BIOGRAFIJA
Nada Kolundžija svira i istražuje savremenu muziku više od četiri decenije. Klavir je učila kod Ružice Radenković u Muzičkoj školi „Josip Slavenski”. Ubrzo nakon završenih studija na Muzičkoj akademiji u Beogradu u klasi Dušana Trbojevića (1975) usavršavanja kod Zoltana Kočiša (Zoltán Kocsis) na Muzičkoj akademiji „Franc List” (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) u Budimpešti (1977) i na majstorskom kursu Šandora Falvaija (Sándor Falvai) (Pečuj, Mađarska, 1977), njena autorska figura izvođača snažno se nametnula beogradskoj kulturnoj javnosti. Zahvaljujući širini i potencijalu svojih interpretativnih mogućnosti, kao i smelosti u izboru repertoara, ova umetnica je veoma rano uspela da definiše osobenu izvođačku praksu u kojoj je stručna kritika prepoznala „stvaralački karakter” (Nikolić 1981) i „izrazit senzibilitet” (Tvrtković 1982) za savremenu muziku. Krajem sedamdesetih i tokom osamdesetih godina, kada se malo ko zalagao za savremenu muziku, kada su izvori o novoj muzici bili vrlo oskudni i slabo dostupni, Nada Kolundžija bila je jedan od retkih umetnika koji su u našoj sredini dali ključan podsticaj oblikovanju novog duha u muzičkoj umetnosti. Njeni prvi pijanistički koraci – premijerno izvođenje integralnog klavirskog opusa Arnolda Šenberga (Arnold Schoenberg) 1979, ili već naredne godine obimnog ciklusa Sonata i interludijuma za preparirani klavir Džona Kejdža (John Cage), kao i poduhvat objavljivanja, među prvima u Evropi i svetu (1981), gramofonske ploče s Kejdžovom muzikom za preparirani klavir – mogu se razumeti kao svojevrsna poetička „prolegomena” za nastanak budućih, podjednako značajnih projekata. Izvođenje Šenbergovih dela kompozitor Enriko Josif opisao je kao „zamašno dostignuće”, akcentujući neke od odlika njenog pijanizma koje će ispoljavati i kasnije: „[…] Sa izvanrednom koncentrisanom usmerenošću za objektivni kristalizovani izraz, pravim šenbergovskim tušeom, kroz složenu akcentuaciju, oslobođenu subjektivne senzibilnosti minulih stilova, ona je u svom tragačkom pristupu došla do novih izražajnih spoznaja i novih zgusnutih emotivnih valera. Nada Kolundžija uverila nas je da je put koji je izabrala u svom klavirskom opredeljenju presudan i za njen dalji razvoj i veoma značajan za razvoj savremene klavirske kulture kod nas. Zamašan poduhvat. Zamašno dostignuće” (Josif 1979).
Zainteresovana za dve ključne figure koje su otvarale nove puteve muzike XX veka – Šenberg ka emancipaciji disonance, a Kejdž još dalje, ka oslobađanju zvuka – Nada Kolundžija je zapravo težila emancipaciji samog subjekta – izvođača. Svojom pripadnošću liniji interpretatora spremnih da preuzmu „rizik” i preduzmu avanturističko putovanje u novo, nepoznato, tokom decenija posvećenog rada, odvažno i istrajno je jugoslovensku i srpsku publiku upoznavala s Novom muzikom, kompozicijama nastalim u XX i XXI veku, a koje nisu dovoljno zastupljene na koncertnim programima. Nada Kolundžija je svoj pijanistički identitet gradila na delima evropske avangardne i američke eksperimentalne muzike – od dodekafonskih i serijalnih ostvarenja, „dela u pokretu”, različitih modela otvorene forme, odnosno otvorenog dela, do (post)minimalističkih partitura – koje pred izvođača postavljaju velike interpretativne izazove i zahtevaju poseban mentalni angažman i pristup notnom tekstu (dela Arnolda Šenberga, Erika Satija [Erik Satie], Olivjea Mesijana [Olivier Messiaen], Lučana Berija [Luciano Berio], Karlhajnca Štokhauzena [Karlheinz Stockhausen], Džordža Kramba [George Crumb], Maurisija Kagela [Mauricio Kagel], Džona Kejdža, Konlona Nenkeroua [Conlon Nancarrow], Mortona Feldmana, Filipa Glasa [Philip Glass], Džona Adamsa [John Adams], Luja Andrisena [Louis Joseph Andriessen] i drugih).
