Jovanović Katarina
BIOGRAFIJA
Katarina Jovanović završila je Osnovne studije solo pevanja na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u klasi prof. Irine Arsikin. Magistrirala je ulogom Violete Valeri u Verdijevoj operi Travijata u Narodnom pozorištu u Beogradu, 2002. godine. Doktorski umetnički projekat pod nazivom „Traganje za interpretacijom zvučnih boja u odabranim ciklusima solo pesama Kloda Debisija” odbranila je 2023. godine na Katedri za solo pevanje, Fakulteta muzičke umetnosti, Univerziteta umetnosti u Beogradu u klasi prof. emeritus Radmile Bakočević, pod komentorstvom red. prof. dr Tijane Popović Mlađenović.
Profesionalna usavršavanja:
Tokom svoje plodonosne karijere usavršavala se u zemlji i inostranstvu, a izdvajaju se: specijalizacija operskog pevanja na Guildhall School of Music and Drama u Londonu od 1999. do 2001. godine kod profesora Rudolfa Pirneja (Rudolf Piernay); majstorska radionica u Nici kod Robina Boumana (Robin Bowman) tokom 1998. godine; majstorska radionica u Londonu kod Ditriha Fišera Diskaua (Dietrich Fischer-Dieskau) 1999. godine; majstorska radionica The Song Makers Alamanach u Londonu kod Grejema Džonsona (Graham Johnson) tokom 2000. i 2001. godine; letnji program Steans Instituta za mlade umetnike u Raviniji (Južna Dakota, SAD); u Raviniji; članstvo u vokalnoj klasi Dženin Rejs (Janine Reiss) u periodu od 2004. do 2006. godine; članstvo u vokalnoj klasi Dženis Čepmen (Janice L. Chapman) od 2007. do 2009. godine.
Akademska karijera
Doktorka umetnosti, solo pevačica i pedagog Katarina Jovanović svoju akademsku karijeru započinje na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu sredinom devedesetih godina 20. veka. Bila je angažovana kao asistentkinja pripravnica kod prof. Irine Arsikin na Katedri za solo pevanje (1996–1999), docentkinja na Katedri za solo pevanje (reizbor u zvanje 2008–2016), a od 2016. godine je vanredna profesorka na Katedri za solo pevanje. U periodu od februara 2010. do decembra 2011. godine Katarina Jovanović bila je na poziciji direktorke opere Narodnog pozorišta u Beogradu. Od 2010. do 2014. godine deluje kao Umetnička direktorka Festivala KOZART u Aleksandrovcu župskom. Održala je majstorske radionice u Kini (Univerzitet u Hajnanu), Francuskoj (Cité de la Musique, Paris) i Srbiji (Panoptikum Muzikum Novi Sad, Kamp klasične muzike u Zaječaru, ARTLINK Beograd, KOZART Aleksandrovac).
Izvođačka karijera
Jovanovićeva je započela svoju međunarodnu karijeru 2000. godine osvajanjem Gran prija i nagrade publike na Međunarodnom takmičenju Montserrat Caballe u Andori. Naredne godine bila je finalista takmičenja Placido Domingo OPERALIA u Vašingtonu (SAD). Debitovala je u Velikoj Britaniji kao Violeta Valeri, u Grange Park Operi, u režiji Ejdana Lenga (Aidan Lang) i pod dirigentskom palicom maestra Marka Šanahana (Mark Shanahan). U periodu od 2003. do 2007. godine nastupala je za kuću Opera Holland Park u Londonu. Neki od najvažnijih angažmana uključuju: evropsku turneju Poemes pour Mi sa Žakom Mersijeom (Jacques Mercier), koncert za „Evropsku prestonicu kulture Sibiu” sa Pasklaom Zenderom (Pascal Zehnder), Bizeov Clovis et Clotilde povodom 1000 godina Bazilike Saint-Remi, u Remsu (Francuska) sa dirigentom Žanom Kolodom Kazadesusom (Jean-Claude Casadesus), uloga Aide u državnoj operi Pretorije, igrana u Pretoriji i Johanezburgu (Južnoafrička Republika), Verdijev Rekvijem u kompleksu Les Invalides u Parizu (Francuska), Šenbergove pesme opus 8 sa Janaček Orkestrom pod upravom maestra Dejvida Porceljina (David Porcelijn) i dr. U periodu od 2014. do 2020. godine, Katarina Jovanović kontinuirano ostvaruje izuzetne uspehe u svom umetničkom radu.
