BIOGRAFIJA
Tatjana Milošević Mijanović rođena je 11. jula 1970. godine u Vranju. Diplomirala je i magistrirala kompoziciju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi Zorana Erića, pod čijim je mentorstvom 2013. godine odbranila i doktorski umetnički projekat – kamernu operu Ko je ubio princezu Mond (2012). Na Katedri za kompoziciju Fakulteta muzičke umetnosti zaposlena je od 2002. godine. Danas je redovna profesorka i obavlja dužnost šefa Katedre. Pedagoškim radom bavi se i na Akademiji umjetnosti u Banja Luci od 2009. godine kao profesorka kompozicije. U svojstvu gostujuće profesorke, boravila je na Univerzitetu The Old Dominion u Norfolku (SAD). Bila je predavačica i članica žirija na kursu za mlade kompozitore 15th Young Composers Meeting u Apeldornu (Holandija).
Kompozicije Tajtane Milošević Mijanović izvođene su na brojnim značajnim festivalima, manifestacijama i koncertima savremene muzike u većini evropskih zemalja, SAD-u, Južnoj Koreji, Kini, Južnoafričkoj Republici, kao i u našoj zemlji i regionu (Međunarodna tribina kompozitora, BEMUS, NIMUS, BUNT, SAXperience, Muzički Bienale Zagreb, Groeten uit Arnhem, International Week for New Music Bucharest, International Music Festival Romania, pianoRISUONANZE, Nieuwe Hollandse Waterlinie 2001, Music Harvest, Nuovi spazi musicali, Jesenje muzičke svečanosti). Sarađivala je sa renomiranim domaćim i inostranim izvođačima i ansamblima, među kojima su: Simfonijski orkestar RTS, Kragujevački simfonijski orkestar, Beogradska filharmonija, „Gudači svetog Đorđa”, Ansambl za novu muziku „Gradilište”, Trio „Pokret”, Trio „Singidunum”, Ansambl „Metamorfozis”, Akademski hor „Collegium musicum”, Beogradski barok, klavirski duo Tea Dimitrijević i Dejan Subotić, Het trio (Holandija), De Ereprijs (Holandija), Creo (SAD), Trio Clavino (SAD), ansambl devotioModern (Rumunija), Umze Chamber Ensemble (Mađarska), Nada Kolundžija, Bojan Suđić, Ljubiša Jovanović, Steffen Schleiermacher (Nemačka), Adele D’Aronzo (Italija), Hose Luis Granados Martinez (Španija)…
Iz obimnog opusa Tatjane Milošević Mijanović izdvajaju se: Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina (1994), Šetnja sa Rinom (2013) i Time of Light (2018), kamerne kompozicije sa kojima je predstavljala Jugoslaviju, a kasnije Srbiju na festivalu ISCM World Music Days u Seulu 1997, Pekingu 2018. i Johanesburgu 2023. godine; kompozicija Buzzle (2000) koju je holandski pijanista Marsel Vorms (Marcel Worms) premijerno izveo 2000. na džez sceni BIMHUIS u Amsterdamu; kompozicija Spyro (2002) koju je prvi put predstavio Zagrebački gudački trio 2002. godine na Bemusu; balet CoinciDance (2001) koji je 2009. godine na festivalu Groeten uit Arnhem u Arnhajmu (Holandija) izveo ansambl De Ereprijs; simfonijske kompozicije Green with Buzz (2006), Ludus Mimesis (1998), Intermissions (2023); zatim kamerne opere Ko je ubio princezu Mond i Hadži Pantelijin šnajderaj; kompozicija Random koja je izvedena na festivalu pianoRISUONANZE 2017 u Trstu; Dok mislim na tebe za klavir i gudački orkestar (2016); trostruki koncert za violinu, violončelo, harmoniku i orkestar Sempiternum (2023), mini-opera Adonis i Galateja (2014).
Pod pokroviteljstvom organizacije UNESCO, Tatjana Milošević Mijanović učestvovala je u projektu Waterproof u okviru koga je izvedena i objavljena njena elektronska kompozicija Tribute for Fort Honswijk (2001). Bavi se i primenjenom muzikom (dokumentarno-igrani film Pečat braće Ljubavića, kratki igrani film Glumčevo Brdo, dokumentarno-igrani filmovi Dribbling and Cooking, pozorišne predstave Viktor Rože Vitraka i Čarobnjak iz Oza Aleksandre Glovacki).
Nagrade i priznanja
- Nagrada „7. septembar” grada Vranja za izuzetne rezultate u oblasti obrazovanja i kulture, Vranje, 1994.
- Druga nagrada za kompoziciju Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina na Internacionalnom takmičenju studenata kompozicije „Gradus ad Parnassum”, Kijev, Ukrajina, 1995.
- Treća nagrada za kompoziciju Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina na Četvrtoj međunarodnoj tribini kompozitora, Udruženje kompozitora Srbije, Beograd, 1995.
- Prva nagrada za simfonijsku kompoziciju Ludus mimesis na Sedmoj međunarodnoj tribini kompozitora u studentskoj kategoriji, Udruženje kompozitora Srbije, Beograd, 1998.
- Nagrada iz fonda „Vasilije Mokranjac” za balet CoinciDance, Fakulteta muzičke umetnosti, Beograd, 2003.
- Zahvalnica za izuzetne rezultate i doprinos razvoju fakulteta, Fakultet muzičke umetnosti Beograd, 2005.
- Nagrada iz fonda „Vasilije Mokranjac” za simfonijsku kompoziciju Green with Buzz, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2006.
- Nagrada „Vasilije Mokranjac” za kompoziciju Green with Buzz, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2008.
- Zahvalnica za učešće na manifestaciji „Obzorja na Tisi”, 22. Dani Josifa Marinkovića, Dom kulture opštine Novi Bečej, 2014.
