BIOGRAFIJA
Maša Seničić (Beograd, 1990) je u svom radu posvećena višestrukim oblicima teksta: od poetskih, preko novinarskih i esejističkih, do akademskih. Koselektorka je programa Hrabri Balkan na Festivalu autorskog filma i doktorantkinja na Fakultetu dramskih umetnosti – gde je završila osnovne studije na Katedri za dramaturgiju i master studije na Katedri za teoriju i istoriju. Kao programska direktorka udruženja Filmkultura doprinosi neformalnoj edukaciji omladine u polju audiovizuelne kulture, a kao autorka i urednica bila je deo brojnih medija i samoiniciranih ili institucionalnih publikacija. U ulozi moderatorke, koordinatorke i/ili mentorke učestvovala je u raznorodnim lokalnim i međunarodnim inicijativama, radionicama i manifestacijama, pre svega u oblasti filma i književnosti. Maša Seničić je fokusirana na interdisciplinarne projekte koji uporište imaju u eksperimentalnom pristupu tekstu i strukturi materijala; neki od njih realizovani su kao samostalna izložba (Zlatna obala) ili kao deo kolektivnih izlaganja/radionica/izdanja (Kulturni centar Beograda, Institute of Network Cultures, Muzej Jugoslavije). Njena poezija štampana je u regionalnim i međunarodnim antologijama, zbornicima i onlajn/papirnim časopisima. Objavila je dve pesničke knjige: Okean, 2015 (nagrada Mladi Dis) i Povremena poput vikend-naselja, 2019 (nagrada Dušan Vasiljev). U svom radu ispituje ideju mesta podjednako iz teorijske i poetske perspektive. Knjiga je zanima upravo kao prostor, kao predmet i kao tekst na papiru. Iz pozicije nezavisne autorke Maša Seničić doprinosi i inicira višeslojne saradnje i izdavačke poduhvate.
Zbirka Povremena poput vikend naselja (2019) Maše Seničić, po kojoj je autorka postala prepoznatljiva u književnoj javnosti, predstavlja specifičan pesnički konceptualni projekat. Ovu zbirku pored promišljenog vizuelno-tekstualnog koncepta karakteriše i intertekstualnost, paratekstualni elementi, fragmentarnost, jezički eksperiment i specifična grafika, inventarski, arhivistički i scenografski pristup, ali takođe i preispitivanje ličnih pozicija i porodičnih odnosa, kao i izgradnja junakinje koja je ženska verzija čuvene figure flâneur, tj. flâneuse. Sonja Veselinović primećuje da je ovakva koncepcija zbirke Povremena poput vikend naselja na tragu postupka mixed-media (Веселиновић 2020). Maša Seničić koristi paratekstualne elemente poput mape, tuđih tekstova, odlomaka iz različitih diskurzivnih okruženja (važni telefoni, naučni rad, udžbenički tekstovi, rečničke reference, katastarski zapis, spisak za kupovinu). Kako S. Veselinović zaključuje odnos prema ovim tekstualnim elementima je „slobodan, igriv i mnogo više u duhu internet čitanja i pretraživanja, kao neka vrsta hiperlinka” (Isto).
Lirska junakinja u ovoj zbirci nastoji da se relaciono (samo)odredi. Relacije unutar kojih junakinja nastoji da ostvari samospoznaju često su porodične i društvene interakcije, a neretko su smeštene i u hijerarhijske odnose kao što je pojedinac-država. Poseban sloj ove zbirke jeste poetizacija i tematizacija prostora i prostornih odnosa. Kao njihov predložak uzeti su prostorno-građevinski koncepti karakteristični za društvenu epohu socijalizma i arhitektonskog modernizma, a pre svega za prostore betona i grada, ali i hotela, bioskopa, vikend naselja i sl.
Izvodi iz kritika:
„Pitanje pripadanja grada u kojem smo rođeni postaje nametljivije kada se uporedi sa tuđim predgrađima u kojima je nasilje deformisanja prigušenije. Grad-pustinja, grad-restitucija, grad-investicija, ostaje prostor vlastite istorije čak i kada njegova centralna mesta otvoreno predočavaju da pripada drugima.
