Dabić Jelena
BIOGRAFIJA
Jelena Dabić u svom radu teži redefinisanju umetničkih praksi kroz istraživanje granica između muzike, performansa, savremenih tehnologija i različitih umetničkih disciplina. Njena vizija podrazumeva kreiranje holističkih pristupa koji preispituju tradicionalne umetničke formate i omogućavaju publici da postane deo umetničkog procesa, što vodi iskustvu koje angažuje sva čula.
Prostor – fizički i virtuelni – igra ključnu ulogu u njenim delima, oblikujući interakciju između umetnika i publike. Kroz integraciju multimedijalnih formi, Jelena otvara nove mogućnosti za umetnički izraz, pomerajući granice između stvarnog i digitalnog sveta, te stvarajući imerzivna umetnička okruženja koja utiču na percepciju umetničke publike.
Njen rad nije ograničen samo na inovacije u formi, već teži i ka istraživanju dubokih kulturnih i ritualnih aspekata umetničkog izraza. Kombinujući savremene umetničke prakse sa duhovnim i ritualnim tradicijama, ona stvara umetnička dela koja pozivaju na dublje promišljanje i angažman publike.
Doktorirala je kompoziciju i muzikologiju na Hochschule für Musik und Theater Hamburg (2022) sa disertacijom Risse im Raum – Entstehung und Verlust einer ‘Oper’ (Pukotine u prostoru – nastanak i gubitak jedne ‘Opere’), rađenom pod mentorstvom prof. dr Nine Noeske i prof. dr Manfreda Štankea (Manfred Stahnke). Preispitujući dinamičan odnos između prostora, site-specific praksi i muzičkog izvođenja, Jelena Dabić u svojoj disertaciji istražuje imerzivno muzičko pozorište u nekonvencionalnim prostorima, sa težištem na integraciju prostora kao umetničkog elementa.
Pre doktorskih studija, pohađala je majstorsku klasu iz kompozicije na Hochschule für Musik und Theater München (2008–2010), u klasi prof. Jana Milera-Vilanda. Jelena je takođe sticala znanja od priznatih kompozitora, između ostalih: Volfganga Rima (Wolfgang Rihm), Paskala Dusapena (Pascal Dusapin) i Frederika Djurijea (Frédéric Durieux). Svoje osnovno muzičko obrazovanje započela je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, gde je diplomirala kompoziciju 2008. kod Zorana Mulića. Osnovno i srednjoškolsko obrazovanje stekla je u Sremskoj Mitrovici.
Jelena je takođe usavršavala svoje znanje o novim kompozicionim tehnikama i elektronskoj muzici na Hochschule für Musik und Theater Hamburg (2014), gde je učila od Georga Hajdua i Manfreda Štankea, istražujući ukrštanja digitalnih medija i eksperimentalne kompozicije.
Opus Jelene Dabić obuhvata dela za orkestar, muzički teatar, operu, kamerne sastave i solo instrumente, kao i performanse i multimedijalne projekte.
Poslednjih godina Jelena Dabić se bavi istraživanjem novih umetničkih formata kroz integraciju muzike, performansa i tehnologije. Korišćenjem savremenih tehnologija, kao što su VR i XR (extended reality), ona stvara multisenzorna umetnička iskustva koja brišu granice između realnog i digitalnog prostora. Njen cilj je stvoriti interakciju između izvođača, prostora i publike, gde svi elementi postaju podjednako važni u kreiranju umetničkog dela.
Jelena je osnivačica i umetnička direktorka SILK::ROAD festivala, osnovanog u Hamburgu 2015. godine. Reč je o interdisciplinarnoj platformi koja povezuje muziku, digitalne medije i performans. Festival okuplja projekte poput SUMMER::SILK i SILK::ROAD EXPERIENCE, sa naglaskom na prožimanju različitih kultura i umetničkih praksi.
Godine 2022. njen projekat The Seam otvorio je programski luk Dunavsko more u projektu Evropske prestonice kulture Novi Sad, koji je uključivao XR tehnologiju i istraživanje prostora kroz performativne prakse u digitalnom okruženju. Projekti kao što su Ritual 2.2. (podržan od strane Deutscher Musikrat) i PLAY_GROUND – ein immersives XR Musiktheater (podržan od Fonda za izvođačke umetnosti) svedoče o njenom kontinuiranom bavljenju novim formatima i inovativnim pristupima umetničkoj percepciji publike.
