BIOGRAFIJA
Marijana Petrović je glumica, glumica-animatorka, teatrološkinja, pedagoškinja, prevodilac, koja je svoj umetnički, spisateljski i prevodilački rad posvetila najvećim delom pozorištu za decu i mlade. Završila je XII beogradsku gimnaziju i diplomirala na Filološkom fakultetu u Beogradu, na Odseku za jugoslovensku književnost i srpski jezik, a magistrirala na Fakultetu dramskih umetnosti, na Odseku za teatrologiju, pod mentorstvom dr Vladimira Jevtovića. U periodu 1978–2022. bila je u stalnom angažmanu kao glumica u Malom pozorištu „Duško Radović” u Beogradu.
Pohađala je specijalizovane seminare UNIMA (Međunarodna lutkarska organizacija) u Charleville – Mézières (Francuska) 1985. (priprema programa otvaranja Svetskog festivala lutkarstva) i 1986. (Le wayang tradition et modernité), zatim seminar i glumačku radionicu u Ljubljani (Slovenija) tokom Svetskog festivala lutkarstva 1986, kao i kurseve koje je organizovalo Malo pozorište „Duško Radović” sa predavačima Jankom Vrbnjakom 1978, Atanasom Ilkovim 1979, Edi Majaronom i Slavčom Malenovim 1988. Takođe, pohađala je lutkarsku radionicu Antonia Pancuta 2004, Wolfganga Sterna: „Pesma-Ton-Pokret” 2004, Internacionalni psihodramski workshop u organizaciji Udruženja psihodramskih terapeuta SCG 2003, dramsku radionicu Suzan Osten 2004, dramsku radionicu po metodi Majkla Čehova (Michael Chekhov) 2008, seminare „Umeće odrastanja”, psihološko primarno preventivni program za rad sa mladima tima Psihokod 2008, „Umetnička dela u dečijem svetu” Vesne Janjević Popović 2009, „Korišćenje potencijala pozorišne umetnosti u praktičnoj nastavi”*, Vigdís Jakobsdóttir 2012. i dr.
Marijana Petrović je igrala u TV serijama i filmovima: Mali program, Šareno osam, Prolazna stanica, Kompozitori za decu, Za čistiji grad, Šumske priredbe (i stručni saradnik za animaciju), Laku noć deco, U sazvežđu belog duda, Teatar u Srba, Kuća za maštanje, Naša Engleskinja, Breg čežnje, Smešne i druge priče (Klavir i Most), Urgentni centar, Jutro će promeniti sve, Popadija, Hotel… Na radiju Beograd 202, sarađivala je kao koautorka, glumica i voditeljka emisije Budilnik. Sarađivala je kao izvođačica sa alternativnim pozorištem MIMART.
U Srednjoj baletskoj školi „Lujo Davičo” predavala je organizaciju scensko-muzičkih delatnosti. Realizovala je autorske projekte za decu kao saradnik u Školigrici, studiju stvaralačkog vaspitanja i estetskog obrazovanja kroz igru (kao sadržaj, metod i osnovno sredstvo) za decu predškolskog uzrasta, na temu „Učimo slova kroz igru i pokret” (Centar za kulturu Stari Grad, Beograd).
U Dečjem kulturnom centru Beograd bila je autorka i izvođačica lutkarskih igrica u okviru Bebi kutka (za bebe od 1 do 3 godine); vodila je dečji dramski studio; osmislila i realizovala projekat Jao pertle!; sarađivala sa Centrom za muzejsku didaktiku kao glumica i autorka; bila dugogodišnji domaćin-prevodilac deci, učesnicima na manifestaciji „Radost Evrope”.
Marijana Petrović je vodila lutkarsku radionicu u ratnim uslovima, januara 1995. u Pakracu (Hrvatska) u saradnji sa Jelenom Šantić i Grupom 484.
Režirala je i odigrala monodramu za decu „Jelica radoznalica” Gordane Maletić, na Zmajevim dečjim igrama u Novom Sadu 2000. godine. U Dečjem pozorištu Subotica režirala je predstavu za bebe BE-BA-BA, 2012.
Marijana Petrović je osmislila seminar namenjen učiteljima, pedagozima i psiholozima, koji je organizovalo Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije 2001. pri Učiteljskom fakultetu, na temu „Lutkarstvo u osnovnoj školi” i u okviru njega održala predavanja i vežbe.
U okviru projekta Centra za pozorišna istraživanja ApsArt namenjenog edukaciji studenata Fakulteta za specijalnu edukaciju, realizovala je radionice na temu: „Upotreba lutke u terapeutske svrhe” (2010–2011).
Marijana Petrović je rezentovala svoje naučne radove na stručnim međunarodnim simpozijumima. Bila je član žirija na festivalima kako profesionalnih pozorišta, tako i dečjeg, omladinskog stvaralaštva u zemlji i inostranstvu. Prevela je više dramskih tekstova sa bugarskog jezika za dečja lutkarska pozorišta u Srbiji. Poeziju za decu i odrasle, aforizme, teatrološke priloge, tekstove, prevode sa ruskog i bugarskog jezika objavila je u tridesetak različitih časopisa i zbornika: Pozorište (Novi Sad), Scena, Teatron, Ludus, Niti, Polja, Reč, Politika, Naša Borba, Danas, Pacifik, Ulaznica, Gradina, Zbornik Matice srpske za scenske umetnosti i muziku, Zbornik Pozorište za decu – umetnički fenomen, Prosvetni pregled, Učitelj, Zeka, Neven, Tik-tak (Srbija), Bosanska vila (Sarajevo, BiH), Pozorište (Tuzla, BiH), Riječ (Brčko, BiH), Tmačaart (Mostar, BiH), Jutarnje novine (Sarajevo, BiH), Umjetnost i dijete (Zagreb, Hrvatska), Književna revija (Osijek, Hrvatska), Europske odrednice pojma lutke i stručno lutkarsko nazivlje (Osijek, Hrvatska), Lutka je sve, sve je lutka (Zadar, Hrvatska), Maska (Ljubljana, Slovenija)…
Marijana Petrović je objavila pet knjiga: Sunčani krug (Obelisk, Beograd, 1971), Livada (Nova, Beograd, 1994), Kada Momi seku nokte, Peđa neće da spava, Milica se kupa, Irena kod frizera (Kreativni centar, Beograd, 2005). Priredila je monografiju Malo pozorište „Duško Radović” – 70 godina raznolikosti (2019) i O glumcu sa lutkom (Malo pozorište „Duško Radović”, Čigoja štampa, 2020).
