Matić Marović Darinka
BIOGRAFIJA
Profesorka emerita i dirigentkinja Darinka Matić Marović rođena je u Herceg Novom 1937. godine. Školovala se na Muzičkoj akademiji u Beogradu, gde je završila Nastavnički odsek, glavni predmet klavir 1959. godine, kao i Odsek za dirigovanje u klasi Mihaila Vukdragovića 1971. godine. Bila je solistkinja, igračica i pevačica KUD „Branko Krsmanović” u Beogradu. U plesačkim analima, u svetskim okvirima, zauvek ostaju zapisane njene solo bravure, ali i dua sa čuvenim Milanom Bosiljčićem Belim.
Muzičko-pedagošku karijeru započela je kao korepetitorka i nastavnica u Srednjoj baletskoj školi „Lujo Davičo” i Srednjoj muzičkoj školi „Stanković” u Beogradu. Od 1971. godine do kraja svog života te i umetničke i muzičko-pedagoške karijere, delovala je na Katedri za dirigovanje Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu kao: profesorka glavnog predmeta, od 26. maja 2011. godine i profesorka emeritus; dirigentkinja i rukovoditeljka brojnih projekata sa Mešovitim horom i Simfonijskim orkestrom FMU; dirigentkinja Akademskog ženskog hora Collegium musicum od 1971. godine, kada je na inicijativu profesora Vojislava Ilića fomiran akademski hor sačinjen od studentkinja Fakulteta muzičke umetnosti.
U nekoliko mandata bila je prodekanka (1979–1983), a od 1983. do 1989. godine i dekanka Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. U pet mandata (1989–1998) obavljala je funkciju rektorke Univerziteta umetnosti u Beogradu. Zapamćena je kao prva žena dekanka Fakulteta muzičke umetnosti, kao i prva žena rektorka Univerziteta umetnosti. Bila je članica Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje Republike Srbije u dva mandata.
Paralelno sa radom na Fakultetu muzičke umetnosti bila je angažovana kao profesorka dirigovanja na Muzičkoj akademiji u Cetinju i na Umjetničkoj akademiji u Banjoj Luci.
Od 1981. godine bila je dirigentkinja i umetnička direktorka hora Akademskog kulturno-umetničkom društva Branko Krsmanović / Obilić Univerziteta u Beogradu.
Darinka Matić-Marović je dobitnica najviših državnih nagrada i priznanja, kao i nagrada koje dodeljuje Univerzitet umetnosti u Beogradu i srpska umetnička udruženja, među kojima su: Orden rada sa srebrnim vencem, Trinaestojulska nagrada, Vukova nagrada, Sedmojulska nagrada, Oktobarska nagrada Beograda, Posebno priznanje za vrhunski doprinos nacionalnoj kulturi u Republici Srbiji, Izvanredni Zlatni beočug za životno delo, Zlatna medalja za izuzetne zasluge u kulturnim delatnostima, posebno u oblasti muzičke umetnosti, ukazom Predsednika Republike Srbije. Poseban značaj za nju imala su priznanja kolega oličena u: Velikoj zlatnoj plaketi Univerziteta umetnosti sa poveljom, Velikoj plaketi Univerziteta umetnosti sa poveljom, Plaketi Univerziteta u Beogradu, nagradama za životno delo Udruženja muzičkih pedagoga i Udruženja muzičkih umetnika Srbije, kao i nizu priznanja za najuspešniji koncert u protekloj sezoni.
U čast Darinke Matić Marović, respektabilni festival KotorArt – Don Brankovi dani muzike uspostavio je od 2021. godine značajnu bijenalnu nagradu sa njenim imenom, koja se dodeljuje istaknutim umetnicama za dela ili ostvarenja koja predstavljaju izuzetan doprinos razvoju muzičke umetnosti na Ex-Yu prostoru, kao i za ženske stvaraoce poreklom sa ovog prostora. Međunarodni žiri koji čine renomirane muzičke umetnice odlučuje o dodeli nagrade.
Od 2022. godine Univerzitet umetnosti u Beogradu uspostavio je priznanje pod nazivom Statueta Univerziteta umetnosti „Darinka Matić Marović” sa poveljom koje se dodeljuje istaknutim alumnijima ili profesorima Univerziteta za vrhunska umetnička dela u kojima se spaja više umetničkih disciplina i za izuzetan doprinos u oblasti kulture i umetnosti.
