Marković (Đorđević) Olivera
BIOGRAFIJA
Olivera Marković je glumica koja je uspešno razvijala svoja dva velika dara: umeće glume i umeće pevanja. O tome svedoči njen kolega glumac Vlastimir Đuza Stojiljković: „Njen talenat je raskošan, ne samo za glumu. Jedna je od retkih glumica (i glumaca) koja je uspela da spoji glumu i pevanje, a da jedno drugome ne smeta. Vešto je to radila. Uspešno je pevala na sceni kada je trebalo, kao što je uspešno izvodila romanse, sa glumačkim šarmom i prilagođenjem. Ima primera da glumac zbog pevanja napusti pozorište, ili zbog pozorišta pevanje. Ali je retkost da to neko radi naporedo, i s jednakim uspehom.” (Одaвић 2012, 14)
Olivera Marković je glumica koja je plenila ne samo publiku nego i kolege, koleginice i kritičare. O snazi njenog dara govori veliko ime jugoslovenskog glumišta Mira Stupic ovako: „Kada bi me pitali ko je to i šta je to velika rasna glumica, rekla bih: gledajte Oliveru Marković i odmah ćete saznati. Olivera je bogatstvo po veličini, po raznovrsnosti, po vrednosti, po trajanju, po neutaživoj strasti svojoj prema svome pozivu, a sve to obilje njeno zakićeno je scenskim šarmom i ženskom lepotom.” (Одавић 2012, 12)
A Vida Ognjenović, književnica, rediteljka i ambasadorka, pisala je o snazi scenskog jezika izraženog kroz pokret Olivere Marković: „Ko kao Olivera Marković ume jednim pokretom da zasmeje publiku, a onda istim tim pokretom da je rastuži do bola. Samo Olivera zna kako da se svakoj ulozi preda do kraja, a da ništa od nje ne prenese u sledeću.” (Огњеновић 1998, 54)
Olivera Marković je rođena u Beogradu kao Olivera Đorđević. Otac Velizar Đorđević bio je sreski načelnik, Kosmajac. O njemu Olivera svedoči: „Dobričina. Divan. Emotivan i duhovit čovek. Svi su ga obožavali. Duh sam od njega nasledila” (Pašić 2001, 17). Majka Olga bila je Čehinja iz Praga. O njoj Olivera kaže: „Sve što sam nasledila umetničko, verovatno sam od nje nasledila. Baš umetnička duša. Umela je lepo da slika, umela je da peva, pevala je u crkvenom horu, umela je lepo da piše, ostavila je za sobom memoare.” (Ibid.). Olivera Marković je odrastala od Senjskog rudnika (gde se porodica seli) do Prištine i Niša. U osnovnoj školi u Niškoj banji osnovala je „pozorišnu grupu” i pevala u horu kao solistkinja. Već u tom periodu pokazuje interesovanje i posvećenost pozorištu i glumi – svom budućem pozivu. Kada se preselila u Beograd upisuje Četvrtu žensku gimnaziju. Početkom Drugog svetskog rata sa grupom entuzijasta gde je bio i Rade Marković, odlazi na Kolarčev univerzitet gde održavaju probe. Pošto je bombardovan Beograd, gine njihov mecena Petar Radovanović i učitelj dr Erih Hecel, a grupa nastavlja da se okuplja na Muzičkoj akademiji, u Dramskom odseku. Po završetku rata udaje se za glumca Radeta Markovića. Već sledeće godine dobija sina Gorana Markovića. Rade Marković je o Oliveri govorio: „Po čemu se Olivera izdvajala? Ona je plenila. U početku svojom mladošću, temperamentom, izgledom, svojim ritmom, a posle – dubinom talenta, bogatstvom i raznovrsnošću.” (Одавић 2012, 14)
Po završetku gimnazije Olivera Marković je upisala studije istorije umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu i apsolvirala je na tom fakultetu. Godine 1948. upisuje Akademiju za pozorište, film, radio i televiziju, u klasi prof. Mate Miloševića, a diplomirala je 1952. godine i postala član Beogradskog dramskog pozorišta.
- godine je debitovala na filmu Sumnjivo lice Soje Jovanović.
