Trišić Snežana
BIOGRAFIJA
Snežana Trišić je rođena 1981. godine u Beogradu. Diplomirala je pozorišnu i radio režiju 2009. godine na Fakultetu dramskih umetnosti, u klasi profesora Nikole Jevtića i Alise Stojanović, predstavom Samoudica, Aleksandra Radivojevića, u pozorištu Atelje 212. Doktor umetnosti (pozorišna režija) postala je 2021. godine na FDU doktorskom disertacijom Istraživanje fenomena apsurda u kreiranju rediteljskog postupka u savremenom pozorištu, pod mentorstvom profesora emeritusa Svetozara Rapajića, predstavom Kaligula, Albera Kamija, u Narodnom pozorištu u Beogradu.
Rediteljski rad
Rediteljski stil Snežane Trišić karakterističan je po tome što polazi od ideje da reditelj mora da razume značaj teksta za sadašnji trenutak, da u to uveri glumca, a ovaj publiku, da bi ona predstavu prihvatila kao umetnički čin releventan ovde i sada. Zato što njena rediteljska poetika svaki put iznova nastaje kroz trougao tekst-glumac-publika stiče se utisak da Trišićka nema prepoznatljiv rediteljski rukopis, već da se on menja od predstave do predstave.
No, ako bismo tražili zajedničku nit njenih različitih i brojnih režija, onda bi to mogao biti uticaj robno-novčanih odnosa na ljudski život. Taj odnos se pozorišnim sredstvima istražuje sa različitih aspekata: veza kapitalizma i fašizma (Kazimir i Karolina), potreba ljudi da žmure pred očiglednim da bi bili deo „krda” (Nosorog), deformiteti u ličnosti pojedinca željnog brzog bogaćenja (Mister dolar i Narodni poslanik), sudbina žene u kapitalizmu (Nora!)… Snežana Trišić u pozorištu često postavlja tzv. klasiku (Šekspir, Ibzen, Nušić, Jonesko…), savremene komade svetski priznatih autora (Tomas Bernard, Elfide Jelinek…), dela regionalno važnih autora (Ženina Mirčevska, Ante Tomić…), kao i praizvedbe komada savremenih srpskih spisateljica (Pošto pašteta? i Režim ljubavi Tanje Šljivar, Deca radosti Milene Marković, Narodna drama Olge Dimitrijević…).
Snežana Trišić postavlja dramske tekstove različitih žanrova: klasične komedije (Mister dolar i Narodni poslanik), savremene komedije (Haos iza kulisa), vodvilj (Buba u uhu), komade teatra apsurda (Kaligula i Nosorog), građanske drame (Heda Gabler), tragedije (Ričard III)… Iako najčešće radi na osnovu dramskih tekstova ovoj rediteljki nisu strane ni dramatizacije (Čudo u Poskokovoj Dragi Ante Tomića u dramatizaciji Maje Pelević) ni rad na tekstovima koji nastaju tokom procesa proba (Za sada je sve OK). Kada se ukaže prilika Snežana Trišić stvara i predstave u pozorištu za decu (Mobi Dik, Snežana i sedam patuljaka…).
Bogato i raznovrsno rediteljsko iskustvo, kao i brojne nagrade koje su osvojile njene predstave, preporučile su Snežanu Trišić kao redovnu saradnicu u brojnim pozorištima u zemlji i regionu i kao profesorku režije.
Profesionalni angažman
Od 2012. godine, nakon premijere predstave Čudo u Poskokovoj Dragi Snežani Trišić je ponuđeno da bude stalni reditelj u Narodnom pozorištu Subotica. Od 2015. godine zaposlena je na FDU i sarađuje sa red. prof. Ivanom Vujić na glavnom predmetu Pozorišna režija na Katedri za pozorišnu režiju. Od 2019. godine izvodi nastavu na master studijama – Digitalna transformacija medija i kulture, na predmetu Režija za digitalno okruženje, zajedno sa red. prof. Milošem Pavlovićem i vanr. prof. Andrijanom Stojković. Mentor je na više projekata na master i doktorskim studijama na Fakultetu dramskih umetnosti. Godine 2025. Snežana Trišić je pozorišna rediteljka i vanredna profesorka na osnovnim, master i doktorskim studijama na Katedri za pozorišnu režiju Fakulteta dramskih umetnosti, gde od 2021. godine obavlja dužnost šefice Katedre.
