BIOGRAFIJA
Vrsna pijanistkinja i pedagoškinja, dr um. Maja Rajković redovna je profesorka Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, ali i uspešna koncertna pijanistkinja koja je tokom svoje karijere nastupala širom Evrope i sveta. Osnovno i srednje muzičko obrazovanje stekla u klasama profesorki Radmile Živković i Miroslave Lili Petrović. Osnovne studije završila je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi profesora Konstantina Bogina. Magistrirala je u klasi profesora Dušana Trbojevića, na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, gde je završila i doktorske umetničke studije (naslov doktorskog umetničkog projekta: Polifoni način muzičkog mišljenja) u klasi profesorke Ljiljane Vukelje. Usavršavala se u zemlji i inostranstvu kod vrsnih profesora i umetnika. Ističu se: Škola za visoko muzičko usavršavanje (Scuola di Alto Perfezionamento Musicale), Portogruaro, Italija, kao i kod renomiranih profesora i pijanista Marjana Mike iz Poljske i pijaniste, kompozitora, profesora i dirigenta Bruna Rigutoa (Bruno Rigutt) iz Francuske.
Maja Rajković svoju akademsku karijeru započinje na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu početkom devedesetih godina XX veka. Bila je: umetnički saradnik na Katedri za solo-pevanje (1991–1997), viši umetnički saradnik na Katedri za solo-pevanje (1997–2004), docent na Katedri za klavir (2004–2011), vanredni profesor na Katedri za klavir (2011–2021). Naposletku, Maja Rajković je izabrana u zvanje redovne profesorke na Katedri za klavir FMU u Beogradu.
Pored svog rada na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, profesionalni opus Maje Rajković obuhvata i druge angažmane. U periodu od kraja osamdesetih godina XX veka, do prve decenije XXI veka Maja Rajković bila je profesorka klavira u nižim i srednjim muzičkim školama „Vladimir Đorđević”, „Vojislav Vučković” i „Mokranjac” u Beogradu. Neretko je bila angažovana i kao korepetitorka baleta Narodnog pozorišta u Beogradu i Dečjeg hora i Velikog hora RTS-a. Bila je saradnica Simfonijskog orkestra RTS-a i Beogradske filharmonije (obligatni klavir). Od 1998. do 2009. godine bila je predsednica Muzičke omladine Beograda.
Prvi klavirski resital Maja Rajković održala je u svojoj četrnaestoj godini, a tokom školovanja osvojila je niz značajnih nagrada za klavir i kamernu muziku. Dobitnica je Treće nagrade na Internacionalnom pijanističkom konkursu „Carlo Soliva” u Italiji 1984. godine. Finalista je konkursa „Rahmanjinov ’93”. Na 24. Međunarodnom takmičenju Muzičke omladine osvojila je treću nagradu žirija i specijalnu nagradu publike. Po oceni kritičara časopisa NIN, za jedno od 10 najboljih koncertnih ostvarenja u 2003. godini proglašena je kompozicija Rapsodija na Paganinijevu temu, op. 43 Sergeja Rahmanjinova u izvođenju Maje Rajković. Dobitnica je Srebrne medalje Univerziteta umetnosti za izuzetno umetničko dostignuće na koncertnom podijumu i nagrade Izvođač godine za 2013. godinu koju dodeljuje revija Muzika Klasika.
RADOVI
Značajni nastupi (izbor)
- Rahmanjinov: Rapsodija na temu Paganinija, nastup sa Simfonijskim orkestrom RTS, dirigent Jordan Dafov (Yordan Dafov), Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2003.
- Šostakovič: Koncert za klavir i gudački orkestar sa trubom (solista Mladen Đorđević), Gudači Sv. Đorđa, dirigent Petar Ivanović, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2004.
- S.Bah: Koncert za klavir i orkestar f-mol, Kamerni orkestar Mokranjac, dirigent Vladimir Milić, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2005.
- Sen Sans: Koncert za klavir i orkestar br. 3, nastup sa Simfonijskim orkestrom RTS, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2005.
- Skarlati, R. Šuman, A. Skrjabin, S. Rahmanjinov, klavirski resitali: Dom kulture, Čačak; Sala Muzičke škole, Valjevo; Sala Muzičke škole, Smederevo; Sala Muzičke škole, Požarevac; Salle du Conservatoire Esch de Musique, Luxembourg, 2007.