O značaju knjige O glumcu sa lutkom i pristupu same autorke ističe se, između ostalog, sledeće: „Marijana Petrović se decenijama pojavljuje kao stvaralac u okviru pozorišta, a ovaj put kao autor sa retkom, slobodno se može reći, zanemarenom temom stvaralačkog odnosa između glumca i lutke. Autorki bi bilo daleko jednostavnije, a pred javnošću bezbednije, da se odredila i fokusirala na objekat, na primer, samo na lutku, ili scenografiju, na vizuelni, zanatski ili zabavljački zadatak lutkarske pozorišne umetnosti. Bio bi to lakši put u polje koje je jasno omeđeno. Ali, Marijana Petrović je aktivni umetnik i u ovoj knjizi je birala teži put. U svojoj knjizi ona ne ide prečicom već iz osovine umetničkog govora, iz šire težišne tačke lutkarske umetnosti u kojoj suština nije pojavni objekat, ispoljeno delo, nego ona fina i teško uhvatljiva relacija, međuprostor igre, procesni odnos između kreatorove ideje i ispoljavanja dela animacijom materijala” (Шкорц 2021, 211).
Teatrološkinja Vesna Krčmar o knjizi beleži: „Knjiga je inspirisana stvaralaštvom najznačajnijeg predstavnika sovjetskog lutkarstva Sergeja Obrascova (1901–1992), ruskog, sovjetskog glumca, reditelja, teatrologa, pedagoga, filmskog scenariste, osnivača i direktora Državnog centralnog pozorišta lutaka u Moskvi. Na primeru rada Obrascova, njegove uspešne animatorske karijere, Marijana Petrović dokazuje da glumc-animator ne ovladava samo tehnikom rada s lutkom već oblikuje scenski lik sa istim zakonitostima koje važe u dramskom pozorištu. Tehnika glumca-animatora jeste samo sredstvo u njegovoj slobodi stvaranja, ali osnovna težnja je upravo emitovanje umetničkog doživljaja” (Krčmar 2021, 21).
O ovoj knjizi piše i Edi Majaron: „Postoje različiti zapisi o lutkarstvu kao vrsti scenske umetnosti, o režiji, dramaturgiji, istoriji, tehnologiji, ali skoro ni jedan se ne bavi iskustvom kreativnog glumca „iznutra”. Marijana Petrović, kao glumica, piše promišljajući o svom bogatom iskustvu u radu s lutkom i ta svoja razmišljanja temelji na opštoj teoriji pozorišta. Time se ističe dragocena poruka knjige: profesionalno pozorište lutaka jeste (odnosno, mora biti) ravnopravan deo pozorišne umetnosti”. (Мајарон 2020, 68).
Član je Udruženja dramskih umetnika Srbije, Assitej-a i Cedeum-a.
Nagrade
2022. Nagrada za životno delo Međunarodnog festivala za decu Subotica „Mali princ”, za izuzetan doprinos razvoju kulture i scenske umetnosti za decu
2021.Nagrada bijenalnog priznanja Assiteja „Donka Špiček”za promociju prava dece i mladih na kulturu i umetnost
Glumačke nagrade
1987. Bijenale jugoslovenskog lutkarstva u Bugojnu
1997. Jugoslovenski festival za djecu Kotor
1986, 1994, 1998. Susret pozorišta lutaka Srbije
1996. Milena Načić
1995, 1997. Božidar Valtrović
Učešće u žirijima
2003, 2004. Član žirija Smotre lutkarskog stvaralaštva u osnovnoj školi (u organizaciji Saveza učitelja Republike Srbije, pod pokroviteljstvom Ministarstva prosvete i sporta Republike Srbije)
2008, 2009. Član žirija Međunarodnog festivala dječijeg i omladinskog pozorišnog stvaralaštva u Brčkom (Bosna i Hercegovina)
2010. Član žirija UNIMA, na Susretima pozorišta lutaka Srbije u Kragujevcu
2015, 2016. Član žirija Međunarodnog festivala kazališta lutaka PIF u Zagrebu (Hrvatska)
2016. Član žirija Međunarodnog lutkarskog festivala Dvoje je malo-troje je mnogo u Plovdivu (Bugarska)
2017. Član žirija Internacionalnog festivala srednjoškolskog teatarskog stvaralaštva JUVENTAFEST u Sarajevu (Bosna i Hercegovina)
2018. Član žirija Međunarodnog festivala za decu u Trgovištu (Bugarska)
2019. Član žirija na Susretima pozorišta lutaka Srbije u Subotici
2022. Član žirija Međunarodnog festivala za decu Subotica
RADOVI
PREDSTAVE
1. Hor (Aska i Vuk), 15. 01. 1979. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 2. Animacija (Na slovo, na slovo), Beograd, Malo pozorište Duško Radović, 1979. (uskakanje, uloga: animacija) 3. animacija (Gradić Nećko), Beograd, Malo pozorište „Duško Radović”, 1979. 4. Svrače (Trka zbog vuka), Beograd, Malo pozorište „Duško Radović”, 1979. 5. zečići (Zeka Naduvenko), Beograd, Malo pozorište „Duško Radović”, 1979. 6. pomoćnica reditelja (Braća Grim), 10. 03. 1980, Beograd, Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 7. Mravić (Cvrčak i mravi), 20.12. 1980. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 8. Devojčica, Čavka, Đak (Čavka nevaljalka), 23. 03. 1981. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 9. Korpica (San pijačne noći), 15. 06. 1981. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 10. Sanja, Drugi miš (Svemirski zmaj), 09. 11. 1981. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 11. Mali zec (Snežna bajka), 23. 12. 1981. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 12. Trša (Devojčica Jasmina), 15. 02. 1982. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 13. Leptir (Kad cvetaju slonovi), 23. 05. 1984. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 14. tekst songova (Farsa o advokatu Patlenu), 16. 06 1984. Beograd, AP Branko Krsmanović 15. Lizeza; Princeza Mravlja; Mravče (Muzikant i princeza), 23. 10. 1984. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 16. Zlatna lisica (Čudesni vinograd), 16. 01. 1985. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” – (Pozorište KA-RI-KO), 26. 04. 1985. