Ulmanski Renata
BIOGRAFIJA
Renata Ulmanski je pozorišna, filmska, radio i televizijska glumica, koja se osim glumom uspešno bavila prevodilačkim radom. Odrasla je u građanskoj porodici. Otac Milan je bio ministar šuma i rudarstva u Kraljevini Jugoslaviji, a majka Erika profesorka muzike. Detinjstvo je provela u Sarajevu, gde je otac bio generalni direktor fabrike „Šipad”. Renata je imala dve sestre. Roditelji su veoma brinuli o obrazovanju dece, tako da je Renata pohađala osim redovne škole, klavir i balet. Učila je nemački i engleski jezik. Iz perioda odrastanja pamti baku koja je brinula o njima sa mnogo ljubavi i strpljenja. Porodica je mnogo putovala i ceo idilični period života prekinuo je Drugi svetski rat, kada su se već preselili u Beograd. U vreme rata na tavanu porodične kuće u Beogradu, krio se reditelj Jevrejin Erik Helc koji je Renatu podučavao glumu. Renata je svoje prve glumačke korake počela još u predratno vreme u Rodinom pozorištu u Beogradu. U tom pozorištu pre svega je naučila šta je to odgovornost prema poverenom zadatku.
Posle Drugog svetskog rata, pri Narodnom pozorištu u Beogradu, osnovan je Dramski studio. Najznačajnija imena onog vremena su bili predavači: Raša Plaović, Mata Milošević, dr Hugo Klajn i drugi. Renata Ulmanski je bila među polaznicima koji su posle dve godine školovanja bili primljeni u beogradska pozorišta.
Za prvo pojavljivanje u predstavi Gospodin Alfons kritičar Dimić piše: „Žanka Stokić i mala Ulmanska, koja se prvi put pojavila, kao i Matić, Bogatinčević, Buhanac i Mitrović svojom sigurnom igrom ostavili su na gledaoce dobar utisak.” (Мисирача 2023, 90)
Preko leta, Renata Ulmanski je učestvovala u izgradnji ratom razrušene zemlje. Na radnim akcijama se angažovala da mlade devojke opismeni. I bila je uspešna u tome. Naravno, želela je da svoju karijeru nastavi u Narodnom pozorištu, međutim, potreba za mladim glumicama je bila velika van Beograda. Tako je Renata Ulmanski postala član Srpskog narodnog pozorišta. Taj period pamti kao izuzetno plodan iako je nerado otišla iz Beograda. Upravnik je bio Miloš Hadžić. Renata se seća: „Sretnemo se posle nekoliko dana na ulici. Rano popodne (valjda je izašao iz kancelarije). ‘Kuda si ti pošla?’ ‘Eto, tumaram po o v o m gradu.’ ‘Pa da ti ga pokažem. Da te provedem kroz o v a j grad.’ Fijakerom me je odveo do uličica oko Konjičke škole, do širokih, prizemnih, raskošno ukrašenih kuća sa velikim kapijama i isturenim prozorima, do Žitne pijace i nekog čudnog kantara na njoj. Otkrio mi je krivudave sokake i iznenadne trgove. Sve što sam videla, ostalo je u sećanju. Jedino sam zaboravila reči, jer nisam bila sigurna je li to što on govori poezija ili su to njegove reči o Novom Sadu, o svakom kutku kroz koji me je proveo. Danas bismo sigurno rekli haiku poezija, a ja sam je nazvala Miša. Miša me nije doveo u Novi Sad, uradio je nešto lepše – uveo me je u Novi Sad.” (Ibid., 41)
U Novom Sadu Renata Ulmanski je upoznala i udala se za političara, diplomatu i pisca, direktora Politike Mirka Tepavca, a zbog čijeg posla je više puta morala da menja gradove u kojim je živela.