U vreme kada se savremena muzika mogla uglavnom slušati preko gramofonskih ploča i na festivalima, poput Muzičkog bijenala u Zagrebu, njeni koncertni nastupi bili su značajni događaji na području nekadašnje države. Izdvojimo, na primer, manifestaciju Sedamdeset godina Džona Kejdža u Zagrebu, 1982. godine, na kojoj je nekoliko sati pre izvedbe Sonata i interludijuma javno preparirala klavir. Publika je mogla da prati transformaciju klavira u one-man percussion band i njene intervencije na samom mehanizmu instrumenta, čime se čitav događaj, s naglaskom na inkluzivnosti i usredsređenosti izvođačkog čina na ovde i sada, još više približio ideji performansa. Situacija u kojoj se narušavaju simbolička moć i čistota ovog instrumenta, a slušaocu (i izvođaču) „ukida” očekivani klavirski zvuk u korist mnogostrukog iskustva novih i svežih zvukova „slobodnih da budu ono što jesu“, prema Kejdžovoj nameri, snažno je probijala horizont očekivanja domaće publike, o čemu svedoči i kritika Miodraga Lazarova napisana povodom LP izdanja: „[…] Nada Kolundžija neposredno radi na probijanju […] plafona, na otvaranju novih vidika, na obogaćivanju i proširenju perceptivnih mogućnosti našeg sluha, muzičke svesti i uopšte – ovog našeg skučenog, nacionalnog muzičkog duha” (Lazarov 1980).
Afinitet prema eksperimentalnoj i minimalističkoj muzici datira još iz vremena kada je Nada Kolundžija započinjala svoju pijanističku aktivnost, a koje se može opisati i kao vreme punog zamaha neoavangardnih umetničkih praksi u bivšoj Jugoslaviji. Tesnom saradnjom s generacijom kompozitora tzv. „druge nove muzike” (grupe Nova generacija i Opus 4) tokom sedamdesetih i osamdesetih godina XX veka, Nada Kolundžija je aktivno učestvovala u profilisanju i promociji muzičke prakse proistekle iz idejnih i poetičkih paradigmi američkog eksperimentalizma, minimalizma i konceptualne umetnosti, a koja se, pod okriljem Studentskog kulturnog centra u Beogradu, odvijala na marginama zvanične kulture, nasuprot dominantnoj umetnosti umerenog (post)modernizma. Okupljeni oko zajedničkih ciljeva i ideja, ovi umetnici su sarađivali u akcijama i projektima u okviru Ansambla za drugu novu muziku, čije su delovanje obeležili svojevrstan umetnički radikalizam i provokacija stabilnog, hijerarhijskog poretka moderne muzike. Bila je to jedna vrsta eksperimentalne zajednice, u kojoj je široko polje eksperimenta (istraživanje prirode umetničkog dela, eksperimenti s medijima, materijalima, tehnologijom) preobrazilo i kompozitore i izvođače u istraživače, a izvođačku praksu otvorilo za različite strategije ponašanja umetnika. Kao deo šireg neoavangardnog umetničkog kruga, čije se delovanje označava kao „nova umetnička praksa”, ovaj ansambl je ostvario jedinstven estetički i društveni pečat u našoj sredini.
Kolundžija je unela i značajne novine na muzičku scenu. Pored prepariranog klavira, ona je izvodila četvtstepene kompozicije za dva klavira (sa američkom pijanistkinjom Deborom Ričards), nastupila je kao solista sa klavirom igračkom uz Beogradsku filharmoniju, naručivala kompozicije za muzičke kutijice, izvodila muziku za klavir uz zvučne zapise i videa i kreirala je šest višemedijskih projekata. Njen izvođački opus obuhvata preko 430 izvedenih kompozicija, među kojima je 170 dela savremenih kompozitora iz čitavog sveta (veliki broj premijerno izvedenih u Jugoslaviji i Srbiji) i preko 130 kompozicija nastalih iz pera četrdesetak domaćih autora (80 premijernih izvođenja dela, od kojih su joj mnoga i posvećena – Vuka Kulenovića, Miroslava Miše Savića, Katarine Miljković, Dušana Bogdanovića, Miodraga Lazarova, Jasne Veličković, Irene Popović i dr.). Redovno nastupa sa svojim bratom, Jovanom Kolundžijom, violinistom internacionalne karijere. Bila je dugogodišnji saradnik ansambla Les AMIS iz Toronta. Sa ansamblom Crossover Elita izvodila je fuziju klasične muzike i džeza.
