BIOGRAFIJA
Jelena Sredanović rođena je u Novom Sadu gde je završila osnovno obrazovanje i gimnaziju „Isidora Sekulić”. Diplomirala je 2005. godine na Akademiji umetnosti Univerziteta u Novom Sadu u klasi prof. Zorana Todovića, gde je 2009. godine i magistrirala. Doktorske studije završila je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu školske 2016. godine kod prof. Biljane Vuković. Stručno se usavršavala na studijskim programima i rezidencijalnim boravcima na Letnjoj Akademiji umetnosti u Salcburgu (2002, 5 nedelja), u Bilbaoarte fondaciji u Bilbau (2011, 6 meseci), Centralnom institutu za grafiku u Rimu (2018, 2 nedelje). Godine 2016. je učestvovala na V međunarodnoj radionici umetničke grafike IWAGO u Osijeku (Hrvatska).
Bila je učesnik međunarodnih simpozijuma: Grafika na/iza ivice (Grafički kolektiv, 2020/2021. onlajn), Balkan art forum (SANU ogranak u Nišu, Fakultet umetnosti Niš, 2019), Grafika i njena granična područja (Grafički kolektiv, Beograd, 2009), Između istoka i zapada do fotografike (StartFest, Akademija umetnosti, Novi Sad, 2010), Impakt 6 (Bristol, 2009), Ingrafika (Kuenka, 2008).
U svom radu Jelena Sredanović posvećeno i kontinuirano neguje medij grafike, kako tradicionalnih tehnika, tako i novih, digitalnih otisaka. Svoju inspiraciju crpi iz prirode i prirodnih fenomena, neretko se krećući između figuracije i apstrakcije. Ona podsticaj nalazi u pejzažu (posmatranju vode, oblaka, senki, refleksa), a prepoznatljiv predmet koji predstavlja polazište umetničke meditacije ona transformiše u vizuelni znak, vodeći gledaoca do asocijativne bespredmetnosti. Upravo zato, svaka njena grafika uspostavlja polje širokih mogućnosti interpretacije. Izlažući ciklus Oblaci i refleksije, u Galeriji Grafički kolektiv 2014. godine, ona se okreće istraživanju neba i oblaka, a forme zabeležene fotoaparatom kasnije transponuje u grafički otisak. U predogovru izložbe, Miroslava Sapundžić primećuje da „beli plutajući hidrometeori u likovnoj projekciji Jelene Sredanović, poput kosmičkih maglina (nebulae) iz kojih se rađaju nova sazvežđa, postaju forme zgusnutog značenja i vizuelne refleksije. Priroda je ovde viđena u svojstvu aktivne, samouzročne sile u kojoj se ogleda beskonačna božanska suština u Spinozinom poimanju natura-e naturans. Paradoksalno, možda se u prolaznosti oblaka otkriva jedina konstanta trajanja koja relativizuje sve ljudske postulate i društvene norme” (https://www.grafickikolektiv.org/html/akalendar%20JSredanovic.php).
Dobitnik je više nagrada i priznanja među kojima su najznačajnije: Počasna pohvala na Prvom međunarodnom bijenalu grafike u Jerevanu (2017), Prva nagrada na Međunarodnom trijenalu grafike u Beogradu (2017), Nagrada Veliki pečat Grafičkog kolektiva (2010), Druga nagrada na međunarodnoj izložbi Nagrada „Valter Košatski” u Beču (2009). Dela Jelene Sredanović se nalaze u znamenitim javnim kolekcijama među kojima se izdvajaju: Muzej Albertina (Beč), Nacionalni muzej Kine (Peking), Wurth muzej (La Rioha, Španija), Bilbaoarte fondacija (Bilbao), Muzej savremene umetnosti Vojvodine (Novi Sad), Međunarodni grafički likovni centar Ljubljana (Ljubljana), Savremena galerija Subotica (Subotica) i dr.
Član je Saveza udruženja likovnih umetnika Vojvodine i Grafičkog kolektiva u Beogradu.
NAGRADE:
2020. Pohvala na 15. međunarodnom bijenalu minijature u Gornjem Milanovcu
2017. Počasna pohvala na 1. međunarodnom bijenalu grafike u Jerevanu, Jerevan
2017. Prva nagrada na 3. međunarodnom trijenalu grafike, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, Beograd
2015. Nagrada Iskra kulture, Zavod za kulturu Vojvodine, Novi Sad
2014. Otkupna nagrada Ministarstva kulture republike Srbije na Izložbi male grafike, Grafički kolektiv, Beograd
2014. Specijalno priznanje na Drugom internacionalnom salonu grafike u Kraljevu, Gradska galerija Kraljevo, Kraljevo
2010. Nagrada Veliki pečat Grafičkog kolektiva, Beograd
2009. Druga nagrada na međunarodnoj izložbi Nagrada Valter Košatski 2009, MUMOK – Muzej moderne umetnosti, Beč
2009. Prva nagrada na trideset osmom novosadskom salonu pod nazivom Mikro-manevar, Kulturni centar Novog Sada
2009. Nagrada Univerziteta u Novom Sadu za postignute vrhunske rezultate u umetničkim aktivnostima 2006/2007
RADOVI
SAMOSTALNE IZLOŽBE:
