BIOGRAFIJA
Margareta Taboroši (Margaréta Táborosi) je glumica i profesorica glume na mađarskom jeziku na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Takođe, Margareta režira predstave i postavlja koreografije u svojim i predstavama drugih reditelja.
Mlada novosadska glumica, rediteljka i koreografkinja je osnovnu školu i gimnaziju završila u Senti. Akademiju umetnosti u Novom Sadu završila je u klasi prof. Đerđ Hernjaka (Gyorgy Hernyak). Dve godine kasnije upisala je Univerzitet pozorišne i filmske umetnosti u Budimpešta gde je stekla zvanje reditelj- koreograf za neverbalno pozorište. Doktorske studije (PhD) pohađa na Univerzitetu pozorišne i filmske umetnosti u Budimpešti. Po odlasku u penziju prof. Đerđa Hernjaka, Margareta Taboroši je nastavila rad na klasi i predaje glumu na mađarskom jeziku.
Po završetku osnovnih studija Margareta Taboroši je igrala u Novosadskom pozorištu (Újvidéki Színház) u Novom Sadu u više predstava: Dom Bernarde Albe, Garsija Lorka (Federico García Lorca), režija: Radoslav Milenković, Pomorandžina koža, Maja Pelević, režija: Kokan Mladenović, Roki horor pikčer šo, Ričard Obrajen (Richard O’Brien (born Richard Timothy Smith)), režija: Nađ Viktor, Mizantrop, Molijer, režija: Anka Bradu. Režirala je i radila koreografiju za predstavu Proleće Ištvana Domonkoš (Domonkos István). Za ovu predstavu je dobila nagradu za mlade pozorišne talente na festivalu Mađarskih pozorišta u Kišvardi. Godine 2010. je režirala predstavu u Salaškom pozorištu-Tanyaszínhaz (Seoski nevaljalac, Ede Tot (Ede Tóth)) i za ovu predstavu pored nagrade grada Kišvarde, bila je kandidovana i za jednu od najvećih nagrada države Mađarske – nagrada kritičara.
Kao mlada umetnica Margareta Taboroši je učestvovala na mnogim domaćim i međunarodnim festivalima. Takođe, učestvovala je u radu žirija na brojnim festivalima i takmičenjima za glumce amatere.
Godine 2018. posetila je Japan u okviru programa razmene umetnika u organizaciji Fondacije „Novi Sad 2021” i „EU-Japan Fest”. Margareta Taboroši je kao umetnica i predstavnica međunarodnog pozorišnog festivala nacionalnih manjina „Synergy”, u Tokiju održala prezentaciju o kulturnim kapacitetima Novog Sada. Tom prilikom, posetila je i grad Jokohama gde je bila gost međunarodnog plesnog festivala „Performing Arts Meeting – TPAM”.
Predstava Putujuće pozorište Šopalović, koju je režirala Margareta Taboroši, nalazi se na repertoaru Novosadskog pozorišta i Margareta o predstavi kaže: „Ovo je jedna potresna priča o ulozi pozorišta i umetnosti u ratnim vremenima. Nalazimo se u Užicu, za vreme Drugog svetskog rata. Vešanja, pogubljenja i kažnjavanje građana svakodnevica su za vreme nemačke okupacije. Lokalne snage tajno organizuju otpor – glad i neimaština su se uvukli u živote ljudi. U ovoj neizvesnoj atmosferi putujuća trupa Šopalović stiže da izvede dramu „Razbojnici” Fridriha Šilera. I životi glumaca i Užičana na današnji dan će se, nepovratno, promeniti. Koliko god meštani loše gledali na dolazak glumaca, njihovu umetnost i veru u umetnost, jedan dan boravka u gradu utiče i odražava se na stvarni život. Zastrašuje i uzdiže u isto vreme.” (Novosadsko pozorište – predstava Putujuće pozorište Šopalović)
Glumac Aron Balaž (Aron Balazs) u ulozi Vasilija Šopalovića, tumači predstavu sledećim rečima: „Gde se nalazi granica između pozorišta i života? Pozorište inspiraciju stalno crpi iz života, dok život često liči na pozorište. Zajedničko im je to da i u jednom i u drugom slučaju treba postići ciljeve, savladati prepreke, rešiti probleme, odnosno preživeti. Ovaj komad se ne razlikuje puno od toga. Meštani i novopridošla putujuća trupa žele samo jedno. Da prežive. Ali, kao i život, pozorište je puno iznenađenja, pa se postavlja pitanje: Gde je reditelj? Gde je inspicijent? Gde sam ja? Čika Šekspir je to sročio mnogo bolje od mene, i kaže: Svet je pozornica na kojoj svako igra svoju ulogu.” (Ibid.)