Umetnička delatnost
Darinka Matić Marović imala je internacionalnu umetničku karijeru, pre svega kao dirigentkinja akademskih horova Obilić i Collegium musicum. Ovim ansamblima, kao i instrumentalnim kamernim i simfonijskim orkestrima dirigovala je na koncertima, takmičenjima i festivalima, i to na svim svetskim kontinentima, osim Australije i Afrike.
Održala je preko hiljadu koncerata, nastupala u vodećim svetskim koncertnim dvoranama podjednako koliko i u dvoranama gradova nekadašnje SFRJ, državne zajednice Srbije i Crne Gore, kao i Republike Srbije. Nije moguće ni približno sagledati broj njenih nastupa jer su oni bili sastavni delovi njenog života, njena bit, te joj kvantitet nikada nije bio u fokusu.
Zahvaljujući najvišim mogućim umetničkim dometima Darinka Matić Marović je u istoriji Srpskog muzičkog izvođaštva zapamćena prvenstveno kao horska dirigentkinja. No, ona je podjednako bila uspešna i respektabilna i u orkestarskom izvođaštvu. Dirigovala je mnogim domaćim orkestrima – Beogradskom filharmonijom, Simfonijskim orkestrom RTS, Orkestrom vojske „Sanislav Binički, Beogradskim kamernim orkestrom Dušan Skovran, Gudačima svetog Đorđa, beogradskom Simfonijetom, Niškim simfonijskim orkestrom, Prištinskim simfonijskim orkestrom i drugim. Sarađivala je i sa brojnim inostranim orkestrima, među kojima su: Kamerni orekstrar Zagrebačke filharmonije, Orkestаr Radio Zagreba, Slovenski kamerni orkestar, Makedonska filharmonija, Orkestar jugoistočne Evrope, Radio-orekstar Tirane (Albanija), Moskovski kamerni orkestar, Jermenski simfonijski orkestar, Radio orkestar Televizije Crne Gore, Crnogorski simfonijskim orkestar, Festivalski orkestar Kotor Arta, Banjalučki simfonijski orkestar i dr.
Za sobom je ostavila antologijska izvođenja: pre svega kantate Carmina burana Karla Orfa, kao i Rekvijema Volfganga Amadeusa Mocarta, Rekvijema Đuzepa Verdija, Stabat Mater Đoakina Rosinija, Te Deum Artura Bruknera, Rekvijema Gabrijela Forea, kantate Aleksandar Nevski Sergeja Prokofjeva…
Darinka Matić Marović dirigovala je u najrespektabilnijim svetskim dvoranama, među kojima su: Velika sala Konzervatorijuma Čajkovski u Moskvi, Sala Glinka u Peterburgu, Muzikferajn u Beču, Karnegi-hol u Njujorku, Orkestar-hol u Čikagu, Mocarteum u Salcburgu, u francuskom Senatu, kao i u operama u Nici, Napulju i Bukureštu, Irodio-teatru u Atini, Dionu, Santa Ćećiliji, Rimu.
Poseban doprinos Darinka Matić Marović dala je izvođenjem mnogobrojnih dela domaćih kompozitora, od čega je veliki broj premijernih izvođenja. Posebna dobrobit za Srpsko muzičko stvaralaštvo su kompozicije koje su posvete Akademskom horu Collegium musicum. Većina dela izvedena je u zemlji i inostranstvu. Zahvaljujući tome Darinka Matić Marović stoji na čelu ambasadora srpske muzičke kulture, muzičkog izvođaštva i stvaralaštva. To su dela Stevana Stojanovića Mokranjca, Milana Bajšanskog, Stevana Hristića, Miloja Milojevića, Josipa Slavenskog, Marka Tajčevića, Slavka Zlatića, Mihovila Logara, Pavela Šivica, Bruna Bjelinskog, Miodraga Vasiljevića, Vlade Miloševića, Mihaila Vukdragovića, Vojislava Ilića, Borivoja Popovića, Ludmile Frajt, Vojina Komadine, Enrika Josifa, Zlatana Vaude, Borivoja Simića, Ivana Matetića Ronjgova, Vladimira Berdovića, Tome Proševa, Vlastimira Nikolovskog, Živka Firfova, Stojana Stojkova, Riste Avramovskog, Bore Tamindžića, Aleksandra Obradovića, Dragutina Gostuškog, Radomira Petrovića, Dušana Kostića, Konstantina Babića, Dejana Despića, Petra Ozgijana, Milorada Kuzmanovića, Mirjane Živković, Rajka Maksimovića, Vladana Radovanovića, Srđana Hofmana, Milana Mihajlovića, Aleksandra Vujića, Minte Aleksinačkog, Ivane Stefanović, Zorana Erića, Vladimira Tošića, Ksenije Zečević, Svetislava Božića, Dimitrija Golemovića, Senada Gačevića, Žarka Mirkovića, Aleksandra Damnjanovića, Isidore Žebeljan, Ane Mihajlović, Zapro Zaprova, Nemanje Savića, Vere Milanković, Aleksandra Simića, Miodraga Govedarice, Dragane S. Jovanović, Gorana Marinkovića, Svetlane Savić, Aleksandra Sedlara Bogojeva, Predraga Repanića, Vesne Petrović i drugih.