- Zahvalnica za izuzetne rezultate i doprinos razvoju fakulteta, Fakultet muzičke umetnosti Beograd, 2017.
- Diploma za ostvarene pedagoške rezultate ULjUS, IV Međunarodno pijanističko takmičenje Smederevo, kategorija Kompozicija, 2017.
- Zahvalnica za učešće u radu žirija ULjUS, V Međunarodno pijanističko takmičenje Smederevo, kategorija Kompozicija, 2018.
- Zahvalnica za učešće u radu žirija ULjUS, VI Međunarodno pijanističko takmičenje Smederevo, kategorija Kompozicija, 2019.
- Nagrada „Stevan Mokranjac” za kompoziciju Tri pesme o nama za mecosopran i kamerni orkestar, Udruženje kompozitora Srbije, Beograd, 2023.
Učešće u radu žirija
- Članica žirija na međunarodnom kursu „15th Young Composers Meeting 2009”, Apeldoorn, Holandija, 8–13. 2. 2009.
- Članica žirija za dodelu nagrade „Stevan Mokranjac”, Udruženje kompozitora Srbije, Beograd, 2013, 2014, 2015, 2016.
- Predsednica žirija Međunarodnog pijanističkog takmičenja Smederevo, kategorija Kompozicija, 2017.
- Članica žirija Međunarodnog pijanističkog takmičenja Smederevo, kategorija Kompozicija, 2018, 2019, 2021.
Predavanja, radionice i master klasovi
- Old Dominion University, predavač na Odseku za Kompoziciju, Norfolk, USA, april 2001.
- Dansacademie Arnhem & Europian Dance Development Center, saradnik, Arnhem, Holandija, jun 2002.
- Orkest de Ereprijs, predavač na međunarodnom kursu „15th Young Composers Meeting 2009”, Apeldoorn, Holandija, 8–13. februara 2009.
- Univerzitet umetnosti u Beogradu, predavač na Letnjoj umetničkoj školi, kompozitorska radionica Otključavanje Smederevo, jul 2015.
- Central Conservatory of Music Beijing , predavač na akademskoj razmeni u okviru festivala „Bejing Modern Music Peking”, Kina, maj 19–26, 2018.
- The International Music Council, asistent menadžera na projektu ROSTRUM plus, Pariz/Beograd 2015–2018.
- Kinoteka Republike Srpske, predavač na 11. Filmskom kampusu Pale, Republika Srpska, 10–14. oktobra 2022.
- Conservatorio di musica Giuseppe Tartini, Trieste, master klas, Trst, Italija 17–20. aprila 2023.
- Predavanje „Kompozicioni postupci u stvaralaštvu Vasilija Mokranjca primenjeni u sjedinjavanju različitih muzičkih uticaja”, Naučni skup o stogodišnjici rođenja Vasilija Mokranjca „Muzika i ćutanje”, Svečana sala SANU, 11. 9. 2023.
RADOVI
Spisak kompozicija sa premijernih izvođenjima
- Animula Vagula Blandula za flautu, violončelo i preparirani klavir (1991)
Vladislav Stajević, fluata, Dušan Kočišević, violončelo, Aleksandar Šandorov, klavir, Prva međunarodna tribina kompozitora, Sremski Karlovci, 23. 5. 1992.
- Facere totum za obou, bas klarinet, violončelo, klavir, perkusije i elektroniku (1993)
Dejan Kulenović, oboa, Dragan Petrović, bas klarinet, Tešman Živanović, violončelo, Jovan Mitić, klavir, Boris Bunjac, udaraljke, Druga međunarodna tribina kompozitora, Gradska kuća, Novi Sad, 13. 5. 1993.
- Hesperidske jabuke za sopran, violončelo i klavir na tekst Petra Gudelja (1993)
Aneta Ilić, sopran, Ištvan Varga, vilončelo, Gordana Marjanović, klavir, Treća međunarodna tribina kompozitora, Sava Centar, Beograd, 13. 5. 1994.
- Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina za četiri violončela, ozvučeno čembalo i klavir (1994)
Chamber Orchestra „Ukrainian Heritage”, dirigent Oleh Andreyev, House of Academicians, Kiev, Ukrajina, 15. 5. 1995.
- Ludus Mimesis za simfonijski orkestar (1998)
Beogradska filharmonija, dirigent Laurent Cuniot (Francuska), Sedma međunarodna tribina kompozitora, Zadužbina Ilije Kolarca, Beograd, 22. 5. 1998.
- Buzzle za klavir (2000)
Marcel Worms, pijanista, narudžbina, BIMHUIS jazzstage, Amsterdam, Holandija, 22. 9. 2000.
- Disfigure me softly muzičko-scenski komad za kamerni ansambl (2000)
Messiaen Academie, Zwolle-Enschede-Kampen, Dansacademie Arnhem (Holandija), koreograf Tony Vezich (Novi Zeland), International workshop for music, dance and theatre „Mixed Emotion”, 14. 5. 2000.
- Space in between muzičko-scenski komad za alt saksofon, harmoniku, klavir i gudače (2000)
Messiaen Academie, Zwolle-Enschede-Kampen, Dansacademie Arnhem (Holandija), koreograf Sonia Augart (Holandija), International workshop for music, dance and theatre „Mixed Emotion”, 11. 5. 2000.
- Ending muzičko-scenski komad za kamerni ansambl (2000)
Messiaen Academie, Zwolle-Enschede-Kampen, Dansacademie Arnhem (Holandija), koreograf Sonia Augart (Holandija), International workshop for music, dance and theatre „Mixed Emotion”, 13. 5. 2000.