- Autorsko veče Dušana Radića, Galerija SANU, Beograd, 2009.
- Autorsko veče Dejana Despića, Galerija SANU, Beograd, 2009.
- Obradović: Koncert za klavir i orkestar br. 3 Pro libertate, nastup na BEMUS-u sa orkestrom Camerata Serbica i dirigentom Aleksandrom Markovićem, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2011.
- Đ. Freskobaldi, J.S. Bah, D. Šostakovič, S. Barber, S. Rahmanjinov, klavirski resitali: Velika dvorana Akademije umetnosti, Tirana, Albanija, 2012, kao i: Svečana sala Opštine grada Leskovca, sala Simfonijskog orkestra u Nišu, Theatre d`Esch u Luksemburgu, koncertna sala muzičke škole u Valjevu, Zrenjaninu, Šapcu, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Györ, Synagogue u Mađarskoj, svečana sala Kragujevačke gimnazije, koncertna sala Hohschule für Musik, Majnc, Nemačka, 2013; Conservatorio Nacional de Lisboa, Salao Nobre, Lisabon, Portugal, Dvorana Park, Herceg Novi, Crna Gora, 2014.
- Rahmanjinov: Paganini-rapsodija, nastup sa Simfonijskim orkestrom RTS, dirigent Stanko Jovanović, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarca, Beograd, 2013.
- Veče Marka Tajčevića i Vasilija Mokranjca (Tajčević – Prelidi, Mokranjac – 7 Balkanskih igara, Sonatina u Ce duru), BEMUS, Sala Skupštine grada Beograda, 2014.
- Šostakovič, Klavirski koncert, otvaranje festivala BEMUS sa orkestrom RTS i NIMUS sa Niškim simfonijskim orkestrom, 2015.
- Vera Milanković: Koncert za klavir i orkestar, koncert sa Simfonijskim orkestrom Opere u Astani, 2018.
- A. Mocart: Klavirski koncert u F duru, koncert sa Simfonijskim orkestrom Opere u Astani, 2018.
- A. Mocart: Klavirski koncert br. 21, C dur, Capital Philharmonic of New Jersay, dirigent Daniel Spalding,
- War Memorial Center, Nju Džerzi, SAD, 2019.
- Élisabeth Jacquet de la Guerre: Svita u a molu, Maria Szymanowska: Prelid u E duru, Fanny Mendelssohn Hensel: Sonata g mol, Clara Wieck Schumann: Preludijum i fuga u g molu, Cécile Chaminade: Etude de concert no 2 Autumne, Amy Beach: Dreaming, Vera Milanković: Tri prelida, Ivana Stefanović: Lagum, Ivana Ognjanović: Seksta, Milana Stojadinović Milić:Tristezza, za Dragana, projekat: Žensko muzičko stvaralaštvo kroz vekove (17– vek) solistički resital, Velika sala Zadužbine Ilije M. Kolarca, nastupi širom Srbije, nagrada UMUS – a za najbolje muzičko ostvarenje 2020.
- Grig: Preludijum i Andante religiozo iz Holberg Svite, S. Prokofjev: Preludijum C dur op 12, S. Barber: Fuga iz Sonate op 26, Aleksina Lui: Put On Your Running Shoes, F. Mendelson: Spinning Song op 67 br 4, Fani Mendelson: Il Saltarelo Romano, F. Šubert- Rahmanjinov: Wohin….?, S. Rahmaninov: Margarete, S. Rahmanjinov: Musical momenti br 2,4,6: projekat: Lockdown Images, solistički resitali, Lisabon, Museu National dos Coches, Portugal i Nju Džerzi, St Thomas the Apostle, SAD, 2021.
- Rahmanjinov: klavirski koncert broj 3, koncert sa simfonijskim orkestrom Opere u Astani, dirigent Abzal Muhidinov,2023.
Maja Rajković uspešno i intenzivno nastupa i kao kamerni muzičar. Održala je niz koncerata kamerne muzike sa flautistom Dejanom Gavrićem (Sofija–Bugarska, Majnc–Nemačka, Beograd, Kragujevac, Valjevo , Niš… ), sa violistom Denisom Krasnokutskim (SAD, Portugal, Luksemburg, Srbija-Beograd, Niš, Ćuprija, Kragujevac, Astana – Kazahstan), sa koncertmajstorima Opere u Astani Bagdatom Abilkanovim i Aisulu Baikenovom (Beograd, Astana) i dr.
