Milanković Vera
BIOGRAFIJA
Vera Milanković, kompozitorka, pijanistkinja i univerzitetski profesor, rođena je u Londonu 11. marta 1953. godine. Potiče iz srpske porodice naučnika, univerzitetskih profesora, diplomata i književnika. Profesionalni ulazak u muziku duguje istaknutoj pedagoškinji Miroslavi Lili Petrović. Diplomirala je klavir (1975, klasa Dušan Trbojević) i kompoziciju kao laureat Hristićeve nagrade (1976, klasa Stanojlo Rajičić) na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Poslediplomske studije kompozicije na Guildhall School of Music and Drama u Londonu završila je 1978. javnom promocijom Sonate za violinu i violončelo od strane London Society for Promotion of New Music. Magistrirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu metodiku solfeđa (1979) i kompoziciju (1982), a habilitaciju iz metodike solfeđa je odbranila 1983. godine. U svojstvu pijanistkinje i kompozitorke, sarađivala je sa dečjim horom Kolibri (1983–2007). Od 1976. do 2021. radila je na Fakultetu muzičke umetnosti, prošavši sva zvanja od asistentkinje pripravnice (1976–1979), asistentkinje (1979–1984), docentkinje (1984–1991), vanredne profesorke (1991–1998) do redovne profesorke (1998–2021).
Opus Vere Milanković je raznovrsan i čine ga scenska, vokalno-instrumentalna, simfonijska, solistička i vokalna dela, koja se sa uspehom izvode u Srbiji i inostranstvu. Vera Milanković je od onih stvaralaca koji svoju privrženost nacionalnom idiomu potvrđuju pristupom muzičkom folkloru kao neiscrpnom izvoru inspiracije. Jedan od primera transpozicije folklornog muzičkog nasleđa u njenom stvaralačkom opusu je vokalni ciklus Pesme iz Raške oblasti za sopran, flautu, violončelo i klavir iz 2000. godine, zasnovan na melografskim zapisima iz zbirke Narodne melodije iz Sandžaka srpskog etnomuzikologa i muzičkog pedagoga Miodraga Vasiljevića.
Veri Milanković pripada zasluga što je muzici za decu, koja se razvija na margini muzičkih zbivanja, dala važnost, kao jednom od središnjih polja njenog kompozitorskog delovanja. Komponovala je veliki broj konkursnih kompozicija za takmičenja učenika, po porudžbini muzičkih pedagoga i muzičkih škola iz Beograda (MŠ „Vatroslav Lisinski”, MŠ „Petar Konjović”, MŠ „Kosta Manojlović), Pančeva, Vršca, Šapca (MŠ „Mihailo Vukdragović”), za kamerne sastave prema potrebama muzičkih škola za razne dečje nastupe, kao i zbirku od 34 pesme Poucky and Sharky za učenje engleskog jezika (Oxford Center). U spoju komponovanja i pedagogije nastala su, između ostalog, ostvarenja koja upoznaju decu sa instrumentima gudačkog odnosno simfonijskog orkestra: kantate Igra žica i glasnica (tekst autorke), Gusari – Vodič kroz orkestar (scenario i tekst u saradnji autorke i reditelja Aleksandra Nikolića). Mjuzikl S ove strane muzike (tekst autorke) u pedagoškom smislu proširuje postupak modela Miodraga Vasiljevića u kojem su tekstovi pesama povezani sa melodijama tako da značenjski spajaju funkcije solmizacionih slogova.
Od 1988. godine Vera Milanković niže autorske koncerte kao izvođač, izdavač i producent. Do sada ima preko 30 autorskih koncerata. Sarađuje sa renomiranim orkestrima, ansamblima i solistima u redovnim koncertnim sezonama i na festivalima (Europhonia, Zagreb; Festival četiri mora UNESKO, Solun; BEMUS; Mokranjčevi dani, Negotin; Obzorja na Tisi, Novi Bečej; Serbian Month in Great Britain, BELEF, Round the Globe Piano Festival, London). Njene kompozicije su publikovane na nosačima zvuka, kao i u zbirkama nota (Clio, PGP RTS, Oxford Center, Europa Cantat, SOKOJ, Čarobna frula i samostalnim izdanjima autora).
Vera Milanković je bila šef Katedre za solfeđo Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu (1996–2006) i šef studijskog program Pedagogija muzike (2009–2015). Bila je gost predavač na Defektološkom fakultetu u ciklusu predavanja iz predmeta Muzičke veštine studentima četvrte godine. Sa dr Marinom Marković (Fakultet dramskih umetnosti, Beograd) uvela je specijalistički kurs Mjuzikl pri Rektoratu Univerziteta umetnosti u Beogradu (2003–2004). Godine 2008. gostovala je kao predavač na Montgomery College u Vašingtonu i Cornell univerzitetu u SAD, gde je održala predavanja o metričkoj hijerarhiji srpskih narodnih pesama. Sa dr Milenom Petrović (Fakultet muzičke umetnosti, Beograd), u dva maha tokom 2017. je održala predavanja na Muzičkoj akademiji u Gdanjsku (Poljska) i Muzičkoj akademiji Aristotel univerziteta u Solunu u okviru programa Erazmus plus.
Na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu uvela je predmet Improvizacija glasom i klavirom kao obavezan predmet na drugoj godini muzičke pedagogije. Studenti ovog predmeta svake godine su realizovali mjuzikl revijalnog tipa: Ta divna stvorenja u pesmi u Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić” (2011); Sve vrste ljubavi, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2012); Školski život, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2013); Oglas za čuvanje dece, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2014); Kod školskog psihologa, Kuća Kralja Petra (2015); Zavičaj, Kuća Kralja Petra (2016) i Šta ću biti kad odrastem, sala Učiteljskog fakulteta Univerziteta u Beogradu (2017).
Takođe, Vera Milanković je uvela predmet Pojmanje muzike kao izborni predmet za sve studijske programe na Fakultetu muzičke umetnosti. Ovaj predmet se bavi dubinskim poznavanjem muzičkog sadržaja koji do slušaoca dopire kroz emocionalno i estetsko dejstvo, ali i etičko. Sa dr Milenom Petrović uvela je dva povezana izborna predmeta na studijskom programu Muzička pedagogija: Pedagoško-umetničke smernice mjuzikla na trećoj godini i Mjuzikl u funkciji integrisane nastave na četvrtoj godini osnovnih studija. U okviru ovih predmeta realizovani su mjuzikli: Čardak ni na nebu ni na zemlji, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2012); Srpska kafana kroz vekove, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2013); Ja imam talenat, sala muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2014); Kiss me Kate / Poljubi me Kejt, sala Muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2014); Kroz vasionu i vekove, Kuća Kralja Petra i repriza u sali SKC-a (2014); Boy Friend, sala muzičke škole „dr Vojislav Vučković” u Beogradu (2015); Selo Sakule, dvorana Dečjeg kulturnog centra, Beograd (2016) i Mapeti u Beogradu, sala Učiteljskog fakulteta Univerziteta u Beogradu (2017).