- «R» STATES za flautu, sopran/alt saksofon, bas klarinet i klavir (2000)
Het trio (Amsterdam) i Andrzej Rzymkowski, sopran/alt saksofon, Pölzbühne Schwaz, Austrija, 1. 9. 2000.
- The Tribute for Fort Honswijk za elektroniku (2001)
Narudžbina organizacije Fort Asperen pod pokroviteljstvom agencije UNESCO, „Nieuwe Hollandse Waterlinie”, Fort Honswijk, Holandija, 1–30. 9. 2001.
- CoinciDance balet za kamerni ansambl (2001)
Ansambl De Ereprijs, dirigent Wim Boerman, plesači: Arnhem Dansacademie, koreograf: Lara Stefensdottir (Island), dekor: Bas Helbers, Erik van Kooten, Jaromir Maas, Fenna Vilchis, narudžbina: Hogeschool voor de kunsten, Arnhem, Festival „Groeten uit Arnhem”, Theater Schouwburg,
Arnhem, Holandija, 13. i 14. 6. 2001.
- Spyro za violinu, violončelo i klavir (2002)
Zagrebački klavirski trio, narudžbina 34. BEMUS-a, Svečana sala Skupštine grada Beograda, 8. 10. 2002.
- Green with Buzz za simfonijski orkestar (2006)
Simfonijski orkestar RTS, dirigent Bojan Suđić, Osamnaesta međunarodna tribina kompozitora Beograd, Kolarčeva zadužbina, Beograd, 18. 11. 2009.
- Homeopatska sonatina, varijacije na citat iz kompozicije Brajana Ina Belgium Drop, za saksofon, violončelo, harfu, harmoniku i kontrabas (2011)
Nebojša Ignjatović & Secondhanders, 20. Međunarodna tribina kompozitora, Dom omladine Beograda, Velika sala, 13. 11. 2011.
- Dark Blue Almost Black za violinu, klarinet i klavir (2012)
Trio „Pokret”, narudžbina, koncert „Živa srpska muzika: Premijere”, Dvorana Kolarčeve zadužbine, Beograd, 4. 5. 2012.
- Dva lica za dve violine (2012)
Izvođači: violinski duo Madlen Stokić Vasiljević-Marija Misita, narudžbina, Galerija Artget, Beograd, 28. 5. 2012.
- Ko je ubio princezu Mond, kamerna opera u dva čina (2012)
Libreto: Vladimir Kosić, prepev i adaptacija: Željko Mijanović, dirigent: Premil Petrović, režija: Vladimir Lazić, video: Vladimir Kosić, izvođači: Ana Radovanović (mecosopran), Marija Mitić Vasić (sopran), Jelena Banković (sopran), Maja Mijatović (mecosopran), Mihailo Šljivić (bas), Ljubomir Popović (tenor), „Gudači sv. Đorđa”, solisti Ansambla „Gradilište”, Bitef teatar, Beograd, 9. 6. 2012.
- Chatatutu za flautu (flautu pikolo), violinu i klavir (2013)
Trio „Singidunum”, narudžbina, Svečana sala Matice srpske, Novi Sad, 27. 3. 2013.
- Vice Versa za dve viole (2013)
Mirjana Bubić i Nemanja Marjanović, viole, 22. Međunarodna tribina kompozitora, Hol Narodne banke Srbije, Beograd, 10. 11. 2013.
- Memento za mecosopran i klavir na tekst Željka Mijanovića (2014)
Dragana Popović, mecosopran, Milivoje Veljić, klavir, 22. Obzorja na Tisi, narudžbina, Dom kulture opštine Novi Bečej, 29. 5. 2014.
- Šetnja sa Rinom za violinu, klarinet i klavir (2013)
Trio „Pokret”, narudžbina, koncert „Senzibiliteti 2014”, Studentski kulturni centar, Beograd, 3. 11. 2014.
- Zaleđena za ženski hor, tekst po motivima pesama Put i Kap Željka Mijanovića (2014)
Akademski hor „Collegium musicum”, dirigent Dragana Jovanović, narudžbina, projekat Voda, Atrijum Narodnog muzeja, Beograd, 4. 11. 2014.
- Adonis i Galateja, mini-opera (2014) Libreto: Vladimir Kosić i Željko Mijanović
Ansambl za novu muziku „Gradilište”, narudžbina, Sala Ministarstva kulture, Cetinje, Crna Gora, 11. 12. 2014.
- Dva lica, transkripcija za gudački orkestar (2014)
Orquesta Conservatorio Superior Alicante „Oscar Esplá”, dirigent Milena Injac, Ciclo de conciertos en el adda, Španija, 25. 12. 2014.
- Ti, ja i Nikolo za dve violine i klavir (2013)
Trio Madlen Stokić Vasiljević, Marija Misita, Arpad Pečvari, narudžbina, DKC Beograd, 25. 3. 2015.
- Random za klavir (2016)
Katarina Radovanović Jeremić, narudžbina, koncert kratkih kompozicija za klavir i grafoskop Ringišpil, Studentski kulturni centar, Beograd, 31. 3. 2016.
- Dok mislim na tebe za klavir i gudački orkestar (2016)
Vladimir Gligorić, klavir i ansambl Metamorphosis, dirigent Ivan Marković, Hymns and Prayers, Studentski kulturni centar, Beograd, 19. 4. 2016.
- Random II za klavir četvororučno (2015)
Klavirski duo Tea Dimitrijević i Dejan Subotić, narudžbina, Narodna biblioteka, Beograd, 21. 5. 2016.
- Kada te ostavi onaj koga voliš za mecosopran, violončelo, klavir i elektroniku (2016)
Ansambl za novu muziku „Gradilište”, Studentski kulturni centar, Beograd, 19. 9. 2016.