Nada Kolundžija je održala preko hiljadu koncerata u dvadeset osam evropskih zemalja, i širom sveta (SAD, Kanada, Meksiko, Kina, Indija, Tajland). Imala je veliki broj turneja i učestvovala na mnogim domaćim i međunarodnim festivalima kao što su: Dubrovačke letnje igre (Hrvatska), Ohridsko leto (Makedonija), Muzički bijenale Zagreb (Hrvatska), Međunarodna tribina kompozitora (Srbija), soundaXis (Kanada), Ring Ring (Srbija), Beogradske muzičke svečanosti, Međunarodni festival „Cervantino” (Meksiko), Festival savremene muzike „Avaton” (Kipar)… Njeni solistički nastupi osobeni su po imaginativnim programima i visoko ocenjenim interpretacijama. Resitali Valceri XX i XXI veka (2005) i Moja mala koncertna antologija muzike, I–III deo (2014), kao i višemedijski projekat Muzički cirkus Džona Kejdža (2010), ostvaren u saradnji sa američkim rediteljem Skotom Fildingom, nominovani su za Nagradu Grada Beograda.
Dobitnica je niza nagrada i priznanja, među kojima su Treća nagrada na Međunarodnom takmičenju „Arnold Šenberg” u Roterdamu (1979), nagrada „Sedam sekretara SKOJ-a” (Zagreb, 1980), diplome na međunarodnom takmičenju za interpretaciju savremene muzike fondacije „Gaudeamus” (Roterdam, 1981, 1984) i druge. Internacionalno priznanje koje joj je dodeljeno 2019. godine, Zlatna medalja na takmičenju Global Music Awards sa sedištem u Kaliforniji, za izdanje Udah/Izdah: Mala antologija muzike za klavir (1914–2014), potvrdila je važnost njene umetničke misije i u svetskim razmerama.
Uporedo sa umetničkom karijerom, radila je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu (1981–2015). Zainteresovala je mnoge mlade muzičare za savremeni muzički izraz i sa studentima u više navrata organizovala godišnje koncerte. Umetnički je direktor Centra lepih umetnosti Jovana Kolundžije „Guarnerius“ od njegovog osnivanja, 2001. godine. Njene interpretacije zabeležene su na brojnim snimcima radio i televizijskih kuća u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji. Kao solista i kamerni muzičar snimila je pet LP izdanja (Suzy, PGP, RTB, Diskos/SKC) i deset kompakt diskova (CeSUF, Guarnerius, Vertical Jazz). Uvrštena je u Leksikon uspešnih ljudi Srbije u izdanju internacionalne izdavačke kuće Oxford book.
RADOVI
Diskografija (izbor)
Solo albumi
- CD O svetlosti o nežnosti, uživo snimak koncerta iz Skupštine grada, Beograd
Nada Kolundžija, klavir, klavir igračka, klavir i traka
Izdavač: Vertical Jazz, 2020.
Kompozitori: Dušan Bogdanović, Miroslav Miša Savić, Zoran Hristić, Ivan Elezović, Irena Popović,
Aeksandar Damnjanović, Teodora Stepančić
- Tri CD-a i knjiga – Udah/Izdah, Mala antologija muzike za klavir (1914–2014)
Nada Kolundžija, klavir, preparirani klavir, klavir i traka, muzička kutijica
Autor i urednik knjige: Ivana Miladinović Prica
Izdavač: Vertical Jazz, 2017.
- CD – Contemporary Music, uživo snimak koncerta iz novosadske Sinagoge
Nada Kolundžija, klavir
Izdavač: Guarnerius, 2005.
Kompozitori: Luj Andrisen, Mauricio Kagel, Vuk Kulenović, Irena Popović i Miloš Raičković
- CD Nada Kolundžija – Erik Satie
Izdavač: Cesuf, 2000.
Nada Kolundžija, klavir
- LP, John Cage: Sonatas and Interludes, Music for Marcel Dushamp
Izdavač: Diskos, 1981.
Nada Kolundžija, preparirani klavir
Kamerna muzika
- CD Ovo nije Op. 1
Ansambl za drugu novu muziku
Izdavač: POP Depesija, 2023.