2023. Kikinda, Salon muzeja Terra, Pored vode
2022. Subotica, Savremena galerija, Otisak. Matrica. Trenutak.
2020. Beograd, onlajn izložba tri autora Nagrađeni umetnici na Trećem međunarodnom trijenalu grafike Đang Minđije, Šantal Ardi i Jelena Sredanović (tri ravnopravne nagrade)
2020. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, onlajn izložba grafika
2019. Novi Sad, galerija Bel Art, u okviru programa Dunavski dijalozi Novi Sad +, Dubine Tatjane Dimitrijević Prostori Jelene Sredanović
2019. Inđija, Kulturni centar Inđija Galerija kuće Vojinovića, Grafike
2015. Beograd, Galerija FLU i Galerija Izlozi, izložba doktorskog umetničkog projekta Promenljivost i trajanje – grafička projekcija lirskih prostora, izložba grafika
2015. Novi Sad, Paviljon zgrade rektorata Univerziteta u Novom Sadu, Promenljivost i trajanje – grafička projekcija lirskih prostora, izložba grafika
2015. Sombor, Galerija Kulturnog centra Laza Kostić, izložba grafika
2014. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, izložba grafika Oblaci i refleksije
2014. Požega, Gradska galerija Požega, izložba grafika
2014. Čačak, Galerija Doma kulture Čačak, izložba grafika
2013. Madrid, Španija, Kulturni centar Kardenal Gonzaga, izložba grafika Clouds and reflections
2013. Pančevo, Galerija savremene umetnosti – Kulturni centar Pančeva, izložba grafika Oblaci i refleksije
2013. Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, izložba grafika
2012. Bilbao, Španija, Galerija Bilbaoarte fondacije, Clouds and reflections
2010. Beč, Austrija, Galerija Elizabet Mihitš (Elisabeth Michitsch), izložba grafika Holzschnitte
2010. Novi Sad, Mali likovni salon, Kulturni centar Novog Sada, izložba grafika
2009. Novi Sad, Multimedijalni centar Akademije umetnosti u Novom Sadu, magistarska izložba Otisci prirode (grafike)
2009. Čačak, Galerija Doma kulture Čačak, izložba grafika
2008. Niš, Galerija savremene umetnosti Niš – Salon 77, izložba grafika
2008. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Otisci prirode
2007. Novi Sad, Galerija ULUV-a, izložba grafika
2005. Novi Sad, Galerija Da, izložba grafika (male grafike)
KOLEKTIVNE IZLOŽBE:
2022. Beograd, Galerija Dots, Unseen – nepredvidive forme crteža
2022. Stari Sonč (Stary Sącz), Poljska, 1st Via Carpatia Art Biennial
2022. Beograd, Galerija Ulus-a, Metagrafika – izložba radova iz proširenog polja grafike
2022. Beograd, Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2022. Beograd, Grafički kolektiv, Mali pečat
2022. Novi Sad, Skc Fabrika, Kamen – Papir – Makaze, umetnička razmena Srbija – Španija
2022. Lublin, Poljska, UMCS University Art Gallery, Mini Print Cantabria Collection
2021. Frehen, Nemačka, 19. međunarodno grafike Frehen
2021. Bordo, Francuska, Institut Cervantes, La Mer et les Phares à Bordeaux
2021. Kaldonjo (Caldogno), Italija, Villa Caldogno, Mirror Face to Face – Izložba grafika italijanskih i srpskih umetnika; Niš, Galerija savremene likovne umetnosti Niš
2021. Medling, Austrija, Kunstraumarcade, Great Women in Print; 2021. Onlajn izložba “women in print – zeitgenössische Positionen in Druckgrafik”; 2020. Medling, Austrija, Kunstraumarcade, Venissage Edition women I (2018), women II (2019), women III (2020); 2019. Krems, Austrija, Galerija Krems, izložba grafika Women in Print; 2019. Beč, Sehsaal, Women II; 2019. Beč, dieAngewandte, Vienna Art Book Fair
2021. Beograd, Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2020. Livno, BiH, Franjevački muzej i galerija Gorica, 2. međunarodni trijenale grafike Livno
2020. Beograd, Grafički kolektiv gostuje u Galeriji Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, Izložba male grafike U Nojevoj barci
2020. Bilbao, Španija, Međunarodni festival grafike i umetnosti na papiru Fig Bilbao
2020. Temišvar, Rumunija, udruženje Diplomatic Art, onlajn izložba Si muove
2020. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Circle winter
2020. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike (onlajn)
2020. Gornji Milanovac, Kulturni centar Gornji Milanovac, 15. međunarodni bijenale umetnosti minijature
2020. Beograd, 4. međunarodno trijenale grafike, onlajn izložba
2020. Niš, Galerija savremene likovne umetnosti Niš, Izbor iz dela srpskih i jugoslovenskih umetnika iz Zbirke grafika, crteža i radova na papiru
2020. London, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, Londonski sajam umetnosti
2020. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Circle Summer
2020. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Circle Autumn
2020. Rim, Italija, galerija Atelier, izložba minijature Regalaarte
2020. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Circle Spring
2019. Trua Rivjer (Trois-Rivières), Kanada, BIECTR – 11. međunarodni bijenale grafike Trua Rivjer
2019. Beograd, SANU, Otisak vremena 70/∞ – 70 godina Grafičkog kolektiva; 2020. Niš, Galerija savremene likovne umetnosti Niš, Oficirski dom, Otisak vremena; 2020. Kruševac, Narodni muzej Kruševac, Umetnička galerija Kruševac, Otisak vremena