Kako Darinka Matić Marović za sobom nije ostavila biografske i bibliografske pisane tragove i nije skupljala i čuvala podatke o svojoj umetničkoj delatnosti iz arhiva akademskih horova Collegium musicum i Obilić moguće je steći (nepotpun) uvid u njeno delovanje u ulozi horskog dirigenta.
Collegium musicum sa dirigentkinjom Darinkom Matić Marović decenijama je kontinuirano osvojao nagrade na međunarodnim takmičenjima, među kojima su prestižna takmičenja: Areco, Italija – apsolutno prvo mesto za izvođenje polifone muzike (1971); Langolen, Velika Britanija – apsolutno prvo mesto za izvođenje polifone muzike i prva nagrada u nacionalnoj kategoriji (1973); Velika Britanija – nagrada BBC-ja (1973); Istočni Berlin, DR Nemačka – dve Zlatne medalje na Desetom svetskom festivalu omladine i studenata (1973); Goricija, Italija – apsolutno prvo mesto za izvođenje polifone muzike, specijalna nagrada za izvođenje polifone muzike i prva nagrada za izvođenje nacionalne muzike (1980); Torevjeha, Španija – prva nagrada za izvođenje polifone muzike i nagrada dirigentu (1998); Preveza, Grčka – Zlatna medalja u ženskoj kategoriji, nagrada za najbolje izvođenje narodnih pesama na Šestom takmičenju duhovne muzike i apsolutno prvo mesto za izvođenje polifone muzike i nagrada za najbolji hor festivala (2000); Kork, Irska – specijalna nagrada publike za interpretaciju i muzička postignuća na 48. horskom takmičenju u Korku (2002); Peking, Kina – prva nagrada za najbolji hor na Šestom internacionalnom horskom festivalu u kategoriji svih horova uzrasta od 20 do 30 godina, prva nagrada za najbolje izvođenje konkursne kompozicije na kineskom jeziku i prva nagrada za najboljeg dirigenta (2002); Bjelistok, Poljska – tri prve nagrade (horu, dirigentu i apsolutno prvo mesto za sve kategorije) na Internacionalnom festivalu pravoslavne muzike (2010)…
U arhivi ansambla Collegium musicum sačuvani su podaci da je ovaj ansambl sa dirigentkinjom Darinkom Matić Marović gostovao na muzičkim festivalima i održao celovečernje koncerte u: Italiji (Areco, Goricija, Trst, Palermo, Akva Terme, Ovada, Alesandrija, Rim); Norveškoj (Oslo i Tronthajm); DR Nemačkoj (Berlin); Engleskoj; Sovjetskom Savezu / Rusiji (Sankt Petersburg, Moskva, Vilnus, Riga, Lenjingrad, Minsk, Ljvov); SR Nemačkoj (Štutgart, Berlin, Frankfurt); Francuskoj (Pariz, Tur, Tulon, Nansi); Irskoj; Belgiji (Brisel i Gent); Čehoslovačkoj (Prag i Brno); Bugarskoj (Varna); Rumuniji (Temišvar); Austriji (Beč, Grac, Salcburg); Španiji i Portugaliji; Grčkoj (Levkada, Atina, Solun, Delfi, Atalanta, Kastorija, Kardica, Krf, Santorini. Naksos); Poljskoj (Varšava, Poznanj, Bjelistok); Mađarskoj; Švedskoj; Turskoj (Istambul); Meksiku (Meksiko Siti, Vera Kruz, Pueblo, Tepozotlan); Ekvadoru (Internacionalni festival, Gvajakil); Indiji (Nju Delhi, Bombaj, Kalkuta); Pakistanu (Lahore, Ravalpindi, Pešavar); Kini; Južnoj Koreji; Mongoliji; Avganistanu (Kabul) i Iranu (Teheran); Kubi (Havana); Argentini, Republici Srpskoj (Banjalučki horski susreti), Crnoj Gori; Bosni i Hercegovini; Makedoniji, Sloveniji…