Njena kompozicija Der Riss, izvedena 2017. u bunkeru ispod glavne železničke stanice u Hamburgu, predstavlja važan primer site-specific performansa, gde prostor postaje ključni element u naraciji i estetskoj strukturi dela.
Dobitnica je brojnih nagrada i umetničkih rezidencija za svoj doprinos savremenoj muzici:
- Bayhost, Stipendija za master studije (2010–2012); DAAD stipendija za završne studije (2013).
- Pro-Exzellenzia stipendija za doktorske studije (2015, 2018); Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik, prva nagrada za orkestarsku i kamernu muziku (2015); Artist in Residence, GEDOK Ateliers, Lubeck, (2014); Artist in Residence, Loh-Orchester Sondershausen (2016); Finalista, Evropska nagrada za kompoziciju, Berlin (2010); Finalista, Berlinska nagrada za operu, Neuköllner Oper (2012); Dobitnica je nagrade „Kompozicija mladog vojvođanskog autora” – Vojvođanskog simfonijskog orkestra za kompoziciju Beethaphase (2016), Novi Sad.
Brojni fondovi su podržali umetnički rad Jelene Dabić, uključujući Körber-Stiftung za projekat Ohr der Welt – Silk::Road, Alfred Toepfer-Stiftung, kao i Forberg-Schneider-Stiftung za projekat Der Riss. Jelena je alumni Alfred Toepfer-Stiftunga za mlade umetnike, koji doprinose razvoju novih koncertnih formata i muzičkog izvođenja.
Kompozicije Jelene Dabić izvodili su vodeći orkestri i ansambli na prestižnim scenama i festivalima širom sveta, uključujući Minhensko bijenale, Konzerthaus Berlin, Hamburšku državnu operu, Elbfilharmoniju Hamburg, Magdebursku filharmoniju, Beogradsku filharmoniju, Novosadski simfonijski orkestar, Phoenix Hall u Osaki, Shanghai Conservatorium, festival elektro-akustične muzike u Njujorku. Njena orkestarska dela su dirigovali poznati dirigenti kao što su: Hajnrih Šif (Heinrich Schiff), Hauard Grifits (Howard Griffiths), Klaudio Koen (Claudio Cohen), Ana Skrileva (Anna Skryleva), Gabrijel Felc (Gabriel Feltz), Kajoko Dan (Kayoko Dan), Ketrin Larsen Megvajer (Catherine Larsen Maguire), Muhai Tang i Liana Isakadze, dok su njene saradnje sa solistima uključivale umetnike kao što su Simone Rubino, Kana Omori, Šengnan Hu (Shengnan Hu), Marcio Šuster (Marcio Schuster), Lin Čen (Lin Chen) i Asja Fatajeva (Asya Fateyeva).
Jelena Dabić je realizovala umetnička istraživanja kroz projekte među kojima su Ritual and Gamelan Music: Bridging Traditional Balinese Ceremonies with Contemporary Artistic Expression (Ritual i Gamelan muzika: Povezivanje tradicionalnih balinežanskih ceremonija sa savremenim umetničkim izrazom) i Exploring the Intersection of Shamanic Rituals and Music in Contemporary Mexico (Istraživanje preseka šamanskih rituala i muzike u savremenom Meksiku), oba podržana od strane Uprave za kulturu Hamburga. U svom radu fokusirana je na ritual i performans u umetničkim kontekstima, istražujući različite kulturne tradicije, između ostalog, hinduističke ceremonije i Gamelan muziku. U tom procesu, analizira transformaciju ritualnih elemenata u performativne činove, nudeći uvide u njihove duhovne i estetske dimenzije.
Site-specific prakse su bile ključni deo njenog istraživačkog rada, što je obradila u svojoj doktorskoj disertaciji. Njena novija istraživanja u oblastima VR, AR i XR tehnologija rezultirala su inovativnim performansima koji preispituju tradicionalne granice između publike i izvođača, stvarajući nove formate interakcije i umetničkog iskustva.
Kao dizajnerka koncerata, Jelena Dabić usmerava svoj rad ka stvaranju iskustava koja povezuju umetnike, muzičare i publiku kroz kreativnu interakciju. Razvijajući formate koji brišu granice između izvođača i posmatrača, njen pristup često omogućava publici da postane aktivni učesnik stvaralačkog procesa.