Dve godine kasnije dobija ulogu Margaret u predstavi Mačka na usijanom limenom krovu Tenesi Vilijamsa (Thomas Lanier Williams III) u Beogradskom dramskom pozorištu. O ovoj ulozi piše teatrolog Jovan Ćirilov: „Koliko je Olivera bila značajna u tom periodu, govori da je svim svojim žarom i strašću 1956. godine odigrala našu prvu Megi u Mački na usijanom limenom krovu. U komadu Tenesi Vilijamsa nije bilo dovoljno imati obline privlačnog mačkastog bića, već doneti ono izvorno dekadentno tadašnjeg novog talasa američke dramaturgije.” (Scena, 2011, 140)
Dr Hugo Klajn, lekar, reditelj i šekspirolog, pisao je o ulozi Megi u izvođenju Olivere Marković. Njegova studija obuhvata analizu lika u kontekstu drame i svojevrsna je lekcija za glumicu u ovoj ulozi: „Olivera Marković bila je zaista „mačkasta”: gipka i okretna, šunjala se vrebajući, spremna da skoči i opasno ogrebe svojim skrivenim kandžama. Umela je i nekako da mauče, gdekad je i cvrkutala (gdekad i više nego što je bilo dobro za jasnu dikciju), a umela je i da bude mazna i umiljata i slatka (i više nego što je bilo potrebno). Manje je bila izražena sposobnost da se savlada i da suzdržljivo i naoko mirno čeka svoj trenutak. U emotivnim momentima kada je zaista suzbijala svoj afekat ili kada bi dotle suzbijani afekat provalio, bila je odlična. Svakako bi njena kreacija još porasla ako bi svoju glumu pojednostavila a karakteristike „mačke” gradila više na unutrašnjim osobinama nađenim u sebi (prepredena grabljivost, pritajenost i rešenost da istraje, zavist, tvrdoća, svirepost) nego na podražavanju spoljnih, kako bi do krajnje mere razvila onu vitalnost, onih sedam duša ili devet života koje mačka ima po verovanju gotovo svih naroda” (Пашић 2001, 144–145)
Godine 1958. Olivera Marković dobija prvu ulogu u Narodnom pozorištu u Beogradu. Uloga Šeri u Autobuskoj stanici Viliama Indža (William Inge).
- godine snima prvu ploču.
Tih godina učestvuje u osnivanju više pozorišnih scena: Beogradsku dramsku družinu, Beogradski vodvilj, Radničko pozorište.
- godine se razvodi od Radeta Markovića i udaje se takođe za kolegu, glumca Dušana Bulajića.
- godine postaje stalni član Narodnog pozorišta u Beogradu. Dve godine kasnije igra Majku Hrabrost u predstavi Majka Hrabrost i njena deca Bertolta Brehta (Bertolt Brecht). O igri Olivere Marković u ovoj ulozi piše teatrolog Petar Volk: „Deklarativnost iz prvih prizora kasnije je, međutim, znatno ublažena, tako da samo zbivanje postaje mnogo prirodnije, tragika izvornija i igra neposrednija. To se najbolje primeti u interpretaciji Olivere Marković, koja je inače svojim glasom, izgledom i načinom igre gotovo predodređena za ulogu Majke Hrabrost. Reditelju kao da sve to nije bilo dovoljno, pa je tražio još dublje tonove, grublje pokrete i silinu koja će spolja da prenaglasi tu ljudsku upornost da se održi u životu i živi tamo gde smrt predstavlja jedinu realnost. Čim se Markovićeva oslobodila tog balasta, ceo lik je bio ispunjen neposrednim doživljajem i dramatikom koja joj je omogućavala da zadobije izražajnu autentičnost i ostvari jednu od svojih najboljih kreacija.” (Пашић 2001, 155)
- godine Olivera Marković igra u filmu Nacionalna klasa i to je bilo prvi put da igra u filmu koji režira njen sin Goran Marković. Nekoliko godina pre toga snima dve serije: Neven Timotija Bajforda (Timothy John Byford) i Grlom u jagode Srđana Karanovića.