2019. Beograd, Grafički kolektiv gostuje u Galeriji Ulus, Majska izložba grafike
2019. Beograd, Grafički kolektiv gostuje u galeriji Nikola Radošević, Izložba male grafike
2019. Sofija, Bugarska, Galerija Šipka, 8. međunarodno trijenale grafike Sofija
2019. Beograd, Kulturni centar Beograda, Šta je grafika danas?
2019. Ploešti, Rumunija, 13. međunarodni bijenale savremene grafike Iosif Iser
2019. Santander, Centro de Arte Faro Cabo Mayor, izložba grafike Miniprint Cantabria El mar y los faros
2019. Dortmund, Nemačka, Big Gallery, Stein Papier Schere; 2018. Holabrun, Austrija, Galerija GrenzArt, Stein Papier Schere
2019. Galvej, Irska, Galvej međunarodni festival, Impressions biennial
2019. Temišvar, Rumunija, 5. bijenale male grafike Graphium
2019. Negotin, Dom kulture, Otisak vremena izbor iz kolekcije Savremene galerije Subotica
2019. Novi Sad, Arhiv Vojvodine, izložba i prezentacija projekta Lutajući otisak
2018. Gornji Milanovac, Kulturni centar Gornji Milanovac, Moderna galerija, 14. bijenale umetnosti minijature
2018. Jerevan, Jermenija, Gete centar Jerevan, Post contest exhibition 2018.
2018. Rim, Italija, galerija Atelier, grupna izložba umetnika galerije
2018. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Circle Spring
2018. Čenstohova, Poljska, galerija Gaude Mater, 4. međunarodni festival umetnosti i muzike
2018. Laguna Paiva, Argentina, 3. međunarodno bijenale male grafike Mini print 2018
2018. Smederevo, Centar za kulturu Smederevo, Izložba male grafike Niškog grafičkog kruga; 2018. Niš, Barutana, Izložba male grafike Niškog grafičkog kruga
2018. Kornvol, Velika Britanija, galerija Circle Contemporary, izložba Autumn mixed
2018. Novi Sad, Galerija SULUV, Posle prekretnice vekova – 50 godina izlagačkog programa mls
2018. Beograd, Galerija 73, 31. Čukarički likovni salon
2018. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2018. Beograd, Grafički kolektiv gostuje u galeriji Remont, Izložba male grafike Kodovi vremena
2017. Sarsel, Francuska, 18. međunarodno bijenale grafike
2017. Jerevan, Jermenija, Jermenski centar za savremenu eksperimentalnu umetnost, 1. međunarodno bijenale grafike Jerevan
2017. Ćešin, Poljska, 1. međunarodno trijenale grafike Ćešin
2017. Beograd, Galerija Ulus, 3. međunarodno trijenale grafike
2017. Osijek, Hrvatska, Galerija Kazamat, Izložba radova 5. međunarodne radionice umetničke grafike
2017. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike Kuća grafike – otisak mesta
2017. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2017. Bilbao, Španija, Bilabaoarte fondacija, Declinaciones
2017. Solun, Grčka, Vafopulio centar, izložba nastavnika i saradnika Katedre za grafiku Akademije umetnosti u Novom Sadu Engraving Reflections
2017. Temišvar, Bastion Marije Terezije, Izložba male grafike Graphium
2017. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti spomen zbirka Rajka Mamuzića, 9×3 izložba grafika nastavnika i saradnika Katedre za grafiku Akademije umetnosti u Novom Sadu, prateća izložba Trećeg međunarodnog trijenala grafike
2016. Ferol, Španija, 24. međunarodna nagrada za grafiku Premio Maximo Ramos
2016. Aližo, Portugal, 8. međunarodno bijenale grafike
2016. Beograd, Grafički kolektiv, Beogradska grafika
2016. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2016. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2016. Novi Sad, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Akvizicije MSUV: otkupi i pokloni 2012–2015.
2016. Sarajevo, Bosna i Hercegovina, Akademija likovnih umjetnosti Sarajevo, 18. međunarodna izložba minijatura; 2015. Zaprešić, Hrvatska, 18. izložba Minijatura
2015. Le Lokl, Švajcarska, Muzej lepih umetnosti Le Lokl (Musée de Beaux-arts du Locle), 8. trijenale savremene grafike
2015. Madrid, Španija, Museo de la Casa de la Moneda, Premio Carmen Arozena, izložba grafika
2015. La Palma, Španija, Palacio Casa Salazar, Premio Carmen Arozena, izložba grafika
2015. Trua Rivjer (Trois-Rivières), Kvebek, Kanada, BIECTR – 9. međunarodni bijenale grafike Trua Rivjer
2015. Beč, Austrija, MUMOK, Nagrada Valter Košatski 2015, izložba grafika
2015. Njujork, SAD, IPCNY – Međunarodni centar za grafiku, 50/50 New Print Winter, izložba grafika
2015. Split, Hrvatska, Međunarodni bijenale grafike Splitgraphic 7
2015. Reus, Španija, Galería Antoni Pinyol, Premio Telax