U Novom Sadu Renata Ulmanski je svoje prve uloge ostvarila u režijama velikog reditelja Jurija Ljvoviča Rakitina (koji je bio učenik i prijatelj Stanislavskog i Mejerholjda sa kojima je radio u Rusiji odnosno Sovjetskom Savezu pre nego što je emigrirao). Kritičar Bogdan Čiplić je 1950. godine o ulozi Anje u predstavi Višnjik u režiji Rakitina napisao: „Anju je igrala mlada i po iskustvu Renata Ulmanski. Međutim, Ulmanska je ovu ulogu, najlepšu, najpoetičniju, zanosnu ulogu predstavnika novog života, životne sreće i lepote koja dolazi, igrala sa čistim, plemenitim zanosom, koji joj je davala njena mladost, no i darovitost i izvesno sigurno znanje. Ulmanska je u prvoj ozbiljnoj roli u ovom teatru pokazala da joj se mora ukazati velika pažnja, jer nega njenih osobina i naklonosti mogu da je načine značajnom umetničkom snagom.” (Ibid., 46) Renata je u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu uspešno igrala i po osam premijera godišnje. Međutim, njen muž je dobio posao u Beogradu, te je Renata nastavila da igra u Beogradskom dramskom pozorištu. U ovom pozorištu je takođe mnogo igrala, a uloga Jule u predstavi Pop Ćira i pop Spira u režiji Sofije Soje Jovanović donela joj je prvu filmsku ulogu za koju je dobila nagradu Zlatna Arena u Puli. Jedan period života provela je u Budimpešti, bez pozorišta i bez uloga. Tada se posvetila prevodilaštvu. Takođe, upisala je engleski jezik na Filološkom fakultetu u Beogradu, gde je putovala iz Budimpešte. Posle četiri godine, Renata Ulmanski se vratila u Beogradsko dramsko pozorište i nastavila da igra. O uspešnom povratku u matično pozorište svedoči kritičar Eli Finci o ulozi Jelice u predstavi Laža i paralaža u osvrtu iz 1963. godine: „Najviše pravih Sterijinih akcenata, onih realističkih i komičnih u isti mah, bilo je u glumi Renate Ulmanski (Jelica) i Ljubomira Didića (Marko Vujić).” (Ibid., 57)
Nakon petnaest godina rada u Beogradu, zbog preseljenja porodice, Renata Ulmanski se vraća u Novi Sad. Ovog puta nije osećala da se vraća u pozorište u koje je dobrodošla. Ponovo je u društvu upravnika Miloša Hadžića: „Miša moje mladosti je za ovih petnaest godina koje su protekle između mog prvog i drugog prebivanja u tom pozorištu postao institucija Miloš Hadžić. Upravnik ogromnog ugleda, velikih pregnuća, velikih zahteva, i zaista je napravio VELIKI TEATAR. Nisam se u njemu snašla, nisam bila razumna u onome što sam očekivala. Jednom reči, bilo mi je teško. Potražila sam Mišu moje mladosti. Šetali smo dugo u Dunavskom parku. Slušao me, ponešto što sam rekla odobravao i rekao: ‘Mora da ti je teško. Renatina, ali ja ti ni u čemu ne mogu pomoći.’ Družili smo se, odlazili u njegov voljeni vinograd, a o pozorištu ćutali.” (Ibid., 68)
Jednom prilikom, Renata Ulmanski je srela Soju Jovanović koja joj je ponudila ulogu u Beogradu, koju je Olivera Marković vratila. Naravno, prihvatila je i putovala u Beograd na probe, a na premijeru preko zavejanog Banstola jedan deo puta je prepešačila. Bila je to predstava Pendžeri ravnice u režiji Soje Jovanović na sceni Ateljea 212, 1969. godine. Tako se otvorio put da Renata Ulmanski pređe u pozorište Atelje 212. Posle četiri decenije provedene u ovom pozorištu Renata kaže: „Atelje je postao moja luka dugih četrdeset godina. Nije more uvek bilo mirno za moje brodice. Nekada su plovile punim jedrima, ponekad sam ih jedva izvlačila na obalu, a bilo je i onih koje su potonule. Bile su moje – ne odričem ih se. Sa ovog udaljenja, i uspesi i neuspesi su lepi.” (Ibid., 71)
Paralelno sa radom u pozorištu Renata Ulmanski je odigrala brojne televizijske i filmske uloge za koje je bila nagrađivana najznačajnijim nagradama, između ostalih Kristalna prizma Akademije filmske umetnosti i nauke u Beogradu. Takođe, igrala je brojne uloge na radiju gde je za ulogu u komadu Arsenik i stare čipke dobila nagradu „Vitomir Bogić”. U periodu od 1975. do 1979. odigrala je ulogu tetka Bose u veoma gledanoj seriji za mlade Vaga za tačno merenje.