U smislu rada u pozorištu, Gospođa ministarka je jedna od uloga koja obeleži pozorišni život glumice koja je tumači. Tako je i Olivera Marković bila jedna od uspešnih glumica u ovoj ulozi. O tome svedoči teatrolog Petar Volk: „Ona je igrala filmski realistično i sasvim tačno išla za onim što je Nušić napisao, tu nema dvojbe, pogotovo u uvodnom delu komedije. Tamo gde je agresivnija i slobodnija bilo je više humora. Porediti je sa drugima je nepotrebno, pogotovo ne sa Ljubinkom Bobić koja je umela da virtuozno stvara kalambure i izaziva smeh, ali ipak nije bila tako velika i izuzetna a ni tačna Živka kako se nekom čini. Markovićeva je bila suzdržana i pristojna, a za takvu igru trebalo bi, opet, da svi drugi budu življi i aktivniji u predstavi.” (Пашић 2001, 162)
- godine Olivera Marković odlazi u penziju ali se aktivno i dalje bavi glumom.
Vraća se posle trideset godina u Beogradsko dramsko pozorište i igra Gospođu Švarc u predstavi Slobodna teritorija Žan Klod Grimbera (Jean-Claude Grumberg), a četiri godine kasnije Martu Braster u predstavi Arsenik i stare čipke Džozef Keselringa (Joseph Otto Kesselring).
- godine igra poslednju ulogu u pozorištu – Mama, u predstavi Sakati Bili Martina Makdona (Martin Faranan McDonagh) u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Osim pesama koje je izvela u filmovima i predstavama u kojima je igrala, Olivera Marković je snimila i petnaest ploča i singlova, uglavnom romansi.
O sposobnosti glumice da na filmskom platnu glasom očara publiku govori kompozitor Zoran Simjanović, čije je pesme Olivera pevala u filmovima u kojima je igrala: „Urnebesna tragedija je najbolji primer kako pesma može doprineti liku, pogotovo ako taj lik igra Olivera. U filmu je ona luda Nemica zaljubljena u bivšeg policajca koji je takođe na privremenom radu u ludnici. Kada Olivera otpeva pesmu iz operete Vesela udovica, bioskopska sala zanemi. Gledao sam film nekoliko puta, i svaki put bih i sam zanemeo.” (Пашић 2001, 101)
Sin Olivere Marković, reditelj i profesor Goran Marković, o majci glumici je rekao: „Imala je magiju, alhemičarsku radionicu u sebi, nešto za šta možda sama nije bila zaslužna, ali je to umela da nosi, razvije i odneguje u neviđeni cvet glumačke umetnosti. Nije bila srećna zbog toga; nije bila ni nesrećna. Ona je to vredno i požrtvovano nosila i iznosila na videlo dana. Kao rudar iz rudnika, iz utrobe misterije glume iznosila je desetine, stotine uloga i uvek bila nova, drugačija, nepredvidiva. Bila je i rob i gospodar u isto vreme. Ponekad mi izgleda da je tako moralo da bude, da nije bilo izbora.” (Пашић 2001, 59)
Teoretičar filma, filmski kritičar, scenarista i reditelj Ranko Munitić govoreći o radu Olivere Marković, govori o suštini glume: „Olivera Marković jest trkač na najduže, zvezdane staze. Otud njeno posebno, nezaobilazno mesto u biografijama i životnim putanjama miliona njenih gledalaca i slušalaca. Na najlepši i najkompletniji način potvrđuje ona istinu da glumac, za razliku od drugih umetnika, postoji i deluje unutar naših života kao stvaran, konkretan, prisutan čovek, umešano ljudsko biće; deluje na nas sobom samim, ne preko dometa od sebe odmaknutih, knjiga ili slika, ili skulptura, ili muzičkih kompozicija, jer glumac je ujedno svoj instrument i kreacija, biće i delo ucelo. Tačno Miroslav Belović kaže: glumac je pozorište na dve noge. Dodali bismo: glumac je i umetnost na dve noge.” (Пашић 2001, 124–125)