Vera Milanković se bavi istraživanjem percepcije muzike i dejstvom njenog sadržaja iz ugla pedagogije muzike. Redovno učestvuje na domaćim, evropskim i svetskim simpozijumima i konferencijama, među kojima su ESCOM (European Society for Cognitive Sciences of Music), ICMPC (International Conference of Music Perception and Cognition), SRPMME (Society for Research in Perception of Music and Education), CIMO (Conference of Interdisciplinary Musicology), ISME (International Society for Music Education), Dani Vlade Miloševića (Banja Luka); Pedagoški forum scenskih umetnosti (Beograd).
Godine 1998. Vera Milanković je osnovala Pedagoški forum scenskih umetnosti, godišnji skup pedagoga muzičkih i scenskih umetnosti svih stepena obrazovanja. Najveći uspeh foruma predstavlja dvojezični (englesko-srpski) zbornik izabranih sažetaka sa prethodnih skupova pod nazivom An Introduction to Serbian Performing Arts Education: Critical Insights (International Music Education Research Centre (iMerc) Press, 1 edition, London, 2017). Bila je član tima za umetnost reforme obrazovanja pri Ministarstvu prosvete (2002), procenjivač za REA (Research Executive Agency), „Marie Curie Individual fellowships” iz Brisela, koje raspisuje Evropska komisija (od 2013), član uređivačkog odbora Vukove zadužbine (od 2009), predsednik Upravnog odbora Beogradske filharmonije (2017–2021), član Upravnog odbora Univerziteta umetnosti (2000–2012).
Dvadeset šesti međunarodni pedagoški forum scenskih umenosti, održan oktobra 2023, bio je u potpunosti posvećen delatnosti i stvaralaštvu Vere Milanković.
Nagrade i priznanja za umetnički rad
- Zlatni beočug Kulturno-prosvetne zajednice Beograda za 2007.
- Nagrada „Muzika klasika” u kategoriji primenjene muzike za 2013, za muzičku dramu Milanković (Pozorište Madlenijanum)
- Zlatna medalja Milankovićevih ciklusa za izuzetan doprinos afirmaciji dela Milutina Milankovića i radu Kulturnog i naučnog centra Milutin Milanković u Dalju, 2013.
- Nagrada Vukove zadužbine za umetnost, 2024.
Učešće u radu žirija na muzičkim takmičenjima u zemlji i inostranstvu
- Članica žirija takmičenja „Vasilije Mokranjac”(2004)
- Članica žiraij takmičenja iz solfeđa, Požarevac (2006)
- Članica žirija za dodelu nagrade NIP „Zabavnik” (2009, 2010)
- Članica žirija na takmičenju „Horovi među freskama” (2010)
- Članica žirija na takmičenju horova „Glas Beograda” (2010)
- Predsednica žirija na takmičenju FEDEHO (2016, 2017)
- Članica žirija međunarodnog takmičenja iz solfeđa, Sremska Mitrovica (2018)
Majstorski kursevi i seminari, predavanja, učešće na predstavljanju novih izdanja
- Javni završni ispit iz solfeđa i metodike solfeđa generacije upisane 1997. godine koja je imala eksperimentalni kurs Solfeđo-uvod u percepciju muzičkog sadržaja, prvi put u istoriji muzičkog obrazovanja, Rimska dvorana Biblioteke grada Beograda, 28–30. maj 2001.
- Seminar za nastavnike i učenike srednjih muzičkih škola, Muzička škola „Lisinski”, Beograd, 25. novembar 2001.
- Solfeđo u funkciji interpretacije muzičkog sadržaja; uvod u dugoročnu reformu nastave solfeđa, seminar za nastavnike solfeđa muzičkih škola Srbije, Niš, 10. januar 2002.
- Solfeđo u funkciji interpretacije muzičkog sadržaja; uvod u dugoročnu reformu nastave solfeđa, seminar za nastavnike solfeđa muzičkih škola Srbije, Novi Sad, 11. januar 2002.
- Solfeđo u funkciji interpretacije muzičkog sadržaja; uvod u dugoročnu reformu nastave solfeđa, seminar za nastavnike solfeđa muzičkih škola Srbije, Beograd, 12. januar 2002.
- Predavanje Muzički aspekt lekovitog dejstva muzike, Institut „Dr Simo Milošević”, Igalo, 4. jun 2002.
- Ciklus predavanja Tri pogleda na muziku, Muzički informativni centar, 24. 11 – 05. 12. 2002.
- Niz prezentacija knjige Marine Marković Glas glumca (Clio, 2002), 2002–2003.
- Ciklus seminara o horskom pevanju nastavnicima muzike u školama, u orgaizaciji Ministarstva prosvete, Kragujevac, Niš, Novi Sad i Beograd, 2003.
- Predstavljanje prve generacije specijalističkog kursa Mjuzikl na Univerzitetu umetnosti, Svečana sala MŠ „Mokranjac”, 20.3.2002; Kolarčev narodni univerzitet, 29.2.2004.
- Letnja duhovna akademija Studenica, predavanje o Srpskom duhovnom kalendaru, 19.7.2006.
- Tribina Narodne biblioteke Srbije Kako čitati Mocarta, 22. 5. 2006. Učestvovali i: Dušan Trbojević i Gordan Dragović
- Prezentacija Srpskog duhovnog kalendara (Beograd: Clio) u okviru proslave 30 godina umetničkog rada, Kolarčeva zadužbina, 2006.
- Seminar Nove strategije u nastavi solfeđa, Rektorat Univerziteta umetnosti, Beograd, 9 – 10. mart 2007.
- Prikaz Srpskog duhovnog kalendara u okviru manifestacije „Dani evropske baštine”, Parohijski dom crkve Svete Petke, 24. septembar 2007.
- Predavanje Metrika u srpskoj narodnoj pesmi na Univerzitetu Cornell, Itaka, SAD, 30. septembar 2008.
- Seminar nastavnicima muzičkog vaspitanja u osnovnim školama i nastavnicima solfeđa sa temom Nove strategije u nastavi muzike, 24–25. januar 2009.
