BIOGRAFIJA
Ljubinka Stojanović, dramaturškinja, scenaristkinja, doktorka Višemedijske umetnosti.
Docentkinja na Akademiji umetnosti u Beogradu na osnovnim i master studijama, kao i na master studijama Fakulteta umetnosti Univerziteta u Prištini. Članica je Udruženja dramskih umetnika Srbije (UDUS), Udruženja scenarista Srbije (USS), Organizacije filmskih autora (UFUS AFA), kao i Internacionalnog udruženja scenarista (International Screenwriters’ Association – ISA).
Ljubinka Stojanović je diplomirala dramaturgiju na Akademiji umetnosti u Beogradu u klasi prof. Siniše Kovačevića. Prvi značajni pozorišni uspeh je generacijska drama Pit. Pit je skraćenica za ime rase pasa Pit bul koja se često treniraju za borbu. Pit, takođe, na engleskom znači jama, okno, duplja… Drama Pit je posvećena autorkinoj generaciji koja je stasavala tokom devedesetih godina 20. veka, kada su sve vrednosti prethodnog društva bile temeljno razorene te se čitavo društvo suočilo sa etičkim relativizmom. Glavni junaci su četvoro mladih koji unutrašnju prazninu pokušavaju da zatrpaju prekomernim unošenjem hrane, seksom, alkoholom, drogom… No, iza nemarnog i hedonističkog života krije se neostvarena potreba za ljubavlju i smislom. Već u prvoj drami Ljubinka Stojanović pokazuje sklonost ka multimedijalnom pristupu – dramske scene prate video radovi koji se asocijativno vezuju sa radnju na sceni. Drama Pit je nagrađena, štampana i izvedena u omladinskom pozorištu „Dadov” 2009. godine.
Tragične posledice 90-ih na odrastanje mladih u Srbiji je takođe tema drame Golubarnik. Radnja komada dešava se u domu za nezbrinutu decu u Beogradu u kome se ostavljena deca koja su na različite načine oštećena ratnim sukobima i gubitkom porodice. Ponovo se iza grubosti i nasilja skriva ljudska potreba sa pripadanjem, ljubavlju i smislom koja je osujećena surovim okruženjem u kome mladi odrastaju.
Dramski tekstovi Ljubinke Stojanović, igrani su i nagrađivani na regionalnim i internacionalnim pozorišnim i filmskim festivalima.
Pored pisanja dramskih tekstova Ljubinka Stojanović dramatizuje prozna dela (npr. Bela Griva,Pozorište lutaka Pinokio) i bavi se poslom dramaturga na pozorišnim predstavama (npr. Iranska konferencija, Narodno pozorište Beograd). Naročitu pažnju stručne javnosti privukla je predstava U potrazi za bojom kestena: „Predstava tematizira pitanje pronalaska smisla, sreće, mogućnosti smislene komunikacije, odvija se u prostoru između halucinacije, realnosti i paranoje, osvjetljujući proces nastanka umjetničkog djela. Zbog toga je bolna i istovremeno, ugodna u prvom redu zato što je kvalitetna, pametna i dobro izvedena” (Kulenović, 2011).
Iako je Ljubinka Stojanović školovana za dramsku spisateljicu i dramaturškinju i predaje studentima dramaturgiju, dramsko pozorište ipak nije jedina sfera interesovanja ove umetnice. Ona se, takođe, bavi umetničkim istraživanjem u različitim vidovima izvođačkih praksi. Ljubinka Stojanović je sarađivala sa kompozitorkama Milenom Milošević i Milicom Ilić i autorka je libreta za dve opere (Mimi i XX – monoopera za šizofreni glas i napete žice). Glavna tema kamerne opere Mimi je susret savremenog čoveka u digitalnom svetu sa samim sobom, a likovi koji se pojavljuju u operi su: Mimi, mama i svet! Predstava je izvedena u Ruskom domu u Beogradu. XX – monoopera za šizofreni glas i napete žice je SF opera koja se dešava u dalekoj budućnosti kada mnogo toga što mi podrazumevamo više ne postoji, pa čak ni sama planeta Zemlje, ali su ostala nerešena bazična pitanja koja se tiču odnosa ljubavi, prijateljstva i sukoba između muškarca i žene. Opera je izvedena u CZKD-u, a Ljubinka Stojanović je bila i producentkinja ovog projekta.
Paralelno sa istraživanjima u domenu dramskog pozorišta i izvođačkih praksi, Ljubinka Stojanović radi i kao scenaristkinja, koscenaristkinja na projektima dugometražnih igranih filmova (Prolećna pesma i Kámen v botě /Kamen u cipeli/), dokumentarnih filmova (Na kraju putu) i brojnih TV serija. Posebnu pažnju privukao je debitantski film Prolećna pesma rediteljke Natalije Avramović. Film govori o sudbini jedne žene, samohrane majke, koja nakon razvoda pokušava da sredi svoj život i da istovremeno snimi film o pesnikinji Desanki Maksimović. Film istražuje poziciju žene u savremenom srpskom društvu i odnos umetnosti i svakodnevnog života. Film je dobio brojne nagrade i učestvovao na više filmskih festivala.