Nagrade koje je Olivera Marković dobila za glumački doprinos umetnosti i kulturi:
- 1964 – Zlatna arena u Puli za ulogu u filmu Službeni položaj
- 1983 – Zlatna arena u Puli za ulogu u filmu Balkan ekspres
- 1987 – Nagrada Slavica
- 1997 – Dobričin prsten, za životno delo
- 2007 – Statueta zlatni ćuran u Jagodini, za životno delo
RADOVI
Uloge u pozorištu:
1. | Vivi (ZANAT GĐE UORN, Bernard Džordž Šo), 15.12.1949, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
2. | Cvećarka (Sirano de Beržerak, Edmon Rostan), 31.03.1950, Beograd, Narodno pozorište |
3. | Klara (SLAMNI ŠEŠIR, Ežen Labiš, Mark Mišel), 12.10.1951, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
4. | Pjereta (NOĆI GNEVA, Armana Salakru), 02.02.1952, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
5. | Olven (OPASNA OKUKA, Džon Pristli), 15.05.1952, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
6. | Moli Meloj (NASLOVNA STRANA, Ben Heht, Čarls Makartur), 31.10.1952, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
7. | Vila proljeća (PLAKIR, Marin Držić), 05.12.1952, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
8. | Marijana Margetićka (VUČJAK, Miroslav Krleža), 27.02.1953, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
9. | Maša (TRI SESTRE, Anton Pavlovič Čehov), 24.05.1953, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
10. | Katarina, Bjanka (UKROĆENA GOROPAD, Viljem Šekspir), 06.01.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
11. | Linda (PLAČI VOLJENA ZEMLJO, Alan Paton), 26.02.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
12. | Karolina Belinić (KAROLINA RIJEČKA, Drago Žerve), 18.05.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
13. | Šen-Te, Šuj-Ta (DOBRI ČOVEK IZ SEČUANA, Bertolt Breht), 19.10.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
14. | Ebigejl Vilijams (LOV NA VEŠTICE, Artur Miler), 16.04.1955, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
15. | Marica (SUMNJIVO LICE, Branislav Nušić), 11.11.1955, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
16. | Margaret (MAČKA NA USIJANOM LIMENOM KROVU, Tenesi Vilijams), 29.02.1956, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
17. | Kozima (HUSARI, Pjer Aristid Breal), 05.05.1956, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
18. | Eliza Dulitl (PIGMALION, Džordž Bernard Šo), 20.11.1956, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
19. | Iveta Potije (MAJKA HRABROST, Bertolt Breht), 17.01.1957, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
20. | Grušenjka (Braća Karamazovi, Fjodor Mihajlovič Dostojevski), 01.06.1957, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište |
21. | Milica (KORACI U DRUGOJ SOBI, Miodrag Pavlović), 31.10.1957, Beograd, Atelje 212 |
22. | Šeri (Autobuska stanica, Viliam Indž), 10.01.1958, Beograd, Narodno pozorište |
23. | – (CRNI ORFEJ, prevodioci Dragoslav Andrić I Božo Kukolja), 24.11.1958, Beograd, Atelje 212 |
24. | Karol Katrir (SILAZAK ORFEJA, Tenesi Vilijams), 31.01.1959, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
