BIOGRAFIJA
Divna Stojanov diplomirala je i masterirala dramaturgiju na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. U toku studija bila je stipendistkinja Fonda za stipendiranje i podsticanje napredovanja darovitih studenata i mladih naučnih radnika i umetnika iz Fonda za mlade talente Republike Srbije, DAAD i BAYHOST fondacije. Matica srpska dodelila joj je nagradu Zadužbinarstva Matice srpske za najbolje studente i studentkinje 2020. godine. Nakon studija bila je polaznica regionalnog programa Gete instituta za mlade dramske pisce i spisateljice – New Stages Southeast.
Radi kao dramska spisateljica, dramaturškinja i pozorišna kritičarka, a od 2021. godine zaposlena je kao urednica Dramskog programa RTV Vojvodine. Dobitnica je Sterijine nagrade za pozorišnu kritiku „Miodrag Kujundžić” 2023. godine, nagrade Zmajevih dečjih igara za najbolju savremenu monodramu za decu (Bilo dvaput u jednom kraljevstvu, Dečje pozorišta Subotica), nagrade za najbolju dramu za decu Pavle Janković Šole (Kako se gradi karakter, UKM Centar Novi Sad; Nezavisna produkcija Rondo Zagreb) i nagrade ATAK za najbolju kratku dramu na temu Balkana (O Srđanu, Teleport teatar).
Kao stipendistkinja Vlade štajerske pokrajine bila je na višemesečnoj rezidenciji za pisce i spisateljice u Gracu gde je sarađivala sa pozorištem „Theater im Bahnhof”. Teatrološke i teorijske tekstove piše za časopise Scenu, Teatron, NITI i Detinjstvo. Pozorišne kritike objavljuje na portalima SeeStage i Kritikaz.
Članica je Udruženja pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije i ASSTIEJ Srbije.
RADOVI
2024. dramaturgija radio dramskog serijala Kaljavi konj, RTV Vojvodina, r. Vesna Topalov
2024. dramatizacija i dramaturgija predstave Persepolis, Pozorište Promena, r. Una Beić i Tamara Kostrešević
2024. tekst i dramaturgija plesne predstave Prethodnice, Viva Dance Studio, r. Ivan Vanja Alač
2024. autorka televizijskog serijala za decu Avanture miša Harlampija, Muzej Vojvodine i RTV Vojvodina r. Andreja Milinović
2024. adaptacija i dramaturgija radio drame Posle milion godina, RTV Vojvodina, r. Milica Stojanov
2023. adaptacija teksta i dramaturgija predstave Bogojavljenska noć, Pozorište mladih Novi Sad, r. Ivan Vanja Alač
2023. dramaturgija radio drame za decu Zelenbabini darovi, RTV Vojvodina, r. Vesna Topalov
2022. dramski tekst po motivima biografske knjige i dramaturgija predstave Major i Helena, Pozorište Promena, r. Aleksa Jovčić
2022. tekst za muzičku predstavu Muzička mapa Srbije, Res Miranda
dramatizacija romana Mulej, Pozorište Promena, r. Anica Petrović, Momčilo Miljković
2022. autorka radio drame za tinejdžere Moj debeli drug, RTV Vojvodina, r. Milica Stojanov
2022. dramatizacija i dramaturgija radio drame za decu Sto lica stolica, RTV Vojvodina
2022. radiodramska minijatura Pranje ruku, Radio Študent, Ljubljana
2021. scenario i režija dokumentarnog kratkometražnog filma Večera sa Ljubom, Art365 (Crna Gora), Kulturanova (Srbija) i Rucka (Letonija)
2021. autorka monodrame za decu Kako se gradi karakter
2021. dramski tekstovi za predstavu Crveni i zeleni i Saobraćajko, Dečje pozorište Subotica, r. Branislav Trifković
2020. autorka monodrame za decu Bilo dvaput u jednom kraljevstvu, r. Uroš Mladenović
2020. autorka teksta O Srđanu, Teleport teatar, r. Uroš Mladenović
Javna čitanja drama:
2024. Nevidljiva briga (Theater im Bahnhof, Grac)
2022. Kako biti dobar migrant? (Bitef Polifonija)
2020. Nikad do sad viđena predstava (Sterijino pozorje)
2019. Love me, Tinder (Sterijino pozorje, Piknik Promene, Pozorište Promena)
Izbor iz teorijskih radova i pozorišnih kritika:
Sajtovi:
2024. portal SeeStage, kritika predstave 1981
2024. portal SeeStage, kritika Seks za početnike: predstave o seksualnom obrazovanju u Srbiji
2023. Kritička platforma suvremenog lutkarstva EU, tekst O kazalištu predmeta: Čitav svijet je ready-made kazalište
2022. pozorišna kritika na portalu Iz Off-a, tekst Midlseks: između antičkog mita i savremene kvir drame
2022. urednica priručnika o pozorištu zajednice 2078km journey around Social Art Practices (Pro Progressione, Compagnie DK-BEL, Divadlo Archa, Kulturanova)
Radovi u naučnim zbornicima:
Stojanov, Divna. 2022. „Međuratno stvaralaštvo Dušana S. Nikolajevića – od realizma do metafizike”.