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” – (Misterija… Beograd), 07. 03. 1986. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 17. Belardo (Učitelj plesa), 17. 05. 1986. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 18. Liza (Napet šou), 10. 09. 1986. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 19. Baka (Loptica skočica), 02. 04. 1987. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 20. Lisica (Petao sa repom duginih boja), 16. 05. 1987. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 21. Opančarski trgovac (Stradija), 07. 09. 1987. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 22. Švercer (Kuća na granici), 23. 10. 1987. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 23. Bliznakinja (Laži kaži kabare), 23. 01. 1988. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 24. Stari klovn (Jedan dan u cirkusu), 08. 04. 1989. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 25. Pinokio (Nestašni lutak Pinokio), 28. 05. 1989. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 26. Stevka, Mačak Mozes (Klopka za snove), Pančevo, Centar za kulturu „Olga Petrov”, Dečje pozorište 27. Stevka, Mačak Mozes (Trubaa), 15. 01. 1990. 28. Miš (Medved s ružom), 28. 02. 1990. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” – (Suncokreti i strašila), 11. 04. 1990. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” (asistent režije i uloga: Strašilo) 29. Sanja (Čudesna zvezda), 27. 09. 1990. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 30. Teodora (Lepotica i zver), 17. 03. 1992. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 31. Av-Av (Setio sam se), 17.11. 1992. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” – (Dipolni horizont), performans grupe MIMART, 1994. Beograd, galerija ULUS 32. Gost (Ukroćena princeza), 23. 10. 1994. Beograd, Malo, pozorište „Duško Radović” 33. Pas; Ptica; Smrt; Dečak sa prskalicama (Devojčica sa šibicama), 24. 03. 1996. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 34. Belja (Dve obale), 14. 06. 1997. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 35. Profesorka (Ženski razgovori), 07. 1997. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd/Centar za muzejsku didaktiku i Zdravo da ste, Konak kneginje Ljubice (uloga: profesorka) 36. Pauk (Bajka o caru i slavuju), 05. 04. 1998. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 37. Pas (Zverčice), 10. 12. 1998. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 38. Sova (Zvezdani dečak), 08. 04. 1999. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 39. Jelica i režija monodrame (Jelica radoznalica), 05. 12. 2000. Novi Sad, Zmajeve dečje igre (režija monodrame i uloga: Jelica) 40. Kralj, Trgovac, Geograf, Lisica, Ruža, Zmija (Mali princ), 07.12. 2000. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd (uloge: Kralj, Trgovac, Geograf, Lisica, Ruža, Zmija) 41. Gđa sa kupusom (Gospodin Radović), 19. 01. 2001. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 42. Hvel (Sestre po metli), 23. 10. 2001. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 43. Baka Matilda Petersen (Majka Matilda) (Ederlanda), 20. 02. 2002. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 44. Baba (Beli, beli svet), 23. 08. 2003. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 45. Sova (Srce raste od ljubavi), 20. 12. 2004. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd (uloga: Sova) 46. Učiteljica i autorka (Ogledni čas), 06. 2005. Dečji kulturni centar Beograd/ Centar za muzejsku didaktiku u Pedagoškom muzeju 47. Novinarka (Tumaramo po modernoj garaži), 16. 07. 2006. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd/Centar za muzejsku didaktiku, u Muzeju automobila 48. Pinokio (na stalnoj postavci Muzeja primenjene umetnosti Trag u drvetu), 08. 09. 2006. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd/Centar za muzejsku didaktiku i Muzej primenjene umetnosti Beograd 49. Kornjača balerina, Lakej (Alisa u zemlji čuda), 04. 03. 2007. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 50. Mama Lasta, Bela Patka (Prugasti Mačak i gospođica Lasta), 29. 05. 2010. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 51. autorka i rediteljka (BE-BA-BA), 31. 10. 2013. Subotica, Dečje pozorište Subotica 52. prevod (Snežna kraljica), 12. 12. 2014. Subotica, Dečje pozorište Subotica 53. Slepi miša (Kameni cvet), 02. 04. 2015. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 54. prevod (Par cipela), 18. 10. 2015. Subotica, Dečje pozorište Subotica 55. prevod (Orfej), 28. 05. 2017. Subotica, Dečje pozorište Subotica 56. prevod (Princezin rođendan), 04. 10. 2017. Kragujevac, Pozorište za decu Kragujevac 57. Baka, Šarac (Od predanja do repovanja), 17. 11. 2017. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd 58. prevod (Avanture sa Karlsonom), 30. 11. 2017. Subotica, Dečje pozorište Subotica 59. prevod (Teatru s ljubavlju), 09. 11. 2019. Subotica, Dečje pozorište Subotica 60. Vikontesa Tesa (Pepeljuga), 28. 02. 2020. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” – (Kradljivci kokosovih oraha), 05. 11. 2020. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” (u programu su navedena samo imena glumaca) 61. prevod Pipi Duga Čarapa, 10. 06. 2021. Subotica, Dečje pozorište Subotica 62. čistačica Meri/u programu su navedena samo imena glumaca (San letnje noći), 08. 07. 2021. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 63. pomoćnica reditelja (WOW!) 08. 12. 2022. Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” 64. prevod (Jedna obična Crvenkapa), 21. 01. 2023. Subotica, Dečje pozorište Subotica 65. Pradevojčica (Maštajmo s Desankom), 07. 04. 2023. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd 66. Sova (Vilingora), 17. 05. 2024. Beograd, Dečji kulturni centar Beograd