Projekti (izbor)
Pijanistkinja Maja Rajković uspešno je realizovala sledeće projekte:
- Projekat Polifoni način muzičkog mišljenja, problem i izazov u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine kao i u Sali Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu;
- Projekat Polifonija 1 i Polifonija 2 u saradnji sa Sekretarijatom za kulturu grada Beograda;
- Projekat Harmonija 1, Harmonija 2 i Harmonija 3 u saradnji sa Sekretarijatom za kulturu grada Beograda;
- 2017– Projekat Konsonanca 2017 u saradnji sa Ministarstvom kulture Republike Srbije;
- 2018 – Projekat Biseri srpske klavirske literature, sala Skupštine grada Beograda, u saradnji sa Sokojem i FMU;
- 2018 – Projekat Konsonanca 2018 u gradovima Sjedinjenih Američkih Država, u saradnji sa Sekretarijatom za kulturu grada Beograda i orkestrom Filadelfija virtuozi;
- 2019 – Projekat Poetic Images, Nju Džerzi, SAD, u saradnji sa New Jersey Capital Philharmonic Orchestra
- 2020 – Projekat Žensko muzičko stvaralaštvo kroz vekove (17-21. vek) pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Republike Srbije;
- 2020 – Projekat Dream Images, Nju Džerzi, SAD, u saradnji sa Collegium Musicum New Jersey;
- 2021 – Projekat Lockdown Images, Lisabon, Portugal i Nju Džerzi, SAD, u saradnji sa Conservatorio Nacional de Lisboa i Collegium Musicum New Jersey;
- 2023 – Projekat Spiritual Images, Lisabon, Portugal;
- 2023 – Projekat Happy Birthday Rachmaninoff!, Nju Džerzi, SAD
Publikacije i trajni snimci
- https://www.onerecords.rs/sr/izdanja/cd/maja-rajkovic-piano-fantasie-017-detail
- https://www.onerecords.rs/sr/izdanja/cd/maja-rajkovic-harmonija-2015-detail
- Trajni snimci za RTS (135 min.): S. Barber: Sonata; S. Rahmanjinov: 6 Muzičkih momenata op.16 i 2 prelida op. 23; S. Prokofjev: Prolazne vizije, Sonata no. 3; F. Šopen: Barkarola; M. Tajčević: 3 prelida; D. Despić: Nokturna op. 5 i op. 78; F. List: Konsolasion no. 3; A. Skrjabin: Etida fis-mol, Nokturno za levu ruku; D. Šostakovič: Preludijum i fuga A-dur, Studio RTS, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarac, 2003, 2004, 2005.
- Trajni snimci za RTS – radio (70 min): D. Skarlati: Tri sonate, R. Šuman: Fantazija,D. Despić: Nokturno op. 5, A. Skrjabin: Etida dis mol, Fražilite i Enigma, Nokturno za levu ruku, Sonata br .4, S. Rahmanjinov: Tri prelida op. 23, R. Šuman i F .List: Vidmung, Studio RTS, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarac, 2009.
- Trajni snimci za RTS – radio (75 min): Đ. Freskobaldi: Tokata, J.S. Bah: Preludijum i fuga gis mol, 1. sv, J.S. Bah-S. Rahmanjinov: Svita iz Violinske Partite, D. Šostakovič: Preludijum i fuga A dur, S. Barber: Sonata op. 26, S. Rahmanjinov: 6 Muzičkih momenata, Studio RTS, Velika dvorana Zadužbine Ilije M. Kolarac, 2013.
Priznanja
Maja Rajković je dobitnik Nagrade UMUS-a za najbolje muzičko ostvarenje u 2020. godini, kao i nagrade Udruženja kompozitora Srbije, za projekat koji je podržalo Ministarstvo kulture i informisanja na Konkursu stvaralaštva 2020. godine. Pored toga dobitnik je Srebrne medalje Univerziteta umetnosti u Beogradu, te nagrade Izvođač godine revije Muzika klasika.