25. | Kraljica Draga (Konak, Miloš Crnjanski), 06.10.1959, Beograd, Savremeno pozorište |
26. | Nina Lids (Čudna međuigra, Judžin O’Nil), 08.01.1960, Beograd, Savremeno pozorište |
27. | Žena (NITI – NITI, Milica Šobat), 18.04.1960, Beograd, Atelje 212 |
28. | Iveta Potje (Majka Hrabrost, Bertolt Breht), 18.12.1960, Beograd, Savremeno pozorište |
29. | Šeri, barska pevačica (Autobuska stanica, Viliam Indž), 12.02.1963, Beograd, Narodno pozorište |
30. | Desanka s pilencetom (LJUBINKO I DESANKA, Aleksandar Popović), 30.12.1964, Beograd, Atelje 212 |
31. | Amelija (Pozabavi se Amalijom, Žorž Fejdo), 14.05.1965, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
32. | Irma – kraljica (BALKON, Žan Žene), 15.11.1966, Beograd, Atelje 212 |
33. | Darja (Tihi Don, Mihail Šolohov), 10.11.1967, Beograd, Narodno pozorište |
34. | Kler (DELIKATNA RAVNOTEŽA, Edvard Olbi), 20.01.1968, Beograd, Atelje 212 |
35. | Maša (Živi leš, Lav Nikolajevič Tolstoj), 20.04.1968, Beograd, Narodno pozorište |
36. | Nera (Podvala, Milovan Glišić), 22.11.1968, Beograd, Narodno pozorište |
37. | Marta (Koraci u podzemlju, Miodrag Pavlović), 10.04.1969, Beograd, Narodno pozorište |
38. | Koštana (Koštana, Borisav Stanković), 23.10.1969, Beograd, Narodno pozorište |
39. | Gertruda (Kafana u luci, Miodrag ilić), 07.02.1970, Beograd, Narodno pozorište |
40. | Agafija (Ženidba, Nikolaj Vasiljević Gogolj), 17.12.1970, Beograd, Narodno pozorište |
41. | Luce krčmarica (Kako ugodit zlu vremenu, Braslav Borozan), 17.02.1971, Beograd, Narodno pozorište |
42. | Devojka (Potraživanja u motelu, Miodrag Đukić), 28.02.1971, Beograd, Narodno pozorište |
43. | Majka Hrabrost (Majka Hrabrost i njena deca, Bertolt Breht), 07.10.1971, Beograd, Narodno pozorište |
44. | Aleksandra (Kolomba, Žan Anuj), 16.12.1971, Beograd, Narodno pozorište |
45. | Nera (Podvala, Milovan Glišić), 23.09.1972, Užice, Narodno pozorište |
46. | Juliška (Put oko sveta, Branislav Nušić), 01.10.1972, Beograd, Narodno pozorište |
47. | Libera (Ribarske svađe, Karlo Goldoni), 11.11.1973, Beograd, Narodno pozorište |
48. | Irina Nikolajevna Arkadina (Galeb, Anton Pavlović Čehov), 18.12.1974, Beograd, Narodno pozorište |
49. | Linda, njegova žena (Smrt trgovačkog putnika, Artur Miler), 13.04.1976, Beograd, Narodno pozorište |
50. | Mica (Analfabeta, pa muva vlast, Branislav Nušić), 30.01.1977, Beograd, Narodno pozorište |
51. | Klara (Leda, Miroslav Nušić), 25.04.1978, Beograd, Narodno pozorište |
52. | Stana, Majka gospodara Crne Gore, Partizanka Zora (Tri života Jova Milova, Radislav Đurović), 22.10.1978, Beograd, Narodno pozorište |
53. | Gospođa Olga (Gospođa Olga, Milutin Bojić), 20.02.1979, Beograd, Narodno pozorište |
54. | Cezonija (Kaligula, Alber Kami), 11.05.1979, Beograd, Narodno pozorište |
55. | Cana (Za opelo – u red, molim, Milan Mitić), 17.12.1979, Beograd, Narodno pozorište |
56. | Gospođa Olga (Ujež, Branislav Nušić), 02.04.1980, Beograd, Narodno pozorište |
57. | Baba (Gorski vijenac, Radivoj Tomov Petrović Njegoš), 16.12.1980, Beograd, Narodno pozorište |
58. | Gđa Viktorija (Ubistvo u kafani Dardaneli, Radomir Smiljanić), 15.02.1981, Beograd, Narodno pozorište |