Umetničko-istraživački rad
Kao dobitnik Kenedijeve stipendije koju dodeljuje Stejt department i Džon F. Kenedi Centar izvođačkih umetnosti, 2010. učestvovala je u programu za pozorišne reditelje u Vašingtonu, Njujorku i Čikagu i pohađala brojne radionice, predavanja i konferencije. Pohađala je Internacionalni seminar za pozorišne reditelje u organizaciji ASITEŽ iz Nemačke, uz saradnju međunarodnog ASITEŽ-a, u Nacionalnom pozorištu u Manhajmu, 2015. godine. U okviru 45. festivala „Dani komedije” u Jagodini, učestvovala je na Međunarodnom simpozijumu Komedija – naš savremenik (Komedija i komično i njihov uticaj na društvenu stvarnost zapadnog Balkana) na Fakultetu pedagoških nauka, u organizaciji Laboratorije izvođačkih umetnosti FDU i festivala „Dani komedije”, u Jagodini, 2016. godine. Učestvovala je na međunarodnoj naučnoj konferenciji Pozorište između politike i političnosti: novi izazovi, FDU, 2018.
Održala je sedmodnevnu radionicu Rituali novog doba na Internacionalnoj letnjoj školi Univerziteta umetnosti Beograd, u Kotoru, 2019. Učestvovala je na mnogim tribinama, vodila brojne radionice i održala gostujuća predavanja na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, Fakultetu umetnosti Univerziteta u Prištini, Fakultetu tehničkih nauka, Departmanu za arhitekturu i urbanizam, studijski program Scenski dizajn, Univerziteta u Novom Sadu.
NAGRADE
- Nagrada „dr Hugo Klajn” najboljem studentu pozorišne režije u generaciji, Fakultet dramskih umetnosti, 2007.
- Nagrada za režiju “Setkani/Encounter 2008” (Internacionalni studentski pozorišni festival u Brnu), Češka Republika za predstavu Porodične priče, 2008.
- Nagrada za režiju „Ljubomir-Muci Draškić” za predstavu Samoudica, Atelje 212 i Grad Beograd, 2009.
- Nagrada za najbolju predstavu na festivalu „Teatar u jednom dejstvu” u Mladenovcu za predstavu Heda Gabler Narodnog pozorišta u Beogradu, 2011.
- Nagrada za najbolju predstavu na 21. Kotorskom festivalu pozorišta za decu, po oceni Dečijeg žirija i Žirija grada Kotora za predstavu Pinokio Gradskog pozorišta Podgorica (dramaturg Jelena Mijović), 2013.
- Nagrada za najbolju predstavu na festivalu „Tvrđava teatar” u Smederevu za predstavu Čudo u Poskokovoj DragiNarodnog pozorišta Subotica, 2013.
- Nagrada za režiju, „JoakimInterFest” u Kragujevcu za predstavu Nosorog NP Kikinda, 2014.
- Nagrada za režiju, Festival prvoizvedenih predstava u Aleksincu za predstavu Bizarno Narodnog pozorišta u Beogradu, 2015.
- Nagrada za režiju na festivalu „Dani Komedije” u Jagodini za predstavu Mister Dolar NP Subotica, 2015.
- Nagrada za režiju, 51. Festival profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić” u Šapcu, za predstavu Narodna drama pozorišta „Bora Stanković” iz Vranja, 2015.