2015. Temišvar, Rumunija, Bastion Marije Terezije, Diplomatic Art 2
2015. Njujork, SAD, IPCNY – Međunarodni centar za grafiku, New Prints 2015/Summer
2015. Akvi Terme, Italija, 12. međunarodni bijenale grafike – Premio Acqui
2015. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2015. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2015. Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, Izložba 40. likovne kolonije Studenica
2015. Bukurešt, Rumunija, (Asociația Națională pentru Arte Vizuale Contemporane – ANAV), Evropski bijenale umetničke knjige Bukurešt 2015
2015. Aližo, Portugal, 2. Global print 2015
2015. Zagreb, Hrvatska, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog, Projekat Šimborska, izložba grafika
2015. Ploešti, Rumunija, Muzej umetnosti Ploešti, 11. međunarodni bijenale savremene grafike Iosif Iser
2014. Frehen, Nemačka, Kunstferajn Frehen (Kunstverein Frechen), 17. međunarodni trijenale grafike Frehen
2014. Njujork, SAD, Christies, New Print 2014
2014. Njujork, SAD, IPCNY – Međunarodni centar za grafiku, New Print Summer
2014. Njujork, SAD, IPCNY – Međunarodni centar za grafiku, New Print 2013/2014 Benefit Print Exhibition
2014. Lajpcig, Nemačka, galerija Hoch+Partner, izložba grafika Versus_Gärten
2014. Bilbao, Španija, Sala Ondare, Međunarodna izložba Nagrada Fig Bilbao 2013 (Premios Fig Bilbao 2013)
2014. Rim, Italija, galerija Filobiblon (Philobiblon), Refleksije materije – savremena grafika od tradicije do inovacije
2014. Betanzos, Španija, Fondacija Ciec (Fundación CIEC), Kritična masa, izložba grafika; 2014. Makarska, Hrvatska, GaleRica; 2014. Beograd, Galerija Grafički kolektiv; 2014. Novi Sad, Mali likovni salon; 2013. Beč, Austrija, Univerzitet primenjenih umetnosti; 2013. Milvoki, Viskonsin, SAD, SCG međunarodna grafička konferencija; 2013. Kalgari, Kanada, Galerija departmana umetnosti Univerziteta Kalgari
2014. Beograd, Umetnički paviljon Cvijeta Zuzorić, 2. međunarodno trijenale grafike
2014. Beograd, Grafički kolektiv, Istorija u toku, izložba laureata nagrade Veliki pečat
2014. Beograd, Grafički kolektiv, Ključna reč grafika; 2014. Prijedor, Bosna i Hercegovina, Galerija 96
2014. Novi Sad, Spomen zbirka Pavla Beljanskog, Crtežom na sliku, izložba crteža
2014. Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, 2. internacionalni salon grafike
2014. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića, 40 godina Akademije umetnosti u Novom Sadu
2014. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2014. Baden, Austrija, Kuća umetnosti, 235 km / 100 godina srpski i austrijski umetnici danas – Dunavski dijalozi 2014.
2014. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2014. Subotica, Moderna galerija Likovni susret Subotica, Novo: akvizicije od 2010. do danas
2014. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića, 7xEX YU, izložba kolekcije EX YU konkursa za grafiku; 2012. Beograd, Galerija Progres, Prvih pet godina EX-YU konkursa za grafiku
2014. Novi Sad, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Projekat Lutajući otisak, prezentacija i izložba grafika; 2014. Kikinda, Narodni muzej Kikinda, Lutajući otisak, prezentacija i izložba grafika
2014. Gornji Milanovac, Kulturni centar Gornji Milanovac, Izložba 20. saziva likovne kolonije Mina Vukomanović Karadžić
2013. Rioha, Španija, muzej Vurth La Rioha (Museo Würth La Rioja), Međunarodna izložba Studio 120m (Estudio 120m)
2013. Bilbao, Španija, Fig Bilbao međunarodni festival grafike
2013. Buenos Ajres, Argentina, Fondacija Ace (Fundación´ace), 150 ciklus međunarodnog projekta (150 Cicles Intenational Project), izložba grafika
2013. Madrid, Španija, Estampa sajam grafike (Estampa Print Fair)
2013. Rim, Italija, galerija Atelier, Troje srpskih i troje italijanskih umetnika, izložba grafika; 2013. Fano, Italija, Studio Drago,; 2013. Verčeli, Italija, galerija Studio 10, 2013. Dulut, Minesota, SAD, Dulut umetnički institut (Duluth Art Institute), međunarodna izložba Water works exhibition
2013. Subotica, Moderna galerija Likovni susret, Paralelne linije
2013. Pariz, Francuska: Kulturni centar Republike Srbije u Parizu, Nova srpska apstrakcija; 2013. Beograd, Galerija RTS-a, Nova srpska apstrakcija
2013. Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, Novembarski salon vizuelnih umetnosti 2013.