- Five Ws za harmoniku i klavir (2016)
Katarina Radovanović Jeremić i Miodrag Đorđević, narudžbina, Dvorana Kolarčeve zadužbine, Beograd, 7. 5. 2017.
- Ilinx za saksofon i klavir (2017)
Srđan Paunović i Dunja Crnjanski, Serijal koncerata kamerne muzike u Zavodu za kulturu Vojvodine, Novi Sad, 10. 12. 2017.
- Vice Versa, transkripcija za violinu i violu (2018)
Dušica Mladenović, violina i Nataša Petrović, viola, Koncert „Dva lica klasike”, Univerzitetska galerija u Kragujevcu, 5. 12. 2018.
- Dva lica, transkripcija za violinu i violu (2018)
Dušica Mladenović, violina i Nataša Petrović, viola, Koncert „Dva lica klasike”, Univerzitetska galerija u Kragujevcu, 5. 12. 2018.
- Vice Versa transkripcija za gudački orkestar (2018)
Gudački orkestar „Metamorfozis”, koncert „The Blurred”, Narodni muzej, Beograd, 16. 12. 2018.
- Time of Light za klarinet, violinu i klavir (2018)
Trio „Pokret”, Neue Musikalische Bewegungen, Städtische Sing und Musikschule, Minhen, 5. 10. 2018.
- Carousel za flautu solo (2018)
Ljubiša Jovanović, narudžbina, BUNT, Dvorana Lola, Beograd, 9. 11. 2018.
- Figure Me Softly za dve barokne violine, baroknu violu, violu de gamba i čembalo (2020)
Ansambl „Beogradski barok”, 29. Međunarodna tribina kompozitora, emitovanje snimka iz Dvorane Kolarčeve zadužbine, Beograd, RTS Klasika, 2021, 17. jun u 18.13, 18. jun u 00.13, 06.13.
- Ovde za violinu i klavir (2021)
Dušan Panajotović, violina i Igor Dražević, klavir, sala Muzičke škole „Predrag Milošević”, Knjaževac, 26. 8. 2021.
- Spiralna nestajanja za violinu, violončelo i klavir (2021)
Beogradski trio: Dušan Panajotović, violina, Igor Dražević, klavir, Ivan Jarić, violončelo, sala Muzičke škole „Predrag Milošević”, Knjaževac, 25. 8. 2021.
- Hadži Pantelijin šnajederaj za šest vokalnih solista, klarinet i elektroniku, libreto: Željko Mijanović i Vladimir Kosić (2021)
Dirigent Ivan Marković, Nataša Jovović, sopran, Ana Radovanović, mecosopran, Maja Mijatović, alt, Vanja Biserčić, tenor, Aleksandar Novaković, bariton, Miloš Gašić, bas, Đorđe Kujundžić, klarinet, sala Udruženja kompozitora Srbije, Beograd, 7. 7. 2021.
- I Am That za mecosopran i elektroniku (2020)
Ana Radovanović, Belgrade SAXperience festival, Serbian Inventions, Parobrod, Beograd, 30. 9. 2021.
- Ka zvezdama za harmoniku i gudače (2022)
Nikola Peković i kamerni orkestar „Amorozo”, Festival „Maj mesec muzike”, Sala pozorišta „Bora Stanković”, Vranje, 4. 5. 2022.
- Tri pesme o nama za mecosopran i kamerni orkestar (2019)
Ana Radovanović, mecosopran, Gudači svetog Đorđa, dirigent Ivan Josip Skender, 31. Međunarodna tribina kompozitora, Studentski kulturni centar, Velika sala, Beograd, 8. 10. 2022.
- Lice i naličje (Face and Back) za kvartet kontrabasa
Rick Stotijn, Zoran Marković, Filip Dokljanov, Slobodan Gerić, 31. Basomanija, Dvorana Hrišćanske adventističke crkve, 17. 12. 2022.
- Ka prošlosti za violu i gudački orkestar (2023)
Saša Mirković, viola, ansambl „Metamorfozis”, narudžbina, Metaworld Contemporary art festival About Life, Secret & Religion, bioskop Balkan, 11. 12. 2022.
- Ka zvezdama 2 za harmoniku i gudački orkestar (2023)
Nikola Peković, gudački orkestar „Camerata Novi Sad”, narudžbina, otvaranje festivala Eufonija, 14. 5. 2023.
- Zviždak za pikolo flautu (2023)
Snježana Pavićević, pikolo flauta, narudžbina, sala Beogradske filharmonije, Beograd, 15. 5. 2023.
- Geometrija jednog sna (2023)
Luka Lopičić, harmonika, narudžbina, Reformatorsko-kalvinistička crkva, Novi Sad, 20. 5. 2023.
- Intermissions za simfonijski orkestar (2023)
Simfonijski orkestar RTS, dirigent Aleksandar Kojić, Kolarčeva zadužbina, Velika dvorana, 7. 10. 2023.
- Sempiternum, koncert za violinu, violončelo i harmoniku (2023)
Una Stanić, violina, Filip Tomić, violončelo, Nikola Peković, harmonika, Kragujevački simfonijski orkestar, Kolarčeva zadužbina, Beograd, 13. 10. 2023.
Primenjena muzika
- Čarobnjak iz Oza, predstava Aleksandre Glovacki, Pozorište „Bora Stanković”, Vranje, režija Jug Radivojević, scenograf i kostimograf Dejan Pantelić, sezona 92/93.
- Viktor, predstava Rože Vitraka, Pozorište „Boško Buha”, Beograd, režija i adaptacija Jug Radivojević, scenograf i kostimograf Boris Čakširan, sezona 93/94.
- Dribbling and Cooking, dokumentarno-igrani film, produkcija: European Broadcasting Union & RTS, režija: Slobodana Simojlovića, 2008.