- Nagrada za režiju i nagrada za najbolju predstavu, 65. Festival profesionalnih pozorišta Vojvodine, Kikinda, za predstavu Nosorog NP Kikinda,
- Sterijina nagrada za režiju i Nagrada za najbolju predstavu, (dve glumačke Sterijine nagrade, kao i nagrada za kostim i scenografiju), Festival Sterijino pozorje, Novi Sad, za predstavu Kazimir i Karolina Atelje 212, 2015.
- Nagrada za režiju i Nagrada za najbolju predstavu, 23. Festival klasike „Vršačka pozorišna jesen“, Vršac, za predstavu Kazimir i Karolina Ateljea 212 i Nosorog NP Kikinda, 2015.
- Nagrada „Ardalion” za režiju i nagrada za najbolju predstav, 20. Jugoslovenski pozorišni festival, Užice, Kazimir i Karolina, 2015.
- Nagrada za najbolju predstavu za decu i mlade u Srbiji u 2017. godini, ASITEŽ Srbije, Mobi Dikza predstavu Malog pozorišta „Duško Radović”, Beograd, 2018.
- Nagrada za najbolju predstavu sezone u Narodnom pozorištu, Nagrada „Raša Plaović” Kaligula; Nagrada „Raša Plaović” za najbolje glumačko ostvarenje na beogradskim scenama u sezoni 2019/20, za ulogu Kaligule, Narodno pozorište u Beogradu, 2020.
- Nagrada za najbolju predstavu po oceni žirija novinara, međunarodni festival „Teatar na raskršću” u Nišu, 2021. godine za predstavu Za sada je sve OK.
- Nagrada za najbolju predstavu okruglog stola kritike i glumačka nagrada „Joakim Vujić”, Festival „Joakim Vujić” u Leskovcu, 2021. za predstavu Za sada je sve OK
- Nagrada „Bora Mihailović” za doprinos pozorišnom životu grada Kruševca i Srbije u 2021. godine za predstavu Za sada je sve ok.
- Nagrada za najbolju predstavu, režiju i scenografiju, tri glumačke nagrade na Festivalu profesionalnih pozorišta Srbije „Joakim Vujić”, Kragujevac, predstavu Crna ovca, 2022.
- Nagrada za koreografiju na Festivalu bosanskohercegovačke drame Zenica, za predstavu Crna ovca, 2022.
- Nagrada za najbolju produkciju, Festival „Bucini dani”, Aleksandrovac, za predstavu Režim ljubavi, 2024.
- Pored navedenih, predstave koje je režirala Snežana Trišić broje preko 40 najznačajnih glumačkih nagrada među kojima su: četiri Sterijine nagrade, tri nagrade „Ardalion”, dve nagrade „Raša Plaović”, nagrada „Zoran Radmilović”, nagrada „Petar Banićević”, pet nagrada „Joakim Vujić”, nagrada „Miloš Žutić”, nagrada „Miroslav Buca Mirković”, nagrada „Veljko Maričić”, nagrada „Branka i Mlađa Veselinović”, nagrda „Olga Ivanović”, nagrada „Dr Branivoj Đorđević”.
ČLANSTVO U UMETNIČKIM ORGANIZACIJAMA
- Članica predsedništva Udruženja dramskih umetnika Srbije od 2022.
- Članica redakcije LUDUS-a od 2022. godine.
- Članica Umetničkog saveta Sterijinog pozorja od 2017.
- Članica ASITEŽ-a
- Članica Udruženja dramskih umetnika Srbije
RADOVI
REŽIJE
Razred, Matjaž Zupančič, Narodno pozorište Republike Srpske, Banja Luka, 2009.
Samoudica, Aleksandar Radivojević, Atelje 212, 2009.
Pošto pašteta?, Tanja Šljivar, Atelje 212, 2011.
Heda Gabler, Henrik Ibzen, Narodno pozorište u Beogradu, 2011.