Sa rediteljkom Sojom Jovanović imala je poseban odnos. O tome svedoče , o tome Renata kaže: „Soja Jovanović je nešto posebno. Ona je, jednostavno, izuzetan čovek. Svaki moj prelomni trenutak u pozorištu bio je vezan za nju. Prvo me je ohrabrila da iz Beograda odem u Novi Sad, što mi je za nekakvu stabilnost u teatru bilo dragoceno. Kad sam se vratila, dala mi je ulogu u Nasledniku Dobrice Ćosića. Ta uloga, mislila sam, po mnogo čemu nije za mene. Ali, Soja je mislila drugačije i bila je u pravu. Zatim su došle dve predstave uporedo. I ponovo se dogodilo da ne mislimo isto. Nije mi dala ulogu koju sam ja želela već mi je savetovala da igram u Pop Ćiri i pop Spiri. Posle te predstave dobila sam izuzetno dobre kritike i na kraju sam igrala u istoimenom filmu. Još jednom je odigrala presudnu ulogu u mom životu. Kad je u Ateljeu 212 radila Pendžere ravnice pozvala me je da gostujem i kasnije mi je upravo ta uloga odškrinula vrata te velike pozorišne kuće.
Ono što me vezuje za nju nije naša poslovna saradnja, već Soja sama. Ona je daltonista za zlo. Nepopravljivi optimista, beskonačno i neumorno veruje u dobro, osoba sa beskrajnom maštom. Velika je mudrost umeti tako živeti. Mislim da sam uspela da primim delić toga.” (Ibid., 181)
Renata Ulmanski je prevela više dramskih tekstova sa nemačkog jezika. S obzirom na to da je njena majka bila poreklom Austrijanka, nemački jezik je za Renatu bio maternji. Takođe, budući da je studirala engleski jezik i ovo znanje je koristila za prevođenje. Prevodila je autore: Artura Šniclera (Arthur Schnitzler), Franca Ksavera Kreca (Franz Xaver Kroetz), Hermana Dankera, Tomasa Bernharda (Thomas Bernhard).
Renata Ulmanski je napunila devedeset četiri godine života i dalje radi.
RADOVI
POZORIŠNE ULOGE:
1. | Nina Ivancova (Mlada garda, Aleksandr Aleksandrovič Fadejev), 11.11.1947, Beograd, Narodno pozorište |
2. | Anrijeta (Učene žene, Žan Batist Polklen Molijer), 19.11.1947, Beograd, Narodno pozorište |
3. | Ana (Pokojnik, Branislav Nušić), 31.03.1948, Beograd, Narodno pozorište |
4. | Marina (Crvena marama, Sergej Mihalkov), 29.04.1949, Beograd, Narodno pozorište |
5. | Pastirica (Večiti mladoženja, Petar Petrović), 06.04.1950, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
6. | Anja (Višnjik, Anton Pavlović Čehov), 10.06.1950, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
7. | Džesika (Mletački trgovac, Viljem Šekspir, 16.07.1950, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
8. | Šelavina (Bez krivice krivi, Aleksandar Nikolajevič Ostrovski), 01.11.1950, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
9. | Milica (Izbiračica, Kosta Trifković), 22.12.1950, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
10. | Baba – seoska devojka (Dugonja, Trbonja i Vidonja, Mladen Širola), 07.01.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
11. | Vaska (Koštana, Borislav Stanković), 19.01.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
12. | Hedviga (Divlja patka, Henrik Ibzen), 16.03.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
13. | Kristina (Dubrovačka trilogija, Ivo Vojnović), 06.04.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
14. | Katica (Kir Janja, Jovan Sterija Popović), 27.04.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
15. | Dejanira (Mirandolina, Karlo Goldoni), 04.07.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
