Arnerić Neda
BIOGRAFIJA
Neda Arnerić je filmska, televizijska i pozorišna glumica i istoričarka umetnosti, koja je obeležila jugoslovensku filmsku i pozorišnu umetnost.
Kada su autorku monografije Neda Arnerić: Čarobna melanholija pitali zašto je izabrala ovu umetnicu, odgovorila je: „Ne treba posebno objašnjavati zašto Arnerić. Preko stotinu filmova, 40 predstava i međunarodna karijera. Igrala je u Italiji, u Francuskoj i Americi. Sasvim dovoljno povoda da se jedna takva rasna glumica i njen život i delo nađe između dve korice ove knjige”. (Panić 2022)
Autorka monografije Od sna do jave, i natrag Neda Arnerić, Tatjana Nježić, objašnjava veliko umeće glumice da suptilnim glumačkim izrazom odigra ulogu kroz pokret u filmu Ko to tamo peva: „Ima jednu i po repliku, a strahovito je snažno prisutna u filmu. Recimo, kada pleše, ona je ta koja je ponela način plesa, korak, kako će se okrenuti. To je uloga koja je nezahvalna, spolja gledano, nema mnogo radnje i replika, a ona je kroz nju donela čudo.” (Nježić 2021)
O specifičnosti glumačke umetnosti i odnosu prema publici Neda Arnerić kaže: „O svemu, ipak, gledaoci donose najvažniju presudu. Između glumaca i njih postoje posebne relacije. Sa slikarima i književnicima je drugačije. Oni mogu da zature svoje slike ili knjige u neke fioke, pa da neko jednog dana otkrije kako su to bila genijalna dela, ali mi živimo s publikom i za publiku, i ako ona misli da vredim, to mi je od svega najveća nagrada.” (Ibid., 3)
Neda Arnerić potiče iz porodice Arneri, s očeve strane, koji su sa ostrva Korčula. U vreme oduševljenja jugoslovenskom idejom, prezime su promenili u Arnerić. Deda Nede Arnerić je bio geodetski inženjer u Rovinju, a otac vojni lekar koji se često selio. Tako se Neda rodila u Knjaževcu, gde je otac kratko vreme radio. Ubrzo su se odselili u Beograd u kom je Neda provela najveći deo svog života. Majka Nede Arnerić je bila domaćica koja je mnogo vremena provodila sa ćerkom Nedom i pratila je na snimanjima. Velika Nedina podrška je bio i njen četiri godine stariji brat Predrag Miša Arnerić.
Od rane mladosti Neda je želela da se bavi scenskom umetnošću. Učila je balet u grupi Danice Šetine i bila je član Dečje dramske grupe Radio Beograda kod Bate Miladinovića. Sa trinaest godine je postala prva dečja filmska zvezda u bivšoj Jugoslaviji jer je snimila svoj prvi film San reditelja Puriše Đorđevića. Završila je Devetu gimnaziju u Beogradu, iako je glumu upisala sa 16 godina na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu u klasi profesora Milenaka Maričića. Kako po zakonu nije mogla da nastupa na prvoj i drugoj godini studija, a dobijala je uloge na filmu, nije završila studije glume. Na nagovor roditelja upisala je i završila istoriju umetnosti i jedno vreme je vodila privatnu galeriju Atrijum u Beogradu. Snimala je filmove u Jugoslaviji i u inostranstvu. Naročito je radila van zemlje u period od 1969. do 1974. godine. Posle raspada Jugoslavije, snimala je osim u Srbiji i u drugim republikama bivše zemlje.