Narodna drama (režija i scenografija), Olga Dimitrijević, pozorište „Bora Stanković”, Vranje, 2012.
Čudo u Poskokovoj Dragi, Ante Tomić / dramatizacija Maja Pelević, Narodno pozorište Subotica, 2012.
Bizarno, Željko Hubač, Narodno pozorište u Beogradu, 2013.
Kazimir i Karolina, Eden fon Horvat, Atelje 212, 2014.
Nosorog, Ežen Jonesko, Narodno pozorište Kikinda, 2014.
Mister Dolar, Branislav Nušić, Narodno pozorište Subotica, 2014.
Iza kulisa, Majkl Frejn, Narodno pozorište Subotica, 2015.
Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila svoga muža ili stubovi društava, Elfride Jelinek, Jugoslovensko dramsko pozorište, 2015.
Ždrelo, Žanina Mirčevska, Narodno pozorište Kikinda, 2016.
Terorizam, Vladimir i Oleg Presnjakov, Beogradsko dramsko pozorište, 2016.
Deca Radosti, Milena Marković, Atelje 212, 2016.
Ričard Treći, Vilijem Šekspir, Narodno pozorište u Beogradu, 2017.
Animals, Uglješa Šajtinac, Kruševačko pozorište, 2018.
Zabava za Borisa, Tomas Bernhard, Prešernovo gledališče Kranj, Slovenija, 2019.
Kaligula, Alber Kami, Narodno pozorište u Beogradu, Srbija, 2020.
Za sada je sve ok, autorski projekat Nataše Rajković, Snežane Trišić i ansambla predstave, u režiji Snežane Trišić, Kruševačko pozorište, 2021.
Crna ovca (režija, scenografija i koreografija), Vida Davidović, Kraljevačko pozorište, Kraljevo, Srbija, 2022.
Buba u uhu, Žorž Fejdo, Hrvatsko narodno kazalište Varaždin, Hrvatska, 2022.
Valpurgijska noć, Velimir Lukić, Narodno pozorište Užice, 2023.
Režim ljubavi, Tanja Šljivar, Kruševačko pozorište, 2023.
Narodni poslanik, Branislav Nušić, Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula i Narodno pozorište Subotica 2023/2024.
REŽIJE PREDSTAVA U POZORIŠTU ZA DECU I MLADE
Mobi Dik, Herman Melvil / dramatizacija Dimitrije Kokanov, Malo pozorište „Duško Radović”, 2017.
Snežana i sedam patuljaka, Ljubivoje Ršumović, Pozorište „Boško Buha”, 2020.
Dulsineja i Servantes, Dragana Tripković, Gradsko pozorište Podgorica, 2024.
REFERENCE
Bečanović-Nikolić Zorica. 2017. „Richard III directed by Snežana Trišić“. Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance Vol. 16, No. 31: 157–164.
Cvetković, Goran. 2016. Teatar i društveno biće: odabrane pozorišne kritike 2011–2015. Knjiga 1. Beograd/Zemin: MostArt, 13–15, 75–78, 129–132, 209–211, 227–230, 261–264.
Dinulović, Radivoje. 2023. Darko Nedeljković, SCENSKI DIZAJN U POZORIŠTU – iz ličnog ugla. Beograd: Clio, Beograd.
Gavrić Branko. 2020. „Onka, dosta priče, ovo je odličan omot”. U: Paket aranžman. Reizdanje: 40 godina novog vala. Zagreb: Jugoton 1981 / Croatia Records 2021, 16.
Maksimović Zoran. 2017. Sve naše Hede: „Heda Gabler” Henrika Ibzena u pozorištima Srbije. Novi Sad: Sterijino pozorje, 34, 77, 79, 82, 84, 86, 176, 183, 188, 199, 200, 210, 212, 214, 243.
Medić, Maja. 2015. Aleksandar Dolgij fotografije. Beograd: Maja Medić.
