people/katarina-bradic/
- https://www.bach-cantatas.com/Bio/Bradic-Katarina.htm
- https://www.bolshoitheatre.com/company/opera/Mezzo_soprano/Katarina_Bradic/
- https://www.opera-comique.com/en/katarina-bradic
- https://www.operanationaldurhin.eu/en/les-artistes/details/katarina-bradic
Novinski članci (kritike)
- Gnecchi’s Cassandra and R. Strauss’s Elektra – Deutsche Oper Berlin, 22.09.2010 I hear voices web page
- Robert Hugill, Review, Francesco Cavalli: Il Giasone, CD, DVD
- “A Captivating Tale of Love and Climate Change: Cassandra, a New Opera by Bernard Foccroulle”, Review, Bernard Foccroulle: opera Cassandra, 16.9.2023.
- Pascal Dusapin: Macbeth Underworld, Théâtre royal de la Monnaie (Bruxelles) 9. 2019. (programska knjižica na francuskom jeziku)
- Alexandre Pham “CRITIQUE opéra, GENÈVE, Grand Théâtre, le 22 janvier 2024. Hèctor Parra : Justice, création. Willard White, Axelle Fanyo, Serge Kakudji… Chœur du Grand Théâtre de Genève, Orchestre de la Suisse Romande. Titus Engel, direction. Milo Rau, mise en scène.” 23.1.2024. (kritika opere na francuskom jeziku)
- Francisco Salazar “Jonas Kaufmann, Katarina Bradić & Elizabeth DeShong Lead Théâtre du Châtelet’s 2024-25 Season” 24.5.2024. Operawire
- Roberto Benito “La conquesta de Mèxic envaeix el Real” (kritika na španskom jeziku) 7.11.2013. Revista Musical Catalana
- Mahlermania – Nico and the Navigators, Euroarts (katalog)
- Mahlermania, Deutsche Oper: Nico and the Navigators create a Tableau Vivant around the life of composer Gustav Mahler.
- Rebecca Schmid, “Alcina, Theater an der Wien, Vienna — disenchantment”, Financial Times,9.2018.
- Handel: Xerxes, Deutsche Oper am Rhein, Operavision
- Aksel Tollåli “A man’s world: Bieito’s Carmenrevived in Oslo”, review 30. 1. 2017., Bashtrack
Emisije
- BEHIND THE SCENES | SEMELE Handel – Komische Oper Berlin
- Podkast ARSFID, ep. 10, autorka i voditeljka Marija Karan, urednica: Nataša Crnjanski (podrška Fond za nauku Republike Srbije)
- Samson et Dalila – Entretien avec Katarina Bradic et Massimo Giordano (intervju za Opéra national du Rhin)
Izvođenja na YT platformi
Fischer Artists International YT kanal
- Georges Bizet: Carmen, “Habanera” – Katarina Bradic, Oper Klosterneuburg 2010
- F. Handel: Alcina, “È gelosia”, Katarina Bradic – Bradamante
- F. Handel: Messiah, “But who may abide”, Katarina Bradic
- I. Tchaikovsky: Evgeny Onegin, “Ja nye sposobna k grusti tomnoy”- Katarina Bradic (Olga)
- Geroges Bizet: Carmen, “L’amour est un oiseau rebelle” – Katarina Bradic (Carmen)
- Georges Bizet: Carmen, “Chanson bohème” – Katarina Bradic (Carmen)
- Geroges Bizet: Carmen, “Séguidille” – Katarina Bradic (Carmen)
- F. Handel: Serse, “Saprà delle mie offese” – Katarina Bradic (Amastre)
- F. Handel: Amadigi di Gaula, “Pena tiranna”
- F. Handel: Alcina, “Vorrei vendicarmi” – Katarina Bradic (Bradamante)
- Britten: The Rape of Lucretia, “Flowers bring to every year” – Katarina Bradic
- Saint-Saëns: Samson et Dalila “Amour! viens aider ma faiblesse!” – Katarina Bradic (Dalila)
- Handel: Semele, “Hence, Iris hence away” – Katarina Bradic (Juno)
- Bernard Foccroulle: Cassandra, “A life too rich in pain” – Katarina Bradic (Cassandra)