16. | Marijola (Ivkova slava, Stevan Sremac), 12.10.1951, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
17. | Adela (Dom Bernarde Albe, Federiko Garsija Lorka), 29.02.1952, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
18. | Anrijeta (Učene žene, Žan Batist Poklen Molijer), 23.05.1952, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
19. | Lujza Miler (Spletka i ljubav, Fridrih Šiler), 20.09.1952, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
20. | Anđa (Mećava, Pero Budak), 19.12.1952, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
21. | Pela (Zla žena, Jovan Sterija Popović), 10.01.1953, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
22. | Šarlota (Don Žuan, Žan Batist Poklen Molijer), 20.03.1953, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
23. | Mara (Dva cvancika, Milovan Glišić), 03.10.1953, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
24. | Varja (Zločin i kazna, Fjodor Mihajlović Dostojevski), 21.11.1953, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
25. | Katarina, Bjanka (Ukroćena goropad, Viljem Šekspir), 06.01.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
26. | Rozali Vels (Okrivljeni, Lilijan Helman), 25.11.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
27. | Jula (Pop Ćira i pop Spira, Stevan Sremac), 29.12.1954, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
28. | Simka (Naslednik, Dobrica Ćosić), 04.04.1956, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
29. | Izabela (Porodica Arlekin, Klod Santeli), 11.11.1958, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
30. | Belka (Teatar Joakima Vujića, Joakim Vujić), 13.11.1958, Beograd, Atelje 212 |
31. | Eva (Gazda Puntila i njegov sluga Mati, Bertolt Breht), 24.02.1959, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
32. | Vera (Izlet u nebo, Grozdana Olujić), 25.03.1959, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
33. | Jelica (Laža i paralaža, Jovan Sterija Popović), 27.10.1963, Beograd, Savremeno pozorište |
34. | Marija Domenika (Glupača, Marsel Ašan), 04.12.1965, Beograd, Savremeno pozorište |
35. | Jelisaveta Orbok (Mišja staza, Mikloš Đarfaš), 29.04.1966, Beograd, Savremeno pozorište |
36. | Jelica (Laža i paralaža, Jovan Sterija Popović), 04.10.1966, Zrenjanin, Narodno pozorište „Toša Jovanović” |
37. | Marica Travica (Smrtonosna motoristika, Aleksandar Popović), 07.04.1967, Beograd, Savremeno pozorište |
38. | (Povratak, Harold Pinter, prevodilac Renata Ulmanski), 08.11.1967, Beograd, Atelje 212 |
39. | Gabrijela (Anatolove ljubavi, Artur Šnicler, prevodilac Renata Ulmanski), 05.12.1967, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
40. | Gabrijela (Antalove ljubavi, Artur Šnicler, prevodilac Renata Ulmanski), 05.12.1967, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
41. | Gospođa Ome (Gospođa Bovari, Gistav Flober), 16.12.1967, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
42. | Marta (Razvod na mađarski način, Laslo Tabi), 27.02.1968, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
43. | Gospođa Barnije (Oskar, Klod Manjije, pomoćnik reditelja Renata Ulmanski), 12.11.1968, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
44. | – (Pendžeri ravnice, Zoran Petrović), 08.02.1969, Beograd, Atelje 212 |
45. | – (Gospođa Deli ima ljubavnika, prevodilac Renata Ulmanski), 01.03.1969, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište |
46. | – (Selo Sakule a u Banatu, Zoran Petrović), 11.03.1969, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
47. | Majka (alternacija)(Rado ide Srbin u vojnike, Bora Ćosić), 27.03.1969, Beograd, Atelje 212 |
48. | Džojs (Rano jutro, Edvard Bond), 20.01.1970, Beograd, Atelje 212 |
49. | Pam (Džo Eg, Piter Nikols), 14.11.1970, Beograd, Atelje 212 |
50. | Tetka (Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji, Bora Ćosić), 05.02.1971, Beograd, Atelje 212 |
51. | Melanija (Na ludom belom kamenu, Borislav Pekić), 29.03.1971, Beograd, Atelje 212 |
52. | Seoski vrač (Džepni teatar, Anri Pjer Kami), 04.12.1971, Beograd, Atelje 212 |
53. | (Ta vaša priča, Džon Hopkins, prevodilac Renata Ulmanski), 07.01.1972, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
54. | Gospođica Nada (Ranjeni orao ili smeju li devojke dopustiti probu pre braka, Milica Jakovljević), 12.03.1972, Beograd, Atelje 212 |
55. | (Ta vaša priča, Džon Hopkins, prevodilac Renata Ulmanski), 25.03.1972, Kragujevac, Knjaževsko-srpski teatar |
56. | Daktilografkinja (Žuta, Gordan Mihić), 14.04.1972, Beograd, Atelje 212 |
57. | Lidija Ivana/Ledi Glenervan (Purpurno ostrvo, Mihail Afanasijevič Bulgakov), 14.11.1972, Beograd, Atelje 212 |
58. | Petronela Barota (Malvina, Mirko Kovač), 23.03.1973, Beograd, Atelje 212 |
59. | Gospođa Katarina Osipovna Hohl (Sladostrasnici – Karamazovi, Fjodor Mihajlovič Dostojevski), 15.01.1974, Beograd, Atelje 212 |
60. | Dijamanta (Divovi iz planine, Luiđi Pirandelo), 15.09.1974, Beograd, Atelje 212 |
61. | Agaša Kalmikova (Marija, Isak Emanuilovič Babelj), 12.10.1976, Beograd, Atelje 212 |
62. | (Ljubakanje, Artur Šnicler, prevodilac Renata Ulmanski), 06.11.1976, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
63. | Vanda (Kenedijeva deca -jedno popodne u bistrou, Robert Patrik), 02.12.1976, Beograd, Atelje 212 |
64. | Starica (Proleće u januaru, Dušan Kovačević), 11.02.1977, Beograd, Atelje 212 |
65. | Ljubica Obrenović (Oj, Srbi`o nigde lada nema, Zorica Jevremović), 27.04.1977, Beograd, Atelje 212 |
66. | Gospođa fon Štajn (Razgovor u kući Štajnovih o odsutnom gospodinu fon Geteu, Peter Haks), 03.12.1978, Beograd, Atelje 212 |
67. | Kaliopa Skorkoc (Pseće srce, Mihail Afanasijevič Bulgakov), 17.02.1979, Beograd, Atelje 212 |
68. | Gospođa Dunđerski (Santa Maria della salute, Velimir Lukić), 17.09.1980, Beograd, Atelje 212 |
69. | Kata Križanova (Slike žalosnih doživljaja, Deana Leskovar), 27.12.1980, Beograd, Atelje 212 |
70. | (Audiencia /Vernisaž, Vaclav Havel, prevodilac Renata Ulmanski), 23.02.1981, Beograd, Atelje 212 |
71. | (Kuća strave, Franc Ksaver Krec, prevodilac Renata Ulmanski), 23.05.1981, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
72. | Doroti (Majka, Stanislav Ignaci Vitkijevič), 03.12.1981, Beograd, Atelje 212 |
73. | Lepša Kojadinović (Kosančićev venac 7, Slobodan Selenić), 02.03.1982, Beograd, Atelje 212 |
74. | Jelena (Leti u goru kao ptica, Biljana Jovanović), 03.03.1983, Beograd, Atelje 212 |
75. | Majka (Priče iz bečke šume, Eden fon Horvat), 05.11.1983, Beograd, Atelje 212 |
76. | Johana (Marija se bori sa anđelima, Pavel Kohout, prevodilac Renata Ulmanski), 11.03.1984, Beograd, Atelje 212 |
77. | Vaspitačica (Ana, Rudi Šeligo), 05.06.1984, Beograd, Atelje 212 |
78. | (Vrteška, Artur Šnicler, prevodilac Renata Ulmanski), 26.10.1984, Beograd, Pozorište na Terazijama |