I Akademski hor Obilić sa Darinkom Matić Marović na čelu bio je dobitnik najprestižnijih svetskih nagrada na horskim takmičenjima: Torevjeha, Španija – druga nagrada u polifonoj muzici (1997); Torevjeha, Španija – druga nagrada u polifonoj muzici (2006); Pardubica (Češka), festival akademskih horova – četiri nagrade: prva u obaveznoj kategoriji sa zadatim kompozicijama, prva nagrada u kategoriji folklora, prva nagrada u kategoriji jednog stila (pravoslavna muzika) i nagrada za najbolji hor festivala (2010).
Hor Obilić je sa Darinkom Matić Matović gostovao širom sveta: Francuska (tokom sedam sezona 1985–1992. nastupi na predstavama u operi u Nici, sa brojnim koncertima po Francuskoj u Nici, Lionu, Lilu, Turu, Parizu, Monpeljeu), Grčka (Atina, Kardica, Kastorija, Kefalonija, Solun, Korint, Delfi, Levkada, Santorini, otvaranje festivala 2003 i drugi nastupi), Mađarska (Budimpešta, Sent Andreja, više puta), 108 koncerata po SAD i Kanadi (65 – 1982. godine i 43 – 1991. godine), Italija (više puta, najznačajniji u 2000. na poziv Vatikana gde je predstavljena pravoslavna duhovna muzika), Austrija (više gostovanja, najznačjnije 2001. sa Bečkim dečacima na festivalu Muzikferajn sa snimanjem za ORF), Meksiko (2004), Španija (1997, 2006), Poljska (Poznanj, 2007), Argentina (2008), Makedonija (Ohridsko leto 2006. i mnogi drugi), Crna Gora (nastupi na svim značajnijim manifestacijama), Republika Srpska (Banjalučki horski susreti 2007, 2009; festivalu u Doboju, više puta), BiH (Dučićevi dani u Trebinju 2009) i drugi.
Izuzetno uspešne nastupe Darinka Matić Marović imala je na domaćim i svetskim festivalima: Beogradskim muzičkim svečanostima (BEMUS), Jugoslovenskim muzičkim svečanostima u Nišu, Mokranjčevim danima u Negotinu, Dubrovačkim ljetnim igrama, Ohridskom letu, Splitskim ljetnim priredbama, Ljubljanskom festivalu, Muzičkom bijenalu u Zagrebu, Jugoslavenskoj muzičkoj tribini u Opatiji, Međunarodnoj tribini kompozitora u Beogradu, Analu komorne opere i baleta u Osijeku, Novosadskim muzičkim svečanostima, Prištinskoj muzičkoj sceni, Zadarskim večerima u Sv. Donatu, Festivalu duhovne muzike Horovi među freskama, Festivalu Mermer i zvuci u Aranđelovcu, Danima muzike Sv. Stefan u Budvi i Herceg Novom, Kotor Artu, Festivalu kamernih horova u Kragujevcu, Smotri amaterskih horova u Novom Pazaru, Dučićevim danima poezije u Trebinju, Banjalučkih horskim svečanostima…
U poslednjoj deceniji svog umetničkog delovanja Darinka Matić Marovića je realizovala veći broj domaćih i međunarodnih projekata među kojima su: 250 godina smrti Johana Sebastijana Baha; Barski ljetopis 2000; Međunarodna ljetnja orkestarska škola; više projekata na Kotor-Art festivalu, između ostalih i projekat sa združenima muzičkih škola i Muzičke akademije u Crnoj Gori, Umjetničke akademije iz Banje Luke i Akademskog hora Obilić; projekat na Ohridskom letu – Makedonska filharmonija, operski hor iz Skopja, hor Obilić i međunarodni solisti; Klarinet fest u Kotoru; projekat na festivalu gudača u Kotoru i Podgorici (orkestar muzičke škole Kosta Manojlović iz Beograda i učenici crnogorskih škola); Evropski projekat – izvođenje dela balkanskih kompozitora sa Orkestrom jugoistočne Evrope (Bugarska, Rumunija, Srbija, Makedonija, Albanija, Slovenija i Hrvatska), Skopje, Autorski koncert Stojana Stojkova sa anasamblom Fakulteta muzičke umetnosti iz Skopja; Združeni projekat Radio orkestra Tirane i Akademskog hora Obilić sa izvođenjem Carmina burane Karla Orfa u Crnogorskom narodnom pozorištu u Podgorici; obeležavanje 250 godina rođenja Volfganga Amadeusa Moicarta, izvođenje Rekvijema u okviru Dana Vlade S. Miloševića u Banja Luci i Brčkom (združeni horovi i orkestri visokih muzičkih škola Beograda, Banje Luke, Kragujevca, Cetinja, Sarajeva, Istočnog Sarajeva i Bjeljine)…
Pedagoška delatnost
Kao pedagoškinja na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu radila je sa ansamblima Fakulteta – mešovitim horom i horom Collegium musicum – ostvarivši na desetine koncerata od kojih su brojni predstavljeni ne samo u Beogradu, već i u drugim gradovima u Srbiji i u inostranstvu. Takođe je realizovala niz projekata sa horom i orkestrom Fakulteta. Kao profesorka na glavnom predmetu dirigovanje ostvarila je izuzetne rezultate jer njeni diplomci i magistranti danas rade u svim vodećim muzičkim centrima zemalja bivše Jugoslavije kao nastavnici na visokim školama i dirigenti značajnih ansambala. Prenoseći svojim studentima ogromno znanje, izgrađujući njihov visokoprofesionalni odnos prema poslu, ali i etičnost i visoke humane ideale, Darinka Matić Marović bitno je doprinela opštem razvoju profesionalnih standarda u oblasti muzičke umetnosti. Radila je više od 30 godina kao gostujuća profesorka na Akademiji umjetnosti u Podgorici (danas na Cetinju) i sa studentima ove visoke škole ostvarila niz zapaženih umetničkih programa od kojih su mnogi imali međunarodni karakter (zapažena međunarodna Letnja škola gudača). Svoj pedagoški angažman nesebično je proširila i na školovanju kadra za novoosnovanu Akademiju umjetnosti u Banjoj Luci, radeći u nastavi ove ustanove na svim nivoima studija od osnivanja 2000. do 2009. godine.
U klasi Darinke Matić Marović diplomiralo je, specijaliziralo i magistriralo preko 70 studenata. Na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu deluju: Biljana Radovanović, Vesna Šouc, Dragana Jovanović i Aleksandar Brujić, na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu Katalin Tasić, Katarina Stanković i Uroš Stepanović, u Bjeljini Desanka Trakilović, u Banjoj Luci Nemanja Savić, Vanesa Kremenović i Branka Radošević, u Nišu Milorad Veljković, Milena Injac, Ivana Mirović i Zoran Stanisavljević, na Cetinju Aleksandra Knežević, kao i značajni dirigenti koji rade (ili su radili) bilo sa horskim, bilo sa orkestarskim i operskim ansamblima: Zapro Zaprov, Branko Rajšter, Nikos Eftimijadis, Mirko Slosar, Stane Jurgec, Josip Jerković, Silvester Hajnel, Slobodan Bursać, Milovan Pančić, Zorica Mitev, Nada Vuković, Aleksandar Đurov, Igor Mitrović, Svetlana Krstić, Biserka Vasić, Ivona Eklemović, Milica Đokić, Vanja Topić, Đorđe Stanković, Mihajlo Lazarević, Miro Kruščić, Zoja Đurović, Katarina Stanković, Nebojša Cvijanović i mnogi drugi.