- Prezentacija zbornika sa Pedagoškog foruma u izdanju Fakulteta muzičke umetnosti, 60. Međunarodni beogradski sajam knjiga, 2015.
- Prezentacija audio CD-a pijaniste Stefana Ćirića, Centar za muziku Kolarčeve zadužbine, 2016.
Učešće na konferencijama
- Pedagoški forum scenskih umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti, 1998–2011; 2013–2024.
- Sixth International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), Keele, UK, 5–10. avgust 2000.
- Pedagoški forum scenskih umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti, 1998–2011; 2013–2024.
- 10th Anniversary Conference on European Society for Cognition of Music (ESCOM): Musical Creativity, University of Liege, Belgija, 5–8. april 2002.
- Society for Research in Psychology of Music and Music Education (SRPMME): Investigating Music Performance, Royal College of Music, London, Velika Britanija, 12–13. april 2002.
- European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM): Experience Music in Science in Music, University of Music, Drama and Media, Hanover, Nemačka, 8–13. septembar 2003.
- 9th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC) and 6th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Bolonja, Italija, 22–26. avgust 2006.
- Fourth Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM08), Solun, Grčka, 2–6 jul 2008.
- 2nd International Conference The Changing Face of Music Education (CFME09): Music and Environment, Talin, Estonija, 23–25. april 2009.
- Međunarodni naučni skup Vlado S. Milošević: etnomuzikolog, kompozitor i pedagog: Tradicija kao inspiracija, Banja Luka, Republika Srpska, 6–7. april 2012.
- 30th ISME World Conference: Music Pædeia: From Ancient Greek Philosophers Toward Global Music Communities, Solun, Grčka, 22–25. jul 2012.
- 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC) and 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), Solun, Grčka, 23–28. jul 2012.
- Međunarodni naučni skup Vlado S. Milošević: etnomuzikolog, kompozitor i pedagog: Tradicija kao inspiracija, Banja Luka, Republika Srpska, 2006, 2013, 2015, 2016.
Članstvo
Udruženje kompozitora Srbije
Udruženje muzičkih pedagoga Srbijе
Uređivački odbor „Vukove zadužbine”
Kulturno-prosvetna zajednica Beograda
Rotary klub Zemun
Član Odbora za klimatske promene i delo Milutina Milankovića SANU
Počasni član Pančevačkog srpskog crkvenog pevačkog društva
RADOVI
Spisak kompozicija
Muzičko-scenske kompozicije
- Anagnorisis, koreografska poema, balet, 1976.
- Četiri priče iz Dekamerona za hor, 1979.
Za predstavu Komornog teatre klasike u Zagrebu
- Šta to kabuš pogrešno radi, 1989.
Šest pesama pevanih uživo na predstavi, na matricu klavira i udaraljki, pozorišni salon Jugoslovenskog dramskog pozorišta, režija: Olga Savić
- Svet oko mene, 1990.
Resital poezije Stevana Raičkovića u adaptaciji Olge Savić, na predstavama uživo uz muziku sa elektronske klavijature
- Svet oko mene, 1990.
TV adaptacija Olge Savić
- Divlja patka, 1991.
Pesma za glas i klavir; flautu i klavir, pevanje uživo sa snimljenom matricom klavira kao pratnjom. Pozorište iz Vršca, režija Olge Savić
- Dragocene reči, 1996.
Muzika za audio kasetu izbora poezije Olge Savić u izdanju Prosvete, Beograd
- Rezonanca, kamerna dečja opera-bajka za sopran, dečji hor i kamerni ansambl, 1990.
(violina, violončelo, kontrabas, flauta, fagot, harfa klavir i udaraljke), libreto V. M.
- Pohvala ludosti „laus stultitia”, komedia del arte, za kontratenor, dva hora i udaraljke, 1993.
- Proleće, muzičko-scensko sećanje na obred, ženski hor, ples, instrumentalni nonet, 1997.
- Trajanovi stubovi, dokumentarni arheološki film, 2003.
- Plavi leptir, na stihove Ričarda Bernsa za Veliki školski čas, 2007.
- S ove strane muzike, muzičko-scenska igra, dečji hor i klavir, 2012.
- Milanković, muzička drama, 2013.
živo klavirsko izvođenje autora za predstavu pozorišta Madlenianum, reditelj Aleksandar Nikolić
- Dan, muzičko-scenska igra za dečji hor i klavir, 2014.
- Šekspirovi soneti, 2014.
pozorišna predstava, reditelj Aleksandar Nikolić, Narodno pozorište, scena „Raša Plaović”
- Kroz vasionu i vekove, jedno književno veče, mjuzikl, 2015.
- Gusari iz kutije, vodič kroz orkestar, izvode glumac, narator i simfonijski orkestar, 2016.
- Iza operskih kulisa, komična opera, libreto V. M. i Aleksandar Nikolić, 2016.
- Muzikoplov, 2019.
Predstava pantomime sa živom muzikom (gudački orkestar sa udaraljkama), premijera Centar za kulturu Smederevo 23. januar 2020. Pantomima Marko Stojanović, ansambl „Muzikon”, dirigent Nenad Petković
- Guliverova putovanje, 2020.
Malo pozorište Radović, režija Isidora Goncić, premijera 13. 9. 2020.
- Iza operskih kulisa, 2018.
Premijera 23. maja 2023. Sala „Doma kulture Studentski grad”, solisti: Sofija Pižurica, Tamara Mitrović, Nadica Spasojević, Marko Kalajanović, Andrija Daničić, orkestar „Stanislav Binički”, dirigent: Rade Pejičić, režija: Natalija Stanković, rad na likovima: Vesna Stanojević
Koncertantna muzika
- Preludium geometrium za kontrabas i gudački orkestar, 1978.
- Prvi koncert za klavir i simfonijski orkestar, na prvoj godini poslediplomskih studija, 1979.
- Rondo innamorato za klavir i gudački orkestar, 1981.
- Concerto per i bambini, koncert za klavir ili instrument po izboru za školski uzrast i školski simfonijski orkestar, 1992.
- Concerto per gli amici za sopran, violončelo, klavir i gudački orkestar, 1983.
- Sonata za violončelo i gudače, 1984.
- Drugi koncert za klavir i simfonijski orkestar, 1995.
- Varijacije na Kuprenovu temu za klavsen i gudače, 1985.
- Romansa za violinu, po klavirskoj minijaturi Honeggera, za violinu i gudače, 1995.
- Senjačka rapsodija za klavir i gudački orkestar, 1995.
- Sonata za violinu, violončelo i gudače, 1986.