REFERENCE
- …oprečnog je temperamenta Maja Rajković… Rajkovićeva je sva u kontrastima dramsko-lirsko,što se vidi već iz programa njenog koncerta, Prokofjev-Šopen. Umetnica je bila ubedljiva u snažnim gradacijama Prokofjeva kao i u lirskim partijama Šopena. Ipak,njena sklonost je na strani raskošnog pijanističkog zvuka, u određenim delovima pokazala je mušku snagu i temperament…’’ Aleksandar Vasić, Politika, 1988.
- „.. svirajući Prvi koncert Rahmanjinova, Maja Rajković je uspela sve da postavi na svoje mesto, donoseći lični izraz u kome se osećalo odsustvo straha i ukočenog poštovanja prema partituri, sigurno osvojena pijanistička tehnika i aktivno vladanje situacijom. Veoma lep ton bez agresivnosti i lakoća sviranja, obeležja su pijanizma Maje Rajković koja je, u komunikaciji sa inače veoma teškom partiturom, uspela da prodre u karakteristična ’rahmanjinovska’ raspoloženja, donoseći jednu zrelu i kvalitetnu interpretaciju. Ovako ličan i zreo pristup mogao bi navesti kreatore našeg muzičkog života da češće angažuju ovu pijanistkinju, a autor ovih redova sa radošću iščekuje njene nove nastupe…” Dragana Mrđen, RTS, 1993.
- „…Njen Prvi koncert Rahmanjinova bio je kliktava ispovest zdrave i razdragane mladosti kojoj večno sija sunce. S ovom muzikom ona se igra i poigrava. Kakva orgijanja u kadenci!” Slobodan Turlakov, Politika, 1993.
- „… Maja Rajković je jedan od najraskošnijih talenata koje sam sreo u svojoj karijeri . Njeni kvaliteti su inteligencija, izuzetan smisao za oblikovanje muzičke fraze i tonskih boja, izrazita estradnost i komunikacija sa auditorijumom, nesvakidašnja spontanost i radost muziciranja…” Dušan Trbojević, 1994.
- „Slušajući njen koncert u Beogradu, bio sam naročito impresioniran njenim elegantnim i visoko kultivisanim i rafiniranim osećajem za stil, na način ruske škole, njenim bel kanto i savršenim legato melodijskim linijama, takođe njenim osećajem za ultra-polifoniju i korišćenje srednjih glasova. Zaista aristokratski umetnik najviše intelektualnosti i duhovnosti, koji pri tom poseduje istinsku ljudsku toplinu. Za mene , nov umetnik na horizontu, na koga se može računati na međunarodnoj skali.” David Livelin (Dafydd Llywelyn), direktor Munich International Chamber Choir and Orchestra i Predsednik žirija na 24. Međunarodnom takmičenju muzičke omladine u Beogradu, 1994.
- „…Maja R. bila je podjednako ubedljiva u svakoj od izvedenih kompozicija. Najveće divljenje, ipak, pobudila je savršenom ritmičkom preciznošću i tonskom ujednačenošću u pakleno brzom tempu Bahovog preludijuma u gis-mollu…” Ana Kara-Pešić, Pro muzika, 1994.
- „…odlučna i sigurna, jasnih ideja, Maja Rajković je zablistala u Betovenovom Petom klavirskom koncertu. Diskretna u pratnji, a superiorna u solo deonicama, tehnički pouzdana i maštovita, pijanistkinja je vešto uranjala u dubine Betovenove muzike, vodeći orkestar za sobom. Emotivna i duhovna posvećenost otkrila je specifičnu tonsku osetljivost Maje Rajković, klavir je na momente zvučao ljupko, a na momente gotovo orkestarski moćno u trenucima kada je trebalo dočarati elementarnu snagu Betovenove muzike…” Maja Smiljanić, Politika, 1997.
- „…Bahov poznati koncert za klavir i orkestar izvela je M.R. tretirajući klavir kao dio ukupnog orkestarskog tijela. Bahov koncert se razlagao u bogatom zvučnom koloritu, prizivajući autentični barokni odnos soliste i orkestra,u kome se solista pokazao kao muzičar koji vlada tonskim dinamičkim i karakterističnim agogičkim ’’ Maja Popović, Pobjeda, 1997.