Učešće na međunarodnim stručnim skupovima ● Međunarodni forum za istraživanje pozorišne umetnosti – Subotica: 2011. U potrazi za izgubljenom e(ste)tikom savremenog srpskog lutkarstva (u uslovima društvene tranzicije) 2012. Upotreba elemenata lutkarstva u terapeutske svrhe 2014. Praksa i teorija igre kao inspiracija i polazište inscenacije za bebe do 36 meseci 2016. Tragom postmodernizma u srpskom lutkarstvu 2018. Scenska magija Mitova Balkana 2021. U traženju harmonije sinergije tokom rada na lutkarskoj predstavi 2022. Iskustva interkulturalnog delovanja u multinacionalnoj pozorišnoj zajednici sorbonskog Atelje teatra na srpskohrvatskom jeziku 2023. Vreme i odgovornost lutkarskog pozorišta za decu i mlade 2024. Jezik lutkarstva – percepcija scenskog života u kretanju ● Međunarodni znanstveni skup u Osijeku, Hrvatska: 2013. Lutkarstvo nije u modi 2014. Postojanje paralelnih svetova na lutkarskoj sceni ● Međunarodni simpozijum „Da li postoji lutkarski tekst?” (tokom 7. Bienala lutkarskih stvaralaca Slovenije), Maribor: 2013. Mnogo priče – malo mašte ● Međunarodni znanstveni skup „Lutka je sve, sve je lutka”, Zadar, Hrvatska: 2017. Nastavna jedinica kao lutkarska predstava ● Fakultet dramskih umetnosti, Beograd: 2018. International Scientific Conference „Theatre between Politics and Policies: New Challenges”, Odraz vremena u lutkarskom pozorištu 2021. Kreativnost i inovacije u produkciji pozorišta, medija i kulture (vizije i vrednosti za budućnost), O pitanjima raznovrsnosti repertoara institucionalnih pozorišta za decu i mlade u Srbiji i problemima u vezi sa njima ● Российский государственний институт сценических искусств, Санкт Петербург, Россия и РГУ Казахский национальный университет искусств, Нур-Султан, Казахстан: 2022. II Международний научно-практический онлайн-форум „Театр кукол и специальное образование: современный театр и дети”, naslov rada: Sinergija nauke i animacije prostora u stvaranju scenske umetnosti
Objavljeni radovi ● „Тајна до тајне”, Политика/Политика за децу, год. LIII, бр. 2022, четвртак, 30. септембар 1982, стр. 3. ● „Кад су лутке као живе”, Политика/Политика за децу, год. LIV, бр. 2036, четвртак, 6. јануар 1983, стр. 1. ● „Није се родио луткарски Молијер”, Лудус, Лист удружења драмских уметника Србије, бр. 1, Савез драмских уметника Србије, Београд, 1983. стр. 13. ● „Neumorni pozorišni putnik”, Ludus, List udruženja dramskih umetnika Srbije, god. II, br. 6, 1984, str. 3. ● „Сунце, море, дружење и игра”, Политика/Политика за децу, год. LV, бр. 2113, четвртак, 28. јун 1984, стр. 1. ● „Reditelj i glumac animator u lutkarskom teatru”, Polja, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXX, avgust-septembar, br. 306–307, Novi Sad, 1984, str. 363–364. ● „Lutkarski teatar biti ili ne biti”, Pozorište, Časopis za pozorišnu umjetnost, br. 5/6, g. XXVI, Narodno pozorište Tuzla, Tuzla, 1984, str. 381–382. ● „Награде и специјална признања”, Политика, понедељак 26. новембар 1984, стр. 11. ● „Kako su se voleli Nora i Džojs”, Ludus, List udruženja dramskih umetnika Srbije, god. II, br. 7/8, 1984, str. 13. ● „Lutkarska animacija ili komplikovana jednostavnost”, Scena, časopis za pozorišnu umetnost, god. XX, br. 1, Sterijino pozorje, Novi Sad, 1984, str. 89–91. ● „Par”, Drugi festival dečjih pesama Paraćin, Vuk Karadžić, Paraćin, 1986, str. 4. ● „Crtice”, Pacifik, časopis za kulturu mira, Centar za antiratnu akciju, god. II, br. 3, februar 1993, str. 24. ● Aforizmi, Pacifik, časopis za kulturu mira, Centar za antiratnu akciju, god. II, br. 5, avgust 1993, str. 24. ● „Ка новом театру”, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, бр. 16–17, 1995, стр. 113–127. ● „Глумачко проживљавање 29. БИТЕФA” (Дате околности, парчад и задаци), Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXIII, (1–5), септембар-децембар 1995/јануар 1996, Нови Сад, стр. 60. ● „Рад са глумцима на анимацији”, Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXIII, (1–5), септембар-децембар 1995/јануар 1996, стр. 60. ● „Говор тела”, Политика, Култура-уметност-наука, год. XL, бр. 16, субота 03. 08. 1996, стр. 22. ● „Сценска поезија”, Књижевна реч, лист за књижевност, уметност, културу и друштвена питања, Књижевна омладина Србије, год. XXV, бр. 481/482, 1996, стр. 26. ● „Tradicija tajne Nô drame (Fušikaden – O prenošenju cveta glume Zeamija)”, Reč, časopis za književnost i kulturu, god. III, br. 17, januar, Radio B92, Beograd, 1996, str. 103–104. ● „Barbin Eho tišine”, Reč, časopis za književnost i kulturu, god. III, br. 18, februar, 1996, str. 119–120. ● „Позоришна етика”, Политика, Култура–уметност–наука, субота 24. август 1996, год. XL, бр. 19, стр. 18. ● „Stvaralačke slobode”, Naša borba, četvrtak 06. 03. 1997, Beograd, str. 15. ● „Otkrivanje glumačke tajne”, Naša borba, četvrtak 14. 08. 