Kompozitori: Nikl Kempbel (Neil Campbell), Andrej Negić, Dragoljub Ilić Ilke, Uli Gete (Ulli Götte), Miroslav Miša Savić, Pavel Karmanov
- CD ABC za ADNM
Ansambl za drugu novu muziku
Izdavač: POP Depesija, 2021.
Srpski kompozitori za klavijaturne instrumente: Andrej Negić, Vladimir Tošić, Dragoljub Ilić Ilke,
Miroslav Miša Savić, Milimir Drašković i Miloš Raičković
- CD Jovan Kolundžija, violina, Nada Kolundžija, klavir
Izdavač: Guarnerius 2005.
Kompozitori: Jozef Suk, Kamij Sen-Sans, V.A.Mocart, Fric Krajsler
- LP Nikola Srdić, klarinet, Nada Kolundžija, klavir
Izdavač: PGP-RTB, 1991.
Kompozitori: Zlatan Vauda, Bruno Brun
- LP i kaseta, Jovan Kolundžija, violina, Nada Kolundžija, klavir
Izdavač: Suzy, 1989.
Jovan Kolundžija, violina, Nada Kolundžija, klavir
Kompozitori: Fric Krajsler, Antonjin Dvoržak, Kamij Sen-Sans
- LP Miloš Raičković: FlyingTrio
Izdavač: PGP RTB, 1981.
Srđan Grujić, violina, Sandra Belić, čelo, Nada Kolundžija, klavir
- CD Dušan Bogdanović: Prayers
Izdavač: Doberman-Yppan, 2011.
Dušan Bogdanović: Over the Face of the Waters
Nada Kolundžija i Katarina Radovanović, klavir četvororučno
Dušan Bogdanović: Mala molitva, Nada Kolundžija, klavir
- LP Ansambl za drugu novu muziku
Izdavač: Diskos, SKC Beograd, 1981.
Kompozitori: Vladimir Tošić, Milimir Drašković, Robert Moran
KOMPILACIJE
- CD Vladimir Tošić: Trajanje
Izdavač: FMU, 2016.
Fuzija za klavir, el. klavir, čembalo i čelestu
- LP Srđan Hofman: Electro-Acoustic Music
Izdavač: SOKOJ, 1989.
Izvode: Arbo Valdma, Nada Kolundžija, Nikola Rackov, Olivera Đurđević
- LP Studio Klavijaturnog Zvuka Beograd
Izdavač: PGP RTB, 1989.
Izvode: Arbo Valdma, Nada Kolundžija, Nikola Rackov, Olivera Đurđević
- LP i kaseta, Jovan Kolundžija, violina, Nada Kolundžija, klavir
Izdavač: PGP RTB, 1981.
Đuzepe Tartini, Jozef Suk
- LP Kompilacijski album
Izdavač: SKC Beograd, 1979.
Miloš Raičković, Ansambl za drugu novu muziku
Arnold Šenberg, Nada Kolundžija, klavir
- CD Marjan Šijanec: Lumina – Elektroakustična glasba
Izdavač: Društvo Slovenskih Skladateljev – Ed. DSS 200765, 2007
Padanje Listja Dela Drevesa Nevidna – Elektroakustična Skladba
Ženski Zbor Dr. Vojislav Vučković, Beograd Ansambl za drugu novu muziku, Nada Kolundžija – electric harpsichord, Marjan Šijanec, dirg.
- LP Compilation, Stereo, Gatefold
Izdavač: PGP RTB – 3130150, Sept 1987.
Hor RTB, Stanko Šepić, dir.; Miloš Petrović, Nada Kolundžija, klavir
- CD Various – All Stars Go Baroque
Izdavač: PGP RTB – 6130083, 1987
Jovan Kolundžija, violina; Nada Kolundžija, klavir
g. Tartini: Sonata in g minor Devil’s Trill
- LP Various – Srećna nova godina
Izdavač: PGP RTB ,1982.
Jovan Kolundžija, violina; Nada Kolundžija, klavir
Jozef Suk: Burleska
Nagrade, nominacije, priznanja (izbor)
- 2020, Zlatna medalja na takmičenju Global Music Awards za izdanje UDAH/IZDAH: Mala antologija muzike za klavir (1914–2014), trostruki CD sa knjigom
- 2020, Nagrada magazina Muzika klasika „Ženski izvođač godine” 2019.
