BIOGRAFIJA
Olivera Parlić Karajanković je završila studije vajarstva na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 1997. godine, a 2000. godine magistrirala na istom fakultetu. Doktorski umetnički projekat Eros nemogućih susreta, skulpturalne forme postvarenih osećanja odbranila је 2014. godine na istom fakultetu. Od 2005. godine radi kao asistent na Vajarskom odseku FLU u Beogradu, a od 2022. godine u zvanju je redovnog profesora.
Izlaže od 1997. godine u zemlji i inostranstvu. Pored samostalnih izložbi, izlagala je i na Oktobarskom salonu 2003. i 2005. godine. Učestvovala u projektu Out Instituta za umetnost u javnom prostoru Štajerske, u Gracu u Austriji u okviru Štajerske jeseni 2009. godine. U Beču, 2015. godine u organizaciji Fakulteta za primenjenu umetnost (Angewandte Innovation Lab AIL) učestvovala na izložbi FÜR GARDEROBE WIRD NICHT GEHAFTET: Widerständiges in Mode und Produktion. Godine 2017. u okviru izložbe „Voyage ‒ journey through Serbian contemporary art” predstavlja svoj rad u China Art Museum u Šangaju.
Godine 2023. u Salonu MSUB izlaže novu seriju radova na izložbi Vežbe prolaznosti. Učesnica je umetničkih rezidencijalnih programa u Ečki i Jaloviku, Međunarodne umetničke kolonije Terra u Kikindi, AIR Hotel Pupik u Austriji, Vajarske kolonije Ada na Adi Ciganliji, Likovne kolonije Sićevo i Vlasina, smotre Mermer i zvuci. U javnom prostoru, na Adi Ciganliji ima postavljenu skulpturu Čun-Pun. Dobitnica je nagrade FLU za portret i nagrade koja nosi ime vajara i profesora „Sreten Stojanovićˮ.
Njeni radovi su deo privatnih i institucionalnih kolekcija (Muzej Terra, Narodni muzej u Aranđelovcu, Kolekcija Galerije savremene umetnosti Niš, Kolekcija Narodnog muzeja Aranđelovac, Benetton Art Collection Imago Mundi ), radovi Trešnjice i Dir Trofi deo su kolekcije Muzeja grada Beograda, instalacija Threadwork je deo kolekcije Oktobarskog salona. U Wiener Art kolekciji se nalaze Oliverine instalacije LAB II i Marble Balls.
Članica je ULUS-a.
„Koristeći materijale kao što je baršun, najlonske čarape, staklo, metal, obojene tečnosti, metal, svileni gajtani i grubi konopci, konjska dlaka i slično, Olivera Parlić sublimira iskustvo tela kao poetiku prostora, paradoks koji Gaston Bašlar opisuje kao intimnu prostornost (intimate immensity) u kojoj fantomska, ručno oblikovana voluminoznost rascvetava telo kao anatomiju vremena ili kao poroznu komunikativnu membranu sa mogućnošću zaceljenja i regeneracije organskog i iskustvenog, tkiva i sećanja. Marble Balls i Lab II ukazuju na iskustvo tela kao fragmentarno, multidirekcionalno i difuzno – mešavina živućih organa i prostetike, aparatus koji održava ili stimuliše, dok tečnost i vazduh sugerišu atmosferu intercelularnih odnosa – praznine ispunjene osobenim magnetizmimaˮ (Lazar 2022).
O svojim radovima, umetnica je sama rekla: „Značajno mi je sve što se u umetničkom stvaranju opire definiciji. Pa tako i jednom definisano da je skulptura čvrsta, uspravna, forma od potentnih materijala (metal, kamen) izostavila je čitav jedan spektar izražajnih plastičkih mogućnosti, koji pružaju drugi materijali. U tom smislu ovo proširenje je uklonilo slepu mrlju u prepoznavanju svih onih psiholoških stanja, osećanja koja dolaze iz ženskog iskustva i iskustva drugosti. Bilo bi mi drago, a usuđujem se da primetim i da ima znakova prepoznavanja, kao neka vrsta međusobnog ohrabrenja ili podrške. Ne znam da li je to čudno poređenje, ali u tim susretima osećam neku vrstu porodičnog povezivanja, koja jeste dominantno neka sestrinska linija, ali ne isključuje ni druge relacijeˮ (Lazar 2022).