(…)
Ova flâneuse (i njen pas) traže utehu hodanjem, ali i svojevrsne heterotopije – mesto gde grad izlazi na more, nedovršene građevine, zoološke i druge vrtove, vikend-naselja, jednu manjinsku geografiju koja postavlja privremenost naspram vlasništva. Na taj način funkcioniše i jezik pesme: njegovi se diskursi smenjuju i sučeljavaju da bi iznedrili opšteprihvaćenu frazu, igru reči ili pak ispovest.
(…)
U ovoj knjizi u kojoj se ne snalazi putem sadržaja već uz pomoć mape, a koja bi htela da se raširi i na naše podrume i placeve, pošte, holove uprava policije, Maša Seničić oslikava tačke susreta i preobražaja. Arhivirajući i mapirajući u svom poetskom rukopisu, ona postavlja svoju geografiju naspram teritorijalnosti moći, vlasništva i odbačenosti, geografiju susedstva i percepcije, koja junakinji, i ostatku manjine, omogućava lične prenamene, rekonstrukcije, kultivacije. Ova zbirka govori iz sadašnjeg trenutka, sveže, uzbudljivo i radoznalo, o temama koje nam se svakodnevno nameću, i time se postavlja kao nezaobilazni punkt našeg savremenog pesništva.” (Веселиновић 2020).
„Novu zbirku pesama, pod naslovom Povremena poput vikend-naselja (…) karakteriše primetna usredsređenost na jasno određen krug tema, među kojima dominiraju lirska istraživanja porodične egzistencije, koordinate gradskih i prigradskih prostora i slojevitost njihovog nastanjivanja, nijansi postojanja u njihovim okvirima, zatim hijerarhijski odnosi, mogućnosti prihvatanja ili promene zatečenog poretka stvari. Ovakav tematski odabir ne samo što je osoben i autorski prepoznatljiv nego je i saobrazan upadljivoj modernosti misaonog i pesničkog utemeljenja Maše Seničić.
(…)
Taj ton je prevarno neupadljiv, razgovoran, neposredan, ponekad preuzet iz (istinski ili fingirano, svejedno) nađenog materijala – spiska za kupovinu, katastarskog zapisa, vremenske prognoze, rečnika. Upravo na takvim primerima najočiglednija je efikasnost s kojom pesnikinja minimalističkim dodavanjem ili oduzimanjem, pa čak i bez ikakve direktne tekstualne intervencije (!) ostvaruje maksimalno poetsko dejstvo.
(…)
Kako ovim nađenim, tako i onim poetski stvorenim, Maša Seničić svojim pesničkim materijalom i finim poetskim dletom kojim ga oblikuje iscrtava okvire građanskog individualno-urbanog i intimnog postojanja u svetu čija je početna gradivna jedinica porodica; no, porodica je takođe najdublje izvorište zebnje, jer čini poprište na kojem smrtnost najintimnije zalazi u okruženje ljubavi i zahteva da čovek iznađe način da se s tim suoči” (Радосављевић 2020).
RADOVI
POETSKE KNJIGE (autorka)
Okean. Biblioteka „Vladislav Petković Dis”, Čačak, 2015.
Povremena poput vikend-naselja. Treći Trg, Beograd, 2019.
ESEJI (autorka)
Afterword: A Common Wall. U Soapbox Journal for Cultural Analysis – 4.0 At the Interface. Amsterdam, 2023.
Nema karta. U Sarajevo. Ur. Nemanja Knežević. Papir, Beograd, 2022.
Poluesej o foto-sećanju. U Slučaj siromašnih slika (publikacija u okviru izložbe). Galerija Artget, Kulturni centar Beograda, 2022.
Visible cities. U Prtscn: The Lazy Art of Screenshot. Ed. Dunja Nešović. Institute of Network Cultures, Amsterdam, 2022.
UMETNIČKE I EKSPERIMENTALNE PUBLIKACIJE (urednica)
Dijalog Drašković. Beograd: Festival autorskog filma, 2023.
There Are Still Some Stones To Carry. Beograd: Papir, 2023.
Mesto pesnika u radničkom stroju. Beograd: Muzej Jugoslavije, 2022.
Razgovor Marković/Golubović. Beograd: Festival autorskog filma, 2022.
Papir kamen kamen. Beograd: Kulturni centar Beograda, 2021.
IZLOŽBE
Zlatna obala. GMK, Zagreb, 2020.
REFERENCE
Бабић, Тамара. 2019. „Поетска мапа као полазиште”. Повеља: часопис за књижевност, уметност, културу, просветна и друштвена питања, 49 (3): 123–125.