- Končertino za klavir i orkestar na narodne teme prema zapisima Miodraga Vasiljevića, za đaka muzičke škole i školski orkestar, 1999.
- Klasični koncert sa klavir i kamerni orkestar, 2003.
- Slavonska rapsodija, za violinu i gudački orkestar, 2014.
- Varijacije u zelenom za harfu i gudački orkestar, 2019.
- Srpski pejzaži za flautu i gudački orkestar sa udaraljkama, 2022.
Kompozicije za glas i orkestar
- Himna Svetom Savi za dečji hor i đački simfonijski orkestar, 1990.
- Himna Svetom Savi za dečji hor i đački gudački orkestar, 1990.
- Under the rainbow za dečji hor i gudački orkestar sa klavirom, 1995.
- Jarko nam je sunce za sopran i gudački orkestar, 2007.
- Sve tičice zapjevale za sopran i gudački orkestar, 2007.
- Narodno kolo za gudački orkestar s klavirom, 2007.
- Druga rukovet za gudački orkestar s klavirom, 2007.
- Pala magla na livadu za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Na livadi sitna kiša za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Sitnu malenu za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- S one strane Dunava za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Čarna goro za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Udaću se majko za sopran, gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Što taj sokak za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Zračak viri za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Kroz ponoć nemu za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Bolujem ja za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Na te mislim za sopran i gudački orkestar sa klavirom, 2007.
- Sreća i predosećanje za sopran i gudački orkestar sa klavirom na stihove Desanke Maksimović, 2007.
- Lepota, ljubavna pesma i obnova za bariton, gudački orkestar sa klavirom, na stihove Milana Rakića, 2007.
- Sunce i led za mecosopran i gudački orkestar, na stihove Đorđa Nešića, 2018.
Kompozicije za gudački orkestar
- Chaconne za gudački orkestar, 1986.
- Rukovet, svita za gudački orkestar, prema zapisima Vasiljevića, 1993.
- The little shepherd za gudački orkestar, 1995. (Debisi) 1995.
- Pavanae za flautu, violončelo, klavir i gudački orkestar, 1995. (na temu Ravela)
- Pavanae za flautu, violončelo, klavir i gudački orkestar, 1995. (na temu Forea)
- Građansko kolo za gudački orkestar, 2007.
- Iz Srema, svita za gudački orkestar, 2011.
- Srbija za gudači orkestar, 2017.
- Srpski pejzaži za gudački orkestar, 2022.
Kamerna instrumentalna muzika
- Gudački kvartet, 1975.
- Sonata za violinu i violončelo 1, 1978.
- Sonata za violinu i violončelo 2, Sonata dedica, 1981.
- Stratinščica, svita za tri violončela, 1981.
- Sonata za violončelo i klavir 1, 1981.
- Kako vam drago, barokni trio, 1982.
- Eine klaine pop muzik, klavirski kvintet, 1982.
- Sonatina za violončelo i klavir, 1982.
- Nokturno za trubu i klavir, 1982.
- Sonata za violončelo i klavir br. 2, a la Bresilienne, 1983.
- Nokturno za violončelo i klavir, 1983.
- Nostalgija, svita za dve violine, kontrabas i udaraljke, 1988.
- Nostalgija, svita za ansambl udaraljki, 1989.
- Serenada, klavirski nonet (flauta, oboa, klarinet, klavir, dve violine, viola, violončelo i kontrabas, 1989.
- Nokturno za flautu i klavir, 1990.
- Nokturno za klarinet i klavir, 1990.
- Hammerpiano, svita za klavir i udaraljke, 1990.
- Duo, svita za dve flaute, po zapisima Miodraga Vasiljevića, „Koštanine pesme”, 1991.
- Duet, svita za violončelo i kontrabas, po zapisima Miodraga Vasiljevića, 1992.
- Kvintet, končertino za flautu, violončelo, harfu, kontrabas i udaraljke, prema zapisima Miodraga Vasiljevića, 1992.
- Klovnovi, svita za flautu, harmoniku, kontrabas i udaraljke, 1992.
- Zabavljači, svita za klavirski trio, 1993.
- Slike Branka Omčikusa, svita za flautu i violončelo, 1993.
- Noktirno za kontrabas i klavir, 1995.
- Srpske pesme, svita za klavir četvororučno, prema zapisima Miodraga Vasiljevića, 1998.
- Sonata za violinu i klavir, a la Mediteranne, 2001.
- Senjačka rapsodija za klavirski trio, 2001.
- Uspomene za četiri harfe, 2002.
- Pesma i igra za klavir četvororučno, 2002.
- Engleske boje za violinu, gitaru, klavir i kontrabas (Crvena, Plava, Zelena Srebrna), 2003.
- Kolo za četiri ruke, 2007.
- Priče iz davnina, svita za obou violončelo i klavir, tri stava, 2008.
- Junačke pesme, klavirski trio, 2012.
- Gradovi na dunavu, Beč i Beograd, za flautu, klarinet i fagot, 2015.
- Glasnici iz Raške za gudački kvartet, 2015.
- Senjačka rapsodija za violina i klavir (harfa), 2015
- Momačko kolo za violinu i klavir 2015.
- Nokturno za violinu i klavir, 2015.
- Nokturno za violu i klavir, 2015.
- Mala svita, svita za dve flaute, gitaru i klavir, 2022.
Solistička muzika
- Dečje priče, zbirka 25 komada za najmlađe, 1974.
- To smo što smo, zvučni i likovni portreti prijatelja, crteži Dušica Knežević, 1977.
- Dithyramb, svita za fagot solo, 1977.
- Dobro temperovani sving, svita za klavir, 1978.
- Varijacije u žutom za klavsen solo, 1979.
- Četiri priče iz Dekamerona za harfu solo, 1979.
- Tri sonatine peri bambini za klavir solo, 1981.
- Sonata za violončelo solo, 1982.
- Chaconne za orgulje, 1986.
- Motus za orgulje, 1986.
- 27 preludiuma za klavir, 1988.
- Rakić, 11 ljubavnih pesama za klavir solo, 1989.
- Rakić, 11 ljubavnih pesama za gitaru solo, 1990.
- Nokturno, harfa solo, 1994.
- Prvi nokturno klavir solo, 1996.
- Praznici, harfa solo izbor iz Srpskog duhovnog kalendara, 2009.
- Muzička mapa Srbije, minijature za klavir zasnovane na narodnim melodijama prema zapisima Miodraga Vasiljevića, 2009.
- Srpski duhovni calendar za klavir solo, 2009.
- Korali za orgulje, 2010.
- Drugi nokturno za klavir 2014.
- Devojačko kolo za klavir solo, 2015.
