Mrdaković Emilija
BIOGRAFIJA
Najčešće u pozorištu pominjemo reditelje predstava za odrasle. Međutim, reditelji a naročito rediteljke u pozorištu za decu i mlade zaslužuju posebnu pažnju, naročito što su rediteljke veoma zastupljene u radu ovih pozorišta.
Jedna od rediteljki koja je veoma uspešna u kreiranju predstava za mladu i najmlađu publiku, naročito lutkarskih predstava je Emilija Mrdaković. Bavi se režijom, glumom, dramaturgijom i pedagoškim radom.
Ova rediteljka je diplomirala NATFIZ, „Lutkarski teatar” u Sofiji u Bugarskoj i specijalizirala je „Režiju za lutkarski teatar”. Diplomirala je i glumu za lutkarsko pozorište. Srednju muzičku školu je završila u Varni u Bugarskoj gde je i rođena.
Skoro četiri decenije Emilija Mrdaković se bavi lutkarskom pozorišnom umetnošću za decu i mlade. Stalni je reditelj u Pozorištu mladih u Novom Sadu od 1992. godine. Kratak period pre toga je bila honorarni reditelj u Pozorištu mladih, kao i u Pozorištu „Toša Jovanović” u Zrenjaninu. U periodu od decembra 2014. do aprila 2019 . godine bila je direktorka Pozorišta mladih u Novom Sadu.
Godine 2022. dobila je Nagradu za sveobuhvatan doprinos razvoju lutkarstva u Republici Srbiji.
Emilija Mrdaković je bila saradnik Akademije umetnosti u Novom Sadu u nastavi lutkarstva studentima dramskog odseka na srpskom i mađarskom jeziku. U period 1995/1996. godine, Emilija Mrdaković je bila glumica i scenarista u obrazovnom programu na bugarskoj državnoj televiziji u Sofiji. Takođe, bila je voditeljka u više lutkarskih seminara: „Teatar materijala” (Kazalište mladih, Hrvatska, Zagreb, 2002), „Objekat i subjekat” (Kazalište mladih, Hrvatska, Zagreb, 2003), na Infant puppet camp-a „Teatar objekta ili dramatizacija slika” (Novi Sad, 2003), „Lutkarstvo u pripremi dece za školu” (Kazalište lutaka, Zagreb, Hrvatska, 2004), „Hladni i topli predmeti“ (Kazaliste lutaka, Zagreb, Hrvatska, 2005). Bila je i saradnik Akademije umetnosti u Beogradu u nastavi lutkarstva studentima dramskog odseka.
Emilija Mrdaković je bila članica žirija na brojnim festivalima pozorišta za decu i mlade, naročito lutkarskih predstava.
Silvija Šesto, autorka teksta „Debela” koju je Emilija Mrdaković režirala u Pozorištu mladih u Novom Sadu, napisala je o predstavi: „Moram priznati da sam bila oduševljena rješenjima kojima su se živi glumci i nežive lutke pretapali i tako se međusobno animirali, od scenskog pokreta, preko rasvjete do fenomenalne glazbe koja je pratila taj uigrani orkestar. Impresivna je ta interaktivna „manipulacija” i moja početna minimalna skepsa „kako sad teen roman s lutkama?” pretočila se u sjajan osjećaj koliko je snažna kreativnost i kako u njenoj snazi baš sve oživi. Osjećaj kako na trenutke „nežive” lutke animiraju „žive” glumce a koji sam imala tijekom cijele predstave govori o posebnosti ideje da se „Debela” olutkari, a i o tome kako je ta ideja sjajno realizirana.” (Шесто 2020, 58)
O predstavi „Ksenija i lovac” za koju je muziku pisala Aleksandra Vrebalov, kritičar kaže: „Dramaturškinja Teodora Marković i rediteljka Emilija Mrdaković su veoma uspešno nadogradile i prevele ovu etidu/komad u pozorišnu priču i dobili smo jednu novu, hrabru, neuobičajenu ali sigurno odličnu, predstavu na repertoaru najstarijeg lutkarskog pozorišta u zemlji, Pozorišta mladih u Novom Sadu. Posebno nas raduje da se rediteljka ponovo odlučila da iskorači iz uhodanih staza koje dominiraju na lutkarskim scenama i da na ovaj način populariše savremenu muzičku scenu koja odudara od mejnstrima i koja je mnogo cenjenija u svetu nego kod nas. Ono što je paradoksalno je činjenica da su naši stvaraoci, takođe, mnogo poznatiji i priznatiji u svetu nego „kod kuće”.” (Селаковић 2024, 68–69)