Olivera Parlić učestvovala je na brojnim grupnim izložbama i upriličila niz samostalnih izlaganja.
Samostalne izložbe:
2023. Vežbe prolaznosti, MSUB
2021. Speculum drugog, Galerija Novembar, Beograd
2019. Neprilagođeni volumen, Galerija Centra za kulturu Sopot
2018. Laž, slatka umorna laž, izložba skulptura, Galerija savremene umetnosti Pančevo
2018. O uramljivanju, Kulturni centar Ribnica, Kraljevo
2017. Zapremina tela: promenljiva, Gradska galerija Požega, izložba skulptura
2017. Laž, slatka, umorna laž, izložba skulptura, Galerija Zadužbine Ilije Milosavljevića-Kolarca, Beograd
2016. Javna soba, Galerija savremene umetnosti u Smederevu, izložba skulptura,
2014. Eros nemogućih susreta, doktorski umetnički projekat, Galerija SULUJ, Beograd
2014. Tri boje crvene (sa Božicom Rađenović i Vesnom Perunović ), Likovna galerija KCB-a, Beograd
2014. Tri boje crvene (sa Božicom Rađenović i Vesnom Perunović ) Savremena galerija, Zrenjanin
2014. Tri boje crvene (sa Božicom Rađenović i Vesnom Perunović) Moderna galerija Likovni susret, Subotica
2013. She’s lost control, izložba skulptura i objekata, Prodajna galerija Beograd
2008. Izložba ručnih radova, izložba objekati i instalacije, Galerija Kulturnog centra u Beogradu
2007. Crteži, Galerija Remont
2004. Skulpture, Galerija Kolarčeve zadužbine, Beograd
2003. Kolaži, Galerija Zvono, bБeograd
2000. Skulpture, Galerija DOB
Grupne izložbe (izbor):
2021. Over and Above, Galerija Drina, Beograd
2021. Trijenale crteža i male plastike (po pozivu), Paviljon „Cvijeta Zuzorićˮ Beograd
2020. Izložba vajari i vajarke Srbije, Paviljon „Cvijeta Zuzorićˮ
2020. Posle karantina, Galerija Novembar, Beograd
2019. Kolekcija Decenija, Galerija Milorada Bate Mihajlovića, Pančevo
2019. 25 godina galerije SULUJ, autor po pozivu
2019. Interacademia, Galerija Kosača, Mostar, BiH
2019. Izložba Vajara/ki Srbije – Letnji salon skulpture, po pozivu, Paviljon „Cvijeta Zuzorićˮ
2019. Letnji salon skulpture, Izložba vajara i vajarki Srbije, Narodni muzej Pančevo
2019. Glamorama, Galerija Drina, Beograd
2018. Galerija Misija, Institut kulture pri Ministarstvu spoljnih poslova Bugarske, Sofija, Projekat saradnje FLU Beograd i Nacionalne umetničke akademije iz Sofije
2018. Radikalna mekoća, Galerija Drina, Beograd
2017. Voyage: journey through contemporary Serbian Art, China Art Museum, Šangaj, Kina
2017. Izložba učesnika 38. Susreta akvarelista, Savremena galerija, Zrenjanin
2017. Međunarodna vajarska izložba: Meka skulptura – teške misli, Galerija SULUJ, Beograd
2016. Bijenale minijature, autor po pozivu, Moderna galerija kulturnog centra, Gornji Milanovac
2015. FÜR GARDEROBE WIRD NICHT GEHAFTET: Widerständiges in Mode und Produktion, The University of Applied Arts Vienna, Angewandte Innovation Lab (AIL), Beč, Austrija