- Klasične varijacije za klavir solo, 2022.
- Nokturno 3 za klavir solo, 2022.
Horske kompozicije
- U poznu jesen za mešoviti hor na stihove V. Ilića – druga godina studija, 1972.
- Prostranstvom zvuka za ženski hor na stihove V. M., 1978.
- Dalmacija za mešoviti hor na stihove J. Dučića, 1982.
- Najdražem učitelju za dečji hor i klavir, 1992.
- U spomenicu, pesma za dečji hor i klavir, 1982.
- Pevaj kao što govoriš, pesma za dečji hor i klavir, na stihove V. M., 1987.
- Negotinu, pesma za dečji hor i klavir na stihove V. M., 1989.
- Himna Svetom Savi, za dečji hor i klavir, 1990.
- Čelo, klavir i mi, pesma za dečji hor, violončelo i klavir, na stihove V. M., 1992.
- Srpske pesme za ženski hor prema zapisima Miodraga Vasiljevića,1996.
- Varijacije na lestvicu C-dur za dečji hor i klavir
- Četiri tropara presvetoj bogorodici, 2002.
- Oče naš za dečji hor, 2004.
- U livadi pod jasenom za ženski hor, 2004.
- S one strane Dunava za ženski hor, 2004.
- S one strane Dunava za mešoviti hor, 2004.
- Oče naš za muški hor, 2005.
- Oče naš za mešoviti hor, 2005.
- Srpski duhovni kalendar, tri ciklusa za mešoviti hor, 2006.
- Duhovi i vaskrs, prema troparima praznika, dečji hor, 2007.
- Srbija, pesma za mešoviti hor, konkursna kompozicija: takmičenje „Glas Beograd”,
- Srbija, pesma za ženski hor, konkursna kompozicija za takmičenje „Glas Beograda”,
- Bogorodice djevo za mešoviti hor, 2014.
- Simbol vere za mešoviti hor, 2015.
- Hor, pesma za dečji hor i klavir, 2016.
- Srpska ćirilica, pesma za dečji hor i klavir, 2017.
- Himna pevanju, troglasna horska pesma, 2017.
- Hvalite imja gospodnje za mešoviti hor, 2023.
Solo pesme
- Što da ne, ciklus pesama za mecosopran i klavir na stihove Jovana Ćirilova, 1979.
- Sub rosa, vokaliza za mecosopran i klavir, 1979.
- Tajna mesta, mecosopran i klavir, stihovi Miloš Komadina, 1995.
- Vetar za ženski glas i klavir, stihovi V. M., 1996.
- Valcer za ženski glas i klavir, stihovi V. M., 1996.
- Kancona za ženski glas i klavir, stihovi V. M., 1996.
- Građanske pesme, prvo kolo, 1996.
(Zračak viri, Na studencu, Na te mislim, Kad bi ove ruže male, Tiho noći, Deda i unuk, Tamo daleko, priređene za ženski gas i klavir)
-
- Molitva za mecosopran i klavir na stihove Tanasija Mladenovića, 1997.
- Građanske pesme drugo kolo, 1998.
(Milkina kuća; Noćas nisu sjale; Kad te vidim; Bolujem ja, boluješ ti; Kroz ponoć nemu; Crven fesić; ‘Ajde Kato ‘ajde zlato; Sedi Ćira)
-
- Srpska vokalna tradicija, 2002.
Tropari (Preobraženje, Rođenje svetog Jovana, Podizanje hrama Svetog Georgija), narodne pesme starije tradicije (Tri devojke, Na Livadi sitna kiša rosulja, Izvor voda, Udaću se majko, S one strane Dunava, Sitnu malenu), narodne pesme novije tradicije (Gradinom cveće cvetalo, Moj pendžeru, Devojka junaku prsten povraćala, Čarna goro puna ti si lada) i građanske (Kroz ponoć nemu, Zračak viri, Bolujem ja… i Na te mislim)
-
- Ljubavna pesma, obnova, lepota za muški glas i klavir, na stihove Milana Rakića, 2003.
- Predosećanje za sopran i klavir, na stihove Desanke Maksimović, 2003.
- Sreća za sopran i klavir, na stihove Desanke Maksimović, 2005.
- Ljubav za glas i klavir, 2006.
- Ovo je zemlja teška i milost za sopran i klavir, stihovi Ričard Berns, 2007.
- Iz Norveške za sopran i klavir, 2011.
Iz tunela u tunel, Norveško nebo i Jostedal, prema proznom tekstu Isidore Sekulić Pisma iz Norveške stihove priredila Vera Milanković
- Salonske pesme za sopran i klavir (U troje, Na balu), stihovi Milan Čurčin, 2011.
- Božur i nasleđe za ženski glas i klavir, na stihove Milana Rakića, 2014.
- Usnula je sanak za sopran i klavir, na stihove narodnog pevača, 2015.
- Sunce i led za mecosopran i klavir, stihovi Đorđe Nešić, 2017.
- Priča i misao za mecosopran i klavir, stihovi Momčilo Anastasijević, 2019.
- Ozdravljenje za mecosopran i klavir, stihovi Desanke Maksimović, 2021.
- I meni se možda čini za mecosopran i klavir, stihovi Desanke Maksimović, 2023.
Autorske pesme
- Vetar za ženski glas i klavir, 1996.
- Valcer za ženski glas i klavir, 1996.
- Kancona 1 za ženski glas i klavir, 1996.
- Sve što valja dolazi iz Dalja,
Diskografija
- Nostalgija – dvostruki CD, samostalno izdanje autora, 1998. (27 preludijuma za klavir, Hammerpiano, sonate za violončelo i kamerna muzika)
- Kolibri Tamo daleko, SOKOJ, 2001. (kao autor i klavirski saradnik)
- Kolibri BEMUS, SOKOJ, 2003. (kao autor i klavirski saradnik)
- Kolibri Molimo za finu tišinu, dvostrukci CD i DVD, SOKOJ, 2003. (kao autor i klavirski saradnik)
- Srpska solo pesma i Balkanska svita, Kraljevski gudači Svetog Đorđa, SOKOJ, 2014. Vera Milanković: Sreća, pesma za glas i gudački orkestar, solista: Tanja Obrenović, mecosopran.
- Laula kultani: European Folk Songs for equal voices, Chore aus Evropa, Carus, 2006 Vera Milanković: S one strane Dunava
- Laula kultani: European Folk Songs for mixed voices, Chore aus Evropa, Carus, 2006. Vera Milanković: S one strane Dunava
- Smiljka Isaković, Čembalo moje domovine, SOKOJ. 2015. Vera Milanković: Varijacije u žutom
- Vera Milanković, Dan – autorski CD [Hor „Zvezdice”, dirigent Jelena Cvetković], Centar za stručno usavršavanje u obrazovanju Leskovac, 2016.