79. | Starica (Veliko i malo, Boto Štraus), 24.01.1985, Beograd, Atelje 212 |
80. | Majka (Bremenska sloboda, Verner Rajner Fasbinder), 03.02.1985, Beograd, Atelje 212 |
81. | Justina (Poslednja ruka pred fajront, Siniša Kovačević), 16.05.1985, Beograd, Atelje 212 |
82. | Meri Lokit (Prosjačka opera, Vaclav Havel), 02.10.1985, Beograd, Atelje 212 |
83. | (Marija se bori sa anđelima, Pavel Kohout, prevodilac Renata Ulmanski), 12.02.1986, Niš, Narodno pozorište |
84. | (Škola za klovnove, Fridrih Karl, prevodilac Renata Ulmanski), 20.02.1986, Beograd, Pozorište ‘Boško Buha’ |
85. | (Vozovi polaze u zoru, Rajmond Kaugver, prevodilac Renata Ulmanski), 20.05.1986, Beograd, Atelje 212 |
86. | Tetka Slavka (Sveti Georgije ubiva aždahu, Dušan Kovačević), 07.09.1986, Beograd, Atelje 212 |
87. | Mariška (Totovi, Ištvan Erkenji), 29.12.1986, Beograd, Atelje 212 |
88. | Tilka (Pod Prešernovom bistom, Alenka Goljevšček), 09.04.1987, Beograd, Atelje 212 |
89. | Hera (Tebanska kuga, Velimir Lukić), 18.12.1987, Beograd, Atelje 212 |
90. | (Kuća strave, Franc Ksaver, prevodilac Renata Ulmanski), 06.05.1989, Leskovac, Narodno pozorište |
91. | Gospođica Frejmer (Miloduh, Piter Šefer), 10.05.1989, Beograd, Atelje 212 |
92. | Baba (Mala, Radoslav Plaović), 07.03.1990, Beograd, Zvezdara teatar |
93. | (Napoleon I, Ferdinand Brukner, prevodilac Renata Ulmanski), 22.11.1991, Beograd, Narodno pozorište |
94. | Miss Trickey (Očevi i oci, Slobodan Selenić), 05.06.1992, Beograd, Atelje 212 |
95. | Vojnicka Marija Vasiljevna (Ujka Vanja, Anton Pavlovič Čehova), 21.12.1992, Beograd, Atelje 212 |
96. | Margaret (Otac, August Strindberg), 20.02.1993, Beograd, Atelje 212 |
97. | Rozalija Solimene (Filumena Marturano, Eduardo de Filipo), 16.07.1993, Beograd, Atelje 212 |
98. | Ćelava žena (Iz života kišnih glista, Per Ulov), 03.10.1993, Beograd, Atelje 212 |
99. | Hana Kenedi (Marija Stjuart, Fridrih Šiler), 13.11.1994, Beograd, Atelje 212 |
100. | (Kuća strave, Franc Ksaver, prevodilac Renata Ulmanski), 19.09.1997, Zaječar, Narodno pozorište Timočke krajine – Centar za kulturu Zoran Radmilović |
101. | Margaret (Pelikan, August Strindberg), 02.12.1999, Beograd, Atelje 212 |
102. | Avdotja Nazarovna (Ivanov, Anton Pavlovič Čehov), 16.08.2001, Beograd, Grad teatar – Theatre city |
103. | Prudensija (Dom Bernarde Albe, Federiko Garsija ), 18.10.2002, Beograd, Atelje 212 |
104. | (Povratak, Harold Pinter, prevodilac Renata Ulmanski), 08.10.2003, Beograd, Zvezdara teatar |
105. | Gđa Petrović (Skakavci, Biljana Srbljanović), 26.04.2005, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište |
106. | (Trg heroja, Tomas Bernhard, prevodilac Renata Ulmanski), 25.12.2005, Beograd, Atelje 212 |
107. | Učesnik TV ankete (Ranjeni orao ili smeju li devojke dopustiti probu pre braka, Milica Jakovljević), 14.04.2006, Beograd, Atelje 212 |
108. | Upravnica (Bez maske, Saša Večanski), 20.03.2007, Beograd, Atelje 212 |
109. | Dara (Putujuće pozorište Šopalović, Ljubomir Simović), 27.10.2007, Beograd, Atelje 212 |
110. | Evelin Tomas (Ejmin pogled, Dejvid Her), 22.03.2008, Beograd, Atelje 212 |
111. | Baka (Proslava, Tomas Vinterberg), 09.06.2009, Beograd, Atelje 212 |
112. | Ingrid Miler (Elijahova stolica, Igor Štiks), 16.10.2010, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište |
113. | Nela (Kraj partije, Semjuel Beket), 12.12.2010, Beograd, Atelje 212 |