Na početku karijere dobila je poziv Marije Šel (Maria Schell) i odlazi na probno snimanje u Minhen a zatim u Izrael na snimanje filma Hamsin u režiji Vajta Relina (Veit Relin). Na festivalu u Rio de Žaneiru je srela reditelja Roberta Enrika koji ju je pozvao da igra glavnu ulogu u njegovom filmu Malo, mnogo, strasno. Dok je spremala ulogu živela je u Parizu i film predstavila na Kanskom festival. Kada je završila snimanje u Francuskoj i Španiji, otišla je u London da igra u filmu Otrov reditelja Pitera Sajksa (Peter Sykes). Nakon tog filma u Italiji je sa rediteljem Markom Vikarijem snimila dva filma: Paolo i Erotoman. U Americi je za Paramaunt snimila film Šaft u Africi Džona Gilermina (John Guillermin). Pošto je potpisala ugovor sa William Morris Talent Agency, najvećom svestskom agencijom za talente, i pred probno snimanje filma reditelja Bilija Vajdlera (Billy Wilder), odlučila je da se vrati u Jugoslaviju. Potom su usledile uloge u zemlji zahvaljujući kojima je Neda postala jedna od najznačajnijih glumica na prostoru bivše Jugoslavije. O svom iskustvu iz tog perioda Neda kaže: „Dva filma dala su mi razlog da sebi kažem: Ipak sam talentovana. Znate, ja sam uvek sumnjala u sebe, a posle tih filmova mislila sam da bih mogla da isplivam i iz najtežih uloga. To su filmovi Večernja zvona i Aloa – praznik kurvi. Lordan Zafranović je veliki majstor za ljudsku dušu; ume iz glumca da izvuče i ono što ovaj ne sanja da ima u sebi. Kad sam videla njegov najuzbudljiviji i najerotskiji film Ujed anđela, samo sam mu se prepustila. Da mi je rekao: Dubi na glavi! – dubila bih.” (Milić 2011, 49)
Lordan Zafranović je izrazio duboko poštovanje prema Nedinom glumačkom daru: „Uvijek me radovao i inspirirao rad s glumcem kao što je Neda, upravo zato jer znam, to jeste ne znam, dokle mogu ići. Za mene je uvijek poseban izazov bio istraživati kako i iz kojeg dijela rudnika njene intime mogu izvući tajnu, koja će kao čudesan dragulj svojom originalnošću i neponovljivom kreacijom i ljepotom obilježiti konkretnu ulogu i film u cjelini. To su izazovi i nepredvidivosti profesije filmskog stvaralaštva, ta mogućnost da se neposredno pred kamerom odigra nešto novo, da se dogodi neko briljantno otkriće, a za koje su glumci profila Neda Arnerić conditio sine qua non.” (Nježić 2021, 184)
Glumac Rade Šerbedžija koji je glumio sa Nedom u filmu Lordana Zafranovića Večernja zvona rekao je o Nedi: „Neda Arnerić, filmska glumica, koja je osim glume koju je voljela najviše na svijetu, voljela i slikarstvo i život i tenis i još neke šašave stvari, nije se uopšte uklapala u tadašnji senzibilitet jugoslovenske kinematografije, u kojoj su prevladavale političke i socijalne teme. Ali baš nekako njenom pojavom u jugoslovenskom filmu počeli su se i snimati filmovi u kojima je ona bila glumica po ukusu toga novoga vremena. I ona se tako dobro snalazila u tim urbanim filmovima, donoseći svoje likove bez imalo patetike i neke suvišne glume. Bila je savršeno jednostavna i točna. Lijepa i elegantna.” (Panić 2021, 16–17)
U pozorištu je Neda Arnerić počela da igra sa 15 godina u dečjoj predstavi Crveno i plavo u dugi u pozorištu „Boško Buha” u Beogradu, a u režiji Arsenija Jovanovića. Svoju monodramu Jovana od Metroa je igrala sa uspehom u pozorištu „Atelje 212”.
U dvorištu Kapetan Mišinog zdanja osnovano je Pozorište Dvorište 1976. godine. Neda je u tom pozorištu ostvarila neke od svojih važnih pozorišnih uloga. O ulozi Olivije u Šekspirovom Snu letnje noći, svedoči teatrolog Jovan Ćirilov: „Publika sa zadovoljstvom može da ustanovi da se filmski veteran, Neda Arnerić, dobro snašla u teškoj i neizrazitoj ulozi Olivije”. Sa ulogom Betije Neda Arnerić je odigrala 261 predstavu širom Jugoslavije, ali i u Austriji i Francuskoj. O predstavi Venecijanke nepoznatog italijanskog autora, u režiji Petra Zeca, kritičar Laslo Vegel piše: „Neda Arnerić, pak u isto vreme proživljava misteriju ispunjene ljubavi i svoju grubu erotiku. Ona je istovremeno mlada i strasna senzualna žena.” (Milić 2011, 71)
Jovan Ćirilov piše o Nedinom uspehu u ostvarenju pozorišnih uloga nakon blistave filmske karijere: „Neda Arnerić, igrajući sve češće u pozorišnim projektima, naučila se tom drevnom zanatu. Ona zna da gradi ulogu, nijansira scene i da se podčini zadacima pozorišne celine.” (Ibid., 69)
Neda Arnerić je politički bila angažovana u Demokratskoj stranci od 1996. godine. Predavala je Javni nastup u Centru modernih veština u Beogradu. Bila je narodna poslanica u prvom sazivu Narodne skupštine Republike Srbije. Imenovana je za umetničku direktorku Niš art fondacije, 2005. godine.