- 2019, Nagrada „Aleksandar Pavlović” Udruženja kompozitora Srbije za životne zasluge u promociji srpske muzike
- 2018, Nagrada „Album godine” 2017. magazina Muzika klasika, za izdanje UDAH/IZDAH, Mala antologija muzike za klavir (1914–2014)
- 2016, Nagrade za životno delo Udruženja muzičkih umetnika Srbije
- 1984, Roterdam, Diploma na Međunarodnim takmičenjima za interpretaciju savremene muzike Fondacije Gaudeamus
- 1981, Roterdam, Diploma na Međunarodnim takmičenjima za interpretaciju savremene muzike Fondacije Gaudeamus
- 1981, Beograd, Nagrada Socijalističke omladine Srbije „Smeli cvet” za rezultate postignute u stvaralaštvu mladih
- 1980, Zagreb, Nagrada „Sedam sekretara SKOJ-a” za muzička ostvarenja
- 1980, Beograd, Nagrada SIZ-a kulture Beograda za najbolje ostvarenje u 1979. za izvođenje dela Arnolda Šenberga
- 1979, Roterdam, Treća nagrada na Međunarodnom takmičenju pijanista „Arnold Šenberg”
REFERENCE
Josif, Enriko. 1979. Politika, Beograd, 1979. [Iz dokumentacije N. Kolundžije]
Kotevska, Ana. 2005. „Nada Kolundžija: Savremena muzika”. Internacionalni časopi za muziku Novi zvuk, 26: 142–143.
Lazarov, Miodrag. 14. Maj 1980. „Kejdž i Kolundžija – ispred svih?”. Student. [Iz dokumentacije N. Kolundžije]
Miladinović Prica, Ivana (ur.). 2017. Nada Kolundžija – Udah/Izdah: Mala antologija muzike za klavir (1914–2014) / Nada Kolundžija – Breathing in/Breathing out: A Little Anthology of Piano Music (1914–2014). Beograd: Vertical Jazz.
Nikolić, Marina. 1981. „Nova energija za novi zvuk”. Student. [Iz dokumentacije N. Kolundžije]
Tvrtković, Ognjen. 1982. „Neki novi zvuci”. Oslobođenje. [Iz dokumentacije N. Kolundžije]
INTERNET IZVORI
Kritike, intervju, prikazi koncerata Nade Kolundžije
Ansambl Crossover Elita – Claude Bolling – Jazz à La Française
John Cage – Sonatas & Interludes for prepared piano
Louis Andriessen – Image de Moreau, Toccata for piano
Conlon Nancarrow, Canon C, for Ursula
JASAN VELIĆKOVIĆ – Sputnik, Courious, Part III, for two pianos tuned quarter-tone apart
GALEN H. BROWN –God is a Killer, for piano and tape
TOBY TWINING – Satie Blues for piano and toy piano
JACOB TER VELDHUIS (Jacob TV) – Body of your Dreams, for piano & boombox
LOUIS ANDRIESSEN – Deuxième chorale for music box
MAYKE NAS – Cleaning instruction
Katarina Miljković – Waltz for Nada
Vuk Kulenović – Virginal
Miroslav Miša Savić -– O svetlosti, o nežnosti, o mraku
Milos Raicković – Duet without You
Aleksandar Damnjanović – Anastasima
Tatjana Milosević – Buzzle
Aleksandra Vrebalov – Indigo Codes
Milos Raickovich – Winter Waltz
Dusan Bogdanović – Autumn Ricercar
PRILOZI
RADOVI NADEŽDE PETROVIĆ, SPOMEN-ZBIRKA PAVLA BELJANSKOG, NOVI SAD
- Prilog 1. Nada Kolundžija (foto: Hana Sokolović)
- Prilog 2. Nada Kolundžija (foto: El Gvojos)
- Prilog 3. Nada Kolundžija i Jovan Kolundžija, Kolarac (foto: Dragana Udovičić)
- Prilog 4. Nada Kolundžija (foto: El Gvojos)
- Pirlog 5. CD omot, Nada Kolundžija, Contemporary piano music
- Prilog 6. LP omot, J Cage – Nada Kolundzija, preparirani klavir
- Prilog 7. CD omot, Erik Satie – Nada Kolundžija, klavir
- Prilog 8. Nada Kolundžija (foto: Angelina-Demosthenous)
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Nada Kolundžija (foto: Zoran Raš)
ČLAN TIMA: | Ivana Miladinović Prica |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 29. jun 2023. |