Bradić, Stevan. 2022. „Predgovor: Novi presek”. Predgovor. U Logične pobune. Beograd: Laguna: 13–35.
Vojvodić, Dejan. 2019. „Po obodima poetske mape“. Enklava, časopis za poeziju.Web.
Koprivica, Tijana. 2022. „Writing a Home: Idea of Home in the Poetry of the Serbian Female-Authors of the Youngest Generation“. NuBE – Nuova Biblioteca Europea, 2: 301–331.
Радосављевић, Иван. 2020. „Фино поетско длето”. Домети: часопис за културу, 47 (182/183): 128–130.
Веселиновић, Соња. 2020. „Мањинска географија”. Поља, 65 (522): 214–217.
INTERNET IZVORI
Versopolis, poet page: Maša Seničić.
Lyrikline, poet page: Maša Seničić
Five Balkan Women Poets in Barricade. A Journal of Antifascism an Translation. (5). Cicada Press, New York, 2023.
Prisvajanje zamenica. Ciklus pesama u časopisu Polja (544), novembar–decembar 2023.
POEZIJA UŽIVO! – veče Maše Seničić u Kolarčevoj zadužbini (27. 1. 2024). Zapis Radio Beograda.
Audio knjiga Povremena poput vikend-naselja. Argh, Beograd, 2021.
Mesto pesnika u radničkom stroju. Poetska publikacija sa istoimene eksperimentalne radionice. Muzej Jugoslavije, Beograd, 2022.
Papir kamen kamen. Onlajn zbirka pesama. Kulturni centar Beograda, 2021.
Zapamtite ovo ime. Radio Beograd 2 (16. 7. 2023).
Šta čitaju oni koji pišu. Glif.rs (9. 1. 2023).
OSTALO
Ciklus: Prisvajanje zamenica
Tvoje šake ostaju
samo tvoje. Vešte, tanke kosti
pod mekim slojem kože. Svrab.
Nakon dirki, unutrašnjih organa riba,
papira, kanapa, vode: mokre dlanove
spuštaš na moju odluku. Zauzdane
skladnim pokretom makaza, zarivaš
nokte u moja kolena; pitomi oblik
uliva mi sigurnost. Krti polumesec
zna da drhtim. Rekao bi pokrij se,
ali prećutiš. Shvatam: mokri dlanovi
prerasli su u jezera. Nema sukoba,
znao si da ću ti napisati pesmu,
znao si i gde ću te u njoj udaviti.
Tvoje tuge ostaju samo tvoje,
češanje: podla tajna svečanost,
poput usamljenog trljanja kože.
Najednom – samo moja toplina.
Tvoja kuća ostaje
samo tvoja. Neki ljudi biraju mesto
za odmor i mesto za trpezarijski sto,
poznajem ih i želim im sve najbolje:
tako napišem u unutrašnjosti čestitke.
Biram je dugo, misleći na slojeve
torte samo kao na slojeve torte;
na zajedništvo kao na poslužavnik.
Kada plačem, to je zbog sna: sve
postaje gradilište. Ljudi biraju mesto
za zgradu i njen oblik predlažu
prema vozilima složenim u temelje.
Kada plačem, to je predveče: dan
mi ipak pripada. Stalno se dešava
i nikad ne počinje, jedno za drugim
sitni ples sustizanja. Ponestaje
vremena da ponudim bilo šta,
u bilo kojoj fazi izgradnje.
Mislim na slojeve kuće samo
kao na tvoje slojeve prašine.
Tvoja uputstva ostaju
samo tvoja. Malim slovima sažete
strategije: sklapanja, rukovanja
i odlaganja. Nacrti ispravne upotrebe,
nimalo prostora za nemar. Znam,
neko je zaposlen da objasni, ali
procedura uništava igru. Znam,
šta traži igra među belom tehnikom?
Pažljivo pročitajte, sačuvajte za posle
ili za narednog vlasnika. To je već
naznaka događaja – nisam poslednja
nad ovim grejnim telima hleba.
Ta te ideja razbesni: posede treba
pravilno održavati i čuvati do smrti.
Tvoji mali kućni aparati pripašće
tvojoj deci. Bacam papire, sledeći
vlasnik moraće da greši. Moje igre
su svi naknadni pokušaji; tvoja deca
neće biti moja.
Tvoja obala ostaje
samo tvoja. Dva ćoška na udaru
turista mlečne kože. Raste šiblje
i svi ga preskaču. Rastu kolone,
kapaciteti kampova i restorana.