2015. Proleće. Umetnost i društvo, XIX Prolećni anale, Likovni salon, Dom kulture, Čačak
2013. Možemo li voleti ono što ne poznajemo?, Savremena galerija Zrenjanin, sa grupom Treći Beograd
2013. Od Do, Grupna izložba u organizaciji ProArtOrg-a, Magacin, Beograd
2012. Dubok san, 26. Memorijal „Nadežde Petrovićˮ, sa grupom Treći Beograd Čačak
2012. Simpozijum Svet keramike, Galerija „Alek Đonovićˮ, Aranđelovac
2011. Ja volim i umetnost drugih, Treći Beograd, Galerija savremene umetnosti, Smederevo
2010. Likovna kolonija Sićevo 2011. Paviljon u Tvrđavi, Niš
2010. Treći Beograd, Salon MSU, Beograd
2009. (Out), Izložba skulptura/objekata u javnom prostoru grada Graca, u okviru Štajerske jeseni, Saradnja sa Institutom za umetnost u javnom prostoru Štajerske, Grac, Austrija
2008. Izložba crteža konkursa „Henkel Artˮ Award, Kuća legata, Beograd
2007. Projekat Visart-a (autorke Svetlane Mladenov): Skulptura u otvorenom prostoru, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad
2007. Prateća izložba 39. Majske izložbe, Ubrzanje, Galerija Ozon, Beograd
2007. 25. saziv Umetničke kolonije Terra, Galerija Terra, Kikinda
2006. Crtez i akvarel, Prodajna galerija Beograd
2005. Lose yourself, (a. i. Gordane Stanišić i Sava Ristovića) Galerija KCB-a
2005. 46. Oktobarski salon, Kuća legata, Beograd
2005. Hotel Pupik, Schratenberg, Austria
2004. Kadriranje, (a. i. Tatjane Orbović) Galerija SULUJ-a, Beograd
2003. 44. Oktobarski salon, Paviljon „Cvjeta Zuzorićˮ
2003. Trijenale keramike, Manifestnost čulnog, prateća izložba (a. i. Gordane Stanišić), Galerija KCB-a
2003. Roze-plavo, autorska izložba prof. Gordane Kaljalović, galerija Zvono, Beograd
1998. Bijenale mladih, Vršac
1997. III Beogradsko bijenale crteža i male plastike, Galerija SULUJ, Beograd
2017. 38. susret akvarelista, Umetnička kolonija Ečka, Zrenjanin
2015. Umetnička kolonija, Jalovik
2013. Umetnička kolonija Ečka, Slika, Ečka, Zrenjanin
2012. Smotra Mermer i zvuci, Simpozijum Svet keramike, Aranđelovac
2011. Likovna kolonija Sićevo 2011.
2006. Internacionalni simpozijum skulpture u terakoti TERRA, Kikinda
2005. Artist in Residence, hotel Pupik, Austrija
2003. Učesnica kolonije ADA, Ada Ciganlija, Beograd
1997. Učesnica Studentske umetničke kolonije u Ivanjici
RADOVI
Olivera Parlić, Boxhalter, 1998.
Olivera Parlić, Zapremina tela nije dovoljna, 1999.
Olivera Parlić, Levak, 1997.
Olivera Parlić, Miladojka you need, 1999.
Olivera Parlić, Buđelar, 2003.
Olivera Parlić, Peace Brother, 2004.
Olivera Parlić, Lavabo I, 2003.
Olivera Parlić, Čupavo, 2010.
Olivera Parlić, LAB I, 2007.
Olivera Parlić, Handiwork, 2007.
Olivera Parlić, Threadwork, 2007.
Olivera Parlić, Helping leg, 2010.
Olivera Parlić, Laž slatka umorna laž, 2017.
Olivera Parlić, Ruže nisu večne, 2016.
Olivera Parlić, Tužno ogledalo, 2017.