1997, Beograd, str. 15. ● „Živeti za pozorište”, Ulaznica, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXXII, br. 157-158, Gradska narodna biblioteka „Žarko Zrenjanin”, Zrenjanin, 1998, str. 145–147. ● „Sreća isplakana”, Ulaznica, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXXII, br. 156, 1998, str. 61–62. ● „Култура и уметност говорења”, Политика, Култура–уметност–наука, субота 23. септембар 2000, год. XLIV, бр. 24, стр. 18. ● Петровић Маријана, Станковић Србољуб, „Лепо је ићи кроз маглу”, Сцена, год. XXXVI, бр. 5-6, Стеријино позорје, Нови Сад, септембар-децембар 2000, стр. 14–20. ● „Србољуб Станковић”, Сцена, год. XXXVI, бр. 5-6, септембар-децембар, 2000, стр. 115. ● „Lutkarstvo u školi”, Prosvetni pregled, br. 2120 (25), g. LVII, List prosvetnih radnika republike Srbije i Republike Srpske, Beograd, 12. jun 2001, str. 4. ● „Проблем (не)рада у савременом југословенском луткарском позоришту”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XXVI, бр. 115, Музеј позоришне уметности Србије, Београд, лето 2001, стр. 57–61. ● „Српско позориште на Сорбони”, Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXIX, септембар 2001-март 2002, (1-7), Нови Сад, стр. 39. ● Petrović Marijana, Branislav Kravljanac (1928-2002), Teatron, časopis za pozorišnu umetnost, god. XXVII/XXVIII, br. 121/122, 2002/2003, str. 139–140. ● „Satirikon”, Ulaznica, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, br. 189–190, april 2004, Gradska narodna biblioteka „Žarko Zrenjanin”, Zrenjanin, str. 133–135. ● „Бурханов театар-гледалишче”, Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXXII, септембар-новембар 2004, (1-3),стр. 24–25. ● „Lutkarstvo u školi”, TMAČAART, časopis za dramu, teatar, i odgoj, god. 6, br. 21, Centar za dramski odgoj Bosne i Hercegovine, Mostar, maj 2004, str. 45–51. ● Petrović Marijana, Malenov Slavčo, „Specifičnost lutkarstva je asocijativnost”, TMAČAART, časopis za dramu, teatar i odgoj, god. 6, br. 23-24, Centar za dramski odgoj Bosne i Hercegovine, Mostar, decembar 2004, str. 8–13. ● „Прилог историји БиХ позоришта”, Босанска вила, лист за књижевност, културу и друштвена питања, нова серија: бр. 33-34, октобар 2004-децембар 2005, СПКД Просвјета, Сарајево, стр. 78–79. ● „SARTR-оvа Katarina Kosača” u Beogradu”, Jutarnje novine, srijeda 16. 03. 2005, Sarajevo, str. 16. ● „Djeca Sarajeva – radost Evrope”, Jutarnje novine, subota i nedjelja, 8 i 9. 10. 2005, Sarajevo, str. 12. ● „Sarajevska pozorišna noć u Beogradu”, San, Dnevne novine, god. IV, br. 1160, ponedeljak 20. 03. 2006, Sarajevo, str. 25. ● „Ka novom teatru”, TMAČAART, časopis za dramu, teatar, i odgoj, god. 8, br.29/30, Centar za dramski odgoj Bosne i Hercegovine, Mostar, septembar 2006, str. 10–21. ● „Магија ветра и уметности”, Ријеч, Kњижевни клуб Брчко дистрикт БиХ, бр. 3/4, 2011, стр. 295–297. ● „U potrazi za izgubljenom e(ste)tikom savremenog srpskog lutkarstva (u uslovima društvene tranzicije)”, Pozorište za decu-umetnički fenomen, zbornik radova br. 3, priredili: Henrik Jurkovski, Miroslav Radonjić, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2012, str. 84–93. ● „Učenje jezika i književnosti kroz dramu na sceni”, Riječ, Književni klub Brčko distrikt BiH, god. VI, br. 3/4, 2012, str. 89–91. ● „Upotreba elemenata lutkarstva u terapeutske svrhe”, Pozorište za decu-umetnički fenomen, zbornik radova br.4, priredili: Henrik Jurkovski, Miroslav Radonjić, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2013, str. 244–253. ● „Употребление элементов кукольного искусства в терапевтических целях”, Примени театр – измени жизнь ● „Lutkarstvo nije u modi”, Književna revija, časopis za književnost i kulturu, god. 53, br. 3, (Tema: Lutka; priredile Livija Kroflin i Jasminka Mesarić), Ogranak Matice Hrvatske, Osijek, 2013, str. 23–27. ● „Mnogo priče-malo mašte”, Simpozijum tokom 7. Bijenala lutkarskih stvaralaca Slovenije, Maribor, 2013. ● „Лакоћа постојања лутака у рукама Јанка Врбњака”, Сцена, часопис за позоришну уметност, бр. 4, Стеријино позорје, Нови Сад, 2013, стр. 45–53. ● „Примож Беблер 1951-2013”, Сцена, часопис за позоришну уметност, бр. 4, 2013, стр. 251–252. ● „Компаративни театар као вид примењеног позоришта и инструмент очигледне наставе”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XXXVII, бр. 164/165, Музеј позоришне уметности Србије, Београд, 2013, стр. 143–146. ● „Салтоморале”, Луткарство у Србији: стратегије за побољшање његовог положаја, зборник радова, уредница Љиљана Динић, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, Међународни фестивал позоришта за децу у Суботици, 2014, стр. 143–152. ● „Postojanje paralelnih svetova na lutkarskoj sceni”, Europske odrednice pojma lutke i stručno lutkarsko nazivlje, međunarodni znanstveni skup, zbornik radova, priredila Livija Kroflin, Umjetnička akademija u osijeku, Osijek, 2014, str. 68–82. ● „7. Bienale lutkarskih stvaralaca Slovenije”, Riječ, Književni klub Brčko distrikt BiH, br. 3/4, Brčko, 2014, str. 295–297. ● „Лутке 2014”, Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 1, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2014, стр. 56–58. ● „Много приче, мало радње”, Театрон часопис за позоришну уметност, год. XXXIX, бр. 170/171, 2015, стр. 40–43. ● „Ерика Јанович-Уметник у знаку маске”, Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 2, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2015, стр. 