Jutrom su ulice tihe, starci na njima
ti ne znaju ime, dodeljuju nadimke
i nakrive glavu. Željni prošlosti, pune
državnika i silom donetih životinja,
turisti ih zaobilaze. Uvek u potrazi
za istim: krdom srna, hladom
divljeg bora, zvukom pedala.
Iz boćarskog kluba naučili su nas –
čitava veština nalazi se u kolenima.
To zapamtim. Iz kolena zatim skočim
na glavu, iz njih i odlučim da odem.
Tvoje more ostaje samo more.
Tvoja jutra ostaju
samo tvoja. Na suprotnom kraju
Mediterana ruke mi smrde na ribu.
Sama sam je dovukla; to te zabavlja
ili barem buni. Pre prve kafe, krv
prsne po stopalima. Nadam se
da je dovoljno mrtva, rekla sam
i postala smešna. Sve su pojeli,
a moja briga bila je iskrena. Sve
iz mora treba vratiti moru pa kosti
bacam preko palube, mislim o
tvojoj baki, o pokretu kojim porodicu
ostavlja bez mesa. Znala je: sve
iz podnog uzgoja treba vratiti zemlji.
Traži pomoć, naredi čovek u ribarnici.
Nežnim zamahom očisti pod. Nakon
večere vidim, jedna riblja glava pluta
– njen je jezik kojim zapomažem.
Tvoje škrge ostaju tvoje. Moja glad
ostaje netaknuta.
Tvoje ruševine ostaju
samo tvoje. Dodiruješ zidove
i slutiš o mrtvim gradovima,
a moja koža željna je ivica
lišenih značenja. Tvoje kamenje
bilo je hram, soba, kuhinja, bilo je
dokaz, predmet stalne postavke.
Moje stene oduvek su samo – stene,
večne i razmetljive. Prepreka i podloga
pohodima, neupotrebljive. Nema mita,
ulaznica, manje strmog pada, nema
kolskog puta i ganutosti pejzažem.
Samo vrelina. Moj kamen ostaje kamen.
Moj kamen predlaže dodir, to konačno
razumem: predlaže mogućnost vatre.
Moj jezik ostaje
samo moj. Vreme je sadašnje,
a sve osim jednine pretpostavka.
Moj jezik nagađa: tvoje šake biće
lepe čak i naborane, popraviće radio
i začinsko bilje iščupaće na prevoju.
Pod krošnju fikusa staje celo ostrvo,
govore glasno, zavodljivo i zvučno;
razumem sve izuzev reči. Tamo,
naspram velike vode, moje stablo
istih listova ne zahteva skoro ništa:
sunce, vlagu, žamor. Zato ne pomišlja
da podivlja. Rekla bih zahtevam sve,
ali potrebna mi je jedino svetlost.
Imam kopno i imam noge – taj jezik,
svoju šumu. Na tvoje sobne biljke
pada noć, na moje pada plamen.
Moj jezik ostaje
samo moj! Ne razlikuje stepen soli
osim u unutrašnjosti vode. Talasi
čine vagu poniznom, opiru je sili
zbog koje se naziva alatom. Mere,
sasvim proizvoljne, uzdižu obrok
u toplu nepreciznost; u pokoravanje.
Ceremoniju ručka, nikad samo moju,
svodim na osluškivanje escajga,
odabir tanjira, redosled uopšte.
Tvoja dvorišta trpe razgovor o hrani,
prstohvate, preporuke – na njima
se i zasniva porodica. Moja usta
kažu i traže od tebe da progutaš.
Ne razlikuju tvoje od mojeg osim
u jeziku: ovim, jedinim, topim
našu drsku, dirljivu množinu.
PRILOZI
- Prilog 1. There Are Still Some Stones To Carry, sklapanje knjige (ljubaznošću autorke, privatna arhiva)
- Prilog 2. Poluesej o foto-sećanju, isečak (ljubaznošću autorke, privatna arhiva)
- Prilog 3. Zlatna obala, postavka izložbe (ljubaznošću autorke, foto: Senja Vild)
- Prilog 4. Povremena poput vikend-naselja, mapa iz knjige (ljubaznošću autorke, privatna arhiva)
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Maša Seničić. Foto: Aleksandar Duduković
ČLAN TIMA: | Jelena Milinković |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 16. april 2024. |