U monografiji 80 godina Muzičke akademije, muzikolog Sonja Marinković zaključuje da je „prenoseći svojim studentima ogromno znanje, izgrađujući njihov visokoprofesionalni odnos prema poslu, ali i etičnost i visoke humane ideale, Darinka Matić Marović (…) bitno doprinela opštem razvoju profesionalnih standarda u oblasti muzičke umetnosti”.
RADOVI
Diskografija (izbor)
Darinka Matić Marović je ostvarila veliki broj trajnih snimaka koji su sačuvani u fono-arhivima, pre svih Fono-arhivu Radio Beograda (RTS). Jedan broj koncerata u inostranstvu snimljen je uživo i sačuvan u radio-televizijskim stanicama: BBC − Engleska, Nacionalni Radijo Norveške, RAI − Italija, RTV Meksiko, RTV − Austrija, Radio 3 − Belgija, RTV − Peking, Radio Šangaj itd. Povodom proslave jubileja 40 godina Fakulteta muzičke umetnosti (1937–1977) snimljena je ploča koja sadrži kompozicije za ženski hor Vojislava Ilića, Radomira Petrovića, Konstantina Babića, Dragutina Gostuškog i Dušana Kostića. Povodom proslave hiljaditog koncerta Collegium musicum-a 1984. godine u izdanju PGP RTB objavljena su horska dela Stevana Mokranjca, Gostuškog, Petrovića, Kostića, Despića, Vujića, Berdovića, Britna u izvođenju ovog ansambla i dirigenta Darinke matić Marović. Ostali pojedinačni tonski zapisi na više LP ploča i kompakt diskova sačuvani su u arhivi ansambla Collegium musicum.
1983. Akademski Hor „Branko Krsmanović” sa dirigentom Darinka Matić-Marović; Dragstor Ozbiljne Muzike Beograd G 202 i Index 202 predstavljaju vam Akademski Hor „Branko Krsmanović” – Misa Criolla
1984, 1987, 1998. Svetlana Bojčević, Predrag Protić, Slobodan Stanković, Akademski Hor „Branko Krsmanović”, Beogradska Filharmonija, Darinka Matić-Marović – Carl Orff: Carmina Burana
1983. Akademski Kamerni Hor Collegium Musicum, Darinka M.M. – 1000-ti Koncert održan 7. marta na Kolarcu
1984. Benjamin Britten/André Caplet, Collegium Musicum – A Ceremony Of Carols/Messe A Trois Voix
1986. Žarko Mirković – „Pisma”, ciklus posveta za soliste, kamerni ansambl, ženski hor i elektroniku
1987. Rajko Maksimović – Testamenat Vladike Crnogorskog Petra Petrovića
2004. Marko Tajčević – Četiri Duhovna Stiha
2009. Rajko Maksimović – Iskušenje, Podvig i Smrt Svetog Petra Koriško /Iz Tmine Pojanje
REFERENCE
др Ивана Перковић (ур.). 2017. 80 година Музичке академије, Факултета музичке уметности. Београд: Факултет музичке уметности
INTERNET IZVORI
O Fortuna – Beogradska filharmonija & Darinka Matić Marović
„Svi na okupu” – Koncert povodom 40 godina akademskog hora „Collegium Musicum“
Blic (2011): Veliko priznanje profesorima Univerziteta umetnosti
RTS „Tako stoje stvari” (2016): Darinka Matić Marović – intervju
011 Info (2019): Darinka Matić Marović: Prva žena dirigent u Beogradu
Politika (2020): Njen život je bio muzika
Nova (2020): Prva žena dirigent u SFRJ – priča o Darinki Matić Marović
Radio Kotor (2020): Rođena sa darom – Darinka Matić Marović
Vijesti (2020) – Vulkanska energija i mediteranski šarm
The International Federation for Choral Music (2021)
24 sedam (2021) „Damin gambit“ Darinke Matić Marović
OSTALO
„U periodu od 9 godina, koliko sam bila Rektor učinila sam mnogo toga, verovatno i najviše za razvoj Univerziteta umetnosti. Moja osnovna misija je bila da poboljšam uslove rada u svakom pogledu i čini mi se da sam u tome uspela. Kada sam izabrana za rektora, 1989. godine, sedište Rektorata Univerziteta umetnosti bilo je u ulici Vuka Karadžića u jednom stanu, uslovi rada su bili veoma skromni, prostor premali, nedovoljno dobro opremljen. Inače, u toj zgradi se nekada nalazio današnji Fakultet dramskih umetnosti, tadašnja Akademija za pozorište, film, radio i televiziju. Velikom upornošću i zalaganjem, kao i zahvaljujući dobrim odnosima koje sam održavala sa tadašnjom predsednicom skupštine grada Beograda, Slobodankom Gruden, Rektorat Univerziteta umetnosti je dobio veliku i reprezentativnu zgradu na Kosančićevom vencu br. 29”.