- Glumčevo Brdo, kratki igrani film, scenario i režija Vladimir Kosić, Studio Simulakrum, Beograd, 2016.
- Elektronski dnevnik, Slobodan Simojlović, muzika: Tatjana Milošević i Ljubinko Tomanov, 2022.
- Pečat braće Ljubavića, dokumentarno-igrani film, Slobodan Simojlović, Kinoteka Republike Srpske,
Najznačajnija izvođenja (izbor)
- Animula Vagula Blandula za flautu, violončelo i preparirani klavir
New Music Ensemble Belgrade, „Music Harvest” Festival Musichost, Odense, Danska, 11. 11. 2004.
- Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina za četiri violončela, ozvučeno čembalo i klavir
Tešman Živanović, Siniša Jovanović, Dejan Božić, Branislav Petrović, violončela, Dragica Toskić, čembalo, Aleksandra Ćirović, klavir, dirigent Ana Mihajlović, 4. Međunarodna tribina kompozitora, Zadužbina Ilije Kolarca, Beograd, 17. 5. 1995.
Tešman Živanović, Siniša Jovanović, Dejan Božić, Branislav Petrović, violončela, Dragica Toskić, čembalo, Aleksandra Ćirović, klavir, dirigent Biljana Radovanović, BEMUS, Zadužbina Ilije Kolarca, Beograd, 16. 11. 1995.
Korea Festival Ensemble, ISCM World Music Days, National Theater SH Seoul, Južna Koreja, 28. 9. 1997.
Dejan Božić, Aleksandar Latković, Goran Mrđenović, Nebojša Mrđenović, violončela, Tea Dimitrijević, čembalo, Neda Hofman, klavir, dirigent: Biljana Radovanović, 16. Međunarodna tribina kompozitora, Sala Beogradske filharmonije, Beograd, 23. 11. 2007.
- Buzzle za klavir
Pijanista Steffen Schleiermacher, 11. Međunarodna tribina kompozitora, Zadužbina Ilije Kolarca, Beograd, 15. 5. 2002.
Koncert Nade Kolundžije, 24. Zagrebački Bienale, Muzej Mimara, Zagreb, 28. 4. 2007.
Koncert Nade Kolundžije, Philharmonic Banatul Hall, International Music Festival Temisoara, Temišvar, Rumunija, 26. 5. 2007.
- 4. 2022: Stanislava Jeftić Protić, Eco concert, Srpski Kulturni Centar u Parizu, Centre Culturel Serbe à Paris, Francuska
- Dva lica za dve violine
Violinski duo Madlen Stokić Vasiljević-Marija Misita, 21. Međunarodna tribina kompozitora, Hol Narodne banke Srbije, Beograd, 5. 11. 2012.
- Chatatutu za flautu (flautu pikolo), violinu i klavir
Ansambl za novu muziku „Gradilište”, 25. Međunarodna tribina kompozitora, Hol Narodne banke Srbije, Beograd, 17. 10. 2016.
International Week for New Music, ansambl devotioModern, Bukurešt, Rumunija, 22. 5. 2017.
- Šetnja sa Rinom za violinu, klarinet i klavir
Trio „Pokret”, 24. Međunarodna tribina kompozitora, Studio 6 Radio Beograda, 29. 9. 2015.
Trio „Pokret”, 18. Jesenje muzičke svečanosti, Foaje Makedonske opere i baleta, Skoplje, 27. 11. 2017.
Trio „Clavino”, World New Music Days ISCM 2018, CCOM Recital Hall, Peking, Kina, 26. 5. 2018.
- Adonis i Galateja, mini-opera
Ansambl za novu muziku „Gradilište”, 26. Međunarodna tribina kompozitora, SKC, Beograd, 8. 10. 2017.
- Random za klavir
pianoRISUONANZE 2017 – incontri di nuove musiche Auditorium della Casa della Musica, Adele D’Aronzo, Trst, Italija, 17. 6. 2017.
- Dok mislim na tebe za klavir i gudački orkestar
Vladimir Gligorić, klavir i ansambl „Metamorphosis”, dirigent Ivan Marković, 27. Međunarodna tribina kompozitora, Studentski kulturni centar, Beograd, 4. 10. 2018.
- Random II za klavir četvororučno
Transkripcija za harmoniku, Maja Mihić, klavir, Mladen Vukan, harmonika, 39. Nuovi spazi musicali Ascoli Pieceno, Foyer del Teatro V. Basso, Italija, 12. 10. 2018.
- Kada te ostavi onaj koga voliš za mecosopran, violončelo, klavir i elektroniku (2016)
Ansambl za novu muziku „Gradilište”, 28. Međunarodna tribina kompozitora, Velika sala Studentskog kulturnog centra, Beograd, 6. 10. 2019.
- Five Ws za harmoniku i klavir
Katarina Radovanović Jeremić, klavir, i Miodrag Đorđević, harmonika, Univerzitetska galerija, Kragujevac, 9. 5. 2017.
Diskografija
- CD New Sound 106, Sokoj i Komuna, 1995.
Tatjana Milošević: Sjaj Betelgeza ili tajna crvenog džina za četiri violončela, ozvučeno čembalo i klavir
- CD New Sound 113, Sokoj i Komuna, 1999.
Tatjana Milošević: Ludus Mimesis za simfonijski orkestar
- CD „Vatrenja”, Klavirski trio u srpskoj muzici (Julija Hartig, violina, Goran Mrđenović violončelo, Katarina Radovanović Jeremić, klavir), Udruženje kompozitora Srbije, 2015.
Tatjana Milošević: Spyro za violinu, violončelo i klavir
- CD „Savremeni srpski kompozitori, na Kolarčevom podijumu kamerne muzike”, Zadužbina Ilije Kolarca, 2018.