2013. Kraljevo, Gradska galerija Kraljevo, 1. internacionalni salon grafike
2013. Sarajevo, Bosna i Hercegovina, Galerija Bosne i Hercegovine, Dijalog, izložba grafika srpskih i bosansko-hercegovačkih umetnika – grafičara; 2013. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti spomen zbirka Rajka Mamuzića; 2012. Banja Luka, Bosna i Hercegovina, Kulturni centar Banski dvor; 2012. Beograd, Centar za grafiku i vizuelna istraživanja
2013. Sombor, Kulturni centar Laza Kostić, Projekat Lutajući otisak
2013. Vršac, Kulturni centar Vršac, Grafika ovde i sada; 2012. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića
2013. Novi Sad, Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, Crtežom na sliku
2013. Novi Sad, Muzej Vojvodine, Grafike sa 17. likovne kolonije Muzeja Vojvodine
2013. Subotica, Moderna galerija Likovni susret Subotica, Projekat Lutajući otisak
2013. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2013. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2012. Grenhen, Švajcarska, 19. međunarodni trijenale grafike Grenhen 2012
2012. Beograd, Prodajna galerija Beograd, Magistri grafike Akademije umetnosti u Novom Sadu 1992 – 2010; 2011. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića; 2015. Sremska Mitrovica, Carska palata Sirmium
2012. Niš, Galerija savremene likovne umetnosti Niš, Paviljon u tvrđavi, Izložba međunarodne grafičke radionice Sićevo 2011
2012. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2012. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2011. Bilbao, Španija, Bilbaoarte fondacija (Bilbaoarte Fundación), Otvorena vrata 2011, izložba umetnika učesnika u rezidencijalnom programu
2011. Budimpešta, Mađarska, Galerija IX, Ukrštanje klasičnog i inovativnog, izložba grafika; 2011. Novi Sad, Muzej savremene umetnosti Vojvodine
2010. Peking, Kina, Nacionalni muzej Kine, 4. međunarodni bijenale umetnosti Peking
2010. Beč, Austrija, Novomatik forum, Nagrada Valter Košatski, izložba autora nagrađenih u periodu od 2005. do 2009. godine
2010. Kvebek, Kanada, Atelier Presse Papier, Izložba male grafike 2009
2010. Pariz, Francuska, Kulturni centar Republike Srbije u Parizu, Srpska grafika danas; 2010. Niš, Galerija savremene likovne umetnosti Niš; 2009. Beograd, Prodajna galerija Beograd, Srpska grafika danas
2010. Novi Sad, Akademija umetnosti, Galerija Hol, Startfest 2010, izložba grafika nastavnika i saradnika na Katedri za grafiku Akademije umetnosti u Novom Sadu
2010. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2010. Gornji Milanovac, Kulturni centar Gornji Milanovac, Izložba 16. saziva likovne kolonije Mina Vukomanović Karadžić
2010. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2009. Ljubljana, Slovenija, Međunarodni grafički likovni centar, 28. međunarodni grafički bijenale Matrica nestabilna realnost
2009. Beč, Austrija, MUMOK – Muzej moderne umetnosti: Nagrada Valter Košatcki 2009, izložba grafika
2009. Bristol, Velika Britanija: Impakt 6 – multidisciplinarna grafička konferencija
2009. Bangkok, Tajland, Sipakorn univerzitet, 2. međunarodni bijenale grafike Bangkok
2009. Lajpcig, Nemačka, Galerija Vortorost, Međunarodna izložba grafike Printing as an event
2009. Sian, Kina, Akademija umetnosti Sian (Xi’an), Otisak vremena, predstavljanje 30 umetnika iz Srbije – izbor iz savremene grafičke produkcije
2009. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića, 38. novosadski salon
2009. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2009. Subotica, Savremena galerija Subotica, 43. likovni susret pod nazivom Savremeni mediji i umetnička grafika; 2009. Novi Sad, Galerija likovne umetnosti poklon zbirka Rajka Mamuzića
2009. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2008. Kuenka, Španija, Ingrafika – 1. festival savremene grafike
2008. Frehen, Nemačka, Kunstferajn Frehen (Kunstverein Frechen), Međunarodni trijenale grafike Frehen
2008. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2008. Novi Beograd, Galerija Studentskog kulturnog centra, 3. EX-YU konkurs za grafiku
2008. Novi Beograd, Galerija Doma kulture Studentski grad, Bijenale studentske grafike
2007. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2006. Novi Sad, Galerija Vojvođanske banke, 55. godišnja izložba članova SULUV-a
2006. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Majska izložba grafike
2006. Vilnus, Litvanija, Galerija udruženja likovnih umetnika Litvanije, 5. međunarodna izložba minijature
2006. Novi Sad, Galerija ULUV, Izložba novih članova ULUV-a
2006. Novi Beograd, Galerija Doma kulture Studentski grad, Izložba grafika klase prof. Zorana Todovića, u okviru ciklusa Profesor i njegovi studenti
2005. Baja Mare, Rumunija, Muzej Florean, Međunarodna izložba male grafike
2005. Barselona, Španija, 25. međunarodna izložba male grafike Kadakes
2005. Sofija, Bugarska, Lesedra mini print, međunarodna izložba male grafike
2005. Sarajevo, Bosna i Hercegovina, Nacionalna vijećnica, Međunarodna izložba male grafike
2005. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2005. Nikšić, Crna Gora, Međunarodni bijenale minijature
2004. Beograd, Galerija Grafički kolektiv, Izložba male grafike
2002. Salzburg, Austrija, Salzburška tvrđava, Crtež kao prostor – prostor crteža, grupna izložba crteža studenata klase Hele Berent
REFERENCE
Noyce, Richard. 2010. Critical Mass: Printmaking Beyond the Edge. London: A & C Black, 86–87.
Оташевић, Душан. 2019. Отисак времена 70/∞. Београд: САНУ, Графички колектив.
Sapundžić, Miroslav. 2014. „Jelena Sredanović, Oblaci i refleksije, 2014.” Likovni Život, 26 (144/147): 28–29.
Sredanović, Jelena, Ljiljana Ćinkul and Richard Noyce. 2012. Clouds and Reflections: [Bilbaoarte]. Bilbao: Fundación BilbaoArte = BilbaoArte Fundazioa.
INTERNET IZVORI
Brulc Matjaž. “Ljubljana Biennial of Graphic Art (Exhib. Review).” Art Margins, 18/11/2009.
Ćinkul Ljiljana. 2014. Otisak vremena ‒ Istorija u toku: Nagrada Veliki Pečat 1963-2014 ‒ Izložba Grafika Nagrađenih Velikim Pečatom, 24. novembar-12. decembar 2014. Beograd: Galerija Grafički kolektiv.