RADOVI
Među zapaženim nastupima Katarine Jovanović, u zemlji i inostranstvu, izdvajaju se:
2014.
– Rihard Štraus Gala, uloga Salome (završna scena), Srpsko narodno pozorište, Novi Sad, dirigent Aleksandar Kojić;
– Rihard Štraus, Četiri poslednje pesme, RadioRo festival, Velika sala Rumunskog nacionalnog radija, Orkestar nacionalnog radija Rumunije, dirigent Kristijan Mandeal (Cristian Mandeal);
– Koncert i promocija dokumentarnog filma Putovanje u Veneciju (Voyage à Venise) za francusku televiziju France 3, arije Vivaldija, Rosinija i Verdija, Kongresna palata, Valens, Francuska, Filip Do (Philippe Do), tenor, Fransoa Viježel (François Weigel), pijanista;
– Resital solo pesama i operskih arija (Fore, Han, Pulank, Bize, Berlioz), Mala sala Opere u Kairu, Egipat, Milena Petrović, pijanistkinja;
– Resital solo pesama i operskih arija (Fore, Han, Pulank, Bize, Berlioz), Velika scena Opere u Aleksandriji, Egipat, Milena Petrović, pijanistkinja;
– Koncert operskih i operetskih arija Žaka Ofenbaha (La Belle Helene, La vie Parisienne, La Perichole), Le Grenier St. Jean, Anžer, Francuska, Filip Do, tenor, Andre Ebojer (André Heyboer), bariton, Fransoa Viježel, pijanista;
– BUNT 2.0 Veče kamerne muzike Franca Šuberta (Der Hirt auf dem Felsen), Svečana sala Skupštine grada Beograda, Ognjen Popović, klarinet, Dejan Sinadinović, pijanista;
– Verdi gala, operske arije i dueti Đuzepa Verdija (Travijata, Trubadur, Bal pod maskama), Imperial palace d‘Annecy, Anesi, Francuska, Filip Do, tenor, Andre Ebojer, bariton, Fransoa Viježel, pijanista;
– Verdi gala, operske arije i dueti Đuzepa Verdija (Travijata, Trubadur, Bal pod maskama), Nacionalna opera, Dižon, Francuska, Filip Do, tenor, Andre Ebojer, bariton, Fransoa Viježel, pijanista;
– Novogodišnji koncert u direkton prenosu na Radio classique (Mocart, Doniceti, Verdi, Pučini), Katedrala Svetog Luja-Invalidi, Pariz, Francuska, Filip Do, tenor, Laura Favr Kan (Laure Favre-Khan), klavir, Antoan Duamel (Antoine Duhamel), dirigent.
2015.
– Veče muzike akademika Dejana Despića (Đulići) u direktnom prenosu Radio Beograda, Svečana sala Skupštine grada Beograda, Dejan Sinadinović, pijanista;
– Naši stvaraoci na SOMUS festivalu u Somboru, Veče kompozitorke Ivane Stefanović, Narodno pozorište Sombor, Ljubiša Jovanović, flauta, Lidija Bizjak, pijanistkinja;
– Koncert operskih i operetskih arija Žaka Ofenbaha (La Belle Helene, La vie Parisienne, La Perichole), Sala Atrija, Nim, Francuska, Fransoa Viježel, pijanista;
– Verdi gala, operske arije i dueti Đuzepa Verdija (Travijata, Trubadur, Bal pod maskama), La Chartreuse, Avinjon, Francuska, Filip Do, tenor, Andre Hebojer, bariton, Fransoa Viježel, pijanista;
– TAJNE/SEGRETI/GEHEIMNISSE, resital – muzika baroknih kompozitora (operke arije Skarlatija, Kaldonea, Sarija, Pičinija, Čestija, Kontija), Vrt kuće Kralja Petra, Beograd, Bojana Dimković, čembalo;
– KOTOR ART 2015, Hendlove heroine – arije iz Hendlovig opera, Crkva Svetog Eustahija, Dobrota, Festivalski orkestar, dirigent Nikolaj Lalov (Nikolay Lalov);
– Veliki letnji koncert operskih arija i dueta u organizaciji Radio Classique, Festival des Arts de St. Agreve, Sant Agrev, Francuska
– Resital solo pesama (Maler, Vagner, Britn, Sati, Bolkom), Protestantski hram, Šambon, Francuska;
– Verdi gala, operske arije i dueti Đuzepa Verdija (Rigoleto, Trubadur, Bal pod maskama, Don Karlos), Nacionalni teatar Fontenblo, Filip Do, tenor, Andre Hebojer, bariton, Lora Favr Kan, klavir;
– BUNT 3.0, Otvaranje festivala, Resital solo pesama Pulanka, Britna i Bolkoma, Dejan Sinadinović, pijanista
– DIVE PEVAJU BAJAGU, BUNT 3.0, humanitarni koncert, Zvezdara Teatar, Beograd.