Glumac Miodrag Krivokapić sa kojim je Neda u to vreme igrala u predstavi, govorio je o političkom angažmanu Nede Arnerić: „Ja sam se čudio zašto je ona zalutala tamo, pa smo dosta i pričali o tome. Neda je bila idealista, verovala je da može nešto da promeni. To su samo iluzije naše, glumačke. A nas mogu samo da upotrebe, mi smo njima smešni.” (Panić 2021, 22)
Neda Arnerić je bila u braku sa rediteljem Dejanom Karaklajićem, glumcem i profesorom Radetom Markovićem i u dugogodišnjem braku sa lekarom Miodragom Mešterovićem.
Značajne nagrade za ostvarenje na filmu koje je Neda Arnerić dobila su: Srebrna Arena za ulogu Delfine u filmu Ispravi se Delfina reditelja Aleksandra Đurčinova 1977. godine, za koju je dobila i nagradu Carica Teodora na Festivalu glumačkih ostvarenja u Nišu, i Zlatna Arena za ulogu u filmu Haloa – praznik kurvi reditelja Lordana Zafranovića, 1988. godine, potom plaketa Jugoslovenske kinoteke 2009. godine, a 2010. godine Nagrada Pavle Vujusić. Godine 2018. dobila je priznanje Beogradski pobednik koju FEST dodeljuje za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti.
RADOVI
1. | Uloge u pozorištu:
Anica Pauković (Đavolov pečat, Toma Akvinski, Bonaventura, Lambert Daneus), 06.05.1971, Beograd, Narodno pozorište |
2. | Katica (Tvrdica, Jobvan Sterija Popović), 05.12.1977, Beograd, vanpozorišna produkcija |
3. | Advokat, žena, poslodavac, lekar i dobri bog (Kako su gospodina Mokinpota odučili od toga da pati, Petar Vajs), 20.04.1983, Užice, Narodno pozorište |
4. | Asistentkinja (Veliko i malo, Boto Štraus), 24.01.1985, Beograd, Atelje 212 |
5. | Poli (Prosjačka opera Vaclav Havel), 02.10.1985, Beograd, Atelje 212 |
6. | Teja Degranc (Pod Prešernovom bistom, Alenka Goljevšček), 09.04.1987, Beograd, Atelje 212 |
7. | Sekretarica (Profesionalac, Dušan Kovačević), 10.01.1990, Beograd, Zvezdara teatar |
8. | Elizabeta (Žabar, Verner Rajner Fasbinder), 28.04.1991, Beograd, Atelje 212 |
9. | Drvena Nasta (Mravlji metež, Aleksandar Popović), 12.06.1992, Beograd, Atelje 212 |
10. | Vasemata (Vreme čuda, Borislav Pekić), 09.05.1993, Beograd, Atelje 212 |
11. | G-đa Tapan (Piknik na frontu, Fernando Arrabal), 12.11.1993, Zrenjanin, Narodno pozorište „Toša Jovanović” |
12. | Jovana (Jovana od metroa, Vidosav Stevanović), 17.10.1997, Beograd, Atelje 212 |
13. | Nora (Odvažne devojke, Rona Manro), 23.04.2001, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
14. | Melanija (Generali, Borislav Pekić), 04.10.2001, Beograd, Atelje 212 |
15. | Džun Bakridž (Ubistvo sestre Džordž, Frenk Markus), 17.05.2002, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
16. | Migi Mej Dorli (Porša Koklan, Marina Kar), 28.02.2003, Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” |
17. | Majka, Zmija (Beli, beli svet, Milena Marković), 23.08.2003, Beograd, Malo pozorište „Duško Radović” |
18. | Fej (Gvozdeni život, Rona Munro), 12.02.2005, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
19. | Vera (Igra parova, Matjaž Zupančič), 19.11.2005, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
20. | Ema (Prevara, Harold Pinter), 04.03.2007, Beograd, Bitef teatar |
21. | Sara (Mobilni, Serđi Belbel), 08.11.2008, Beograd, Beogradsko dramsko pozorište |
22. | Alenka (Dečko koji obećava, Nebojša Pajkić), 21.05.2009, Beograd, Pozorište „Boško Buha” |