Tatjana Milošević: Five Ws za harmoniku i klavir
- CD „Aritmija”, klavirske kompozicije savremenih srpskih autora, Neda Hofman-Sretenović, klavir, Ansambl za novu muziku „Gradilište”, 2019.
Tatjana Milošević: Random za klavir
- CD Passion and Devotion – 40 Years, Ljubiša Jovanović, Metropolis Music, 2020.
Tatjana Milošević: Carousel za flautu solo
- Кompakt disk i pratiturа u okviru projekta „Digitalizacija i snimanja ženskih kompozitora“, izdavač Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, ISMN 979-0-802022-17-1, 2021.
Tatjana Milošević: Šetnja sa Rinom za violinu, klarinet i klavir
REFERENCE
Mitrović, Radoš. 2013. “Suite Jurijev krug for the opera Zvezdani grad by Dragana Jovanović; chamber opera Ko je ubio princezu Mond? by Tatjana Milošević; chamber opera Petersburg by Branka Popović”. New Sound International Journal of Music 42: 115–121.
Popović Mlađenović, Tijana. 2012. “Nature versus Culture” (interviews with the composers). New Sound International Journal of Music 40: 5–78.
Popović, Branka. 2022. “A Game of Mimicry – Mimicking a Game. A Conversation with Tatjana Milošević”. International Journal of Music New Sound 59: 1–10.
Поповић, Бранка. 2022. „Игра подражавања – подражавање игре”. Интернационални часопис за музику Нови звук 59: 1–7.
Stamatović, Ivana. 2000. „Animula Vagula Blandula”. Pro Femina: časopis za žensku književnost i kulturu 21-22: 148–154.
INTERNET IZVORI
Autogram – Tatjana Milošević, urednik i voditelj Zorica Premate, Radio Beograd 2, 22.3.2024.
Teparić, Srđan: „Bassomania – Tri premijere srpskih autora”. Muzički limbo, 14. XII 2024.
„Tajna crvenog džina”. Info vranjanske, 21.7.2016.
Nagrada „Stevan Mokranjac” uručena Tatjani Milošević Mijanović, Tanjug, 4.10.2023.
Tatjana Milošević, SoundCloud
YouTube
Tatjana Milošević: Who Killed Princess Mond / Ko je ubio princezu Mond, opera, Bitef teatar, Beograd, 9.6.2012.
Tatjana Milošević: Ka prošlosti for string orchestra, Saša Mirković, viola, Ensemble Metamorphosis, Meta World Festival, 1.1.2023.
Tatjana Milošević Mijanović: Time of Light, Trio Pokret, Udruženje kompozitora Srbije, mart 2024.
Tatjana Milošević Mijanović: Figure Me Slowly for baroque ensemble, Belgrade Baroque ensemble, International Review of Composers, Beograd, 17. jun 2021.
Tatjana Milošević: Spyro, Belgrade Trio, Italijanski kulturni centar, Beograd, 11.3.2019.
Tatjana Milošević: Memento
Tatjana Milosevic Mijanovic: Random, RISUONANZE 2017 – incontri di nuove musiche
Tatjana Milošević: Buzzle, Nada Kolundžja, piano
OSTALO
Izvodi iz kritika
„(…) Ne dobacuje li Betelgez Tatjane Milošević do nas reflekse grčkih, arapskih, indijskih i baroknih fascinacija, odjeke muzičkih sazvežđa u kojima takođe vladaju improvizacija i ornament kao načini isijavanja zvučne energije? Noseći u sebi tu duboku vremensku vertikalu, uzdignutu do avangardnog iskustva razlaganja i krajnjih iscrpljivanja tonskog potencijala, obnovljenog na afirmativno-semantičkoj podlozi postmoderne, ovo delo stoji na čvrstim pozicijama savremenosti – u žiži muzičkog trenutka.”
Zorica Makević: „Sjaj Betelgeza”, Novi zvuk, 6, 1995.
„Koristeći osvedočene mitologije istorije kao igračke, Tatjana Milošević odabrane mitološke obrasce ne samo upotrebljava, već i preraspoređuje, demontira, prekraja i ponovo sklapa u varljive prikaze milozvučja, a zatim i nadovezuje u sentimentalne kolektivne déjà vu. Civilizacijska holivudska maštanja o utopiji sabira u igrani film. Ona igru sa mitološkim znamenjima vodi od tautologije do polisemije i nazad otkrivajući, uz pomoć mehanizama i obrazaca ironijskih struktura mišljenja, njihov aktuelan status. Upravo ono za šta mislimo da je najčvršće ukorenjeno u našem civilizacijskom fundusu razotkriva se kao opsena, surogat, naturalizovana personifikacija, umnoženi, blistavi privid – kao pseudomit. Mit je odavno izgubio svoju izvornu projektivnu snagu, svoju simboličku moć i postao igračka za masovnu upotrebu u sferi zabave, mode, spektakla… umetnosti. Upravo stoga će mu Tatjana Milošević i dati sve ove savremene atribute i izložiti ga, kao spektakularnu modnu kolekciju pričica za zabavu – našem ‘pogledu’.”
Zorica Premate: „Ludus omnipotens”, Muzički talas, 26, 2000.
„Tatjana Milošević je u kompoziciji Five Ws (What, Who, When, Where and Why), pokazala majstorstvo u osmišljavanju ritmički pregnantnih dijaloga između dva instrumenta, harmonike i klavira. Bilo da je reč o udarima, ritmizovanim arabeskama ili odsviranim tonovima, ona je uspela da stvori izuzetno polje napetosti iskazano u različitim intenzitetima. (…) Dela srpskih autora, pisanih na inicijativu Katarine Radovanović Jeremić, govore o tome da na aktuelnoj savremenoj sceni vlada stilska raznolikost, ali i zavidno zanatsko umeće, što je očigledno kod svih autora čije su kompozicije izvedene. Ipak, posebno bi trebalo izdvojiti kompozicije Branke Popović i Tatjane Milošević kao dela izuzetne vrednosti.”