U pozorištu Deže Kostolanji (Dezső Kosztolányi) u Subotici, Margareta Taboroši je režirala predstavu Čovekova komedija pisca Janoša Siveri (Sziveri János). List Mađar So (Magyar Szó) najavljuje predstavu: „Rediteljka predstave Margareta Taboroši rekla je da se ovaj komad možda može nazvati muzičko-plesnom grotesknom igrom, ali da žanrovski karakter nije naveden jer ni to ne može biti nedvosmisleno, te da su pre autori predstave formulisali pitanja. – Predstava postavlja pitanja koja svakodnevno mogu sebi da postave i oni koji se ne bave pozorištem ili književnošću. Nema čoveka iznad kojeg ne bi nekog bilo i ne mislim baš na metafizičku osobu. Svi su nekome podređeni i to jednom može da im prelomi život. Spoznaja i suočavanje sa time uzdrma tlo i uzrokuje neprospavane noći. Osećam to i ja, naročito kao neko ko počinje karijeru, radeći sa mladom ekipom – kazala je rediteljka.” (Magyar Szó, Čovekova komedija)
O predstavi Work in progress koju je režirala Margareta Taboroši, piše portal Hoću u pozorište: „Autorski projekat Work in progress govori specifičnim jezikom, teatra pokreta, manipulacije objektima, savremenog plesa i cirkusa. Rediteljka i koreografkinja je Margareta Taboroši a partner Kreativnog pogona su Novosadsko pozorište, Ludifico, fodacija Trag i NKD. Predstava se bavi pravom na rad i položajem malog čoveka u sistemu kojim vlada krupni kapital, spreman da samelje svakog, ako je potrebno i više puta. Poseban osvrt je na prilike u Srbiji i na prava radnika kod nas.” (Work in progress (novi circus)
Kritičar Igor Burić piše o predstavi Work in progress Margarete Taboroši u listu Dnevnik: „Ne samo zbog rada sa rediteljkom Margaretom Taboroši (očigledno da je ovde ipak reč o uigranoj ekipi), predstava Vork in Progres pleni svojom pričom, dramskim angažmanom koji je uvek društveno relevantan i zahteva aktivnost – odobravanje ili negodovanje – i u publici. Vork in Progres sasvim prirodno uspostavlja kontakt, kontinuitet od komedije del arte, preko baster-kitonovske / čarli-čaplinovske groteske i burleske, do savremene satire, bez obzira ili čak zahvaljujući njima, na cirkuske reference.” (Burić 2017)
Margareta Taboroši dobila za svoj umetnički rad nagradu Pozorište Kišvarda (Mađarska) za rad sa studentima Akademije umetnosti Novi Sad za predstavu Proleće (2009), kao i nagrade grada Kišvarda za predstave Čovekova komedija i Kneginja čardaša (2013. i 2015).
RADOVI
ULOGE, REŽIJE, KOREOGRAFIJE, SCENOGRAFIJE, KOSTIM:
-
- Lešinar, majmun, vuk žena (A dzsungel könyve, Kipling Radjard), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 25.01.2005.
- Morgana Rothchild (Szép új világ, Varkonji Matijaš), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház 27.10.2005.
- Prodavci, Kupci, Narod (Ludas Matyi, Fazekaš Mihalj), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 02.06.2006.
- Titkárnõje (A hírcsinálók, avagy hagyjuk abba az álszenteskedést, tudjuk ám mi, hogy van az, Serb Horvat Đerđ), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 21.09.2006.
- (Külőnős Ajándék, Taboroši Margareta), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 21.09.2008.
- Režija, scenografija, kostim (Tavasz – Hös Kis Ibolyák, Domonkos Ištvan), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 27.02.2009.