Emilija Mrdaković je veoma pažljivo gradila scenski jezik izražavajući se i kroz scenografiju svojih predstava. Tako, u kritici o predstavi „Romeo i Julija” otkrivamo tumačenje klasičnog dela kako kroz osavremenjavanje scenskog prostora tako i kroz značenje tog prostora. Kritičarka Maja Mrđenović piše: „Scenski prostor je sveden, izbalansiran između urbane savremenosti i metaforičke univerzalnosti, određuju ga replika veronskog zida Julijine kuće, išaranog ljubavnim grafitima, i šahovsko polje na podu, po kome Monteki i Kapuleti igraju svoje pogubne igre moći.” (Мрђеновић 2017, 50)
O prostornim transformacijama kao specifičnosti scenskog izraza ove umetnice svedoči i kritika o predstavi „Plavi Petar”: „Rediteljka Emilija Mrdaković, koja potpisuje i prevod i adaptaciju teksta, priču je postavila u prostor biblioteke koji se transponuje u grad, autoput, prodavnicu viršli, zatvor i more.” ((Петровић 2016, 47)
Transformacija koju rediteljka i glumac u predstavi „Kako je otkriveno letenje” izvode u scenskom prostoru koristeći sve elemente scenskog jezika, a pre svega glumačku transformaciju glumca Saše Latinovića i njegovog umeća transformacije objekata pretvarajući neživu prirodu u živu, saznajemo u kritici: „Uvodnom scenom dolaska na posao, slušanja klasične muzike, scenom čitanja dnevnika, prozivke đaka, Latinović sigurno i samouvereno postaje „smotani” nastavnik-matematički zanesenjak, koji će vrlo brzo table, lenjire i trouglove početi da slaže u oblike roda, koka, a celu učionicu pretvoriti u prostor za letenje, u kom se s lakoćom povezuju apstraktnost i čulnost, što jeste pravi zadatak nauke, ali i umetnosti, u srećnom spoju otkrivanja, kao oduševljenja ili produhovljenja.“ (Бурић 201, 48)
Emilija Mrdaković je posebnu pažnju posvetila ličnom usavršavanju u smislu učenja posebnih tehnika u izražavanju u predstavama za decu i mlade. Tako je pohađala radionice: „Komedija del’arte” kod Ištvana Nađa (Mađarska, 1988), „Marioneta i prostor” kod Albrehta Rozera (Nemačka, 1987), „Osmišljavanje scenskog prostora” kod Maje Petrove (Bugarska, 1995), Predškolski projekti u Otvorenim klubovima (Beograd, 1998), „Teatar objekta” kod Kruna Tarle (Hrvatska, Zagreb, 2002).
Emilija Mrdaković je dobitnica više od šezdeset nagrada za rad na pozorišnim predstavama na domaćim i međunarodnim festivalima.
Neke od nagrada su:
2023 – Nagrada dečiji žiri na „54. Susretima profesionalnih lutkarskih pozorišta Srbije” za predstavu „Ksenija i lovac”
2020 – Godišnja nagrada za najbolju režiju za predstavu „Plavi zec”
2019 – Nagrada za režiju za predstavu „Debela” – Susret profesionalnih lutkarskih pozorišta Srbije. Nagrada za najbolju predstavu za tinejdžere (Festival Zlatna iskra)
2018 – Gran pri za predstavu „Jež Jojo” – 48. Susret profesionalnih lutkarskih pozorišta Srbije
2017 – Gran pri za „Kako je izmišljeno letenje” – Međunarodni festival lutaka u Kijevu (Ukrajina)
Za predstavu „Ima li deda odelo?”:
2015 – nagrade za najbolju režiju, najbolju predstavu, scenografiju, muziku, glumu „Ima li deda odelo? – 46. Susret profesionalnih lutkarskih pozorišta u Nišu
– nagrada za režiju – 12. Dečji festival pozorišta Zvezdarište u Beogradu
– nagrada za najbolju režiju – 15. LUT FEST Istočno Sarajevo, RS, BiH
– specijalna nagrada – 21. Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica
2014 – Gran pri izvedba Međunarodnog festivala pozorišta za decu u Subotici za predstavu „Kako je izmišljeno letenje”
Za predstavu „Neobično putovanje 1997/98”:
– nagrada za najbolju predstavu na festivalu „Festich” – Beograd
– nagrada za najbolju lutkarsku predstavu i scenografiju – Susret profesionalnih pozorišnih glumaca
Vojvodine
– nagrada za najbolji spektakl i za najbolju režiju – 4. festival ekološkog pozorišta za decu