Srđan Teparić, Radio Beograda 2, 8. maj 2017.
„Tatjana Milošević je i u svom novom delu pokazala da je savremeni kompozitor, ne samo zbog toga što o muzici razmišlja, i što je stvara danas – već zato što stvaralačkim nervom oseća ‘duh vremena’ kome pripada. Stoga je njena težnja da kroz muziku komunicira sa slušaocima, da pronađe skrivene veze među različitim savremenim muzičkim žanrovima, stilovima i tehnikama, sasvim prirodna. Ono što je pri tome suštinski važno, je to što je Tatjana Milošević uspela da izabrane elemente, od kojih je gradila ‘stilski hibrid’, kroz ‘hibrid’ učinile ‘novom vrstom’. Pastoralni, vedri, zamišljeni, zaigrani, ali i zagonetni svet te kompozicije nije dakle ostao na nivou polistilističkog kolaža nastalog susretanjem muzičkih referenci različitog porekla, već taj svet stvara poseban, za tu priliku važeći odnos svoje materije i energije. (…) Delo Green with Buzz za simfonijski orkestar Tatjane Milošević, značajno doprinosi bogatstvu, raznovrsnosti i umetničkom kvalitetu našeg muzičkog stvaralaštva. Uvereni smo da će ta kompozicija biti izvođena i ponovo izvođena, analizirana iz različitih uglova, vrednovana kao pomak u srpskoj muzici, kao delo referentno za čitavu stvaralačku generaciju kojoj Tatjana Milošević pripada.”
Iz referata redovnog profesora Srđana Hofmana sa završnog ispita magistarskih studija kompozicije, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 26. 10. 2006.
„Kompozicija Green with Buzz Tatjane Milošević (…) je u svim svojim parametrima skoro savršena – izvanredno precizno zapisana partitura, savremen a istovremeno veoma prijemčiv tematski materijal, odlična i besprekorno funkcionalna orkestracija, uspešno ostvaren oblik sa vremenski dobro postavljenim kontrastnim odsecima i ono što je najvažnije – ova kompozicija odiše životnom radošću, popravlja raspoloženje i tera vas da zaigrate. Tatjana Milošević ovom kompozicijom pokazuje da izuzetno vešto spaja savremeno tretiran orkestar, tematiku i harmoniju sa karakterističnom jazz ritmikom i suptilno stvara, kako sama kaže, ‘stilske hibridnosti’ koje u njenoj muzici potpuno prirodno i dobro zvuče.”
Iz Referata redovnog profesora Milana Mihajlovića sa završnog ispita magistarskih studija kompozicije, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 26.10.2006.
„Halucinantni orkestar koji širi čaroliju, nadrealni glasovi pevača, požari senzualnosti u kraljevstvu naročite opsene, nužnost sanjarenja sugerisana kao pogon za putovanje kroz vreme, horizonti događaja u zlatnom ramu i glamur čula – sve ovo skupa zapahnulo vas je sa scene Bitef Teatra tokom premijernog izvođenja opere Ko je ubio princezu Mond (produkcija Jugokoncert / Bitef Teatar) kompozitorke Tatjane Milošević. Ovako istančano opažanje detalja svih zajedno – i umetnika i publike u doslovno prepunjenom gledalištu – neka je vrsta posledice ‘gledanja’ kroz zvuk, zapravo u pejzaže kaleidoskopa zvukova. Slušanje pak pripada svim čulima i upravo zahteva da se muzika upija kakogod da je možete primiti u sebe. Dragocen izazov. (…) Opera Ko je ubio princezu Mond Tatjane Milošević, tako je prava kušnja vaše mašte, provociranje mudrosti one vlastite hipnotičke zbilje što prebiva u svima nama, valjda. Žig gizdavosti, šik mesečarskog, ovde su poput zaloga postojanja ovih scenskih stvorenja neba u magičnom obredu. Opojno.”
Zorica Kojić, Danas, 13. jun 2012.
Branka Popović: „Igra podražavanja – podražavanje igre. Razgovor sa Tatjanom Milošević” (fragment)
Počeću razgovor kompozicijom Ludus Mimesis za simfonijski orkestar koja je napisana 1998. godine, a čiji naziv prevodiš kao Igra podražavanja. Jer, čini se da upravo ovaj naziv jeste ključ za razumevanje tvojih umetničkih postupaka u mnogim kompozicijama koje su usledile. Za tebe je komponovanje igra i komunikacija sa celokupnim muzičkim nasleđem i okruženjem čiji se odzvuci često čuju u tvojoj muzici i kojem pristupaš po principu arhiva, a u jednom delu jeste i podražavanje… Koja sve vrata otvara Ludus Mimesis?
Ludus mimesis zaista predstavlja ključ za razumevanje umetničkih postupaka koje i dalje rado primenjujem u svom radu. U ovoj kompoziciji se prvi put javlja mimesis kao glavno izražajno sredstvo nadograđeno drugim kompozicionim tehnikama kojima se izbegava eklekticizam, nedovršenost i/ili nekoherentnost – pojave koje mimetički postupak često povlači za sobom.