Тekst iz lične arhive Darinke Matić Marović povodom snimanja dokumentarnog filma 60 godina Univerziteta umetnosti u Beogradu 2017. godine
„Za mene je presudan uvjek bio rad. Pored njega, ostala sam skromna i uvjek željna da se ponovo dokažem. Da bih u ovoj mojoj profesiji kao muzičar ostala na vrhu, svaki koncert doživaljavam kao da mi je prvi, bez obzira na to da li ga izvodimo u sali ‛Čajkovskiʼ, Karnegi holu, na Kolarcu ili po Srbiji”.
Milena Marjanović, intervju sa Darinkom Matić Marović „Dirigovanje kao magija”, Blic online, 8.12.2004. (iz lične arhive Darinke Matić Marović)
„Kada smo 2011. godine slavili četiri decenije Kolegijum muzikuma došle su devojke iz celog sveta i one što su pevale na prvom koncertu 1971. godine. Bilo je divno, ali i potresno. Jedna bivša članica došla je iz Australije i rekla mi: ‘Htela sam još jednom da pevam pod Vašom rukom’. Nisam mogla da zaustavim suze. Neke od njih nisu pevale godinama, ali kad smo počeli sa probama, magija je opet bila tu!”.
Ana Popadić, intervju sa Darinkom Matić Marović „Srpska magija u Karnegi holu”, Novosti, 14.5.2013.
„Drago mi je što sada ima sve više žena dirigenata. Nisu sve uporne i to je jedini problem, što mora da se bude uporan, da se ne prave problemi, iako problema uvek ima mnogo, da pokušaju da budu optimisti. I treba mnogo raditi jer je profesija vrlo teška, nije čovek sam sa sobom jer uvijek ispred sebe ima jednu masu ljudi i treba pored spretnosti, snage i energije da bude i dobar psiholog i dobar pedagog i dobar diplomata.”
„Moj život je muzika. Za mene je muzika i hujanje košave, ritam kiše, šum talasa u mojoj Boki, pa čak i rad motora na čamcu ili u automobilu, a o pesmi ptica da ne govorim… Volim svaku vrstu zvuka, a, naravno, posebno onog koji je muzički oblikovan. Rado izvodim savremenu muziku koja nam govori o vremenu u kome živimo. A, na drugoj strani, ushićena sam duhovnom muzikom, jer ona je proizvod srca i duše, pa se tako i peva i svira. I svet obožava ovu vrstu naše muzike.”
Intervju za list Politika, Slavko Trošelj, 7.4.2007.
PRILOZI
PRILOZI:
- Prilog 1. Darinka Marović, iz lične arhive
- Prilog 2. Darinka Marović u Kotoru, iz lične arhive
- Prilog 3. Nastup hora u Arecu, Italija, 1971, iz lične arhive
- Prilog 4. Pakistan 1976, iz lične arhive
- Prilog 5. New Delhi, Indija 1976, iz lične arhive
- Prilog 6. Darinka Matić Marović, iz lične arhive
- Prilog 7. Collegium musicum i Darinka Matić Marovic sa Titom, iz lične arhive
- Prilog 8. Darinka Matić Marović, iz lične arhive
- Prilog 9. Darinka Matić Marović i Collegium musicum, iz privatne arhive
- Prilog 10. Darinka Matić Marović, iz prvatne arhive
- Prilog 11. Darinka Matić Marović, foto: R. Krstinić, foto dokumentacija Politike
- Prilog 12. Darinka Matić Marović, foto Vukica Mikača
- Prilog 13. Darinka Matić Marović i Collegium musicum na Kolarcu, iz lične arhive
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Darinka Matić Marović, iz lične arhive
ČLAN TIMA: | Marija Karan |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 24. 1. 2025. |