Fokusirajući se na interdisciplinarne prakse, Jelena integriše različite umetničke forme – muziku, performans i tehnologiju – kako bi kreirala koherentna i imerzivna iskustva koja govore univerzalnim jezikom umetnosti. Ovakav pristup omogućava publici da doživi umetničko delo na celovit i studiozniji način, prelazeći granice tradicionalnih koncertnih formata i nudeći nova polja umetničke percepcije.
RADOVI
Dela za solo instrumente:
- Music Box, for piano (2001), 5 min.
- The Pride, for piano (2001), 5 min.
- Danube Suite, for piano (2002), 7 min.
- Preludium, for guitar (2004), 4 min.
- Hartack, for marimba, Porudžbina za the Siemens Arts Program Munich (2009), 8 min.
Premijera: 7.4.2009, Siemens Auditorium Munich, Kana Omori- Marimba
- Sonaris, for harp (2009), 10 min.
Premijera: 01.07.2010, Large Concert Hall, University of Performing Arts Munich, Roberta Vidic- harp
- One way go, for zither (citra), Porudžbina za Janja Brlec (2010), 10 min.
Premijera: 28.06.2011, Small Concert Hall, Gasteig Munich, citra: Janja Brlec
- Hartack II (Where is the Bird), for Shō, Porudžbina za Naoyuki Manabe (2012), 12 min.
Premijera: 26.04.2012, Kulturni centar REX Beograd, Shō: Naoyuki Manabe
Kamerna dela:
- Ein Stück für zwei Gitarren, for two guitars (2004), 4.30 min.
Premijera: Vukašin Mišković, Petar Popović, Akademija umetnosti Novi Sad
- Wir träumen von…, for flute and contrabass (2004), 6 min.
- Between the devil and the deep blue sea, for wind quintet (2004), 8 min.
Premijera: „Quartet Quintet” Galerija Matice srpske, Novi Sad
- String Quartet No. 1 (2004), 12 min.
Premijera: 26.07.2008, „Season String Quartet”, Županija Sombor
- Concertino, for tambura and string quartet (2006), 13 min.
- Bassiona, for 4 Contrabasses (2008), 8 min.
- Duode, for violoncello and marimba (2009), 12 min.
Premijera: 4.02.2009, Small Concert Hall, University of Performing Arts Munich, Daniel Hofmann- Violoncello, Kana Omori- Marimba
- Pismo-Glava, for trumpet, tuba and piano, Porudžbina za Vjeran Ježek and Jeunesses Musical Croatia (2013), 19 min.
Premijera: Mart 2014, Lepoglava Hrvatska, Vjeran Ježek – truba, Jurica Rukljić – tuba, Linda Mravunac – klavir
- Varying Moods, for Saxophone and Percussion: Restless, Reflectiv, Ecstatic, Annoying, Confident (2009), 14 min.
Premijera: 23.04.2010, Large Concert Hall, University of Performing Arts Munich, Marcio Schuster – saksofon, Kana Omori – perkusije
- Varying Moods, for flute and percussion; Restless, Reflectiv, Ecstatic, Annoying, Confident, (2014), 14 min.
Premijera: 18.02.2014, Forum HfMT Hamburg, DUO SOIE (Lin Chen – perkusije, Ming Wang – flauta)
- Machine à la Machaut, for violin, harp, piano and contrabass (2013), 12 min.
Premijera: 20.03.2013, Dečji kulturni centar (DKCB), Mladen Drenić – violina, Milana Zarić- harfa, Miloš Veljković – klavir, Boban Stošić – kontrabas
- In frame, for violoncello, clarinet and harp, Porudžbina za University for performing Arts Hamburg (2014), 7 min.
Premijera: 27.03.2014 Kunsthalle Hamburg, Sebastian Borsch – klarinet, Yuko Noda – violončelo, Alexandra Guiraud – harfa
- In frame, for viola, horn and harp (2015), 7 min. Premijera: 11.04.2015 Weimar, Via nova Ensemble
Awarded by Weimarer Frühjarstage für zeitgenössische Musik 2015 (Godišnja nagrada za savremenu muziku)
- Green Arabesque, for flute, clarinet, violin, violoncello and accordion, (2015)
Premijera: 1.11.2015, Novi Sad Gradska kuća, Lydia Kneip – flauta, Vasa Vučković – klarinet, Vladimir Ćukovic – violina, Milica Svirac Milica Svirac – violončelo, Darko Dimitrijević – harmonika
- silk_road_reloaded, for tambura, flute, percussion and electronic (2015)
Premijera: 13.11.2015, resonanzraum Hamburg, Jelena Dabić – tambura, Ming Wang-flauta, Lin Chen – perkusije
Orkestarska dela:
- Variations, for Strings (2005), 13 min.