- „…uz dirigentsko vođstvo Angela Šureva,M.R. je ponovila svoju briljantnu solističku interpretaciju Betovenovog Petog klavirskog koncerta…” Branka Radović, Politika, 1998.
- „…u godini Sergeja Rahmanjinova, M.R. je zablistala izvođenjem Rapsodije na Paganinijevu temu,zaneseno i opčinjujuće…” Milena Miloradović, NIN, 2003.
- „Maja Rajković poseduje harizmu žene sa muškom rukom i muškim pijanizmom, ne neguje stil nežnih devojčica iz građanskih kuća, pravi neobične programe i svira na jedinstven način. Pre svega to se odnosi na izvanredno ostvarenu Fantaziju op.17 R. Šumana, delu za koje bi se moglo reći sve sem da je lako, pitko i jednostavno… Dužinu Fantazije, zahtevnost i veoma lako proklizavanje u banalnost Maja Rajković je u potpunosti premostila, vinuvši se do najviših umetničkih vrhova… Pod energetskim nabojem, kontrolisanim visokom intelektualnom logikom, rasprskavajuća u kolopletu različizih i suprotnih emocija, bila je to muzika koja inspiriše, duboko prožima svaki nerv, uzbudljiva i strasna,neposustajuće energije od početka do kraja… Retke komponente pijanizma ova umetnica razvija na sasvim osoben način,predstavljajući danas jednu od najuspešnijih žena-umetnica u našoj sredini.” Branka Radović, Politika, 2009.
- „…pijanistkinja uspešne solističke, i vredne pedagoške prakse, interpretatorka jedinstvenog načina predavanja… sigurna, tehnički briljantna, ekspresivno snažna, u pravom značenju kreativna interpretatorka. Ovim osobinama možemo pridodati i rafiniranost, senzibilnost, maštovitost, potrebu za osmišljenim, poetski obrazloženim programskim izborom, ozbiljnost i zrelost umetnice, koja sve raspoložive, odlično savladane atribute klavirske tehnike i domete ličnih interpretativnih spoznaja i obrazovanja koristi za individualno kreiranje bliskog joj repertoara. Odabirom kompozicija Maja Rajković je prikazala i svoje traganje za tonom i neobično bogatim spektrom boja i dinamičkih Taj veliki izazov, potkrepljen iskustvom i izvođačkom kulturom, najpre su za nju činile tri Skarlatijeve sonate, lepo predstavljene prve u e molu, lirizovane druge u f molu , kao i „lakoprste”, fino akcentovane i skoro perpetummmobilovske treće u d molu… Fantaziju opus 17 Roberta Šumana pijanistkinja donosi s puno izražajnosti, u snažnim kontrastima, bujno i poetično, duboko i vazdušasto, odlučnim uzmahom i izuzetnom sonornošću, i u svakom trenutku uverljivo. Pri tom impresionira izbalansiranim saglasjem između ruku, kada linije sporednih glasova ispevava i senči na način pravog „Lida” u levoj, a usklađenu pratnju sigurno vodi u desnoj. Nakon ovako zrelog Šumana, u suprotnostima dinamički široko razbuktalih odseka, i oaza sonornog basovskog peva ili diskantnog bruja, u svim nijansama boja i intenziteta, drugi deo večeri započeo je jednim potpuno impresionistički ozvučenim komadom, orijentalizovano melizmatiziranim Nokturnom op. 5 Dejana Despića… Dualizam oprečnih osećanja i snažne opozitnosti između lirike i drame, proistekli iz filosofsko-poetskog programa autora, opredelilli su i sugestivnu interpretaciju pijanistički enormno zahtevne Skrjabinove Četrvrte sonate u Fis-duru, koja je ostala i možda najbolji primer za istovremeno raskošno efektan i suptilan izraz pijanistkinje i njeno istraživanje tonskih boja i dinamičkih preliva. Opredeljenje za Tri prelida op. 23 (Es-dur, c-mol i B-dur) Sergeja Rahmanjinova, rezultiralo je oblikovanjem jasnih i izrazitih formi, temperamentnom virtuoznošću, čistoćom boja i mekoćom tona, rečitog i gotovo efemernog prvog, basovski brujnog i olujno nabujalog i raspevanog drugog, najzad i sudbinski burnog i maestetičnog trećeg prelida. Ovaj divan i impresivan završetak, sigurnih skokova i oktava, produžen je u svim aspektima suverenim, belkantistički bogato vođenim i retko izražajno donetim Skrjabinovim Nokturnom za levu ruku, koji ne pamtimo u lepšem, zvučno bogatijem i produbljenijem predavanju. Izuzetno.” Marija Adamov, „Domaća muzička scena”, Radio Novog Sada, 2009.