Savić, Mirjana. 2024. 75 godina Kraljevačkog pozorišta. Kraljevo: Kraljevačko pozorište, 468–475.
Sokolović Zijah. 2024. Glumac… je glumac… je glumac. Podgorica: Nova knjiga, 188.
INTERNET IZVORI
TV teatar – Heda Gabler – snimak predstave
TV teatar: Deca radosti – YouTube – snimak predstave
Narodno pozoriste Beograd -BIZARNO – snimak predstave
Tv teatar: Narodna drama – YouTube – snimak predstave
How much is Pate? written by Tanja Sljivar directed by Snezana Trisic – YouTube – scena iz predstave
BUBA U UHU Trailer – YouTube, trejler predstave
Kazimir i Karolina trejler – Pozorište Atelje 212 – YouTube – Kazimir I Karolina trejler
Thomas Bernhard: ZABAVA ZA BORISA – YouTube – Zabava za Borisa trejler
Autoportret: Portret umetnika u mladosti, Snežana Trišić – YouTube – Autoportret
Snežana Trišić: Dobar reditelj može da napravi predstavu i od telefonskog imenika – KULTURNO. – YouTube – Kulturno, gostovanje
Čitanje pozorišta: Unutrašnji dijalog – YouTube – Čitanje pozorišta, gostovanje
Čitanje pozorišta: Ženski princip – Čitanje pozorišta, gostovanje
Snežana Trišić, reditelj – Jugoslovenski festival BEZ PREVODA – razgovor povodom predstave Kazimir i Karolina
Video | Facebook – Kulturni dnevnik, Gostovanje o Ričardu III
IX Festival PIP – Četvrto veče „Za sada je sve OK” – YouTube – Za sada je sve ok, PIP
https://www.youtube.com/watch?si=vSUI168Yw-vgI87L&v=zlbXTqe41OY&feature=youtu.be – Podkast 41. Nušićevih dana
https://www.youtube.com/watch?si=6qvtEGP0S3BhR3cn&v=qBC7QON1m8I&feature=youtu.be – CRNA OVCA premijera
Prilog RTVKV Ovacije i viseminutni aplauz za Crnu ovcu u Ateljeu 212 – YouTube – CRNA OVCA gostovanje u Beogradu
rts.rs/upload/storyBoxFileData/2015/12/29/26343053/KD 291215.mp4 – O Nori
Snežana Trišić o Javnom času pozorišne režije – YouTube – Javni cas – Pozoriišna režija
YuEco popodne Snezana Trisic 27.03.2015. – YouTube – Iza kulisa bez kulisa
Mister dolar,bez dolara – Mister dolar, premijera
Premijera predstave „Nosorog“– Nosorog, premijera
Premijera predstave “ Čudo u Poskokovoj Dragi“ – YouTube – Čudo premijera
Teofil Pančić Komentar na predstavu Čudo u Poskokovoj dragi – YouTube – Teofil o ČUDU
„Ждрело“ отвара нову позоришну сезону – YouTube – Ždrelo premijera
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Kazimir i Krolina, Atelje 212. Foto: Milan Lučić. Izvor: Sterijino pozorje.
- Prilog 2. Mister Dolar, NP Subotica. Foto: MIlan Lučić. Izvor Sterijino pozorje.
- Prilog 3. Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila svoga muža ili stubovi društava, JDP. Foto: Ivan Lazović. Izvor: arhiva JDP-a.
- Prilog 4. Šta se dogodilo nakon što je Nora napustila svoga muža ili stubovi društava, JDP. Foto: Ivan Lazović. Izvor: arhiva JDP-a.
- Prilog 5. Deca radosti, Atelje 212. Foto: Milan Lučić. Izvor: Sterijino pozorje.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Snežana Trišić / Foto: Momir Čavić. Izvor: privatna arhiva S. T.
ČLAN TIMA: | Marina Milivojević Mađarev |
DATUM UNOSA GRAĐE: | Mart 2025. |