- Monteverdi: Il ritorno d’Ulisse in patria, “Di misera Regina” – Katarina Bradic (Penelope)
- “Alfonsina y el mar” – Katarina Bradic (alto), Nenad Jovic (contrabass)
OSTALO
Razgovor sa umetnicom Katarinom Bradić
„Veruj svom talentu”
Decembar 2024, Novi Sad
1. Školovali ste se u Srbiji i Austriji, a pevačko i profesionalno iskustvo ste sticali po celom svetu i to u najprestižnijim operskim kućama poput : Die Bayerische Staatsoper München, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper-Unter den Linden Berlin, Komische Oper Berlin, Staatsoper Hamburg, Opernhaus Zürich, Bolshoi Theatre, Theater Basel, Theater an der Wien, Opera national du Rhin, Deutsche Oper am Rhein, Den Norske Opera,Teatro Real Madrid, Grand Théâtre de Genève, Opera de Rouen, Dutch National Opera, da navedemo samo neke od njih. Da li možete da izdvojite neko iskustvo kao posebno značajno za Vaš profesionalni put? Šta ste iz toga naučili?
Jedno od najupečatljivijih muzičkih iskustava je bio rad sa austrijskim dirigentom Harnakurom (Nikolaus Harnoncourt). To je bilo davne 2005. kada sam pevala u Arnold Schoenberg Choir paralelno studirajući na Konzervatorijumu. Ne bih sada govorila o veličini Harnakura kao dirigenta jer sve što bih sada rekla, već je rečeno. Za mene je bilo bilo fascinantno kako jedan muzičar sa minimumom reči i minimumom pokreta stane pred hor i orkestar i objasni sve energijom i očima živim kao vatra, a kao rezultat dobije zvuk u orkestru i horu koji vas teleportuje dva i po veka unazad.
2. Kada je u pitanju Vaš repertoar, primećujemo da dominiraju barokne, kao i savremene opere. Da li je to isključivo u vezi sa specifičnim tembrom Vašeg glasa ili sa Vašim afinitetom, ili sa oba?
Zastupljenost baroknih opera u mom repertoaru je u direktnoj vezi sa mojom sklonošću i ljubavlju prema vokalnoj muzici tog perioda. Dok sam živela i školovala se u Srbiji, barokna opera je za mene bila potpuna nepoznanica. Ne samo opera, već i barokna muzika uopšte koju sam kao studentkinja tih kasnih devedesetih mogla da čujem retko, uglavnom u učionicama gde su vežbali instrumentalisti, ali nikada na baroknim instrumentima već samo modernim, što je velika razlika. I sama sam svirala Bahove invencije, preludijume i fuge na klaviru kao deo obaveznog programa tokom studija, ali dodir i bavljenje baroknom muzikom se tu završavao. Kad sam se odselila u Beč, za mene se otvorio taj novi svet – svet barokne muzike svirane na baroknim instrumentima u koji sam se momentalno zaljubila, počela da saznajem o pevanju u stilu te epohe, a pre završetka magistarskih studija sam se izborila za šansu da pevam glavnu ulogu u operi Narcis (Il Narciso) Pistokija (Pistocchi) u okviru projekta Konzervatorijuma, ali koju smo izveli i na sceni van Konzervatorijuma. Kasnije, kada sam postala profesionalna operska pevačica, iako je repertoar koji mi je bio dodeljivan uglavnom bio iz kasnijih perioda, ja nisam propuštala šansu da se prezentujem na audicijama za barokne opere, te sam tako počela i da ih pevam.
3. Koja uloga Vam je do sada bila najdraža, a koja najizazovnija u pevačko-tehničkom smislu? Da li ima neka uloga koju priželjkujete, a do sada se u njoj niste ostvarili?