- Srpski kompozitori 21. veka, Kraljevski gudači Svetog Đorđa, Slavonska rapsodija, solista Sreten Krstić, violina, SOKOJ 2016.
Knjige
- Миланковић, Вера. 2003. Колибри. Београд: Радио Београд – РТС, Бемус.
- Himnides, Evangelos and Vera Milanković (eds.). 2017. An Introduction to Serbian Performing Arts Education: Critical Insights. London, UK: International Music Education Research Centre (iMerc) Press.
Radovi u časopisima i tematskim zbornicima nacionalnog/međunarodnog značaja
- Milanković, Vera. 1998. „Dr Zorislava M. Vasiljević, učitelj, naučnik, muzički poslenik”. U: Spomenica povodom 25-godišnjice katedre za solfeđo, 53–64. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera. 1998. „Solfeđo u funkciji interpretacije muzike”. U: Zbornik radova prvog pedagoškog foruma Osobenosti nastave solfeđa na Fakultetu muzičke umetnosti, 11–17. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera. 2000. „Pesma kao osnov za stvaranje muzičkog rečnika”. U: Zbornik radova II pedagoškog foruma, 119–134. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera, Biljana Jelić, Gordana Ačić. 2000. „Pesma: merenje sposobnosti opažanja i reprodukcije”. U: Zbornik radova II pedagoškog foruma, 135–146. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera. 2001. „Pesma: put ka prepoznavanju muzičkih parametara”. U: Zbornik III pedagoškog foruma, 134–146. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera. 2001. „Eksperimentalni rad na upoređivanju odnosa glasovne i instrumentalne interpretacije”. U: Zbornik radova III pedagoškog foruma, 166–177. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera, Milena Petrović, Gordana Ačić. 2001. „Pesma: Merenje muzičkih sposobnosti u pripremnom razredu”. U: Zbornik III pedagoškog foruma, 177–186. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Перковић, Ивана и Вера Миланковић. 2001. „Тропари – Могуће транскрипције за извођење”. У: Зборник III Педагошког форума, 146–157. Београд: Факултет музичке уметности.
- Milanković, Vera, 2001. „Merenje sposobnosti percepcije i interpretacije muzičkog sadržaja”. U: Zbornik radova IV pedagoškog foruma, 45–64. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera, Milena Petrović, 2003. „Tonska sazvežđa – prostorni prikaz lestvice”. U: Zbornik radova V pedagoškog foruma, 74–79. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera, Milena Petrović, 2004. „Prikaz najnovijih dostignuća u oblasti muzike i psihologije – prikaz radova sa konferencije ESCOM u Hanoveru, Nemačka”. U: Zbornik VI pedagoškog foruma, 77–84. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Milanković, Vera, Gordana Ačić, Milena Petrović, Jelena Vranić. 2005. „Opažanje muzike kod muzičara i nemuzičara”. U: Zbornik VII pedagoškog foruma, 99–107. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
- Миланковић, Вера и Гордана Ачић. 2006. „Музичари и немузичари – да ли музика различито покреће”. У: Зборник VIII Педагошког форума, 150–157. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић, Драга Зец.. 2007. „Метрички обрасци као основни импулс покрета у српској народној песми”. У: Зборник IX педагошког форума, 109–121. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2007. „Читање Осмогласника”. У: Зборник радова IX Педагошког форума, 121–131. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2007. „Српски духовни календар према тропарима празника: Прилог хармонизацији – усклађивању осмогласника”. У: Зборник радова са међународног научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог: Традиција као инспирација, 45–58. Бања Лука: Академија умјетности.
- Миланковић, Вера, Љ. Јошић, А. Пешић. 2008. „Шта је све покрет у музици и како се користи у настави музике”. У: Зборник X педагошког форума, 1–6. Београд: Факултет музичке уметности. (Уз учешће групе студената са треће године Опште музичке педагогије)
- Миланковић, Вера. 2008. „Методика слушања музике”. У: Зборник радова X педагошког форума, 7–28. ФМУ: Београд.
- Миланковић, Вера, Гордана Ачић, Фадиљ Еминовић. 2008. „Покрет као део мерења постигнућа деце са церебралном парализом”. У: Зборник X Педагошког форума, 43–50. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2008. „Нови концепт предшколског образовања – забавиште и припремни разред: интегративни приступ”. У: Зборник X Педагошког форума, 51–57. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2009. „Примена модела метричке структуре”. У: Зборник XI педагошког форума, 19–27. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић, Гордана Ачић, Нина Суботић. 2009. „Од вођеног слушања до разумевања елемената музичке структуре”. У: Зборник XI Педагошког форума, 164–173. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2010. „Како писати мелодије за наставу солфеђа”. У: Зборник XII педагошког форума, 181–187. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера, Гордана Ачић, Александра Каралић, Маја Игњачеви. 2011. ,„Особености слушања и памћења музике код немузичара”. У: Зборник XIII педагошког форума сценских уметности, 200–208. Београд: Факултет музичке уметности.
- Петровић, Милена, Михајло Антовић, Вера Миланковић, Гордана Ачић. 2012. „Хроматизам тонова и боја: апсолутни слух и синестезија”. У: Зборник XIV педагошког форума сценских уметности, 151–164. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић. 2013. „Синестетске метафоре севдалинке – музикалност поетске слике”. У: Зборник радова са међународног научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог: Традиција као инспирација, 68–81. Бања Лука: Академија умјетности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић. 2014. „Уметност најмање птице на свету: Хор Колибри и педагошко умеће Милице Манојловић: Поводом 50 година од оснивања хора Колибри”. У: Зборник радова са међународног научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог: Традиција као инспирација, 631–642. Бања Лука: Академија умјетности и Музиколошко друштво Републике Српске.
- Petrović, Milena, Vera Milanković, Gordana Ačić. 2014. „Mjuzikl kao sredstvo integrativne nastave u muzičkoj pedagogiji”. U: Zbornik radova sa Osmog međunarodnog simpozijuma: Muzika u društvu, 206–215. Sarajevo: Muzikološko društvo FBiH i Muzička akademija u Sarajevu.