- Subotički Capriccio, for tambura orchestra (2007), 10 min.
Premijera: 21.06.2005, Ruma Festival tambure, Sirmium Art Orchestra, dirigentkinja: Jelena Dabić
1st Prize for the best festival compositon (Prva nagrada za najbolju kompoziciju na festivalu)
- Baš čelik, fantasy for Oorchestra (2007/2008), 16 min.
- Beethaphase, for orchestra (2010), 7 min. Porudžbina za Young Euro Classic, Berlin
Premijera: 06.08.2010, Konzerthaus, Berlin, South-East European Orchestra, Heinrich Schiff – dirigent
Awarded by Vojvodina Symphony Orchestra for the best compositon of young Vojvodina Composers 2013 (Nagrada Vojvođanskog simfonijskog orkestra za najbolju kompoziciju mladih kompozitora Vojvodine 2013)
- In Circle, for orchestra, Porudžbina za Young Euro Classic, Berlin (2011), 12 min.
Premijera: 21.03.2011, Konzerthaus, Berlin, South-East Europian Orchestra, Liana Isakadze – dirigentkinja
Awarded by Weimarer Frühjarstage für zeitgenössische Musik 2015 (Godišnja nagrada za savremenu muziku)
- The Crack, for orchestra, Porudžbina za Loh-Orchester and Landesmusikakademie Sondershausen (2016), 15 min.
Premijera: 28.01.2017, Hause der Kunst, Sonderhausen, Markus Huber – dirigent
Vokalna i horska muzika (Vocal and Choral Music):
- Oče naš (Otche nash), for mixed choir (2001), 6 min.
- Bogorodice Djevo (Ave Maria), for mixed choir (2002), 6 min.
- Zeleno (Green), for mezzo-sopran and piano (2002), 6 min.
Premijera: Oktobar 2002, Akademija umetnosti Novi Sad, Ana Bojić – mecosopran, Jozef Ritter – klavir
- Jablanovi, for baritone, narratore, flute, harp, vibraphone and string orchestra (2003), 12 min.
- Segment iz života lutaka, for mixed choir and percussion (2004), 6 min.
- Silazak u limb (Abstieg in den Limbus), for bass and piano, Porudžbina za Festival Obzorje na TisiNovi Becej (2016), 7 min.
Premijera: 20.05.2016, Novi Bečej
Scenska muzika:
- Spiegelspiel, short opera in 4 pictures, Libretto by Micaela von Marcard, Porudžbina za Munich Biennale, sopran, tenor, kontratenor, bariton. Orchestra: Fl, Kl, Trp, Pos, Tuba, Pf, Celesta, Hp, Acc, 2 Perc, 2 Vln, Vla, Vlc (2010), 25 min., 15 min.
Premijera: 6.05.2010 Reaktorhalle Munich, Monika Lichtenegger – sopran, Peter Nef – bariton, Brent Damkier – tenor, Samuel Jaime Santana – kontratenor, Arciss Ensemble, Urlich Nicolai – dirigent
- Die Sprache der Tiere, for Narrator and Percussion Trio, Porudžbina za Kassel Music Days (2013), 25 min.
Premijera: 01.11.2013 Kulturbahnhof, Südflügel Kassel, Shengnan Hu, Se-Mi Hwang, Simone Rubino- Perkusije, Astrid Weigel – narator
- Nihon no kokei, for percussion and video, Porudžbina za Kana Omori (2014), 13 min.
Praizvođenje: 28.11.2014, Forum der HfMT Hamburg, (Kana Omori- izvedba, perkusije Xiao Fu & Jelena Dabić- Video)
- Der Riss, Music for a Bunker, Music theater (2016/2017), 65 min.
Praizvođenje: 05.10.2017, Bunker at Hauptbahnhof, Hamburg, Komposition, Umetnički rukovodilac: Jelena Dabić, Libreto: Micaela von Marcard, Muzičko rukovođenje: Aleksandra Łaptaś, Režija: Vendula Nováková
Performansi:
- Room::experience #1 (2019), Room::experience #2 (2019),Ritual #1 Limpia (2019) Sensession (2019)
- Die Naht, SILK::ROAD Festival Hamburg (2021)
- Die Naht, Novi Sad, European Capital of Culture (2022), 75 min.