20–23. ● „Луткоказ 2014”, Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 2, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2015, стр. 55–56. ● „Praksa i teorija igre kao inspiracija i polazište inscenacije za bebe do 36 meseci”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 6, priredili: Henrik Jurkovski, Miroslav Radonjić, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2015, str. 239–249. ● „Сергеј Обрасцов на естради”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XXXХ, бр. 174/175, Музеј позоришне уметности Србије, Београд, 2016, стр. 86–93. ● „Записи луткара”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XXXХ, бр. 174/175, Музеј позоришне уметности Србије, Београд, 2016, стр. 143–145. ● „ЛУТКЕ 2016. бијенални међународни фестивал савремене луткарске уметности у Љубљани”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XXXX, бр. 176/177, Музеј позоришне уметности Србије, јесен-зима Београд, 2016, стр. 59–64. ● „О раду глумца с лутком у савременом луткарском позоришту”, Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 5, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2016, стр. 4–7. ● „Запажања са 49. PIF-а у Загребу, 2016”, Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 5, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2016, стр. 53–55. ● „8. Bijenale slovenačkog lutkarstva”, Riječ, br. 3-4, god. X, Književni klub Brčko, Brčko distrikt BiH, jesen-zima 2016, str. 169-172.; ● „Na krilih domišljije”, Maska, časopis za scensku umetnost, br. 181/182, vol. XXXI, Maska Ljubljana, Ljubljana, 2017, str. 113–119. ● „Двоје је мало – троје је много & TheatAir 2016”, Сцена, часопис за позоришну уметност, бр. 1, 2017, стр. 206–207. ● „Tragom postmodernizma u srpskom lutkarstvu”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 7, priredili: Henrik Jurkovski, Miroslav Radonjić, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2017, str. 220–233. ● „Позитиван помак у хрватском луткарству” (26. Сусрет луткара и луткарских казалишта Хрватске, Задар од 01. до 04. јуна 2017.), Нити: часопис за луткарску уметност, бр. 6, 2017, стр. 56–57. ● „Reflection of the Times in Puppet Theatre”/ „Odraz vremena u lutkarskom pozorištu”, International Scientific Conference „Theatre between Politics and Policies: New Challenges”, Belgrade, Serbia, March 2018. Book of Abstracts, Faculty of Dramatic Arts – Institute for Theatre, Film, Radio and Television, 2018, str. 148–149. ● „Nastavna jedinica kao lutkarska predstava”, Lutka je sve, sve je lutka! Sveučilište u Zadru, Kazalište lutaka Zadar, UNIMA, Zadar, 2018, str. 159–170. ● „Сценска магија Митова Балкана”, Театрон, часопис за позоришну уметност, год. XLIII, бр. 186/187, пролеће-лето 2019, стр. 126–133. ● „Scenska magija Mitova Balkana” Pozorište za decu-umetnički fenomen, zbornik radova br. 8, priredili: Siniša Jelušić, Miroslav Radonjić, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2019, str. 216–226. ● „Седамдесет година Малог позоришта „Душко Радовић”, Нити, бр. 10/11, 2019, стр. 39–41. ● „Зима за бебе”, НИТИ, бр. 10-11, Позоришни музеј Војводине, Нови Сад, 2019. стр. 52–53. ● „Десето Бијенале луткарских стваралаца Словеније”, Нити, бр. 10/11, 2019, стр. 60-63. ● „Ka realizaciji prividnog života”, Нити, бр. 12/13, 2020, стр. 69–70. ● „Milena Jeftić Ničeva Kostić”, in memoriam, Danas, 29/30. 05. 2021, str. 19. ● „Милена у тоталном театру анимације и визуелности”, Нити, бр. 14, 2021, стр. 6–62. ● „Радослав Павелкић(1931–2020), in memorian”, Театрон, часопис за позоришну уметност, бр. 196/197, јесен-зима 2021, стр. 160–161. ● „11. Бијенале луткарских стваралаца Словеније” (Марибор 8–11.9.2021.), Нити, бр. 15. 2021, стр. 56–59. ● „U traženju harmonije sinergije tokom rada na lutkarskoj predstavi”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 12, priredili: Zoran Đerić i Marijana Prpa Fink, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, str. 100–108. ● „ЛУТКЕ 2022”, Нити, бр. 17, 2022, стр. 61–65. ● „О разноврсности репертоара и понуде институционалних позоришта за децу и младе у Србији и проблемима у пракси”, Театрон, часопис за позоришну уметност, бр. 201/202, пролеће-лето 2023, стр. 126–134. ● „Творци на магията на изкуството”, 60 години-Държавен куклен театър Сливен, летопис 1960–2021. ● Sava Anđelković, Marijana Petrović, „Iskustva interkulturalnog delovanja u multinacionalnoj pozorišnoj zajednici sorbonskog Atelje teatra na srpskohrvatskom jeziku”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 13, priredili Zoran Đerić i Marijana Prpa Fink, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2023, str. 127–135. ● „Vreme i odgovornost lutkarskog pozorišta za decu i mlade”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 14, priredili Zoran Đerić i Marijana Prpa Fink, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2024, str. 86–92. ● „Jezik lutkarstva-percepcija scenskog života u kretanju”, Pozorište za decu – umetnički fenomen, zbornik radova, br. 15, priredila: Marijana Prpa Fink, Otvoreni univerzitet Subotica, Subotica, Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica, Pozorišni muzej Vojvodine, Novi Sad, 2025. ● „Pesnik sa aurom snova i dobrote”. In memoriam Goran Simić (20.10.1952–29.09.2024), Danas, Beograd, 23/24.11.2024, str. XVII.