- Петровић, М., Вера Миланковић, Гордана Ачић. 2014. „Бирократија у музици: програм музичког образовања по моделу државних закона”. У: Зборник XVI Педагошког форума сценских уметности, 50–60. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2015. „Солмизација као друштвена игра”. У: Зборник XVII Педагошког форума сценских уметности, 65–72. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић. 2016. „Вокали у солмизационом слогу као основа тоналног контекста солмизације”. У: Зборник радова са међународног научног скупа Владо С. Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог: Традиција као инспирација, 505–516. Бања Лука: Академија умјетности.
- Миланковић, Вера, Милена Петровић. 2016. „Социолошки аспекти солмизације”. У: Зборник XVIII Педагошког форума сценских уметности, 65–73. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2016. „Артикулација и како је објаснити”. У: Зборник XVIII Педагошког форума сценских уметности, 9–15. Београд: Факултет музичке уметности.
- Petrović, Milena, Gordana Ačić, Vera Milanković. 2017. „Musicians’ Free Associations on the Given Music Concepts”. The Journal of Music Education 26, 2017, 49–61.
- Миланковић, Вера. 2018. „Појмање музике – потврда поштовања традиције”. У: Зборник XX Педагошког форума сценских уметности, 9–20. Београд: Факултет музичке уметности.
- Petrović, Milena, Gordana Ačić, Vera Milanković. 2018. „Sound of Picture vs Picture of Sound: Music Palindrome”. New Sound International Journal of Music 50: 217– 222.
- Milanković, Vera. 2019. „Milena Petrović, The importance of Vowels in Music Education, London, iMerc, 2017”. New Sound International Journal of Music 53: 202–204.
- Миланковић, Вера. 2020. Импровизација – скривена педагогија радионица”. У: Заједничко музицирање у образовању. Зборник XXII Педагошког форума сценских уметности. Београд: Факултет музичке уметности.
- Миланковић, Вера. 2022. „Прилог хармонизацији српске народне песме”. У: Фолклор у музичкој педагогији. Зборник XXIV Педагошког форума сценских уметности, 49–60. Београд: Факултет музичке уметности.
REFERENCE
Петровић, Милена, Александра Милетић (ур.). 2024. Повезивање, преплитање и прожимање музичке педагогије, извођаштва и стваралаштва на примеру музичке личности Вере Миланковић / 26. међународни Педагошки форум сценских уметности (Bridging, intertwining and flowing between music education, performing and composing on the example of Vera Milanković’s musical personality / 26th International Pedagogical Forum of Performing Arts). Београд: Факултет музичке уметности. (u štampi)
Miladinović Prica, Ivana. 2024. „Musical Folklore as an Expression of the ‘Folk Soul’: Songs from the District of Raška by Vera Milanković“. Serbian Month in Great Britain: 33–35.
INTERNET IZVORI
Borislav Stanojević, „Direktan prenos ’beograđanske’ epohe”, Politika, 15.5.2009.
Dejan Vujanić, Vera Milanković: Muzika otvara duhovna prostranstva, Glas srpske, 7.12.2009.
Jubilej Vere Milanković – 50 godina života, Sve boje života, urednik emisije Gordana Rafael, Radio-televizija Srbije, oktobar 2023.
Veče vokalne muzike Vere Milanković, Konak kneginje Ljubice
Veče kamerne muzike Vere Milanković, 20.10.2023.
Gusari iz kutije, vodič kroz orkestar, Autorski koncert Vere Milanković, 48. Bemus, Kolarčeva zadužbina, 22.10.2016.
Intonacije – Vera Milanković, urednik serijala Dragana Pantić, urednik epizode: Tijana Lukić, Radio televizija Srbije
Beograde dobro veče – Vera Milanković i Aleksandar Nikolić, voditelji: Irena Jovanović i Aleksandar Andrić, 14.5.2015.
Around the Globe Music & Arts – An Interview with Vera Milankovic
Carna goro puna ti si lada (Dense Wood full of Shadows) by Vera Milankovic, Silva McQueen, soprano, Maya Jordan, piano, London, 2021.
Vera Milanković, Klavirski koncert br. 2, treći stav, Maja Rajković, klavir, Simfonijski orkestar RTS, Stanko Jovanović, dir.
Vera Milanković: Srpska priča, Gudački orkestar MŠ „Petar Konjović”, dir. Milica Tišma
OSTALO
Ксенија Стевановић: „Звук је мој лични дневник. Разговор са Светланом Савић”. Интернационални часопис за музику Нови звук, 56, 2020, 3, 4.
(segment razgovora)
Na koji način te inspiriše glas i vokalno? Čini mi se da je kod tebe u mnogo većoj meri prisutno ono ’drugo’ u glasu, magijsko i ritualno, a ne samo njegova lepota i toplina; ono čime nas glas vezuje za svet oko nas, svet često van potpune mogućnosti ljudske spoznaje, glas kao spona između materijalnog i racionalnog i onog što je osećanje, iracionalnost, sveobuhvatnost.
Glas je instrument sa kojim se rađamo i kojim možemo sve. Možemo da komuniciramo: da tražimo, dajemo, kažemo šta osećamo. Moja prva sećanja su pesme moje majke. Pevala je, zaneseno i tiho, do kraja svog života. Za svakoga koga je volela imala je posebnu pesmu. Moja je bila „Oj, jesenske duge noći“. Da li zbog te pesme ili zbog moje uobrazilje, jesenje noći su mi bile čarobne, melanholične, pune mirisa i tajni. Ranije sam komponovala noću, a kada bih se umorila, sedela sam na prozoru i gledala ulicu u magli. Glas mi je pomagao da muzici dodam značenja, da zvuk uz poeziju postane oštriji, jasniji, rezonantniji. Da brže stigne do ljudi, da ih uzbudi i provocira. Bilo mi je važno da nešto kažem onim što stvaram, valjda što sam inače prilično tiha osoba.
U pravu si, jedna od mojih omiljenih kognitivnih distorzija jeste magijsko mišljenje. I dalje verujem da je moj pijanino šaputao koje dirke da pritisnem i da je moja muzika uticala na događaje u mom životu. Za mene je pisanje muzike ritual kojim čuvam svoju sreću i zdrav razum. Kada neko vreme ne izvodim taj ritual, postajem depresivna, površna, izgubljena. To su znaci da treba da se vratim sebi i ponovo počnem da pišem. Komponovanje je ugrađeno u moj identitet, i kad ne radim, ne znam ko sam. Preostaju mi samo uloge, a one nisu dovoljne za preživljavanje. Kada ne komponujem gubim svoj glas, gubim moć da se izrazim. Ali zato, zamuckujem i zaboravljam reči u periodima kada svakodnevno komponujem – čudno…
Šta je za tebe lament? U nekim delima primećujem jednu vrstu tužbalice – žalobnog tona (na primer, Don Huanova kći, Zarobljena). Postoji u tvojim delima nešto drevno, veza sa onostranim, tako bih rekla, i to na najbolji mogući način. Kad govorim o žalobnom tonu, mislim na jednu posebnu snagu. Snaga razlučivanja života i smrti, odnosno ostavljanja onoga što više nije da to bude, da bi se bivalo dalje.