- Anzhamanak (2023) for String Quartet, 22 min. Porudžbina za Akhtamar Quartett (Brussels)
Kompletna lista kompozicija dostupna je na sledećoj stranici: https://wwcracw.jelenadabic.com/list-of-works
PRILOZI
PRILOZI:
- Jelena Dabić. Foto: Gerhard Kühne
- Jelena Dabić. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 3. Koncert Vojvođanski Simfonijski Orkestar i dirigent Claudio Cohen (2014). Foto: Darko Milosavljević
- Prilog 5. Jelena Dabić, Berislav Skenderović i Claudio Cohen (2014). Foto: Darko Milosavljević
- Prilog 5. Koncert Vojvođanski Simfonijski Orkestar i dirigent Claudio Cohen (2014). Foto: Darko Milosavljević
- Prilog 6. Prilog 5. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 7. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 8. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto:Vladimir Veličković
- Prilog 9. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 10. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 11. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 12. Novi Sad Evropska Prestonica Kulture 2022, ŠAV (The Seam), otvaranje programskog luka „Dunavsko More”, 2022, Novi Sad. Foto: Vladimir Veličković
- Prilog 13. Dirigent Howard Griffiths, Beogradska filharmonija, Beograd, 2016. Foto: Marko Đoković
- Prilog 14. Beogradska Filharmonija, Jelena Dabić, Howard Griffiths, Beograd, 2016. Foto: Marko Đoković
- Prilog 15. Beogradska Filharmonija, Jelena Dabić i Howard Griffiths, Beograd, 2016. Foto: Marko Đoković
- Prilog 16. Beogradska Filharmonija, Jelena Dabić i Howard Griffiths, Beograd, 2016. Foto: Marko Đoković
- Prilog 17. The Seam, Snimanje Filma – 2022, Hamburg. Foto: privatna arhiva umetnice
- Prilog 18. Koncert Kana Omori (perkusije), Marcio Schuster (saksofon), Nikolai Brücher (kompozicija), Jelena Dabić (kompozicija) 2014, Lübeck. Foto: privat arhiva umetnice
- Prilog 19. Ritual #1 – Selva Festival 2019, Hamburg. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 20. Ritual #1 – Selva Festival 2019, Hamburg. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 21. Ritual #1 – Selva Festival 2019, Hamburg. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 22. Ritual #1 – Selva Festival 2019, Hamburg. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 23. Ritual #1 – Selva Festival 2019, Hamburg. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 24. SUMMER::SILK, Ashraf Sharif Khan, 2021 Hamburg. Foto: Inga Seevers
- Prilog 25. SUMMER::SILK, 2021 Hamburg. Foto: Inga Seevers
- Prilog 26. SUMMER::SILK, 2021 Hamburg. Foto: Inga Seevers
- Prilog 27. SILK::ROAD Festival 2020. Foto: Peter Hönneman
- Prilog 28. SILK::ROAD Festival 2020. Foto: Peter Hönneman
- Prilog 29. SILK::ROAD Festival 2020. Foto: Peter Hönneman
- Prilog 30. SILK::ROAD Festival 2019, Room Experience, Gamelan. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 31. SILK::ROAD Festival 2019, Room Experience, Gamelan. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 32. SILK::ROAD Festival 2019, Room Experience, Gamelan. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 33. SILK::ROAD Festival 2016, Tan Dun. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 34. SILK::ROAD Festival 2016, Tan Dun. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 35. Young Euro Classic, Heinrich Schiff, 2010. Foto: Kai Bienert
- Prilog 36. Jelena Dabić. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 37. SILK::ROAD Festival 2016. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 38. SILK::ROAD Festival 2017. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 39. SILK::ROAD Festival 2019. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 40. SILK::ROAD Festival 2019. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 41. SILK::ROAD Festival 2019. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 42. SILK::ROAD Festival 2019. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 43. SILK::ROAD Festival 2019. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 44. SILK::ROAD Festival 2021. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 45. SILK::ROAD Festival 2021. Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 46. SILK::ROAD Festival 2021 (The Seam). Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 47. SILK::ROAD Festival 2021 (The Seam). Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 48. SILK::ROAD Festival 2021 (Gamelan Orkestar). Foto: Gerhard Kühne
- Prilog 49. SILK::ROAD Festival 2021. Foto: Jewgeni Roppel
- Prilog 50. SILK::ROAD Festival 2021. Foto: Jewgeni Roppel
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Jelena Dabić. Foto: Gerhard Kühne
ČLAN TIMA: | Nataša Crnjanski |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 28.11.2024. |