- Picsogós (Narancsör, Pelević Maja), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 17.04.2009.
- Režija, scenografija, kostim (A csizmalehúzó, Šerbhorvat Đerđ), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 21.09.2010.
- Koreografija (Aska i vuk Ivo Andrić), muzička predstava, Narodno Pozorište Subotica, 2011.
- Koreografija (Miška Magnat, Gabor Andor), Subotica, Narodno pozorište, 20.12.2012.
- Ištvan Tašnadi: Tranzit- predstava, Žolnajeva kulturna četvrt, Pečuj, 2012.
- Režija (Don Žuanove verenice, Bartok Bela), Pozorište (Dunaujvaroš, Mađarska), 2012.
- Režija, koreografija (Čovekova komedija, Siveri Janoš), Subotica, Pozorište „Kosztolányi Dezsö”, 05.2013.
- Režija, scenografija, kostim, izbor muzike (Izveštaj iz Zemlje vila, Sabo Atila), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 21.09.2013.
- Režija, koreografija (Vojvođanska svadba, Terek Ana), Subotica, Narodno pozorište, 28.02.2014.
- Režija (A Csárdáskirálynő, Kata Đarmati), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 04.10.2014.
- Pomoćnica režije (Kukorica Jancsi, Petefi Šandor), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 24.05.2015.
- Režija (A kis herceg, Antoan de Sent Egzipei), Novi Sad, Novosadsko pozorište – Újvidéki színház, 19.01.2016.
- Režija (Work in Прогрес, Kreativni Pogon – savremeni circus), Novi Sad, 2017.
- Koreografija (Summer of love, otvaranje Exita), Novi Sad, 2017.
- Režija (Neobuzdani sklad), Srpsko Narodno Pozorište, Novi Sad,2018.
- Režija (Mili, Džek i Mačak- savremeni cirkus, Kreativni Pogon), Novi Sad, 2019.
- Koreografija (Obrt sudbine, Vojvođanski kamerni plesni ansambl), Novi Sad, 2022.
- Scenski pokret (Kralj Ibi, Alfred Žari), Narodno pozorište Subotica, Subotica, 2022.
- Koreografija (Koponyánk körölbelül, Erne Verebeš), Karinthy Pozorište, Budimpešta, 2023.
- 26. Režija (Putujuće pozorište Šopalović, Ljubomir Simović), Novosadsko pozorište, 2023.
- Režija (Ženski razgovori Duško Radović), Madlenianum, Beograd, 2024.
REFERENCE
Burić, Igor. 2017. „Napredak na repertoaru”. Dnevnik, 10. novembar 2017, 10.
INTERNET IZVORI
Kulturne razmene kao nadogradnja kulture, Blic, 7. februar 2018.
Margareta Taborosi, Sterijino pozorje – Godišnjak pozorišta Srbije
Margareta Taboroši – Kralj Ibi
Margareta Taboroši / Putujuće pozorište Šopalović
Љиљана З. „ Женски разовори” 14. Aprila u Madlenijanumu
„Kneginja čardaša” – Hoću u pozorište
Work in Progress (novi cirkus) – Hoću u pozorište
Čovekova komedija – Magyar Szo, 26. april 2013.
PRILOZI
- Prilog 1. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 2. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 3. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 4. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 5. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 6. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 7. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 8. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 9. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 10. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 11. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 12. Fotografija iz predstave „Kralj Ibi”. Foto: Atila Kovač. Izvor: Narodno pozorište Subotica.
- Prilog 13. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 14. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 15. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 16. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 17. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 18. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 19. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 20. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 21. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 22. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 23. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 24. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 25. Fotografija iz predstave „Putujuće pozorište Šopalović”. Foto: Marija Erdelji. Izvor: Novosadsko pozorište (Újvidéki Színház).
- Prilog 26. Margareta Taboroši. Fotografkinja: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
- Prilog 27. Margareta Taboroši. Fotografkinja: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
- Prilog 28. Margareta Taboroši. Fotografkinja: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
- Prilog 29. Margareta Taboroši. Fotografkinja: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
- Prilog 30. Margareta Taboroši. Fotografkinja: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Margareta Taboroši. Foto: Mina Delić. Izvor: privatna arhiva M. T.
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 1. februar 2025. |