Uloga koju trenutno pevam mi je uglavnom najdraža, bilo da je ona srednja ili velika. Ja neobično volim proces stvaranja opere i lika na scenskim probama. Često se dešavalo da od objektivno ne jako značajne uloge napravim zapaženu ulogu zato što smo režiser/režiserka i ja „kliknuli” i tako se razumeli. Lagala bih kad bih rekla da mi je Karmen omiljena uloga, ali od 6 različitih verzija Karmen koje sam pevala, najdraža mi je ona u režiji Kalikstoa Biejtoa (Calixto Bieito) koju sam pevala u Oslu. Ta verzija, lišena stereotipa i smeštena u jedan vrlo realistični pejzaž modernog doba, najviše je prijala mom viđenju i ukusu igranja Karmen. Izdvojila bih i ulogu Lejdi Magbet u operi Macbeth Underworld Paskala Disapena koju sam pevala u Operi Comique u Parizu 2023. godine. Ta uloga mi je bila ogroman izazov, jer je njena tesitura viša nego što to mom glasu leži i kao što je praksa u savremenoj vokalnoj muzici – Imala je obilje fraza koje su akrobatske, sto nijednom ljudskom glasu sasvim ne prija. Ono što me je najviše mučilo bila je deklamacija na tonu fis ili gis u drugoj oktavi sto je meni davalo osećaj koji bih mogla da poredim sa tim kao da vas neko stavi na štule i tera, ne da hodate, već da trčite. Ali baš to je izazivalo specifičan i od strane kompozitora željeni efekat, zato što je bilo na tonu koji ni sopranu ne bi prijao, a naročito mecosopranu. Ta žena, duhovno i moralno posrnula, perfidna a preplašena, je meni bila jako inspirativna za igru.
Ima puno uloga koje još nisam, a želela bih da ih pevam. Izdvojiću samo neke od njih: lik Izabele iz opere Tankredi (Tancredi) Rosinija (Rossini), Kornelija iz opere Julije Cezar (Giulio Cesare), Ariodante (Haendel), Šarlot (Werther), Margerita iz opere Faustovo prokletstvo (La damnation de Faust) Berlioza, itd. Uloga koju bih najviše volela da pevam, a koju sigurno nikada neću pevati, jer bih morala ponovo da se rodim i to sa mnogo drugačijim glasnim žicama je Violeta iz Verdijeve Travijate (Traviatta). Zbog te opere sam se zaljubila u operu kao scensku umetnost.
4. Sarađivali ste sa najznačajnijim svetskim dirigentima i operskim umetnicima. Da li Vam je neka saradnja ostala u sećanju kao posebno draga? Sa kim biste se opet našli u profesionalnom timu?
Rado bih ponovo sarađivala sa režiserima Marijam Klemen (Mariame Clement) i Stefanom Herhajmom (Stefan Herheim), kao i sa dirigentima Antonelom Manakordom (Antonello Manacorda) i Kim Eun-Sunom.
5. Davno ste otišli iz Srbije. Da li imate neki kontakt sa umetnicima iz naše zemlje i da li biste voleli da nastupate i u Srbiji? Ima li nekih naznaka u tom pravcu uskoro?
Kontakt sa umetnicima iz naše zemlje imam, ali oni uglavnom više ne žive u Srbiji.
Osim mog operskog debija 2002. u SNP-u kao majka Lučija u Kavaleriji rustikani (Cavaleria Rusticana), nikada nisam pevala u Srbiji i priznaću da me do skoro nikada niko nije ni zvao. Sada sam u kontaktu sa Beogradskom filharmonijom u vezi sa potencijalnim koncertom i već je izvesno da ću 22. marta 2025. nastupiti u Kolarčevoj zadužbini. Pevaću ciklus pesama Sea pictures Edvarda Elgara (Edward Elgar) sa Simfonijskim orkestrom RTS-a, a dirigovaće Balaž Kočar (Balázs Kocsár).