- „…Na večernjem koncertu 13. novembra, u Velikoj dvorani Akademije umetnosti, na svom prvom resitalu u Albaniji, pijanistkinja Maja Rajković je opravdala ono što kritičari s pravom hvale. Veoma složen program bio je posvećen polifonoj muzici različitih epoha. Pijanistkinja je pokazala svoj istančan osećaj za stil i izuzetan smisao za slojevito i polifono mišljenje i vođenje muzike… U Freskobaldijevoj tokati ubedljivo je interpretirala improvizatorske epizode, kombinujući ih s intimnim, meditativnim momentima i eksplozivnim, tokatnim odsecima. Prikazala je jednostavnost u identifikovanju melodijskih linija… Još jedan pogled na baroknu polifoniju došao je kroz Bahovu Violinsku Partitu u transkripciji Rahmanjinova za klavir, koju je izvela uz ritmičku sigurnost, metalni klavirski tuše, jasnoću artikulacije, fraziranja i kontrapunkta… U sličnom stilu, ali sa sasvim drugačijim harmonskim jezikom Maja Rajković nas je dovela u drugu epohu, u 20. vek. Šostakovičev Preludijum i fuga izvedeni su prefinjenim i jasnim tonom sa jednostavnošću i lakoćom…U Barberovoj Sonati prikazala je veštinu vladanja velikom formom, kao i veštinu vladanja složenom i slojevitom gustom polifonom fakturom. Iznenađenje je predstavljao novi kolorit koji je zaokupio naš sluh kako u osobenim mekim i toplim nijansama tako i u atmosferi jarkih boja, velikog klavirskog tona i snažnih disonanci… Drugi deo koncerta bio je posvećen Rahmanjinovu. Šest muzičkih momenata op. 16 pokazao nam je pijanistkinju koja stoji na svom terenu. Uz dramatične kontraste, duboku izražajnost i lirizam, pažljivo vođen kontrapunkt u unutrašnjim glasovima, bogat kolorit, pijanistkinja je oduševila publiku svojim virtuozitetom i temperamentom u raskošnom izvođenju brzih stavova ovog ciklusa.” Veisla Mucai, Kontrapunkt, Tirana, Albanija, 2012.
„…Još jedno maestralno izvođenje na koncertu posvećenom Marku Tajčeviću i Vasiliju Mokranjcu ostvarila je pijanistkinja Maja Rajković. U izvođenju Tri preludijuma iz zbirke od Pet preludijuma i u Sedam balkanskih igara Marka Tajčevića, ona je postavila nizove jasno određenih karaktera koji su se sasvim prirodno i neusiljeno smenjivali. Sedam balkanskih igara iz 1927. godine zvučali su manje suvo i mnogo lepršavije od mnogih dosadašnjih izvođenja. Jasan ritmički karakter ovih komada u potpunosti je bio praćen nedvosmisleno istaknutom melodikom. Preludijumi iz 1958. godine predstavljali su pravi vatromet zvukova koji se prelivaju. Ovakve efekte pijanistkinja je postigla vešto se služeći desnim pedalom. U okviru samih komada istaknuti su veliki kontrasti, te je tako Maja Rajković iskazala veštinu kreiranja tona iznijansiranom u bezbroj svojih varijanti. Sonatina u Ce-duru Vasilija Mokranjca iz 1954. godine delo je kompozitora koje ga prikazuje u svom najboljem izdanju. U okvirima malih formi, Mokranjac je profilisanjem veoma jasne fakture, naglašenom ritmikom, do minucioznosti preciznim vođenjem melodijskih linija, uspevao da dostigne maksimum izraza. Maja Rajković je istakla snažne kontraste nimalo štedeći izraz, bilo da je okrenut spolja kao u brzim stavovima, bilo unutra, kao u laganom drugom stavu. Ovaj Adađo zapravo, bio je izvanredan primer strpljivog dostizanja kulminacije neprestanim vođenjem melodije koja kreće iz akordskih struktura i koja se uvek iznova vraća u polaznu tačku. Brzi, tokatni stavovi, izvedeni su uz velike gradacije i snažnu artikulaciju uz pomoću kojih je sugestivno istaknuta ekspresionistička vertikala. Ukoliko u obzir uzmemo i izvođenje Koncerta za klavir broj 3 Pro libertate, Aleksandra Obradovića koje je Maja Rajković ostvarila pre izvesnog vremena, moglo bi se reći da su neoklasični okviri ispunjeni ekspresionističkim senzibilitetom, specijalnost ove umetnice. Lepo je i što je konačno izvedena i neka druga kompozicija osim Odjeka koji su postali nezaobilazni kada je muzika Mokranjca u pitanju. Celokupan klavirski opus ovog kompozitora za svako je poštovanje i spada u red najreprezentativnijih predstavnika ovog žanra u svoj srpskoj muzici…” Srđan Teparić, Radio Beograd, 2. program, 2014.