Ćinkul Ljiljana. „Uzorna posvećenost.” Politika, 30/03/2014.
Ćinkul Ljiljana. „Otisci prirode”.Politika, 19/07/2008.
Garić, Dragana. „Otisci prirode: Povratak prirodi, povratak sebi.” Polja, vol. 55, no. 466, 2010, p. 220.
Jelena Sredanović, Brainz Art.
Pap, Leona. „Novosađanka u Albertini: Čudesne grafike Jelene Sredanović”. 18. februar 2021.
OSTALO
„Ipak hoću da verujem u umetnost”
Razgovor sa umetnicom Jelenom Sredanović
Januar 2024, Novi Sad
1.
- Koja je primarna forma Vašeg izražavanja i da li se ona menjala tokom dosadašnjeg rada?
Grafika je primarna forma mog umetničkog izražavanja. Kada sam upisivala Akademiju umetnosti, nisam bila svesna koliko je grafika bogata disciplina koja nudi raznolik spektar izražajnih sredstava od kojih svako zahteva određeni pristup. To sam otkrivala tokom studija i tako me je grafika kao i tehnika drvoreza sve više osvajala, da bi potom postala primarni medij mog umetničkog izražavanja.
Iako ne bi smeo da bude važniji od ideje i umetničke namere, izbor postupka i tehnike u realizaciji dela ima važno mesto u mediju grafike. Jer, umetnici grafičari neprestano istražuju ne samo koncepte stvaranja, već i karakteristike medija, procesa i tehnike za koju se opredeljuju. Tokom studija imala sam prilike da se upoznam sa velikim brojem grafičkih tehnika. U početku su postojale teškoće u savladavanju drvoreza i tada nisam mislila da ću upravo u tehnici drvoreza i varijacijama ove tehnike realizovati najveći deo mog grafičkog opusa. Prelomni trenutak je bio otkriće teksture i izražajnih linija drveta koje su na otisku ostavljale bogate prelaze i uz pomoć kojih sam mogla da postignem fine preklope površina koje su mi odgovarale. Tako sam otkrivajući izražajne mogućnosti drvoreza razvijala svoj umetnički izraz.
U grafici, kao i tehnici drvoreza, prepoznala sam mogućnost za razvijanje umetničkog izraza i traženje iskoraka. Vremenom se nametnuo izazov da se u grafičkom mediju, kakav je drvorez, postignu dometi koji su ostvareni slikarskim tehnikama. Odnosno, da se u radu u mediju koji odlikuje tvrdoća, otpor materijala, prikaže nešto što je lako, vazdušasto. Dok radim imam ideju i zamišljenu sliku kakvu želim da postignem i u skladu sa tim određujem način realizacije. Moj pristup procesu izrade grafika nije tipičan za medij grafike koji podrazumeva racionalizovanje i svođenje boja i prolaza. Kada mi se činilo da je to potrebno, dodavala sam matrice i boje, da bih postigla slojevitost otiska što je dalo novi kvalitet drvorezima.
2.
- Možete li izdvojiti faze u stvaralaštvu i postoji li ključna, prelomna tačka u kojoj se Vaš izraz menja?
Stvaralačke faze bih mogla grupisati po ciklusima grafika koji zapravo proizilaze jedan iz drugog. Ciklusi grafika se razlikuju po odabranim temama, motivima ili likovnim kvalitetima dela u odnosu na to kako se razvijao i menjao način tehničke realizacije grafika, ali primetno je da je osnovna ideja koja se provlači kroz sve ove cikluse zapravo beleženje trenutka i promenljivih prizora prirode.
Prvi ciklus Otisak prirode, u kojem sam beležila odraze i prizore na površini vode, koji sam uradila nakon završenih osnovnih studija na Akademiji umetnosti, odlikuje višebojna slojevitost i brojnost prolaza i matrica, jer tokom njihove realizacije nisam ograničavala na broj prolaza ili matrica po otisku. Dok se u sledećim ciklusima primećuje svođenje kolorita na jedan ili dva tona, a slika postaje kompleksnija u kvalitetima teksture i valerskih vrednosti.
Nakon ovog ciklusa usledio je ciklus Oblaci i refleksije koji sam realizovala u rezidencijalnom programu u Bilbaoarte fondaciji u Bilbau gde sam imala mogućnosti da koristim digitalnu štampu. Tako sam došla na ideju da kombinujem tehniku digitalne štampe i drvoreza, jer mi je bio interesantan spoj različitih kontrastnih tekstura ove dve tehnike, što je dalo nov kvalitet otiscima.
Potom sam ponavljanjem motiva promenljivih prizora oblaka tragala za novim estetskim rešenjima. Iste motive sam razrađivala u tehnici drvoreza i različitim postupcima urezivanja i utiskivanja tekstura na drvenoj matrici dobijala bogate tonske i valerske vrednosti monohromatskih slika koji čine ciklus Promenjivost i trajanje.
Istraživanje različitih mogućnosti rada na drvenim matricama me je dovelo do otkrivanja postupka ravne štampe na drvetu. Ovaj postupak mi omogućava da na otisku zadržim teksturu drvene matrice, a da crtež umesto urezivanjem ploča ostvarujem na neposredniji način crtanjem na drvenoj matrici i tako postignem slobodniji potez, mekše prelaze i baršunaste kvalitete linija i površina. U ovoj tehnici sam realizovala cikluse Trenuci i Pored vode. Još uvek drži izazov da i dalje istražujem mogućnosti ove tehnike.
3.