Mislim da smo na ovim prostorima epigenetski predodređeni na žalovanje. Život me je brzo ’oduvao’ od lepršavih tema. Moje dvadesete su se desile devedesetih. Već na drugoj godini studija sam komponovala solo-pesmu Klinički kvartet, sliku bolesti i umiranja jedne zemlje i njenih ljudi. Istorija se ponavlja, a bolest i smrt ne posustaju. Posebno su me rastuživale smrti životinja. Nismo mogli toliko da ih spasimo i zbrinemo, koliko su umirale po ulicama. I sama sam imala neko čudno uverenje da neću ’preteći’ u novi milenijum. Smrt kao milenijumska greška? Nije se dogodilo, ali je bilo nekoliko kriza. Mislim, život me nije dao. Valjda sam sporo trošila svoje vreme, nigde nisam žurila, ničemu se nisam nadala, nisam očekivala ništa posebno. I dalje živim od danas do danas, pogotovo sada, tokom epidemije. Često čujem mamin glas u glavi: „samo da osvanemo sutra“.
Nije da nisam pokušala da se obračunam sa smrću, na svoj način, muzikom. U mojoj diplomskoj kompoziciji (Sustineo) pratila sam Tibetansku knjigu mrtvih i polako lomila njenih sedam pečata tišine. Kao da sam nešto razumela te 1998. godine, dobila sam neku utehu. Neko vreme sam bila sigurna da se više ne plašim. Pa, prilično kratko vreme – dok nisam postala mama. Tada su se aktivirale sve moje životne teme, a najviše strahovi. I gle, vratio se strah od bolesti i smrti.
A tuga je moje ’reket’ osećanje. To sam shvatila relativno skoro, kada sam započela edukaciju iz transakcione analize. Pošto sam rano u životu dobila poruku da je ljutnja neprihvatljiva, a tuga bezopasna, tugovala sam dobar deo svog postojanja. U Sirotoj tužnoj Don Huanovoj kći (koliko tuge samo u naslovu) opevala sam još jedno svoje uverenje – „teško je, teško biti devojka”. Tada sam ’kliknula’ sa pesnikinjom Jelenom Marinkov, za sva vremena. Na njene stihove sam pisala O vukovima i vozovima, u bunilu i euforiji. Nisam mogla ljudski da se naspavam dok je nisam završila. Uvek plačem kada je slušam. I Zarobljena je napisana po istinitoj priči. Tada nisam znala da živim tu priču, ali je moja muzika govorila umesto mene. Poslednjih godinu dana uglavnom komponujem tužbalice, tugujem za mojom mamom.
Ženski glas – u tvojim delima specifičan je, ali je autentično tvoj. On izlazi iz dubina tvoje ličnosti, da tako kažem, bilo da se radi o solističkom glasu ili ženskom horu. Šta ima za tebe u tom glasu?
Ženski glas je glas prirode. To je i moja priroda, moj glas, prvo lice jednine. Ženski glas je brižan, nežan, umilan. Može se pretvoriti u krik ako treba. (Umesto što učimo decu da budu tiha, treba ih učiti da vrisnu, da se brane, da traže pomoć.) U njemu je velika snaga. Ceo svemir između uspavanki i tužbalica. Postoji nevidljivi znak jednakosti između jednog ženskog glasa i ženskog hora. Jedna za sve i sve za jednu. Mnogo smo sličnije nego što mislimo, mnogo bliže nego što izgleda. Delimo slična iskustva, radosti i bolove. Prava ženska prijateljstva sam ostvarila u drugoj polovini svog života. Svako je snažno i zlata vredno. Sve više osećam sestrinstvo sa svim ženama, povezanost, empatiju, solidarnost. Ne želim da mučim i iscrpljujem ženski glas. Ne testiram koliko može da izdrži. Pišem ono što i ja mogu da otpevam, ono što mi prija da čujem, što me zabavlja. Želim da se tekst razume i da muzika ne uplaši ljude.
Ivan Brkljačić: Obrazloženje nagrade Stevan Mokranjac za 2024. godinu, za kompoziciju Zarobljena ženski hor i elektroniku Svetlane Savić (segment)
„(…) Svetlana Savić je zrela kompozitorka koja je na našoj sceni veoma uspešno prisutna u protekle dve decenije. Svojim dosadašnjim opusom skrenula je pažnju posebno u domenu bavljenja elektroakustičkim, kamernim i horskim žanrom, i to naročito kroz kompozicije kao što su: Pesme o zvezdama, Reverzije i Soneti. Svojevrsna kulminacija Svetlaninog kreativnog majstorstva dogodila se upravo u nagrađenoj kompoziciji. Zarobljena je nastajala tokom dramatičnih dana za vreme prošlogodišnjih majskih poplava i upravo je užas tih dana uplivao u njenu muziku. Kroz sopstvene uzdahe, šuškanje i šaputanje, autorka je tražila muzički izlaz koji je vodio u spas od ličnog osećaja utapanja. Uobličena u kružnu formu podeljenu na šest odseka, sažetog, ali eksplozivnog muzičkog materijala, briljantno realizovanog sloja elektronike i pažljivo vođene deonice ženskog hora, ova kompozicija Svetlane Savić uspela je da dopre do same srži umetničke kreacije. Da na malom prostoru, sa što manje sredstava bude rečeno apsolutno sve.”
PRILOZI
PRILOZI:
- Prilog 1. Vera Milanković, predstava Milanković, Madlenijanum, 2013. Izvor: privatna arhiva V. M.
- Prilog 2. Uručenje zahvalnice, 2015. Izvor: privatna arhiva V. M.
- Prilog 3. Vera Milanković, Izlaganje na Pedagoškom forumu, Rektorat Univerziteta umetnosti, Beograd, 2017. Izvor: privatna arhiva V. M.
- Pirlog 4. Vera Milanković sa učesnicima koncerta u Paviljonu „Cvijeta Zuzorić”, 22.10.2023. Izvor: privatna arhiva V. M.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Vera Milanković. Izvor: privatna arhiva V. M.
ČLAN TIMA: | Ivana Miladinović Prica |
DATUM UNOSA GRAĐE: | septembar 2024. |