INTERNET IZVORI
https://youtu.be/fObDsFYHL4k Rachmaninov: Prelude c-moll op. 23, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto
https://youtu.be/r6max_0ISsA Rachmaninov: Prelude Es-dur op. 23, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/yLPAa9EqhEw Rachmaninov: Prelude B-dur op. 23, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/hDbY4aV4j8A Rahmanjinov: Paganini-rapsodija II deo, Maja Rajković, klavir, Jordan Dafov, dirigent, Simfonijski orkestar RTS
https://youtu.be/bWgMqfDDTDU Liszt, Transcendental etude f minor, Maja Rajković,klavir https://youtu.be/iWCWdK8D7rI Liszt Hungarian rhapsody no 6, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/hpDqL9E1Jj0 Schumann: Fantasie op.17, 3rd mov, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/JNfDDLavLX0 Scriabin: Fragilite, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/HP1op36RQgU Scriabin: Enigma, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/ylFKyVhzD5o Scriabin: Nocturno for Left hand, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/IWuEgc7vQ6s Scriabin: Nocturne for left hand, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/yKPSnKM7qH0 Scriabin: Etude dis-moll, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/0UvXrHHUMOQ Rachmaninov: Moment musical no 3, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/Sm9IYs4bOMQ Rachmaninov: Moment musical no 4, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/ju7FOyo_0ow Rachmaninov: Moment musical no. 5, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/k4EyWCZgIVc Rachmaninov: Moment musical no 6, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/xFl12PnK3P0 Scarlatti: Sonata f-moll, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/gcOZV2mHPoA Bach-Rachmaninov: Prelude from Violin Partita (transcription for piano), Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/v2ZoYOkMSWg, Bach Rachmanino Gavotte from Violin Partita, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/IXwFzuA9yAE Bach-Rachmaninov, Gigue from Violin Partita, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/pgcJaiwQsqs Bach-Kempff: Now Rejoice, My beloved Christ, chorale prelude , Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/AYhQ6ZRGy-8 Barber Piano sonata 1st mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/BbefAkDH4-4 Barber Piano sonata, 2nd mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/WXmCXf96XtQ Barber Piano sonata, 3rd mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/-09pV_H6wwU Barber: Piano Sonata, 4th mov. (Fugue), Maja Rajković, klavir https://youtu.be/5BBfBepi0Zw Bach: Prelude and Fugue g sharp minor/II, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/BN1lYWAC_vI Shostakovich: Prelude and Fugue A, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/qZ9zKUn3dE0 Schumann-Liszt: Widmung, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/dhuK_alR_8E Schumann Sonata g , 1st mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/Kmtt4VcrHOk Schumann Sonata g, 2nd mov, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/NwwqOPOSzK4 Schumann Sonata g, 3rd mov, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/SMBeJUKyUrA Schumann Sonata g, 4th mov., Maja Rajković, klavir https://youtu.be/ggqDWP2Er00 Prokofiev Sonata no 7, 1st mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/J43uli8kGEA Prokofiev Sonata no 7, 2nd mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/RBXNlgU_rFM Prokofiev Sonata no 7, 3rd mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/LY6rv-MoL1M Despic: Nocturne, Maja Rajković, klavir, Saša Jančić, foto https://youtu.be/rs0QoeJzRtI Obradovic: Klavirski koncert no. 3, “Pro libertate“, 1st mov , Maja Rajković, klavir https://youtu.be/juN7nLPyvhA Obradovic Klavirski koncert no. 3, 2nd mov, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/2CeH7IzzDIA Obradović: Klavirski koncert no. 3, „Pro libertate“, 3rd mov, Maja Rajković, klavir, Aleksandar Marković, dirigent, Camerata Serbica