59. | Nadežda Konstantinova Krupskaja (Lenjin, Staljin, Trocki, Klod Vermorel), 23.04.1982, Beograd, Narodno pozorište |
60. | Živka Popović (Gospođa ministarka, Branislav Nušić), 22.11.1982, Beograd, Narodno pozorište |
61. | Marta (Krtičnjak, Miodrag Đukić), 07.03.1984, Beograd, Narodno pozorište |
62. | Milinka (Kad su cvetale tikve, Dragoslav Mihailović), 08.06.1984, Beograd, Narodno pozorište |
63. | Gđa Jeca Berman (Kako zasmejati gospodara, Vida Ognjenović), 06.12.1985, Beograd, Narodno pozorište |
64. | Grofica Malen Petrovna (U agoniji, Miroslav Krleža), 05.02.1987, Beograd, Zvezdara teatar |
65. | Spomenka (Braća po oružju, Radoslav Pavlović), 09.12.1987, Beograd, Malo pozorište ‘Duško Radović’ |
66. | – (Nušiću s ljubavlju, Branislav Nušić), 19.01.1988, Beograd, Malo pozorište ‘Duško Radović’ |
67. | Filamenta (Učene žene, Žan Batist Poklen Molijer), 25.02.1990, Beograd, Narodno pozorište |
68. | Žena (Pat, Pavel Kohout), 25.04.1991, Beograd, Narodno pozorište |
69. | Gospođa Švarc (SLOBODNA TERITORIJA, Žan Klod Grimber), 20.02.1992, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
70. | Nastasja Fjodorovna Merčutkina („Jubilej“) (Play Čehov, Anton Pavlović Čehov), 14.03.1992, Beograd, Narodno pozorište |
71. | Dženi (Prosjačka opera, Bertolt Breht), 29.09.1993, Beograd, Bitef teatar |
72. | – (Glumac od sto petlji, Slobodan Ninković), 18.12.1994, Beograd, Pozorište na Terazijama |
73. | Gospođa Lena (Naši sinovi, Vojislav Jovanović), 01.12.1995, Beograd, Zvezdara teatar |
74. | Marta Brusler (ARSENIK I STARE ČIPKE, Džozef Keselring), 23.11.1996, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
75. | Madam Pernel (Tartif, Žan Batist Poklen Molijer), 03.10.1997, Beograd, Narodno pozorište |
76. | Mama (Sakati Bili, Martin Makdona), 20.03.1998, Beograd, Narodno pozorište
Glas iz offa – tonski snimak (AMERIKA, DRUGI DEO, Biljana Srbljanović), 28.10.2003, Beograd, Atelje 212 |
Uloge na filmu i TV serijama:
1940.
- U planinama Jugoslavije
1950.
- Sumnjivo lice uloga: sobarica
- Šolaja uloga: Sajka
- Poslednji kolosek uloga: Olga
- Atomska bajka
- Samo ljudi uloga: Lela
- Vlak bez voznog reda uloga: Ike
- Tri Amorove strele
1960.
- Diližansa snova uloga: Fema
- Drug predsednik centarfor uloga: Gina
- Cveće i baloni Cvećarka
- Rat
- Parče plavog neba uloga: Ruža
- Velika turneja pevačica uloga: Jasmina
- Uzavreli grad uloga: Riba
- Dr uloga: pevačica u baru
- Sibirska ledi Magbet uloga: Katarina Ismailov / Ledi Magbet
- Kozara uloga: Anđa
- Muškarci uloga: Mira
- Čovjek sa fotografije uloga: Milka
- Radopolje uloga: Stanka
- Mali koncert za suze i gitaru
- Muški izlet uloga: Lia
- Pet večeri
- Put oko sveta uloga: pevačica u baru
- Službeni položaj uloga: Marija
- Bolnička soba
- Sova (TV)
- Kraj početka
- Izvlačenje
- Oči pune zvezda
- Pozicioni rat ljubavnih generala (TV)
- Oh, divljino
- Zabavlja vas Mija Aleksić
- Tvrđava siledžija
- Marjana
- Krug dvojkom
- Probisvet
- Naše priredbe
- Pre istine uloga: Vesna
- Tako je ako vam se tako čini
- Novi život
- Nizvodno od sunca uloga: Jovanova žena
- Podvala
- Daleko je Australija uloga: Olga
- Na dan požara uloga: Jasna Rajić
- Bura
- Golubovići
1968–1969.TV Bukvar uloga: Bisa Pejić
- Moja strana sveta
1970.