Srpska dramska baština na marginama scene 2. Novi Sad: Sterijino pozorje.
Stojanov, Divna. 2019. „Srpske dramske spisateljice u međuratnom periodu”. Srpska dramska baština na marginama scene. Novi Sad: Sterijino pozorje.
Stojanov, Divna. 2021. „Srpske dramske spisateljice u međuratnom period”. Balkanski književni glasnik 46 (objavljivanje istog teksta).
REFERENCE
Čanji, Andrej. 2023. “Telling trans stories on the Serbian stage”. Seestage, 4. jul 2023.
Nikotijević, Aleksandra. 2022. „Gde je zapelo”. Hoću u pozorište. 27. decembar 2022.
Ognjenović, Jelena . 2024. „Interaktivna monodrama”. Godišnjak instituta za dečju književnost 4/4. Beograd: Institut za dečju književnost.
OSTALO
“The title reveals the kind of tension in the story. There is the Major and there is Helena. A soldier follows in the footsteps of his father, who was also a soldier, the Major fulfils social conventions: He marries, has children and fights for his homeland. Helena lives trapped inside him, repressed, hidden, restrained, she only comes out shyly from time to time. The soldier and Helena want to be one, they believe that the differences between them aren’t irreconcilable, but they know very well that society forbids it. An imposed double life exposes an unexpected arrest. Concealment replaces scandal. Scandal forces the truth. Truth gives way to strength. Strength produces a heroine. The heroine eventually wins her freedom.
Aleksa Jovicic portrays Helena with rare precision. He’s helped by Divna Stojanov’s skilfully composed dramatization. Jovčić handles the text very carefully and pays attention to every word. The devotion and attention to every detail are evident in a performance that features elements of traditional, dramatic acting, in which immersion in the character is fundamental, but also the stylised expressions of physical theatre.”
Andrej Čanji, “Telling trans stories on the Serbian stage”, Seestage
„U predstavi se pojavljuju i drugi likovi koje mlad glumac vešto transformiše. Fluidno prelamanje kroz likove majke, oca, prijatelja, supruge i drugih, bez ikakvih pokušaja oponašanja i karikiranja. Aleksa Jovčić nas prilično polako i tonirano uvlači u samu priču i najviše akcenta stavlja na samu priču, trudeći se da prikaže unutrašnju borbu protagonistkinje, dovodeći nas do krajnjeg potpunog trijumfa oslobađanja koji proizilazi iz konačnog spoja sa istinom i iskrenošću.”
Aleksandra Nikodijević, „Gde je zapelo?”, portal Hoću u pozorište
„Jedan od najvažnijih elemenata ove monodrama jeste humor koji prožima bezmalo svaku junakinjinu repliku. Tako će Ana, obuzeta dečijom sposobnošću da svaki apstraktni entitet konkretizuje i svede na, samo njemu ‘vidljive’, razmere, nekoga iz publike upitati: ‘Izvini, da nisi možda seo na moj karakter?’ Ostvarivši interakciju sa publikom, Ana će čitavu pozorišnu salu nagnati da se zapita ‘šta to uopšte znači – karakter?’, te će svaki mali gledalac započeti izgradnju svoje ‘sobne’ Ajfelove kule.”
Jelena Ognjenović, „Interaktivna monodrama”, Godišnjak instituta za dečju književnost 4/4. Beograd: Institut za dečju književnost, 2024.
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Major i Helena, Aleksa Jovčić. Izvor: iz lične arhive.
- Prilog 2. Bogojavljenska noć. Pozorište mladih Novi Sad. Foto Marija Erdelj.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Divna Stojanov. Izvor: iz lične arhive.
ČLAN TIMA: | Marina Milivojević Mađarev |
DATUM UNOSA GRAĐE: | decembar 2024. |