https://youtu.be/mLQRN5cURb8 Tajcevic Balkan Dances, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/nP30Z2e1llQ Mokranjac Sonatina, Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/cD_m7CkmyUE, Shostakovich, Piano concerto,3rd 4th mov, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/yjD3dv6YzpQ Shostakovicc Piano concerto no 1, 1st mov , Maja Rajković, klavir https://youtu.be/1akcuxtD6HY Shostakovich, Piano concerto no 1, 2nd mov, video, Maja Rajković, klavir https://youtu.be/UmFgCLR09lQ Radic, Concerto for two pianos and orchestra, 2nd mov, Maja Rajkovic, Vladimir Cvijic, klavir
https://youtu.be/A1CjGO4LGzg Radic Concerto for two pianos and orchestra, Maja Rajkovic, Vladimir Cvijic, klavir
https://youtu.be/eHZA7-g0F8w Karg-Elert, Sonata for Flute and piano, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/Yeuk8iTjXtk Muczinsky Sonata for Flute and Piano, 1st mov, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/zSEQ29IPNQ0 Muczinsky Sonata for Flute and Piano,2nd mov, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/g4pXmWyfNtE Muczinsky Sonata for Flute and Piano, 3rd mov, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/g4pXmWyfNtE Muczinsky Sonata for Flute and Piano, 4th mov, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/IfqeAEQg4rc Mendelssohn Sonata for Flute and Piano, 1st mov., Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/9daFFj8ReS4 Mendelssohn Sonata for Flute and Piano, 2nd mov., Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/UOipkazptZ4 Mendelssohn Sonata for Flute and Piano, 3rd mov, Dejan Gavric, flauta i Maja Rajković, klavir
https://youtu.be/Ey7F_v77lpE Kuhlau Trio for two Flutes and Piano, Dejan Gavric, flauta, Ana Bogdanović, faluta i Maja Rajković, klavir
Masmedijske najave i izveštaji (izbor)
https://www.portalanalitika.me/clanak/154787–dani-muzike-resital-maje-rajkovi-u-dvorani-qparkq Portal Analitika, 2014.
https://013info.rs/vesti/kultura/kada-klavir-progovori-radosno-i-rapsodicno Portal 013, 2015.
https://niskiportal.rs/vest/Koncert-violiste-Denisa-Krasnokutskog-i-pijanistkinje-Maje-Rajkovi’c- Niški portal, 2016.
https://www.dailyadvance.com/features/local/viola-piano-duo-returns-for-evening-of-classical-music/article_dd9bfafe-c02a-55df-b46e-b98739ab47a6.html Daily Advance, 2016.
https://www.trentondaily.com/opening-night-at-your-request-this-saturday-with-maja-rajkovic-piano/ Trenton Daily, 2019.
https://nova.rs/kultura/koncert-pijanistkinje-maje-rajkovic-u-subotu-na-kolarcu/ Portal Nova.rs, 2020.
https://www.rts.rs/radio/radio-beograd-2/4245497/pijanistkinja-maja-rajkovic.html Radio Beograd, 2. program, “Vreme muzike”, 2021.
https://www.communitynews.org/princetoninfo/artsandentertainment/music-review-capital-philharmonic/article_19cda4d3-083b-5950-9060-dedeb7b4d8f9.html Princeton Info, 2022.
https://www.inform.kz/en/astana-opera-to-host-festival-dedicated-to-a-classic_a4044963 Portal KazInform, 2023.
PRILOZI
PRILOZI:
- Prilog 1. Maja Rajković Foto: Nebojša Babić
- Prilog 2 Maja Rajković Foto: Nebojša Babić
- Prilog 3 Maja Rajković Foto: Olja Radmanović
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Prilog 2 Maja Rajković 2 foto Nebojša Babić
ČLAN TIMA: | Marija Karan |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 24. jun 2023. |