2016.
– Koncert operskih i operetskih arija Žaka Ofenbaha (La Belle Helene, La vie Parisienne, La Perichole), Opera u Tulonu, Francuska, Ričard Ritelman (Richard Rittelmann), bariton, Fransoa Viježel, pijanista;
– Opera Dve glave i devojka Isidore Žebeljan, uloga boginje Kali, Međunarodni orkestar ISIDORA ŽEBELjAN, dirigent Premil Petrović, Boris Liješević, režija, Palić, Budva Grad Teatar (Crna Gora), Brioni, Ulysses Teatar festival (Hrvatska);
– Resital solo pesama Šostakoviča, Britna i Koplanda, Bruno Fonten (Bruno Fontaine), pijanista, Floren Eo (Florent Héau), klarinet, Musée des Invalides, sale Turenne i Centre Chostakovitch, Pariz (Francuska);
– BUNT 4.0 Šenberg, Drugi gudački kvartet (gudački kvartet i solo sopran), LOLA, svečana sala, Beograd, TAJJ gudački kvartet;
2017.
– Resital solo pesama Pulanka, Britna i Bolkoma u direktnom prenosu na RTS 3, televizijski i radijski direktni prenos, Studio 6, Radio Beograd, Dejan Sinadinović, pijanista;
– SOMUS festival u Somboru, Resital solo pesama Pulanka, Britna i Bolkoma, Narodno pozorište Sombor, Dejan Sinadinović, pijanista;
– NOMUS 2017, PEVANjE DUHA – Resital solo pesama Bramsa, Betovena i Hajdna (prvo srpsko izvođenje Hajdnove kantate za sopran i klavir, Arijadna na Naksosu), Sinagoga, Novi Sad, Rita Kinka, pijanistkinja, Jelena Filipović, viola, Branislav Lečić, narator;
– TRIBINA KOMPOZITORA 2017, Praizvedba pesme Tišina Ivane Stefanović, Bojana Dimković, pijanistkinja, Jelena Dimitrijević, violina;
– BUNT 5.0 OTVARANjE, Resital solo pesama Bramsa, Betovena i Hajdna, Kolarčeva Zadužbina, Velika sala, Rita Kinka, pijanista, Jelena Filipović, viola.
2018.
– Resital solo pesama Pulanka, Britna i Bolkoma, Festival des Arts de St. Agreve, Sant Agrev, Francuska, Dejan Sinadinović, pijanista;
– Dani jevrejske kulture, koncert Leonard Bernštajn „I Hate Music“ ciklus pesama, Kolarčeva zadužbina, Velika sala, Dejan Sinadinović, pijanista
– Koncert Verdijevih operskih arija i ansambal (Travijata, Trubadur, Bal pod maskama,), Nacionalni teatar Sant Etjen, Francuska, Filip do, tenor, Vladimir Kapšuk, bariton, Fransoa Viježel, pijanista
– PARAPHERNALIA, autorsko veče Ivane Stefanović (Tišina, Ona, U mraku), Centar za kulturnu dekontaminaciju, Beograd, Dejan Sinadinović, pijanista, Ljubiša Jovanović, flauta, Nemanja Stanković, violončelo, Orkestar MUZIKON
– VOLITE LI BRAMSA, koncert solo pesama i kamerne muzike, Kolarčeva zadužbina, Velika sala, Uki Ovaskainen, pijanista;
– Koncert operskih i operetskih arija Žaka Ofenbaha (La Belle Helene, La vie Parisienne, La Perichole), Filharmonijska sala, Grenobl, Francuska.