Njena postignuća u domenu igranog i dokumentarnog filma i TV serija su potvrđena brojnim nagradama koje su osvojili projekti u kojima je sarađivala i učešćima na međunarodnim festivalima u svojstvu autorke ili člana žirija.
Nagrade:
Nagrada za najbolji film rediteljke Natalije Avramović Prolećna pesma Internacionalnog filmskog festivala Balkanska panorama, Izmir, Turska, 28. maj 2022.
Nagrada za najbolji dramski tekst na Festivalu profesionalnih lutkarskih pozorišta u Novom Sadu, za dramatizaciju romana Bela Griva Rene Gijoa (René Guillot), u režiji Predraga Stojmenovića, lutkarskog pozorišta „Pinokio”, 2021.
Nagrada „Slavko Lazarević“ lista Politika, žiri novinara i kritičara, za najbolji filmski scenario za debitantski dugometražni film Prolećna pesma rediteljke Natalije Avramović, 45. Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji kao i Nagrada novinara stručnog žirija, 2021.
Nagrada za najbolji scenario, žiri festivala za debitantski dugometražni film Prolećna pesma rediteljke Natalije Avramović, premijerno izvedenom na 49. FEST-u u okviru takmičarskog programa, Fest Fokus, 2021.
Serijal Zaboravljeni umovi Srbije, nagrada za najbolju seriju Dokumentarnog programa RTS-a (jedna od scenaristkinja serijala), Beograd, 2019.
Internacionalni teatarski festival MESS, Nagrada za najbolju dramatizaciju teksta U potrazi za bojom kestena autora Safeta Plakala, režija Stevan Bodroža, Sarajevo, BiH, 2011. Predstava je dobila i nagradu za najbolju predstavu na Festivalu autorskih minijatura – FAMA, 2012.
Autorka drame Pit, režija Predrag Stojmenović, Dadov, Beograd, 2009. (Drama je proglašena za najbolji dramski tekst sezone 2009/2010)
Pobednica na regionalnom konkursu za originalni dramski tekst Pit, Mostar, BiH, 2008.
Nagrada po izboru publike, za dramu The Pit festivala u okviru istočno-evropske drame, The Accidental Festival, The Central School of Speech & Drama, Institute of Contemporary Arts, London, 2007.
Ljubinka Stojanović je tokom svoje karijere više puta imala prilike da bude članica žirija na međunarodnim filmskim i pozorišnim festivalima.
Žiri:
Članica žirija Internacionalnog filmskog festivala 5th Nepal Cultural International Film Festiva, Katmandu, Nepal, 2024.
Dramaturškinja i članica Veća internacionalnog festivala Monodrame i pantomime u Beogradu od 2018.
Članica žirija internacionalnog festivala kratkog filma ASYL Bratislava, Slovačka, 2019.
Članica žirija internacionalnog festivala kratkog i studentskog filma SLOW FILM FESTIVAL Eger, Mađarska, 2019.
Predsednica žirija pozorišnog festivala Autorske poetike Mostar, 2007–2013.
Sagledavajući ukupan dosadašnji rad ove umetnice možemo konstatovati da se ona bavim temom identiteta savremenog čoveka, istraživanjem fenomena hipermodernog društva i novonastalih institucija u odnosu na postmemoriju, društvene i kulturološke prakse, odnosom između tela i novih medija kao i (ženskog) tela i njegovih granica u procesu umetničkog stvaranja.
RADOVI
Odabrani reprezentativni radovi:
Scenaristkinja na projektu TV serije Odraz (6. epizoda) u saradnji sa producentskom kućom FilmLand, Beograd 2024/25 (projekat u fazi predprodukcije)
Konsultantkinja za srpski jezik na serijalu The Librerians: the Next Chapter, produkcija Balkanic Media, Electric Entertainment, The CW Network (The CW), United States, 2024.
Scenaristkinja na internacionalnom projektu TV serije Uterus (6. epizoda) u saradnji sa producentskom kućom Analog Vision Production, Prag, Češka 2024/25 (projekat u fazi predprodukcije)
Koscenaristkinja na projektu The Way of Needles and Pins, u saradnji sa producentskom kućom 8 Heads Productions, Prag, Češka, 2024/25.
Scenaristkinja celovečernjeg igranog filma Kámen v botě (Kamen u cipeli) rediteljke Maje Benc. Produkcija sa Analog Vision Production, Prag, Češka, 2024/25.
Autorka projekta i umetnička direktorka i BETH – Belgrade English Theatre Hub, višemedijska pozorišna platforma koja promoviše klasična i savremena dramska dela na engleskom jeziku u izvođenju domaćih i internacionalnih ansambala, Beograd (projekat u fazi predprodukcije)
Autorka naučnog rada Mrtva i bela pseća i ženska tela – interpretacija ženskog junaka u delu Gordana Mihića, Zbornik posvećenom scenarističkom i rediteljskom opusu Gordana Mihića, urednici Saša Radojević i Dejan Dabić, 2023. (zbornik će biti objavljen u 2024)
Zvanična stručna konsultantkinja za Departman razvoja dramskog sadržaja na srpskom jeziku produkcijske kuće Balkanic Media, Jonathan English, Beograd, 2023.