23. | Maksimilijanka Topalović (Maratonci trče počasni krug, Dušan Kovačević), 14.12.2013, Beograd, vanpozorišna produkcija |
24. | Madama (Aleksa u zemlji čuda, Branislav Milićević), 08.11.2019, Beograd, Pozorište „Puž” |
Uloge na filmu:
1966. | San | uloga: Marklena | |
1967. | Oh, divljino | ||
1967. | Jutro | uloga: Devojka | |
1967. | Visočka hronika | uloga: Agata | |
1968. | Višnja na Tašmajdanu | uloga: Višnja | |
1968. | Saculatac | ||
1968. | Podne | uloga: Neda | |
1969. | Cross country | ||
1969. | Vreme bez rata | uloga: Blaguna | |
1969. | Divlji anđeli | ||
1970. | Pucanj | ||
1971. | Venom | uloga: Ana | |
1971. | Sve od sebe (serija) | ||
1971. | Un peu, beaucoup, passionnément… | uloga: Neda | |
1972. | Bez | ||
1972. | A Shot | uloga: Vera | |
1972. | Chamsin | ||
1972. | Beati i ricchi | ||
1973. | Paolo il caldo | uloga: Katarina | |
1973. | Šaft u Africi | ||
1973. | Tatko | uloga: Irina | |
1973. | Sutjeska | ||
1973. | Obraz uz obraz | uloga: Neda | |
1974. | L’ Erotomane | ||
1974. | Užička republika | uloga: Jelena | |
1975. | Poznajete li Pavla Pleša? | ||
1975. | Quand la ville s’éveille | uloga: Sofi | |
1975. | Otpisani | uloga:Rut | |
1976. | Užička republika | uloga: Jelena | |
1976. | Balada o jednoj zastavi | ||
1976. | Grlom u jagode | uloga: Snežana | |
1976. | Dva drugara | uloga: Tijana | |
1977. | Ljubavni život Budimira Trajkovića | uloga: devojka bez prenoćišta | |
1977. | Ispravi se, Delfina | uloga: Delfina | |
1978. | Kvar | uloga: Nada | |
1978. | Gospođa ministarka | uloga: Anka | |
1980. | Nešto iz života | ||
1980. | Pozorišna veza | ||
1980. | Ko to tamo peva | uloga: mlada | |
1980. | Rad na određeno vreme | uloga: Ružica Zvezdanić | |
1981. | Lov u mutnom | uloga: Dana | |
1981. | Baza na Dunavu | uloga: Ana Stoker | |
1981. | Šesta brzina | uloga: Ljubinka | |
1982. | Moj tata na određeno vreme | uloga: Ružica Zvezdanić | |
1982. | Nedeljni ručak | uloga: Vida | |
1982. | Priče iz radionice | uloga: Ljubinka | |
1982. | Priče preko pune linije | ||
1982. | Južna staza | ||
1983. | Razoružanje zveri | ||
1984. | Kratka sredba | uloga: Mirjana | |
1984. | Varljivo leto ’68 | uloga: Olja Miranovski | |
1984. | Kraj rata | uloga: Nadica | |
1985. | Dvostruki udar | uloga: Ana Marija | |
1985. | Mušica | ||
1985. | Tajvanska kanasta | uloga: Narcisa Vidmar | |
1985. | Na istarski način | ||
1986. | Večernja zvona | uloga: Meira | |
1987. | Anđeo čuvar | uloga: Mila | |
1987. | Marjuča ili smrt | uloga: Marija | |
1988. | Haloa – praznik kurvi | uloga: Maira | |
1988. | Večernja zvona | uloga: Meira Matsek | |
1989. | Osmi dan u nedelji | ||
1989. | Boj na Kosovu | uloga: Ribarica | |
1989. | Vreme čuda | uloga: popadija | |
1989. | Vreme čuda | uloga: popadija | |
1989. | Atoski vrtovi – preobraženje | ||
1989. | Metla bez drške | ||
1989. | Drugarica ministarka | uloga: Milka | |
1990. | Pokojnik | uloga: Rina Marić | |
1990. | Profesionalac | uloga: Marta | |
1990. | Metla bez drske 2 | uloga: Miroslava, Zlatkova mama | |
1990. | Sumnjivo lice | uloga: Anđa Pantić | |
1991. | Metla bez drške 3 | uloga: Miroslava | |
1991. | Original falsifikata | uloga: Dušanka | |
1992. | Policajac sa Petlovog brda | uloga: Vera | |
1993. | Obračun u Kazino Kabareu | uloga: Silvija | |
1993. | Tri karte za Holivud | uloga: Natalija | |