2019.
– OBZORJA NA TISI, kompozitorsko takmičarsko veče (praizvedba kompozicije Zorana Hristića, posvećene izvođaču „Plavi čuperak”; izvođenje pobedničke kompozicije „Tisa cveta”, Dorotee Vejnović); Dom kulture Novi Bečej, Aleksandra Rakić, pijanistkinja, Nebojša Babić, bariton;
– TRIBINA KOMPOZITORA 2019, Isidora Žebeljan – Kad je Bog stvarao Dubrovnik, Studentski kulturni centar, Svečana sala, Mirjana Nešković, violina, Jelena Dimitrijević, violina, Nataša Petrović, viola, Nemanja Stanković, violončelo;
– Koncert operskih arija i dueta (Mocart, Verdi, Pučini, Guno, Vagner), Svečana sala Univerziteta u Hajnanu, Haikou, Kina, Željko Andrić, bariton, Dejan Sinadinović, pijanista;
– BUNT 7.0, Resital solo pesama Franca Šuberta, LOLA, Svečana sala, MEMNON DUO Katarina Jovanović & Dejan Sinadinović;
2020–2024.
– BUNT PROTIV KORONE, humantitarni koncert podrške umetnicima bez prihoda (Mocart i Kančeli), LOLA, Svečana sala, Ljubiša Jovanović, flauta, Saša Mirković, viola, Zorka Milivojević, pijanistkinja;
– Bunt 8.0, Koncert umetnika (Debisi, Mesjen, Ravel, Bulanžer), Zadužbina Ilije M. Kolarca, Velika sala, Beograd, Tamara Stefanović, klavir, Gordan Nikolić, violina, Katarina Jovanović, sopran, Céline Flamen, violončelo, Ljubiša Jovanović, flauta;
– Bunt 9.0, Legat Josipa Slavenskog, Beograd, Despić, Stefanović, Milojević, Mokranjac, Vagner, Katarina Jovanović, sopran i Dejan Sinadinović, klavir; 2021;
– Klasik Fest, Pančevo, Evangelistička crkva, veče Mocarta, Mina Gligorić, Katarina Jovanović, soprani, Nebojša Babić, bas, Mikhail Zuravlev/ Nemačka, Bojan Pešić, oboe, Ognjen Popović, Žoao Valinho/ Portugalija, klarineti, Andjej Maevski/ Norveška, Mihailo Samoran, basetni rogovi, Nenad Janković, Dušan Petrović, fagoti, Boštjan Lipovšek/ Slovenija, Mahir Kalmik/ Nemačka, Nikola Ćirić, Višnja Jović, horne, Slobodan Gerić, kontrabas, jun 2022.
– Đ. Verdi: Falstaf, uloga: Alisa Ford; Narodno pozorište u Beogradu, 2023;
– Ž. Hubač: Sanjao sam da sam se probudio, crna komedija, scena „Raša Plaović”, Narodno pozorište u Beogradu, specijalna gošća predstave: Katarina Jovanović, januar 2024.
Kao svestrana umetnica, Katarina Jovanović ostvaruje se i u popularnim muzičkim žanrovima, pre svega kao deo sastava Bella Technika koju su 2016. godine osnovala dva člana beogradskog sastava Darkwood Dub — gitarista Bojan Drobac Bambi i basista Milorad Miki Ristić. Sastav Bella Technika izvodi alternativni rok, dab, elektronsku i sint pop muziku. Objavili su dva studijska albuma: Section (2019) i Solid State (2023). Na dodeli prestižnih Ambasador nagrada u organizaciji čuvenog regionalnog portala o elektronskoj muzici Klubskascena.hr Bella Technika su 2023. godine poneli priznanje za najbolji regionalni album.