- Krunisanje
- Naši maniri
- Mirina TV stupica
- Od svakog koga sam volela
- Nesalomivi TV film
- Operacija 30 slova
- S vanglom u svet
- U ljubavi svako zadovoljstvo ima svoju bol uloga: Menega
- Smeh sa scene: Narodno pozorište (TV dokumentarni) uloga: Udavača
- Glumac je, glumac
- Deveto čudo na istoku uloga: Konobarica
- Ženski razgovori
- Žute fesvice uloga: Borka, kuma
- Neven (TV serija) uloga: kuvarica
- Naše priredbe (TV serija)
- Opasni susreti
- Poštenje
- Porodični orkestar
- Pozorište u kući 2 uloga: Bogdanka Bubili Lakicević
- Obraz uz obraz uloga: Olivera
- Velebitske saonice ili tri švalera i jedna devojka
- Murtalov slučaj uloga: gospođa Ružić
- Grlom u jagode uloga: Banetova majka
- Hajdučka vremena uloga: Baba Jeka
- Čast mi je pozvati vas uloga: Olivera
- Babino unuče (TV serija) uloga: Violeta
- Porobdžije (TV serija)
- Debeli ’lad
- Mala terca
- Sumnjivo lice (TV) uloga: Anđa
- Srećna porodica uloga: žena u telefonskoj govornici
- Poletarac uloga: Olivera
- Nacionalna klasa uloga: Smilja
1978–1979. Čardak ni na nebu ni na zemlji uloga: Rumenka
1980.
- Majstori, majstori uloga: Kristina
- Petrijin venac uloga: Ana
- Sedam plus sedam uloga: Olivera
- Rad na određeno vreme uloga: Kosina majka
- 500 kada uloga: Jela čistačica
- Stari Beograd
- Proleće života
- Počnimo život iz početka uloga: Tetka
- Idemo dalje uloga: Velinka
- Moj tata na određeno vreme uloga: Kosina majka
- Kante ili kese uloga: Drugarica Milinović
- Piknik (kratki film)
- Stenica
- Priče preko pune linije
- Pereat
- Balkan ekspres uloga: tetka
- Veliki transport uloga: Julka Paroški
- Osvajanje sreće
- Živeti kao sav normalan svet uloga: akademski slikar
- Groznica ljubavi uloga: Rajka Cvetković
- Ubi ili poljubi uloga: Savina žena
- Supermarket
- Evo ti ga, mister Flips!
- Formula 1 (TV serija)
- U zatvoru uloga: Vidina majka
- I to će proći uloga: Margita Katanić
- Šest dana juna uloga: Draginja
- Učini to svojski uloga: Olgina majka
- Obećana zemlja uloga: daktilografkinja
- Razvod na određeno vreme uloga: Kosina majka
- Miss uloga: Tetka Buba
- Priče sa kraja hodnika uloga: Radmilina majka
- Boško miš i Boško čovek
- Već viđeno uloga: Živana
- Dogodilo se na današnji dan uloga: tetka
- Ivanov uloga: Savisna
- Bolji život: Novogodišnji specijal uloga: Buba
- Zaboravljeni uloga: upravnica doma
- Kako zasmejati gospodara
- Put na jug uloga: Berta
- Braća po materi uloga: Krstanova majka
- Balkan ekspres 2 uloga: tetka
- Poslednji krug u Monci uloga: Mara
- Uroš blesavi uloga: tetka
- Smehotvorci (TV serija)
- Mister Dolar uloga: poslovna žena
- Gospođa ministarka uloga: tetka Savka
- Sile u vazduhu uloga: Nata
- Dobrica Milutinović, među nama uloga: Lično
- Rođaci iz Lazina
- Bolji život uloga: Buba Radović Đorđević
- Sabirni centar uloga: Angelina
- Balkan ekspres (TV serija) uloga: tetka
1990.