Olivera Parlić, Izgubljene reči, 2017.
Olivera Parlić, Javna soba, 2016.
Olivera Parlić, Moja koža je moja zastava, 2018.
Olivera Parlić, Popravljena, 2015.
Olivera Parlić, Ohola greška, 2010-12.
Olivera Parlić, Proizvesti sebe / ručni rad, 2013‒2015.
Olivera Parlić, Full Dish II, 2018.
Olivera Parlić, Nebo je nedeljivo, 2018‒20,
Olivera Parlić, Ružičasta ruža, 2021.
Olivera Parlic, The Knife I, 2020.
Olivera Parlić, Memento Mori/Mirror, 2021.
Olivera Parlić, Neprilagođeni volumen, 2019.
Olivera Parlić, BAKLJA / PRE IGRE, 2023.
Olivera Parlić, Vežbe prolaznosti, 2023.
REFERENCE
Dedić, Aleksandra. 2017. Femininity and Feminism in Art Practices in Serbia: 1970‒2010. Producción e Investigación Facultat de Belles Arts de Sant Carles Doctor, Universitat Politècnica de València.
Karić, Miroslav. 2021. „Egzistencija stvari-predmeti, materijali i narativi u skulptorskoj praksi Olivere Parlićˮ. U: Suzana Vuksanović, Ana Ereš (ur.), SKULPTURA: Medij, metod, društvena praksa. Novi Sad: MSUV.
Parlić, Olivera. 2020. Eros nemogućih susreta, priređeno izdanje doktorskog umetničkog projekta. Beograd: ProArtOrg.
PRILOZI
- Prilog 1. Olivera Parlić, Boxhalter, 1998. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 2. Olivera Parlić, Zapremina tela nije dovoljna, 1999. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 3. Olivera Parlić, Levak, 1997. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 4. Olivera Parlić, Miladojka you need, 1999. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 5. Olivera Parlić, Izložba u Galeriji DOB, 2000. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 6. Olivera Parlić, Buđelar, 2003. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 7. Olivera Parlić, Peace Brother, 2004. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 8. Olivera Parlić, Lavabo I, 2003. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 9. Olivera Parlić, Čupavo, 2010. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 10. Olivera Parlić, LAB I, 2007. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 11. Olivera Parlić, Handiwork, 2007. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 12. Olivera Parlić, Threadwork, 2007. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 13. Olivera Parlić, Helping leg, 2010. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 14. Olivera Parlić, Laž slatka umorna laž, 2017. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 15. Olivera Parlić, Ruže nisu večne, 2016. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 16. Olivera Parlić, Tužno ogledalo, 2017. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 17. Olivera Parlić, Izgubljene reči, 2017. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 18. Olivera Parlić, Javna soba, 2016. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 19. Olivera Parlić, Moja koža je moja zastava, 2018. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 20. Olivera Parlić, Popravljena, 2015. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 21. Olivera Parlić, Ohola greška, 2010-12. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 22. Olivera Parlić, Proizvesti sebe / ručni rad, 2013-2015. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 23. Olivera Parlić, Full Dish II, 2018. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 24. Olivera Parlić, Nebo je nedeljivo, 2018-20, foto: Olivera Parlić
- Prilog 25. Olivera Parlić, Ružičasta ruža, 2021. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 26. Olivera Parlic, The Knife I, 2020. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 27. Olivera Parlić, Memento Mori/Mirror, 2021. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 28. Olivera Parlić, Neprilagodjeni volumen, 2019. Foto: Vladimir Popović
- Prilog 29. Olivera Parlić, BAKLJA / PRE IGRE, 2023. foto: Olivera Parlić
- Prilog 30. Olivera Parlić, Vežbe prolaznosti, 2023. foto: Bojana Janjić / MSUB
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Olivera Parlić, foto: Vladimir Popović, Arhiva umetnice.
ČLAN TIMA: | Dijana Metlić |
DATUM UNOSA GRAĐE: | decembar 2024. |