Stručno profesionalni doprinos:
Plodonosna umetnička i pedagoška karijera Katarine Jovanović potvrđena je i širim stručno-profesionalnim doprinosom. U ovom kontekstu ističu se:
- Dobitnica Ordena Viteza umetnosti i književnosti Vlade republike Francuske, uručenog 2013. godine Katarini Jovanović za doprinos razvoju umetničke muzike u Francuskoj, domovini Srbiji i širem kuturnom prostoru Evrope.
- Dobitnica Granpri nagrade kao jednoglasna pobednca i dobitnica nagrade publike na Međunarodnom takmičenju Monserrat Caballé, Andora La Velja, Andora, 2000. godine.
- CD of the month, Gramophone (cd meseca časopisa “Gramofon”) za snimak Bizeovih dela za izdavačku kuću NAXOS, London, Velika Britanija, 2011. godine.
- Dva puta je bila nominovana (2003. i 2004. godine) za najvažniju francusku muzičku nagradu Victoires de la musique.
Pored navedenog, značajan je i doprinos akademskoj i široj zajednici Katarine Jovanović kroz majstorske radionice solo pevanja u Kini (Univerzitet u Hajnanu), Francuskoj (Cité de la Musique, Paris) i Srbiji (Panoptikum Muzikum Novi Sad, Kamp klasične muzike u Zaječaru, ARTLINK Beograd, KOZART Aleksandrovac).
Pedagoški rad i rezultati:
Kada je reč o pedagoškom radu Katarine Jovanović na Katedri za solo pevanje Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, važno je istaći njen doprinos u profesionalnom stasavanju novih generacija solo pevača. Iz godine u godinu studenti iz klase Katarine Jovanović kontinuirano nastupaju na koncertima Katedre u svim značajnijim koncertnim dvoranama i prostorima (SKC, Kolarčeva zadužbina, Beogradska filharmonija, Narodno pozorište u Beogradu, Italijanski kulturni centar i dr). Pored koncertnih nastupa, oni su neretko nosioci i vrednih nagrada i priznanja na zahtevnim i cenjenim takmičenjima u zemlji, regionu i inostranstvu. Svojim daljim umetničkim radom, posebno se ističu nekadašnje studentkinje iz klase Katarine Jovanović.
Mina Gligorić gradi zapaženu opersku i koncertnu karijeru; prva polaznica u istoriji Operskog studija Narodnog pozorišta koja se u toku svog usavršavanja pojavila u glavnoj ulozi na velikoj sceni Narodnog pozorišta, ostvarivši zapaženu ulogu u premijernom izvođenju Konjovićeve Koštane; odigrala je i zapažene uloge u Narodnom pozorištu u Beogradu i u Madlenijanumu u Beogradu: Bastijena u Mocartovoj operi Bastijen i Bastijena, kao i Valensijen u Leharovoj Veseloj udovici, a u ovom naslovu od nedavno preuzima naslovnu ulogu vesele udovice, Hane Glavari; u Madlenijanumu redovno izvodi uloge Fantin i Kozet u mjuziklu Jadnici; aktivno učestvuje u promociji srpske solo pesme, pogotovo kroz projekte u organizaciji SANU. Ukupni je pobednik (Laureat) takmičenja Lazar Jovanović 2016. godine. Takođe je višestruko nagrađivana na takmičenjima Nikola Cvejić u Rumi i Srpska solo pesma u Mladenovcu. Dobitnica je nagrade časopisa Muzika klasika, u kategoriji Mladi izvođač godine, za 2019. godinu.
Biljana Jovanović gradi zapaženu opersku i koncertnu karijeru; prva polaznica u istoriji Operskog studija Narodnog pozorišta koja se u toku svog usavršavanja pojavila u glavnoj ulozi na velikoj sceni Narodnog pozorišta, ostvarivši zapaženu glavnu ulogu Rozalinde u premijernoj obnovi Štrausovog Slepog miša; ostvarila je veoma zapaženu ulogu Stane u premijernoj podeli Konjovićeve Koštane na velikoj sceni Narodnog pozorišta. Dobitnica je prve nagrade u četvrtoj kategoriji na Međunarodnom takmičenju „Lazar Jovanović”, 2018. godine.
