ODRŽANA NAUČNA KONFERENCIJA "ARSFID"
U Kulturnoj stanici Svilara, u Novom Sadu, 16. i 17. novembra, održana je Naučna konferencija sa međunarodnim učešćem pod nazivom „Identitet umetnice u srpskoj modernoj umetnosti – ARSFID“. Ova konferencija predstavlja krunu istoimenog dvogodišnjeg projekta ARSFID koji se finansira sredstvima Fonda za nauku Republike Srbije, a posvećen je povećanju vidljivosti srpskih modernih umetnica na domaćoj umetničkoj sceni. Pozdravnu reč učesnicima uputila je rukovoditeljka projekta ARSFID, prof. dr Nataša Crnjanski, dok je konferenciju svečano otvorila prof. dr Marijana Kokanović Marković, prodekanka za naučnoistraživački rad na Akademiji umetnosti Univerziteta u Novom Sadu.
Konferencija je okupila preko 30 izlagača iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovenije i Tajvana, a predstavljeni su istraživački radovi iz oblasti književnosti, vizuelnih umetnosti, muzike, pozorišta, drame i filma. Uvodna predavanja održale su eminentne predavačice, prof. emerita Irina Subotić sa Univerziteta u Novom Sadu, istoričarka umetnosti i prof. dr Magdalena Koh, profesorka slavistike i srbistike, sa Univerziteta „Adam Mickjević“ u Poznanju.
Prof. Subotić je u svom izlaganju „Umetnice u zenitizmu“ predstavila umetnice vezane za rad časopisa Zenit koji je izlazio od 1921. do 1926. godine u Zagrebu i Beogradu. U radu „Izohimene u književnosti ili o srpskom feminističkom eseju od 19. do 21. veka“ prof. Magdalena Koh primenjuje koncept izohimena u interpretaciji feminističkih mreža u srpskoj književnosti, osvetljujući novi žanr: srpski feministički esej od Eustahije Arsić do Branke Arsić.
Konferencija je poslužila kao platforma za analizu recepcije stvaralaštva umetnica koje su stvarale tokom 20. veka, u pretežno jugoslovenskom prostoru u kome mahom nisu pripadale dominantnoj umetničkoj sceni. Jedan od ključnih zaključaka konferencije je da se kao cilj budućih istraživanja nameće adekvatno mapiranje ženskog autorstva u modernoj srpskoj istoriji i uspostavljanje njegovog kontinuiteta.
Učesnici konferencije su imali priliku da čuju i muzički intermeco u izvedbi gostujućih pijanista iz Hrvatske, Danijela Otoa i Marije Pavlović, kao i da prisustvuju otvaranju izložbe studentskih radova „Pitaćeš me“ 16. novembra u Galeriji Akademije umetnosti kao deo pratećeg programa.
Radovi izloženi na konferenciji štampani su u tematskom zborniku uz podršku Fonda za nauku Republike Srbije i Pokrajinskog sekretarijata za visoko obrazovanje i naučnoistraživačku delatnost.
Predstavljeni radovi:
- Irina Subotić „Umetnice u zenitizmu“
- Magdalena Koh „Izohimene u književnosti ili o srpskom feminističkom eseju od 19. do 21. veka“
- Vesna Kruljac: “Ahromija i geometrija u slikarstvu Mire Brtke”
- Gorana Stevanović: “Grafički list kao otvoreno polje umetničke prakse Bosiljke Kićevac Popović”
- Ivana Kronja: “Lutka, animacija, dokument: Filmsko umetničko stvaralaštvo Vere Jocić (1916–2000)”
- Sofija Milenković, Ana Ereš:»„Aušvic 49865” Vide Jocić i pitanje reprezentacije stradanja u Drugom svetskom ratu u skulpturi«
- Dijana Metlić: “Ko je Danica Nikić? Novosadska kulturna scena između dva rata i prisustvo likovnih umetnica na njoj”
- Žarka Svirčev: ”Feministički diskurs neoavangardnih tekstova Judite Šalgo”
- Amra Latifić: “Misija i vizija Jelene Šantić: borba za reformu baletskog obrazovanja u Srbiji i društveni aktivizam”
- Nataša Tasić: “Predstavljanje identiteta žena u gimnazijskim udžbenicima za predmet Muzička kultura u Srbiji”
- Jelena Ognjanović: “Žensko nasleđe i muzej u 21. veku: studija slučaja Galerija Matice srpske
- Petra Zidarić Györek, Nataša Maričić: “Projekt She Is Music: recepcija skladateljica Dore Pejačević, Ivane Lang i Margarete Ferek-Petrić”
- Sonja Veselinović: „Individualizam kao pobuna: književnost i aktivizam Biljane Jovanović“
- Aleksandra Petrović: „Dramski kontrapunkt Biljane Jovanović“
- Merima Omeragić: „U svijetlu transdisciplinarnosti: prva hercegovačka slikarka Milena Šotra-Gaćinović između boja, revolucionarnosti i sopstvenih riječi“
- Isidora Savić: „Karikature Bete Vukanović: između privatnog i javnog“
- Srđan Teparić: „Kompozitorke i njihova uloga u stvaranju nove osećajnosti srpske muzike u prve dve decenije 21. veka“
- Biljana Leković: „Kompozitorka-izvođačica: stvaranje kao izvođenje / izvođenje kao stvaranje – Ista daljina merena raznim potrebama za ženu koja broji, kamerni ansambl i elektroniku Ane Gnjatović“
- Jelena Milinković: „Siromaštvo, ljubav i rat: pripovetke Nadežde Tutunović“
- Darko Ilin: “ Normirka izvan kanona: Roksanda Njeguš u srpskom književnom sistemu“
- Zorana Simić: „Selena Dukić: jedna živa pesnikinja“
- Mirko Jeremić, Nada O’Brien: „Srpske kompozitorke 20. i 21. veka u opštem muzičkom obrazovanju: zastupljenost u nastavnom programu i nastavnom procesu“
- Mina Petrić: „Dramaturški rad kao ženski rad“
- Divna Stojanov: „Savremene srpske dramske spisateljice“
- Vanja Grbović, Miloš Marinković: „Glas između kultura: Harmonija različitosti na primeru dela kompozitorki Stanislave Gajić i Dorotee Vejnović“
Organizacija: Akademija umetnosti Novi Sad i Drugi Omot
Foto: Tijana Borbelj, Nataša Crnjanski