- Da li bi postojalo nešto što biste izdvojili u vezi sa Vašim školovanjem, usavršavanjima? Neku ključnu figuru koja je uticala na Vaš rad tokom studija? Poseta nekoj zemlji, muzeju, rezidencija koju ste do sada ostvarili?
Imala sam dobre profesore i sigurno je da je svako od njih imao određeni uticaj na moj rad. Smatram da sam dobru osnovu stekla u gimnaziji na likovnoj sekciji kod moje profesorke likovne kulture Vere Zarić, koja me je naučila kako da gledam predmete koje crtam, kako da posmatram boje u prirodi, kako se mešaju boje i mnoge druge stvari. Moj mentor na osnovnim i magistarskim studijama prof. Zoran Todović uticao je na moje opredeljenje za tehniku drvoreza, tako što mi je predložio realizaciju određenih skica u ovoj tehnici. Pored grafike prof. Todović je nas u klasi učio da imamo širinu u pogledu na savremene umetničke prakse i upoznavao nas je sa glavnim tokovima savremene umetnosti. Lepu saradnju sam imala i sa prof. Biljanom Vuković, koja mi je bila mentor na doktorskim studijama umetnosti na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. U tom periodu kada sam iza sebe već imala zapaženu umetničku aktivnost i određene godine iskustva profesorka Vuković je cenila specifičnosti mog rada i ohrabrila me u nastojanju da realizujem svoj doktorski umetnički projekat.
Rezidencijalni programi daju umetnicima priliku da žive i rade van svog uobičajenog okruženja i na taj način sam bila u prilici da istražujem nove lokacije, različite kulture i realizujem svoj rad u drugačijim radioničkim uslovima. Nekada su ti uslovi rada bolji od onih u ateljeu, a nekada i limitirani što opet može da dovede do nekih novih rešenja i mogućnosti eksperimentisanja sa drugačijim materijalima koji su dostupni u datim uslovima. Mogla bih izdvojiti svoje rezidencijalne boravke u Bilbau i Rimu. U Bilbau sam radila u internacionalnom okruženju sa umetnicima iz celog sveta i lokalnim umetnicima. Sam grad Bilbao je vrlo inspirativan i za mene je to značajno to iskustvo boravka u toj specifičnoj sredini. U njihovoj radionici sam imala uslove da eksperimentišem sa tehnikom digitalne štampe i tamo sam realizovala pomenuti ciklus grafika „Oblaci i refleksije” u kojem sam kombinovala tehniku digitalne štampe sa tehnikom drvoreza.
Drugi rezidencijalni boravak koji bih izdvojila je boravak u Nacionalnom institutu za grafiku u Rimu gde sam imala kontakt sa originalnim matricama i otiscima Đanbatista Piranezija. Osećala sam veliko strahopoštovanje prema tom materijalu koji sam mogla da vidim izbliza. I tada sam se našla u situaciji da kažem sebi da to što radim u ateljeu mogu uvek da radim, dok sada i ovde imam mogućnost da uradim nešto sa ovim materijalom koji imam na raspolaganju. Imala sam priliku da koristim kopije njegovih otisaka i da ih inkorporiram u svoj rad i tada sam uradila jednu seriju grafika koju još uvek nisam izlagala, jer mi je potrebno vreme da zaokružim celinu.
4.
- Statement, stav o umetnosti danas i o umetničkim praksama kojima svedočite.
Verujem da u današnjem vremenu pluralizmima umetničkih praksi svaki umetnik može da ima prostor i slobodu za svoje umetničko izražavanje.
5.
- Kako će izgledati umetnost budućnosti s obzirom na razvoj digitalnog doba i kako će izgledati Vaša umetnost u odnosu na ono kako ona izgleda danas? Možete li to da predvidite?
Nasuprot optimističnom stavu prema tehnologiji, koji obećava unapređenje kvaliteta života, postoji strah od potpunog preovladavanja sveta mašina i zloupotrebe veštačke inteligencije, što se odnosi i na sferu umetnosti. I ja kao čovek i kao umetnik osećam tu zabrinutost. Ipak hoću da verujem u umetnost i činjenicu da je ona i u ranijim vremenima uspevala da nađe svoj put prilikom promena koje su izazivale tadašnja novootkrivena tehnološka dostignuća.
Pristup i naše razumevanje savremene umetnosti se konstantno menja i razvija, budući da ona nije statična, već je živi deo sistema. Kao i u drugim praksama savremene umetnosti, i u grafici govorimo o promeni oblika izražajnih formi i pristupa usled kojih se granice medija zamagljuju, spajaju i brišu, pa se sve češće govori o proširenom polju grafike. Čini se da je grafika uspevala da odgovori na izazove promena u praksama savremene umetnosti i uočena je smelost i otvorenost umetnika ka prihvatanju novina i istraživačkim praksama. Umetnici grafičari danas biraju i usvajaju nove tehnologije koje su im dostupne i razvijaju nove metode izrade umetničkog otiska. U sve većoj prisutnosti novih tehnologija, koje su proširile alate za rad, primećuje se i obrnuta tendencija ponovnog otkrivanja izražajnih mogućnosti tradicionalnih grafičkih tehnika i mnogi autori sa velikom smelošću proširuju potencijal poznatih tehnika. Tražeći mogućnost da što bolje izraze svoje ideje i osećanja, savremeni umetnici nastoje da pronađu svoj prostor u širokom spektru dostupnih metoda.
S obzirom na brzinu kojom se danas sve menja vrlo mi je teško da predvidim kako će se umetnost uopšte pa i moja umetnost u daljoj budućnosti. Uglavnom imam ideju šta je to što sledeće želim da radim.