114. | Vukica Rosić/Komšinica Mara(Zbogom SFRJ, Kokan Mladenović), 29.11.2011, Beograd, Atelje 212 |
FILMSKE ULOGE:
1950. | |||
1955. | Pesma sa Kumbare | Uloga: Rankova žena | |
1955. | Šolaja | Uloga: Šolajina žena | |
1957. | Pop Ćira i pop Spira | Uloga: Jula, ćerka pop Spire | |
1959. | Ljubavno pismo (TV film) | ||
1960. | |||
1960. | Diližansa snova | Uloga: Ruža | |
1964. | Postajem čovek (TV film) | ||
1964. | Moloh (TV film) | ||
1964. | Put oko sveta | Uloga: La-Lo | |
1965. | Šnajderski kalfa (TV film) | ||
1966. | Kreštalica | ||
1967. | Dim | Uloga: Žena izbačena na ulicu | |
1967. | Volite se ljudi (TV serija) | ||
1967. | Tergovci (TV film) | ||
1967. | Pozicioni rat ljubavnih generala (TV film) | ||
1968. | Dan odmora jednog govornika | ||
1968. | Prevara iz ljubavi (TV film) | ||
1969. | Samci 2 (TV serija) | ||
1969. | Plava Jevrejka (TV film) | ||
1970. | |||
1970. | Dan koji treba da ostane u lepoj uspomeni | ||
1971. | Pendžeri ravnice (TV film) | ||
1971. | Ulazi slobodan čovek (TV film) | ||
1971. | Diplomci (TV serija) | Uloga: Službenica Violeta | |
1972. | Kupanje (TV film) | ||
1972. | Damon (TV film) | Uloga: Udovica | |
1972. | Ženski razgovori (TV serija) | ||
1972. | Glumac je, glumac (TV serija) | ||
1973. | Kućevlasnik i palikuća | ||
1973. | Dubravka | ||
1973. | Piknik na frontu (TV film) | Uloga: Gospođa Tepan | |
1974. | Crna lista (TV film) | Uloga: Gospođa Larč | |
1974. | Legenda o Karasu (TV film) | ||
1974. | Generali ili srodstvo po oružju | ||
1974. | Trkač (TV film) | ||
1974. | Ujež (TV film) | Uloga: Anđelija Živanović | |
1974. | Košava | Uloga: Socijalni radnik u zatvoru | |
1975. | Cirkus buva | ||
1975. | Kičma | Uloga: Zena iz kafane | |
1975. | Salaš u Malom Ritu (TV serija) | Uloga: Milanova majka | |
1975. | Farma (TV film) | ||
1976. | Metak u leđa | Uloga: Gospođa Mitrović, Miloševa majka | |
1976. | Salaš u Malom Ritu | Uloga: Milanova majka | |
1975–1977. | Vaga za tačno merenje (TV serija) | Uloga: Bosa | |
1977. | Ranjeni orao (TV film) | Uloga: Teta Nata | |
1977. | Stara kost (TV film) | ||
1978. | Maska (TV film) | Uloga: Baronesa | |
1978. | Slučaj u tramvaju (TV film) | Uloga: Natalija | |
1979. | Slom (TV serija) | Uloga: Zorka Dimitrijević (supruga) | |
1980. | |||
1980. | Nešto iz života (TV film) | Uloga: Kuma | |
1982. | Pop Ćira i pop Spira (TV serija) | Uloga: Frau Gabrijela | |
1983. | Nešto između | Uloga: Tetka | |
1983. | Raskoljnikov iz studentskog servisa (TV film) | ||
1984. | Nešto između (TV serija) | Uloga: Tetka | |
1985. | Priče iz bečke šume (TV film) | ||
1985. | Crvena baraka | ||
1986. | Priče sa kraja hodnika (TV film) | Uloga: Jasnina majka | |
1986. | Sivi dom (TV serija) | Uloga: Vaspitačica Lela | |
1987. | Poslednje leto detinjstva (TV serija) | ||
1987. | Dom Bergmanovih (TV film) | Uloga: Alisa | |
1988. | Šta radiš večeras | Uloga: Nemanjina majka | |
1990. | |||
1990. | Gala korisnica: Atelje 212 kroz vekove (TV film) | Uloga: Renata Ulmanski | |
1990. | Dugi život bračnog para Kos (TV serija) | Uloga: Gospođa Olja Kos | |
1990. | Zaboravljeni (TV serija) | Uloga: Razredni starešina | |
1990. | Početni udarac | Uloga: Razredni starešina | |
1991. | Glineni golubovi (TV film) | ||
1991. | Mala | Uloga: Vida | |
1992. | Knedle sa šljivama | Uloga: Stana Zec – supruga | |
1992. | Dezerter | Uloga: Majka | |
1993. | Raj (TV film) | ||