– rediteljska nagrada – 41. Susret profesionalnih pozorišnih glumaca Vojvodine
– nagrada za inovativnost u lutkarstvu – Susret profesionalnih lutkarskih pozorišta Srbije, za predstavu „Vunena priča”
Za predstavu „Komadić”:
– Gran pri 6. HAPS – Herceg Novi – Plaketa „Miloš Sami” za najbolji nastup
– Gran pri 51. Susret profesionalnih pozorišta Vojvodine
– nagrada za najbolju predstavu – 8. pozorišni festival predstava za decu „Festić”, Beograd
– Gran pri, za najbolju lutkarsku predstavu, za režiju – 7. festival ekološkog pozorišta za decu
– Gran pri – 34. susret profesionalnih lutkarskih pozorišta Srbije
– nagrada za najbolju predstavu, za dramatizaciju – festival„Mihail Lakatnik”, Jambol, Bugarska – Nagrada televizije Jambol
– Nagrada za režiju – 35. PIF, Međunarodni festival lutkarskih kazališta, Zagreb, Hrvatska
– nagrada za scensku adaptaciju – Međunarodni festival„ Zlatni delfin” 2002, Varna, Bugarska
– nagrada za najbolju predstavu festivala – Međunarodni festival „Zvezdarište”, 2003, Beograd
– nagrada dečijeg žirija – 10. Festival pozorišta za decu, Subotica, maj 2003.
– nagrada za najhumaniju scensku priču decenije – Festival ekološkog pozorišta za decu Bačka Palanka, avgust 2004.
– nagrada za najbolju predstavu – 33. Susret profesionalnih pozorišnih umetnika Vojvodine, za predstavu „Ah taj mesec” dečiji lutkarski mjuzikl.
Za predstavu „Dina i oblak”:
– nagrada za najbolju predstavu – 58. Festival profesionalnih pozorišta Vojvodine, Zrenjanin, 2008.
– nagrada za najbolju predstavu – 15. Međunarodni festival pozorišta za decu, Subotica
– nagrada za izuzetan doprinos lutkarstvu i pozorištu za decu i za vizuelni i muzički izraz – Međunarodni dečiji pozorišni festival Interl’ka 2008. u Užgorodu, Ukrajina.
– nagrada za najbolju predstavu za decu – Zrenjanin, 2008. na Festivalu profesionalnih pozorišta Vojvodine, Festival dečijeg pozorišta „Festić”, Beograd 2008.
– velika nagrada za najbolju predstavu – festival „Zvezdarište 2009”, za predstavu „Puk”
Za predstavu „Pinokio”:
– nagrada za najbolju predstavu i nagrada publike – „Zvezdarište 2012”
– nagrada za režiju – 10. Banjalučki međunarodni festival pozorišta za djecu, 2011.
RADOVI
Režije predstava:
- Vunena priča, po motivima Jolane Branišove,05.04.1992. Novi Sad, Pozorište mladih
- 2. Ulica tra la-la, po motivima Pitera Grovsa, 11.1992. Novi Sad, Pozorište mladih
- Veseli muzičari, braća Grim,07.03.1993. Novi Sad, Pozorište mladih
- Sanko i Zvonko, Donald Bised, 12.09.1993.Novi Sad, Pozorište mladih
- 5. Princ Ledenko, po motivima Djanija Rodarija , 11.1994. Novi Sad, Pozorište mladih
- Uspavana lepotica, Emilija Mrdaković, 05.10.1995. Novi Sad, Pozorište mladih
- Zeka lepotan, Boris Aprilov (1996)
- Neobično putovanje, autorski projekat, 06.11.1997. Novi Sad, Pozorište mladih
- Zvezdan i Deda Mraz, Ludvig Štreda, 20.12.1998. Novi Sad, Pozorište mladih
- Ah, taj mesec, Emilija Mrdaković, 29.01.2000. Novi Sad, Pozorište mladih
- Komadić, po motivima Šela Silverstejna, 23.02.2001. Novi Sad, Pozorište mladih
- Bela bajka, Valeri Petrov, 26.10.2002. Novi Sad, Pozorište mladih
- Cirkus iz šešira, autorski projekat Emilije Mrdaković, Slobodana Ninkovića i Saše Latinovića 01.02.2003. Novi Sad, Pozorište mladih
- Čarobnica iz ulice Bonžur, Pjer Gripari, autor dramatizacije: Emilija Mrdaković, 17.05.2005, Novi Sad, Pozorište mladih
- Palčica, Hans Kristijan Andersen, 29.09.2005, Novi Sad, Pozorište mladih
- Novogodišnja priča, Emilija Mrdaković, 15.12.2005, Novi Sad, Pozorište mladih
- Dina i Oblak po ideji Miroslave Topčeve-Pozato, 06.11.2007. Novi Sad, Pozorište mladih
- Anđeoska bajka, Emilija Mrdaković, 16.12.2007, Novi Sad, Pozorište mladih