Libretiskinja opere Mimi kompozitorke Milane Milošević. Premijera u Ruskom Domu, Beograd, 2023.
Autorka naučnog rada i digitalnog performansa, Aerodynamics – multimedia performance u okviru zbornika Digital Performing Arts – Participatory Practices in a Digital Age (urednici prof. dr Aleksandar Dunđerović i prof. dr um. Ivan Pravdić) u izdanju Univerziteta umetnosti u Beogradu, 2023.
Autorka višemedijske izložbe u okviru doktorskog umetničkog projekta KUT.I.JA – ambijentalni performans, galerija Artlab, Zadužbina Ilije M. Kolarca, 6–8. maj 2022.
Dramaturškinja predstave Iranska konferencija Ivana Viripajeva u produkciji Narodnog pozorišta u Beogradu, u režiji Ivane Vujić, premijera 9. mart 2022.
Scenaristkinja i stručni konsultant dokumentarnog filma End of the Road / Na kraju puta, rediteljke Ivane Todorović, Internacionalni festival kratkometražnog filma Palm Springs, S.A.D. (Palm Springs International Festival: ShortFest), 2022.
Autorka libreta i producentkinja futurističke monoopere XX – monoopera za šizofreni glas i napete žice kompozitorke Milice Ilić, premijerno izvedena u CZKD-u (Centar za Kulturnu Dekontaminaciju), 2021.
Učesnica i autorka digitalnog performansa How to get to Agora? If you have an Agoraphobia… internacionalnog festivala digitalnog simpozijuma Performing Agora, 2021.
Dramatizacija romana Bela Griva Renea Gijoa, u režiji Predraga Stojmenovića, lutkarskog pozorišta „Pinokio”, 2021.
Koscenaristkinja igranog filma Prolećna pesma, rediteljka Natalija Avramović 2021.
Koscenaristkinja dokumentarnog serijala Zaboravljeni umovi Srbije, Dokumentarni program RTS-a, 2019.
Filmski centar Srbije, dobitnica konkursa za razvoj scenarija za celovečernji igrani film Gejmeri, Beograd 2015.
Filmski centar Srbije, dobitnica konkursa za razvoj scenarija za celovečernji igrani film Kamen u cipeli, Beograd, 2013.
Članica uredništva časopisa za pozorišnu umetnost Scena, Sterijino pozorje, Novi Sad, 2013, 2014.
Glavna i odgovorna urednica vebzina Armaturgija, elektronskog časopisa studenata Dramaturgije, Akademija umetnosti u Beogradu, 2012.
Dramatizacija U potrazi za bojom kestena autora Safeta Plakala, režija Stevan Bodroža, Mostarski teatar mladih, 2011.
Praizvedba drame Pit u omladinskom pozorištu „Dadov”, Beograd, 2009.
Autorka mjuzikla za decu Milin poslić, UK „Vuk Karadžić”, režija Ivan Jevtović, Beograd, 2007.
Saradnica na scenariju TV serije Gorki plodovi, režija Siniša Kovačević, RTS, 2006, 2007.
REFERENCE
Božović, Milojko: „Pet filmova koje ne treba propustiti na Festu”, Nova.rs, 7. maj 2021.
Kulenović, Lea: „O poeziji i glumi”, Radio Sarajevo, 14. oktobar 2011.
Milivojević Mađarev, Marina: „Isprazna korektnost protiv emocionalne korektnosti”, Vreme, 23. mart 2022.
Stojanović, Ljubinka: ANGLE.REFL.ME, Elia arts school
INTERNET IZVORI
Ćirić, Dejan: Danica Maksimović u filmu „Prolećna pesma“: Emotivna priča o samohranim majkama, 21. 4. 2021.
Janković, Zoran: FNE at FEST 2021: The Spring Poem, 12 5. 2021.
„Pit otvara sezonu u Dadovu”, Glossy, 15.10, 2009.
„PROLEĆNA PESMA“ FILM NATALIJE AVRAMOVIĆ U TAKMIČARSKOM PROGRAMU FEST-a
THE SPRING POEM PROLEĆNA PESMA, FESTIVAL EVROPSKOG FILMA PALIĆ
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Pozorište lutaka Pinoko,„Bela griva”. Foto: Predrag Mitić
- Prilog 2. Narodno pozorište u Beogradu. „Iranska konferencija”. Izvor: foto promo Narodno pozorište
- Prilog 3. CZKD. „XX – monoopera za šizofreni glas i napete žice”. Foto: Jelena Ponomarev
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Ljubinka Stojanović. Foto: Dušan Mirković
ČLAN TIMA: | Marina Milivojević Mađarev |
DATUM UNOSA GRAĐE: | Avgust 2024. |