Prevodi sa bugarskog jezika ● Mihajlov Anastas, „Mizanscen tela”, Polja, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXVIII, oktobar-novembar, br. 284-285, Dnevnik, Novi Sad, 1982, 384–385. ● Semova Anastazija, „Osnovni metodički principi pedagoškog procesa”, Pozorište, Časopis za pozorišnu umjetnost, br. 5-6, g. XXVI, Narodno pozorište Tuzla, Tuzla, 1984, 377–380. ● Mihajlov Anastas, „Mizanscen”, Pozorište, Časopis za pozorišnu umjetnost, br. 5-6 septembar-decembar, g. XXVII, Narodno pozorište Tuzla, Tuzla, 1985, 426–438. ● Ђорова Севелина, „Театар ‘За’ и ‘против’ аутора” (Драматургија, режија, глума), Градина, Часопис за књижевност, уметност и културу, год. ХХ, бр. 9-10, септембар-октобар, Ниш, 1985, 50–66. ● Savinova-Semova Anastazija, „Specifične pokretačke navike, neophodne glumcu u lutkarskom teatru”, Pozorište, Časopis za pozorišnu umjetnost, br. 1-2 januar-april, g. XXIX, Narodno pozorište Tuzla, Tuzla, 1987, 45–54. ● Михајлов Анастас, „Идејна изражајност мизансцена”, Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXII, бр. 8-9, мај-јун 1995, 66–67. ● Михајлов Анастас, „Животност мизансцена”, Позориште, лист Српског народног позоришта, год. LXIII, бр. 6-7, фебруар-март 1996, 49–50. ● Кјувлиева Стефка, „Да би направио нешто ново, треба да знаш шта је стварано пре тебе”, Ријеч, часопис за књижевност и културу, Kњижевни клуб Брчко дистрикт БиХ, год. VIII, бр. 3-4, 2014, 107–112. ● „Снежна краљица” по Х. К. Андерсену, режија и адаптација Тодор Валов, Дечје позориште Суботица, премијера 12. 12. 2014. ● „Пар ципела”, по мотивима Пјера Грипарија, драматизација и режија Тодор Валов, Дечје позориште Суботица, премијера 18. 10. 2015. ● „Орфеј”, по старогрчком миту, драматизација и режија Тодор Валов, Дечје позориште Суботица, премијера 31. 05. 2017. ● „Принцезин рођендан”, по Оскару Вајлду, драматизација и режија Тодор Валов, Позориште за децу Крагујевац, премијера 04. 10. 2017. ● „Авантуре са Карлсоном”, по Астрид Линдгрен, драматизација и режија Веселин Бојдев, Дечје позориште Суботица, премијера 30.11. 2017. ● „Театру с љубављу”, драматизација и режија Боњо Лунгов, Дечје позориште Суботица, премијера 09. 11. 2019. ● „Пипи Дуга Чарапа”, по Астрид Линдгрен, драматизација и режија Веселин Бојдев, Дечје позориште Суботица, премијера 10. 06. 2021. ● „Једна обична Црвенкапа”, по Шарлу Пероу, драматизација Атанас Илков, обрада и адаптација Боњо Лунгов и Константин Каракостов, Дечје позориште Суботица, премијера 21. 01. 2023.
Prevodi sa ruskog jezika ● Solomonik Ina Naumova, „Evropska raznovrsnost predstava statičnih prizora na Istoku”, Polja, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXX, br. 322, Dnevnik, Novi Sad, 1985, str. 484–485. ● Obrascov Sergej, „Moja profesija”, SCENA, časopis za pozorišnu umetnost, god. XXI, br. 1/2, januar – april, Sterijino pozorje, Novi Sad, 1985, str. 194–199. ● Žiglevič Evgenija, „1 – 1 = 1 (natpis na zidu kod proroka Domenika)”, Polja, časopis za kulturu, umetnost i društvena pitanja, god. XXXII, br. 323, Dnevnik, Novi Sad, 1986, str. 12–13. ● Stanislavski Konstantin S., „Iz razgovora u toku rada na Tartifu”, SCENA, časopis za pozorišnu umetnost, god. XXII, br. 6, novembar-decembar, Sterijino pozorje, Novi Sad, 1986. str. 54–56. ● Obrascov Sergej, „Moja profesija: redatelj lutkarskog teatra”, Umjetnost i dijete, dvomjesečnik za estetski odgoj, dječje stvaralaštvo i društvene probleme mladih, vol. XX, br. 5/6, IKRO „Mladost”, Savez društava „Naša djecа” SR Hrvatske, OOUR Pedagogijskih znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1988, str. 253–261. ● Stanislavski Konstantin S., „Dobar kritičar sve prima iz teatra”, Scena, časopis za pozorišnu umetnost, god. XXV, br. 6, novembar-decembar, Sterijino pozorje, Novi Sad, 1989, str. 20–21. ● Гусев В. Е., „Фолклорни театар – Руски драмски театар до револуције”, Театрон, часопис за позоришну историју и театрологију, год. XXIV, бр. 108, Музеј позоришне уметности Србије, Београд, јесен 1999, стр. 110–115. ● Stanislavski, Konstantin Sergeevič, „O režiji opere Boemi”, Radoslav Lazić, Estetika operske režije I, Madlenijanum, Beograd, 2000, str. 257–258. ● Ljubimov, Jurij Petrovič, „Betovenov Fidelio”, Radoslav Lazić, Estetika operske režije II, Madlenijanum, Beograd, 2000, str. 493–495. ● Дадамјан Генадиј, „Борба два принципа у организацији позоришне делатности у Русији”, Riječ.Ријеч, часопис за књижевност и културу, Kњижевни клуб Брчко дистрикт БиХ, год. V, бр. 1-2, Брчко, 2010, стр. 455–471. ● Naumov Nikolaj, „Globalizacija i lutkarsko kazalište”, Književna revija, Časopis za književnost i kulturu, god. 53, br. 3, (Tema: Lutka; priredile Livija Kroflin i Jasminka Mesarić), Ogranak Matice Hrvatske, Osijek, 2013, str. 29–32.