6.
- Postoji li Vaša izložba na koju ste posebno ponosni, koja je ostvarila najbolju „komunikaciju“ sa publikom ili možda neka koja je suštinski progovorila o Vama?
Svaka izložba, postavka je jedinstvena jer pruža novi uvid, ugao gledanja na radove koje sam do tada stvarala ili gledala samo u ateljeu. Za moju umetničku afirmaciju i razvoj karijere su bile značajne samostalne izložbe koje sam priredila u Grafičkom kolektivu (2008, 2014) jer su oni kao institucija među prvima prepoznali i pratili moj rad što je meni bilo veliko ohrabrenje. Takođe bih kao značajne izdvojila moju prvu samostalna izložba u inostranstvu izložbu u Galeriji „Elizabet Mihič” (2010), kao i izložbu u Bilbau u galeriji Bilbaoarte fondacije (2012).
Posebno sam ponosna na izložbu „Otisak.Matrica.Trenutak” u Savremenoj galeriji u Subotici koja je jedna od najrecentnijih (održana 2022. godine). Bila sam veoma zadovoljna radovima, postavkom i time kako su moji radovi komunicirali sa specifičnim prostorom galerije i reakcijama publike. Ova izložba je posebna i po tome što su na njoj prvi put prikazane matrice koje su korišćene za otiskivanje grafika. Sve do ove izložbe u Savremenoj galeriji, matrice nisam nikada izlagala. Verovatno je bilo potrebno određeno vreme da ta ideja sazri, da uvidim da matrice mogu da stoje kao samostalni objekti koji korespondiraju sa izloženim grafikama. Izloženi otisci na papiru koje odlikuje lakoća, vazdušastost, sada su postavljeni naspram matrica, u koje je utkan dugotrajan proces rada, crtanja i urezivanja i koje vizuelno deluju teže zbog drvene podloge i svih nanosa boja koje su upile i ujedno pokazuju svu složenost ovog procesa. Ovako postavljene drvene matrice prestaju da budu samo medijatori uz pomoć kojeg dobijam željenu sliku na otisku, već postaju artefakti koji dalje nastavljaju svoj put. Pozitivno sam iznenađena reakcijama posetilaca, koji su bili znatiželjni da se približe matricama kako bi ih što bolje videli, dodirnuli i osetili materijal i reljefnost ploča. Iskustvo sa ove izložbe me ohrabruje i opredeljuje da u budućem radu više pažnje posvetim samoj matrici, istraživanju njene trodimenzionalnosti kao i načina postavke matrice i prostornog okruženja, tako da svoje naredne umetničke akcije vidim upravo u tom smeru.
7.
- Da li je umetnost nužno lična ili biste mogli da je definišete kao odgovor na podsticaje ili izazove koje pruža vreme u kome živimo?
Po mom mišljenju umetnost uvek lična jer predstavlja lični stav autora nezavisno od toga da li umetnik jeste ili nije izabrao da reaguje na podsticaje ili izazove koje pruža vreme u kome živimo.
Razgovor vodila: dr Dijana Metlić
PRILOZI
- Prilog 1. Pored vode I, ravna štampa sa drvene matrice, (50x70cm dimenzije rada, dimenzije papira 70×90 cm), 2022.
- Prilog 2. Pored vode II, dimenzije rada 70×100 cm, dimenzije papira 80×120 cm, ravna štampa, 2022.
- Prilog 3. Pored vode VIII, ravna štampa sa drvene matrice, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2022.
- Prilog 4. Pored vode X, ravna štampa sa drvene matrice, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2023.
- Prilog 5. Pored vode IX, ravna štampa sa drvene matrice, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2023.
- Prilog 6. Trenuci V, postupak ravne štampe na drvenoj matrici, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2019.
- Prilog 7. Trenuci IV, postupak ravne štampe na drvenoj matrici, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2019.
- Prilog 8. Trenuci III, postupak ravne štampe na drvenoj matrici, dimenzije rada 50×70 cm, dimenzije papira 70×90 cm, 2019.
- Prilog 9. Trenuci VI, postupak ravne štampe na drvenojI matrici, 50×70 cm, papir 70×90 cm, 2019.
- Prilog 10. Negde, drvorez, 70×100 cm, papir 80×120 cm, 2014.
- Prilog 11. Između vode i oblaka, drvorez, 70×100 cm, papir 80×120 cm, 2015.
- Prilog 12. Putujuca formacija, drvorez, 70x100cm, papir 80×120 cm, 2015.
- Prilog 13. Oblaci i refleksije III, drvorez, 50×70 cm, papir 70×90 cm, 2014.
- Prilog 14. Zemlja odozgo, drvorez, 70×100 cm, papir 80×120 cm, 2014.
- Prilog 15. Titrave senke, drvorez, 68×99 cm, 2008.
- Prilog 16. Kapi i senke, drvorez, 68×99 cm, 2008.
- Prilog 17. Kapi i senke I, drvorez, 68×99 cm, 2008.
- Prilog 18. Refleksija III, drvorez, 68×99 cm, 2007.
- Prilog 19. Bez naslova, drvorez, 69×100 cm, 2007.
- Prilog 20. Obrnuta slika, drvorez, 68×99 cm, 2007.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Jelena Sredanović, Arhiva umetnice
PRILOZI:
ČLAN TIMA: | Dijana Metlić |
DATUM UNOSA GRAĐE: | februar 2024. |