Wanzhe Zhang (Vanže Žang) pored pevačke, gradi zapaženu menadžersku karijeru, pogotovo u Kini i Sjedinjenim državama; GIPAC akademija, koju je osnovala, a koja radi u Pekingu i Bostonu, organizuje festivale i majstorske radionice u Kini i Sjedinjenim državama, a odnedavno u Srbiji gde je već radila na produkciji Mocartovog Don Đovanija u Štark dvorani (2018 i 2019. godine), koju je dirigovao Gregori Buhalter, dirigent iz Metropoliten opere u Njujorku, režirao je Aleksandar Nikolić, reditelj i upravnik pozirišta Duško Radović, a u kojem su nastupili prvaci i mlade operske nade Narodnog pozorišta u Beogradu sa gostima iz Kine; kroz projekte GIPAC akademije posebno radi na upoznavanju naših profesora pevanja i pijanista koji se bave solo pesmom i operom u Kini i kineskim visokoškolskim institucijama.
Saradnje:
Katarina Jovanović je sarađivala sa brojim respektabilnim umetnicima među kojima su: Christian Mandeal, Jean Claude Casadessus, Jacques Mercier, Christian Curnyn, Peter Robinson, David Porcelijn, Brad Cohen, Mark Shanahan, Edmond Colomer, Thomas Rösner, Mladen Jagust, José Collado, Riccardo Accocela i drugi. Održala je resitale širom sveta, a ističu se njeni nastupi u Londonu (Vigmore Hall, KEH), Parizu (Salle Gaveau, TCE), Vašingtonu, Čikagu, Barseloni, Madridu, Milanu, Remsu, Kanu, Bordou, Tuluzu, Nici, Avinjonu, Versaju, Beogradu, Monpeljeu, Lisabonu, Portu, Brizbejnu, Bukureštu, Haiku itd.
Masmedijska prezentacija:
Katarina Jovanović je učestvovala u nekoliko međunarodnih televizijskih programa, od kojih se svakako ističe ARTE produkcija serijala Stars von Morgen pod pokroviteljstvom dive Monserat Kabaje. Snimila je Janačekovu glagoljičku misu sa Andreasom Delfsom (Andreas Delfs) i RTÉ Orchestra za Irski nacionalni radio u Dablinu i sa orkestrom Janaček i Tomasom Rosnerom (Thomas Rösner) u Barseloni, koji je nastupio na CD-u u produkciji Palau de la Musica Catalana. Takođe je snimila sa grupom umetnika Sulamit kantatu za tri solo glasa, hor i orkestar Jana van Gilsa (Jan van Gilse) sa Davidom Porcelijnom, za orkestar RTVE u Madridu za Španski radio i TV. Katarina Jovanović ima dugogodišnju saradnju sa francuskom televizijom MEZZO i od 2005. redovno se emituju neki od njenih najuspešnijih resitala iz Sale Gaveau i Opera de Reims. Snimala je i za Radio Classicque i Radio France.
INTERNET IZVORI
“Kulturni dnevnik” RTS1
“Autoportret” RTS
“Čitamo Andrića” RTS
“Studio 6: Kabaretske pesme”
Festival Bunt, 2013, Katarina Jovanović u klavirskoj pratnji Deana Sinadinovića Wesedonk lieder, R.Wagner, snimio Zoran Vuletić, netfilmstudio
Katarina Jovanović – sopran, Jasna Tucović, klavir, Ivana Stefanović – Instrumentalna pesma, koncert u galeriji SANU u Beogradu, 2009. godine.
Masmediji (izbor)
Politika, 2008.
Vreme, 2010.
Nezavisne novine, 2011.
Elle, 2014.
CORD magazin, 2016.
Novi magazin, 2021.
PRILOZI
- Prilog 1. Katarina Jovanović. Foto: Miša Obradović. Izvor: privatna arhiva K. J.
- Prilog 2. Katarina Jovanović. Izvor: privatna arhiva K. J.
- Prilog 3. Katarina Jovanović. Izvor: privatna arhiva K. J.
- Prilog 4. Katarina Jovanović. Izvor: privatna arhiva K. J.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Katarina Jovanović / Foto: Miša Obradović. Izvor: privatna arhiva K. J.
ČLAN TIMA: | Marija Karan |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 23. mart 2024. |