Prevodi sa makedonskog jezika: ● Сиљановски Љупчо, „Дрвени бицикл”, Политика, Политика за децу, год. LIV, бр. 2059, четвртак, 16. јун 1983, стр. 3. ● Aндреевски Петре, „Знам једну стоногу”, Политика за децу, год. LV, бр. 2091, четвртак, 26. јануар 1984, стр. 2. ● Подгорец Видое, „Маслачак”, Политика, Политика за децу, год. LV, бр. 2113, четвртак, 28. јун 1984, стр. 3. ● Атанасовски Михо, „Стари ковчег”, Политика, Политика за децу, год. LVI, бр. 2168, четвртак, 1. август 1985, стр. 1.
Saradnja sa publikacijama (recenzije, stručna saradnja) ● Goran Simić, Sarajevski lutkodrom, (biblioteka: Savremena bosanskohercegovačka drama), Sarajevo, Maunagić, 2013. – recenzent ● Jeste li za igru? (pozorište za život ili priručnik za rukovođenje dramskim procesom), priredile Aleksandra Jelić i Mr Tamara Nikolić Maksić, Beograd, ApsArt, 2015. – stručni konsultant |
||
REFERENCE (NAPISI O UMETNICI) | ||
Krčmar, Vesna. 2021. „Dragoceno štiva O glumcu sa lutkom”. Ludus 206: 21.
Мајарон, Еди. 2020. „О свестраности глумца – аниматора у савременом луткарском позоришту”, Нити 12/13: 68. Шкорц, Бојана. 2021. „Пут до уметности анимације”. Театрон 194/195: 211. |
REFERENCE
Krčmar, Vesna. 2021. „Dragoceno štiva O glumcu sa lutkom”. Ludus 206: 21.
Мајарон, Еди. 2020. „О свестраности глумца – аниматора у савременом луткарском позоришту”, Нити 12/13: 68.
Шкорц, Бојана. 2021. „Пут до уметности анимације”. Театрон 194/195: 211.
INTERNET IZVORI
Intervju povodom dodele nagrade „Mali princ” (Emisija Opušteno – mr Marijana Petrović – 24.09.2022.)
Intervju povodom premijere predstave „Be-Ba-Ba” I o predstavama za najmlađi uzrast: („Popodne sa Jasminom” Marijana Petrovic 30.10.2013)
Glumica Marijana Petrović dobitnica nagrade „Mali princ” 19 sept 2022. (Radio Televizija Vojvodine, prilog)
Marijana Petrović o knjizi „O glumcu sa lutkom”: Sve boje života 10.01.2021. (RTS Obrazovni program „O magiji lutkarskog pozorišta, iluzijama koje nastaju u lutkarskim predstavama i o glumcu sa lutkom govori”; Timecode: 05.52sec-16.32sec)
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Marijana Petrović, Jedan dan u cirkusu, 1989. Izvor: Lična arhiva
- Prilog 2. Marijana Petrović, Pozorište senki Wayang Kulit, sa učiteljem Nyoman Sumandhi, Charleville – Mezieres, Francuska, 1986 . Izvor: lična arhiva.
- Prilog 3. Marijana Petrović, Stradija, 1987. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 4. Marijana Petrović, Laži, kaži kabare, 1988. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 5. Marijana Petrović, Laku noć deco i Šumske priredbe, sa Gordanom Popović,1989. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 6. Marijana Petrović, Medved s ružom, sa Savom Anđelković, 1990. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 7. Marijana Petrović, Dipolni horizont, sa Milicom Kojić, 1994. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 8. Marijana Petrović, Ukroćena princeza, 1994. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 9. Marijana Petrović, Jelica radoznalica, 2000. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 10. Marijana Petrović, Sestre po metli, 2001. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 11. Marijana Petrović, Breg čežnje, 2002. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 12. Marijana Petrović, Ederlanda, 2002. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 13. Marijana Petrović, Beli, beli svet, 2003. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 14. Marijana Petrović, Radost Evrope, 2004. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 15. Marijana Petrović, Francuska guvernanta, 2005. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 16. Marijana Petrović, Klavir 2005. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 17. Marijana Petrović, Ogledni čas u skamijama, 2006. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 18. Marijana Petrović, Tumaramo po modernoj garaži, 2006. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 19. Marijana Petrović, Park igrarijada, 2006. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 20. Marijana Petrović, Pinokio ,trag u drvetu, 2006. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 21. Marijana Petrović, Pinokio ,trag u drvetu, 2006. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 22. Marijana Petrović, Alisa u zemlji čuda 2007. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 23. Radionica u okviru međunarodnog festivala dječijeg i omladinskog pozorišnog stvaralaštva u Brčkom (Bosna i Hercegovina), 2008. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 24. Radionica sa studentima FASPERA, projekat ApsArt Centra za pozorišna istraživanja – Aleksandra Jelić, 2014. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 25. Radionica sa studentima FASPERA, projekat ApsArt Centra za pozorišna istraživanja – Aleksandra Jelić, 2014. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 26. Marijana Petrović. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 27. Marijana Petrović. Izvor: lična arhiva.
- Prilog 28. Marijana Petrović. Izvor: lična arhiva.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Marijana Petrović. Izvor: lična arhiva.
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | decembar 2024. |