- Puk!, Valeri Petrov, 01.10.2008, Novi Sad, Pozorište mladih
- Uspavana lepotica, Šarl Pero, 09.12.2008, Novi Sad, Pozorište mladih
- Deda Mrazov TV šou, Slobodan Ninković, 20.12.2008, Novi Sad, Pozorište mladih
- Tri praseta, 13.11.2009, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ružno pače, Hans Kristijan Andersen, 03.06.2010, Novi Sad, Pozorište mladih
- Pinokio, Karlo Goldoni, 21.04.2011, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ožalošćena porodica, Branislav Nušić, 21.09.2012, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ima li deda odelo?, Ameli Frid, 27.09.2013, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ulica Tra-la-la, Piter Grovs, 20.11.2013, Niš, Pozorište lutaka
- Kako je otkriveno letenje, Margarit Minkov, 24.10.2014, Novi Sad, Pozorište mladih
- Palčica, Hans Kristijan Andersen, 13.05.2015, Beograd, Pozorište Lutaka „Pinokio”
- Plavi Petar, Đula Urban, 11.12.2015, Zrenjanin, Narodno pozorište „Toša Jovanović”
- Božićna pesma, Čarls Dikens, 24.12.2015, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ožalošćena porodica, Branislav Nušić, 21.09.2016, Novi Sad, Pozorište mladih
- 33. Ružno pače po motivima H.K. Andersena, teatar „Severnaja scena”, Novi Urengoj, Rusija, 2016.
- Romeo i Julija, V. Šekspir, Gradsko Pozorište Podgorica, 2017.
- Ježić Žožo, Kuzman Krstev, 28.12.2016, Novi Sad, Pozorište mladih
- Vanja, Kobi Jamada, 21.03.2018, Kragujevac, Pozorište za decu
- Karlson s krova, Astrid Lindgren, 22.09.2018, Beograd, Malo pozorište „Duško Radović”
- Ježić Žožo, Kuzman Krstev, 20.12.2018, Kragujevac, Pozorište za decu
- Debela, Silvija Šesto, 15.12.2019, Novi Sad, Pozorište mladih
- Potraga za plavim zecom, Emilija Mrdaković, 28.04.2021, Novi Sad, Pozorište mladih
- Učene mišice, Emilija Mrdaković, 04.06.2022, Novi Sad, Pozorište mladih
- Ksenija i lovac, Aleksandra Vrebalov, Teodora Marković, 25.10.2023. Novi Sad, pozorište mladih
- Bajka o malom Nikoli, Milivoje Mlađenović, Dječije pozorište Republike Srpske, 2023.
- Zločin i Kazna, F .Dostojevski, 10.03.2024, Novi Sad, Pozorište mladih
REFERENCE
Бурић, Игор. 2015. „Математика као песмица”. Нити, 2: 48.
Мрђеновић, Маја. 2017. „Визуелно допадљив лектирни наслов”. Нити, 6: 50.
Петровић, Сенка. 2016. „Победа пријатељства”. Нити, 4: 47.
Селаковић, Драгољуб. 2024. „Бити исти, бити посебан, бити слободан…”. Нити, 18/19: 68–69.
Шесто, Силвија. 2020. „Олуткарена дребела”. Нити, 12/13: 58.
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Fotografija iz predstave „Ožalošćena porodica” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 2. Fotografija iz predstave „Ima li deda odelo” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 3. Fotografija iz predstave „Kako je otkriveno letenje” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 4. Fotografija iz predstave „Kako je otkriveno letenje” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 5. Fotografija iz predstave „Romeo i Julija” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 6. Fotografija iz predstave „Ježić Jojo” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 7. Fotografija iz predstave „Debela” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 8. Fotografija iz predstave „Učene mišice” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 9. Fotografija iz predstave „Ksenija i lovac” (Fotograf Srđan Pabllo Doroški)
- Prilog 10. Fotografija iz predstave „Zločin i kazna” (Iz autorkine privatne arhive)
- Prilog 11. Fotografija iz predstave „Zločin i kazna” (Iz autorkine privatne arhive)
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Prilog 12. Emilija Mrdaković (Iz autorkine privatne arhive)
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 16. februar 2024. |