1993. | Osmeh Margaret Jursenar | uloga: Margerit Jursenar | |
1993. | Pun mesec nad Beogradom | uloga: Đorđeva majka | |
1993. | Metla bez drške 4 | uloga: Miroslava | |
1993. | Teatar u Srba | ||
1993. | Policajac sa Petlovog Brda | uloga: Natalija | |
1994. | Biće bolje | ||
1994. | Policajac sa Petlovog Brda 2 | uloga: Natalija | |
1996. | Nečista krv | uloga: Biljarica | |
1997. | Ptice koje ne polete | ||
1999. | Nebeska udica | uloga: Mišina majka | |
1999. | Nek bude što bude | ||
1999. | U ime oca i sina | uloga: Ceca | |
1999. | Točkovi | uloga: gospođa Ćorić | |
2001. | Nataša | uloga: Biljana, Natašina majka | |
2003. | Neki novi klinci | uloga: Vokativ | |
2003. | Kazneni prostor | uloga: gospođa Lončar | |
2004. | Lift | uloga: stjuardesa Ceca | |
2007. | Promeni me | uloga: Dunja | |
2007. | S. O. S. – Spasite naše duše | uloga: Rozalija | |
2007. | Naša mala klinika | uloga: Sanja Popić | |
2008. | Gorki plodovi | uloga: Vesna Gagulić |
- Najbolje godine uloga: Irina Spasić
- Ma nije on takav uloga: Glumica
REFERENCE
Милић, Весна. 2011. Неда Арнерић. Београд: Удружење филмских глумаца Србије.
Nježić, Tatjana. 2021. Od sna do jave, i natrag Neda Arnerić. Beograd: Vulkan.
Panić, Anita. 2021. Neda Arnerić: Čarobna melanholija. Beograd: Filmski centar Srbije.
INTERNET IZVORI
Neda Arnerić (1953-2020) – IMDb
Autorka monografije “Čarobna melanholija”: Kada je otišla Neda Arnerić, nestala je prava zvezda jedne velike zemlje, Tanjug, 7. mart 2022.
Lordan Zafranović o Nedi Arnerić: Besmrtna i lepa u večitoj potrazi za ljubavlju, 8. mart 2022.
Promocija knjige Tatjane Nježić o životu i delu Nede Arnerić “Od sna do jave, i natrag”, Blic, 21. jul 2021.
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Fotografija iz predstave „Tvrdica”, Neda Arnerić u ulozi Katice. izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije.
- Prilog 2. Fotografija iz predstave „Tvrdica”, Neda Arnerić i Milena Dravić. Izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije.
- Prilog 3. Fotografija iz TV serije „Visočka hronika”, Neda Arnerić u ulozi Agate. Izvor: Muzej pozorišne umetnosti Srbije.
- Prilog 4. Fotografija iz filma „Ispravi se Delfina”, Neda Arnerić u ulozi Delfine (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO). Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke.
- Prilog 5. Fotografija iz filma „Ko to tamo peva”, Neda Arnerić sa Draganom Nikolićem i Slavkom Štimcem (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO). Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke.
- Prilog 6. Fotografija iz filma „Večernja zvona”, Neda Arnerić sa Radetom Šerbedžijom (OBJAVLJIVANJE OVE FOTOGRAFIJA BEZ DOZVOLE ARHIVA JUGOSLOVENSKE KINOTEKE NIJE DOZVOLJENO). Izvor: Arhiv Jugoslovenske kinoteke.
- Prilog 7. Fotografija Nede Arnerić. 1989. godina. Pulski Filmski Festival. Fotograf: Branislav Lučić.
- Prilog 8. Fotografija Nede Arnerić. 1989. godina. Pulski Filmski Festival. Fotograf: Branislav Lučić.
- Prilog 9. Fotografija Nede Arnerić. 1987. godina. Fotograf: Branislav Lučić.
- Prilog 10. Fotografija Nede Arnerić. 1987. godina. Fotograf: Branislav Lučić.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Neda Arnerić, 1987. Fotograf: Branislav Lučić.
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 27. jul 2024. |