- Gala korisnica: Atelje 212 kroz vekove
- Ljubav je hleb sa devet kora
- Video jela, zelen bor uloga: Radmila
- Praznik u Sarajevu uloga: Zora
- Zaboravljeni (TV serija) uloga: upravnica doma
1987–1991. Bolji život uloga: Buba Radović Đorđević
- Tesna koža 4 uloga: tetka
- Žikina ženidba uloga: klozetarka
- Tito i ja uloga: Baka
- Velika frka uloga: Koviljka
- Bulevar revolucije uloga: Draganova tetka Bosa
- Obračun u Kazino kabareu uloga: Violeta
- Bolje od bekstva uloga: gazdarica
- Broz i ja (TV serija) uloga: Baka
- Đe rekosmo pođosmo
- Kreni prema meni (TV serija)
- Biće bolje uloga: Vica
- Dnevnik uvreda 1993 uloga: Seka Turudić
- Vukovar, jedna priča uloga: Crna
1993–1994. Policajac sa Petlovog brda (TV serija) uloga: tetka Bogosava
- Srećni ljudi uloga: Jovanka Soldatović
- Dvoboj za troje uloga: Nečujna Dara
- Teatar u Srba
- Urnebesna tragedija uloga: Rajna
- Odisejev pogled
1994–1995. Otvorena vrata uloga: Angelina Savić
1995–1996. Srećni ljudi 2 uloga: Jovanka Soldatović
- Raskršće
- Ranjena zemlja uloga: gospođa Nadrljanski
2000.
- Seljaci učiteljica uloga: Nata
- Glad
- Mrtav ’ladan uloga: baba u vozu
2001–2002. Porodično blago uloga: Listerova tašta
- Kordon baka na klupi
- Mali svet uloga: baka na groblju
- Pad u raj uloga: Ljubišina majka
- Košarkaši uloga: baka Milena
Gramofonske ploče i singlovi:
- Stari Ciganin (1959)
- Ublaži nemir moj / Sažaljenja mi daj (1959)
- Trojka (1959)
- Ljubavna Pjesma / Čamac Na Tisi (1959)
- Dragi poljubi me (1959)
- Zašto te toliko volim? (1960)
- Plač gitare (1962)
- Pesme iz Filma Velika Turneja (1962)
- Romanse (1964)
- Život je lep (1965)
- Zaboravi (1967)
- Ja hoću da volim pa i da patim (1968)
- Još ovu noć (1968)
- Nevečernjaja (1969)
- Zdravica (1970)
REFERENCE
Ćirilov, Jovan. 2011. „Varljiva lakoća glume”, Scena 3: 137–141.
Одавић, Мирјана. 2012. Оливара Марковић. Београд: Музеј позоришне уметности Србије
Огњеновић, Вида. 1998. „Оливера Марковић – глумица ансамбл”, Сцена 1–2: 54.
Пашић, Феликс. 2001. Оливера Марковић. Београд: Савез драмских уметника Србије.
OSTALO
Miroslav Antić, pesnik, slikar, novinar, scenarista i reditelj govorio je o Oliveri Marković: „Olivera je jedan od najneobičnjih ljudi na svetu. Nema kod nje onih širokih gestova zvezda. Nema kod nje poze. Tako kako igra, kako peva, ona tako i živi. Uistinu, jedna od retkih mnogostranih umetnica, koju nije zbunila ova strana rampe i ova strana objektiva.” (Одавић 2012, 11)
PRILOZI
Fotograf Jozef Singer
- Prilog 1. Fotografija Olivere Marković u predstavi „Tihi Don” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 2. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Majka hrabrost” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 3. Fotografija Olivere Marković sa Radetom Markovićem u predstavi “Ljubinko i Desanka” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 4. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Gospođa ministarka” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 5. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Put oko sveta” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 6. Fotografija Olivere Marković sa Svetlanom Bojković i Olgom Odanović u predstavi “Učene žene” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 7. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Ženidba” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 8. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Mačka na usijanom limenom krovu” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 9. Fotografija Olivere Marković u predstavi “Mačka na usijanom limenom krovu” (izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije)
- Prilog 10. Fotografija Olivere Marković u filmu “Sibirska Ledi Magbet” reditelja Andžeja Vajde (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO).Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke
- Prilog 11. Fotografija Olivere Marković u filmu “Sibirska Ledi Magbet” reditelja Andžeja Vajde (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO).Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke
- Prilog 12. Fotografija Olivere Marković sa Radetom Markovićem i Goranom Markovićem (Ljubaznošću prof. Gorana Markovića)
- Prilog 13. Fotografija Olivere Marković (Ljubaznošću prof. Gorana Markovića)
- Prilog 14. Poštanska markica sa likom Olivere Marković
FOTOGRAFIJA UMETNICE
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 20. jun 2024. |