6. Da li imate neki savet ili moto za mlade umetnike na početku karijere?
Veruj svom talentu, ali stalno nadograđuj svoje znanje i veštine.
Uvek budi potpuno spreman/spremna već na prvoj probi.
Ne dozvoli da te sopstveni ego sabotira. Ljudski je da se to desi, ali moraš naučiti da to prepoznaš.
Razgovor vodila: Nataša Crnjanski
Odjeci
- “Katarina Bradic, with her smoky contralto and toned physique, is ideally cast as the sword-bearing Bradamante.” (Financial Times, 17.9.2018)
- “As Medea, Katarina Bradic successfully moves from infatuated lover to vengeful sorceress.” (Robert Hugill, Music Web International)
- “As the title heroine, Katarina Bradić proved a force of nature, her lower register darkly alluring and opening up to a thrilling top… Katarina Bradić’s electrifying portrayal of Bizet’s tragic heroine is a must-see”(Aksel Tollål, Concert review, Bashtrack)
- “Tremendous poise and solemnity”, playing “with swagger and glamour.” (Opera News)
PRILOZI
PRILOZI:
- Prilog 1. Izvođenje opere Ljubav dolazi od sudbine (Amor vien dal destino), Agostino Steffani, Staatsoper Unter den Linden (Berliner Staatsoper) u Berlinu 2016. Foto: Thomas Jauk
- Prilog 2. Izvođenje Hendlove opere Sers (Xerxes), u Komische Oper Berlin 2013. Foto: Karl Forster
- Prilog 3. Izvođenje Hendlove opere Sers (Xerxes) u Komische Oper Berlin 2013. Foto: Karl Forster
- Prilog 4. Iranska opera Negar, Keyvan Chemirani (muzika), Marie Eve Signeyrole (libretto), Montpellier 2024. Foto: Marc Ginot
- Prilog 5. Iranska opera Negar, Keyvan Chemirani (muzika), Marie Eve Signeyrole (libretto), Montpellier 2024. Foto: Marc Ginot
- Prilog 6. Iranska opera Negar, Keyvan Chemirani (muzika), Marie Eve Signeyrole (libretto), Montpellier 2024. Foto: Marc Ginot
- Prilog 7. Izvođenje opere Kasandra (Cassandra), kompozitor Bernard Foccroulle, opera La Monnaie u Briselu 2023. Foto: Karl Forster
- Prilog 8. Izvođenje opere Macbeth Underworld, kompozitor Pascal Dusapin, Opera Comique u Parizu 2023. Foto: Stefan Brion
- Prilog 9. Izvođenje opere Macbeth Underworld, kompozitor Pascal Dusapin, Opera Comique u Parizu 2023. Foto: Stefan Brion
- Prilog 10. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Erfurt (Nemačka) 2013. Foto: Lutz Edelhoff
- Prilog 11. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Erfurt (Nemačka) 2013. Foto: Lutz Edelhoff
- Prilog 12. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Cottbus (Nemačka) 2022. Foto: Marlies Kross
- Prilog 13. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Cottbus (Nemačka) 2022. Foto: Marlies Kross
- Prilog 14. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Den Norske Opera & Balett 2015. Foto: Erik Berg
- Prilog 15. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Den Norske Opera & Balett 2015. Foto: Erik Berg
- Prilog 16. Opera Karmen (Carmen), Katarina Bradić u glavnoj ulozi, Den Norske Opera & Balett 2015. Foto: Erik Berg
- Prilog 17. Plakat za koncert u Kolarčevoj zadužbini sa Simfonijskim orkestrom RTS-a, mart 2025.
- Prilog 18. Katarina Bradić. Foto: Dragana Branković.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Katarina Bradić. Foto: Dragana Branković
ČLAN TIMA: | Nataša Crnjanski, Julijana Baštić |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 21.12.2024. |