Iako je Ludus sačinjen od odseka koji su nazvani po likovima iz različitih mitova (Ples Argonauta, Satiri u Arkadiji, Leda i labud, Buđenje Feniksa, More Nerida), igre podražavanja nemaju kao svoju idejnu potku mimesis antičkog mita, niti pozivanje na dela inspirisana tim mitom. Mitološke asocijacije su samo stimulans za ono što sledi. Igre podražavanja se pre svega odnose na kompozicione postupke (na primer Ravela), motoričnost (na primer Bartoka), orkestraciju (na primer Debisija), poetiku (na primer Stravinskog), oblikovanje makroforme (na primer Mesijana), rubato egzotičnih duvaljki (na primer pev Dalekog Istoka)… Trudila sam se da stepen podražavanja pobrojnih modela zahvati široku skalu – od nagoveštaja do parafraze, a sve u nameri da se slušalac uvuče u manji ili veći vrtlog asocijacija i prepoznavanja ostavljajući nerazrešenom dilemu da li je u pitanju nešto „staro“ na „nov“ način ili nešto „novo“ na „stari“ način. Muzički materijal u Mimesisu je u potpunosti originalan. Dva lajtmotiva, koja preovladavaju, imala su veliki značaj u mom kasnijem radu: prvi – repetirani ton koji se u različitim brzinama, sa odzvukom ili bez njega, na jednoj tonskoj visini ili učestvujući u složenoj vertikali, provlači kroz čitavo delo; i drugi – tretman visokih zvučnosti, koje, stepenom prisustva u ukupnom toku i kroz primenjena orkestraciona rešenja, dobijaju posebnu funkcionalnu ulogu u cilju postizanja specifične lajt-boje kompozicije.
Naslov kompozicije je svojevremeno osporavan stoga što ove dve reči, od kojih je prva na latinskom, a druga na grčkom jeziku, jesu dva nominativa, ali je, na kraju, prihvaćen. Naslov je preveden i kao Podražavanje igre, ali s obzirom na to da je osnov kompozicije podražavanje uopšte, a ne samo igre, ovaj drugi prevod je, po meni, adekvatniji.
U tvojim kompozicijama različiti muzički slojevi teku paralelno, iskrsavaju, nestaju i, kao u nekom snoviđenju, prošlost i sadašnjost obavijaju jedna drugu. U kompoziciji Čatatutu za flautu, violinu i klavir dominantan muzički materijal sa kojim se radi nastao je kao podražavanje pesme ptice, što evocira poetiku Olivijea Mesijana. Čuje se, takođe, i prizvuk Debisijevog Prelida za popodne jednog fauna – materijal, atmosfera i isticanje tonske boje, ali i barokna motoričnost. Kako biraš kojoj muzici ćeš se obratiti u okviru jedne kompozicije?
Mislim da instrumentarijum najviše određuje kojoj ću se muzici obratiti. Čatatutu je narudžbina ansambla Singidunum i razmišljanje o zvuku flaute, violine i klavira spontano je, iz moje muzičke memorije, povuklo evokacije koje pominješ. Takođe, rad na mojoj prvoj elektronskoj kompoziciji The Trubute for Fort Honswijk (2001) podstakao je razmišljanje o korespondiranju, slojevitosti i multidimenzionalnosti muzičkih materijala tzv. „polimuzičnosti”. U svojim Pismima samom sebi, kompozitor Đerđ Ligeti ovu je pojavu objasnio rečima: „Iza muzike postoji još jedna muzika, a iza nje još jedna muzika – jedna beskonačna perspektiva, kao kad se gledamo u dva ogledala pri čemu dolazi do beskrajnog odražavanja”.
(…)
U šta veruješ kada je muzika u pitanju?
Naći sponu između modernosti i kontinuiteta tradicije. Verujem da ono što je u muzici „prošlosti” već otkriveno može biti oblikovano u novo delo, mnogo puta, na novi način. U tom smislu, ne postoji potivrečnost između sadašnjosti i prošlosti. Za mene je prava avantura pronalaženje skrivenih veza između različitih muzičkih žanrova, stilova, tehnika, kao i izabiranje elemenata od kojih ću kreirati sopstveni „stilski hibrid” čija će ga celovitost, funkcionalnost i osobenost načiniti potpuno „novom vrstom”. Slučajni susret muzičkih referenci različitog porekla me ne zanima, kao ni stvaranje polistilističnih kolaža. Ono što me zaista intrigira jeste stvaranje funkcionalnog sistema koji će za tu priliku stvoriti važeći odnos svoje materije i energije. U tom smislu, razvila sam specifične kompozicione postupke koji mi omogućavaju da se lako krećem od jednog stvaralačkog „opredeljenja” do drugog. Šta mogu biti reprezenti ovih različitosti, limitira samo lični ukus i intuicija.
(Поповић, Бранка. 2022. „Игра подражавања – подражавање игре”. Интернационални часопис за музику Нови звук 59: 1–7.)
PRILOZI
- Prilog 1. Sa dodele nagrade „Stevan Mokranjac”, Velika sala Studentskog kulturnog centra, Beograd, 3. 10. 2023. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
- Prilog 2. Sa otvaranja festivala Eufonija, Gradska kuća, Novi Sad, 14. 5. 2023. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
- Prilog 3. Sa premijere kamerne opere Hadži Pantelijin šnajderaj, Udruženje kompozitora Srbije, Beograd, 7. 7. 2021. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
- Prilog 4. Sa premijere trostrukog koncerta Sempiternum (Predrag Radosavljević, Una Stanić, Nikola Peković, Tatjana Milošević Mijanović, Filip Tomić), Velika sala Kolarčeve zadužbine, Beograd, 13. 10. 2023. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
- Prilog 5. Tatjana Milošević Mijanović. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Tatjana Milošević Mijanović / Foto: Zoran Savić. Izvor: privatna arhiva T. M. M.
ČLAN TIMA: | Ivana Miladinović Prica |
DATUM UNOSA GRAĐE: | septembar 2024. |