1993. | Bolje od bekstva | Uloga: Isidora Radman | |
1995. | Provalnik (TV film) | Uloga: Ljiljana | |
1995. | Uske staze (kratki film) | Uloga: Ruža | |
1995. | Otvorena vrata (TV serija) | Uloga: Kitaro | |
1996. | Mali kućni grafiti (TV serija) | Uloga: Migrenka | |
1996. | Filomena Marturano (TV film) | Uloga: Rozalija Solimena | |
1996. | Lepa sela lepo gore | Uloga: Milanova majka | |
1996–1997. | Gore dole (TV serija) | Uloga: Džoksova majka | |
1998. | Spasitelj | Uloga: Starica | |
1999. | Belo odelo | Uloga: Majka | |
2000. | |||
2001. | Otac (TV film) | Uloga: Dadilja | |
2001. | Nataša | Uloga: Kizina majka | |
2002. | Lisice (TV serija) | Uloga: Brankina baba | |
2002. | Priče o rečima (TV serija) | ||
2003. | Taksista (kratki film) | Uloga: Baka | |
2003. | Ledina | Uloga: Draganova mama | |
2003. | Profesionalac | Uloga: Tejina majka | |
2004. | Jesen stiže, dunjo moja | Uloga: Aleksandrina Glavacki | |
2004. | Lift (TV serija) | Uloga: Gagijeva baka | |
2006. | Sutra ujutru | Uloga: Komšinica | |
2007. | Konji vrani | Uloga: Aleksandrina Glavacki | |
2007. | Odbačen | Uloga: Angelina | |
2007. | Bledi mesec | Uloga: Aleksandrina Glavacki | |
2009. | Jesen stiže, Dunjo moja (TV serija) | Uloga: Aleksandrina Glavacki | |
2010. | |||
2011. | Miris kiše na Balkanu (TV serija) | Uloga: Blanki Korać | |
2014. | Atomski zdesna | Uloga: Mladenova majka | |
2014. | Evropa, bre! (TV serija) | Uloga: Baba Jelica | |
2015. | Četiri ugla kruga (kratki film) | ||
2015. | Bez stepenika (TV film) | Uloga: gospođa | |
2016. | Ime: Dobrica, prezime: nepoznato | Uloga: Olga |
REFERENCE
Дробњаковић, Никола. 2015. Маестро Јуриј Љвович Ракитин. Београд: Бернар.
Мисирача, Марко. 2023. Рената Улмански: Његово величанство: Случај. Крагујевац: Књажевско-српски театар.
Krilović, Branka; Renata Ulmanski. 2006. „U pozorištu nema prepisivanja”, Scena 3: 18–21.
INTERNET IZVORI
OSTALO
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Renata Ulmanski, Gospodin Alfons, 1944. Izvor: Teatroslov.
- Prilog 2. Renata Ulmanski, Bez krivice krivi, 1950. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 3. Renata Ulmanski, Izbiračica, 1950. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 4. Renata Ulmanski, Izbiračica, 1950. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 5. Renata Ulmanski, Pop Ćira i pop Spira, 1957. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 6. Renata Ulmanski, Pop Ćira i pop Spira (gore levo), 1957. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 7. Renata Ulmanski, film Pop Ćira i pop Spira. (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO). Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke.
- Prilog 8. Renata Ulmanski, TV serija Vaga za tačno merenje, 1977. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine
- Prilog 9. Renata Ulmanski, Kraj partije, 2010. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine
- Prilog 10. Renata Ulmanski sa sinom. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 11.. Renata Ulmanski, portret. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 12. Renata Ulmanski, portret. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
- Prilog 13. Renata Ulmanski, portret. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Renata Ulmanski, portret. Izvor: Pozorišni muzej Vojvodine.
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 30. septembar 2024. |