Grgurova Milka
BIOGRAFIJA
Glumica Milka Grgurova je jedna od najvećih srpskih tragetkinja i bila je poznata kao „srpska Sara Bernar” (Sarah Bernhardt).
Važila je za jednu od najobrazovanijih glumica tog doba: govorila je nemački, francuski, svirala klavir i dobro poznavala poeziju i dramsku literaturu.
Milka Grgurova se 1863. godine u Somboru pridružila lokalnoj diletantskoj družini i često posećivala gostujuće predstave Srpskog narodnog pozorišta. Zahvaljujući Stevanu Branovačkom, upoznala je Jovana Đorđevića, upravnika Srpskog narodnog pozorišta. Na Đorđevićev poziv, krajem maja 1864. godine, postala je članica Srpskog narodnog pozorišta. U ovom pozorištu je ostala do 26. septembra 1868, kada je sa još desetoro glumaca prešla u Narodno pozorište u Beogradu, koje je Jovan Đorđević tek osnovao. U Narodnom pozorištu je ostala do penzionisanja 1902. godine. Bila je miljenica publike ali i kritike.
Pisala je i objavljivala pripovetke, putopisne i autobiografske zapise, ali je i prevodila dramska dela sa nemačkog i francuskog jezika.
Za umetnički rad bila je odlikovana ordenima Belog orla V reda, Svetog Save III reda i Danilovim krstom IV reda, Krstom milosrđa kao bolničarka u Srpsko-turskom ratu (1876-77), a od mlađe publike dobila je 1887. godine srebrni lovorov venac na kojem je pisalo „Prvoj umetnici jugoslovenskoj”.
Milka Grgurova ili Emilija Gergurova kako je sebe potpisivala u pismima, potiče iz bogate seljačke porodice i imala je osnovno obrazovanje kada je počela da nastupa na pozornici. Imala je težak život što je bilo uobičajeno za glumice druge polovine XIX veka. Bila je udata u Sremskim Karlovcima za trgovca i veleposednika koga je zbog njegove grubosti napustila sa detetom od godinu dana. Posle prvog neuspelog braka, ponovo se udala u Beogradu, u četrdeset trećoj godini života, za oficira Konstantina Aleksića, koji je bio veliki ljubitelj pozorišta i sa velikom pažnjom i posvećenošću brinuo o Milki Grgurovoj-Aleksić.
Posle duge i bogate karijere, umrla je sama, siromašna u maloj sobi starog „Manježa”. Počast joj je ukazana posmrtno, a opelo je održao tadašnji patrijarh.
Milka Grgurova je kratko vreme bila glumica Srpskog narodnog pozorišta, od 1864. do 1868. godine, ali je ovaj period njenog glumačkog početka bio veoma značajan za njen dalji glumački rad. Zahvaljujući tom radu, iz Novog Sada je prešla u Narodno pozorište u Beograd kao glumica bogatih izražajnih mogućnosti. Prelaskom u Narodno pozorište u Beograd, bilo joj je omogućeno da boravi na usavršavanju u Beču. Po povratku iz Beča je postala jedna od vodećih glumica na beogradskoj sceni. Dugi vremenski period, od tri decenije, sa više stotina uloga, bila je uticajna i dominantna glumica kao i cenjena od kritike i publike. 1902. godine se povukla i bavila se prevođenjem pozorišnih dela. Njeni prevodi su igrani na beogradskim i drugim scenama. Pisala je i članke o pozorištu, autobiografske zapise, kao i pripovetke.
Glumac Milorad Gavrilović piše o Milki Grgurovoj: „Ti si bila prvoredna glumica: umela si da budeš na pozornici velika naša Sara Bernar, a u životu građanka kao tvoja mila Adriana Lekuvrer.” (Mihailović 2011, 208)
Uloga Rasinove (Jean Racine) Fedre je snagom izraza učinila da se o glumici Grgurovoj piše sa izuzetnim uvažavanjem njenog glumačkog umeća. Poredeći je sa najznačajnijim glumicama tog doba, kritičar Hajim Davičo piše: „Naslovna junakinja gđa Grgurova, koja nas je navikla, da joj se ni u najsloženijim ulogama ne čudimo, uverivši nas, da veliki, urođeni dar nikad izneveriti neće, razvila je Fedri mestimice tako silan, vedar afekat, tako duboke, parajuće uzdisaje, da bi joj i Francuskinja Rašel zavidela.” (Mihailović 2011, 137)
Jovan Grčić je sa najvećim uvažavanjem pisao o glumačkim dostignućima Milke Grgurove. Govori o dejstvu na gledaoce koje „retko koja umetnička duša” može imati. Naziva je ponosom nacije, te da je „Novosađane očarala”. Jovan Grčić govori o tome da joj u pokretima vlada „mera i armonija”. O gostovanju Milke Grgurove u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu 1886, sa ulogom Marije Stjuart, Grčić kaže: „U prvome se činu na uvaženoj gošći jasno primetilo, da ima da se bori sa okornom indispozicijom, ali se u trećem činu zato umetnička divska snaga njena u koštac uhvatila sa tim nemilim gostom te ga pobedonosno pod noge bacila. Grgurova se tu uzvila do visina, do kojih se retko koja umetnička duša ume da uspne. Reči joj sa usta teku bujno, puno, uverljivo, u pokretima joj vlada mera i armonija ničega ti tu nema ni suviše malo ni preko jego, kroz-a-sve probija ono dostojanstveno-gospodsko, mirno i neprenagljeno, ono nešto, što bismo kanda najzgodnije nazvali urođenim noblesom u umetnosti. Kako se Milka Grgurova u trećem činu podigla u nedogled, tako je u tome nedogledu, nedomašaju ostala i u petome. Onako se srdačno opraštala sa svojima onako sa čisto svetilačkom nadmoćnošću blag prekor govoriti, onako svečano-mirno polaziti na gubilište – ume baš naročito Milka Grgurova. Hvala joj te nam pokaza da ume. Neka se slobodno pohvali na ognjištu svoje umetnosti, da je nas Novosađane očarala pa neka bez po jada opet amo po prilici bane, zateći će nas spremne i voljne da uživamo, što Srbin takvu umetnicu može nazvati svojom.” (Mihailović 2011, 169)
Posle gostovanja u Srpskom narodnom pozorištu, Milka Grgurova je želela da se vrati u Novi Sad i da ponovo igra u pozorištu u kom je počela svoju glumačku karijeru. Pisala je Jovanu Grčiću 3. decembra 1893: „Biće skoro deset godina. Kako sam poslednji put gostovala u Novom Sadu. Znate li poštovani gospodine, šta ste mi pri dolasku iz N. Sada kazali? Rekli ste „Gđo, obećajte nam, da ćete nam opet skoro doći”. I ja Vam odgovorih: „Vrlo rado, samo ako me uprava pozove”. Ali me za celih deset godina niko ne pozva.
Ja bih vrlo rado zadatu reč htela održati, a tim više što bih želela još jedanput pred novosadsku publiku izaći, jer je N. Sad kolevka moje umetnosti.” (Mihailović 2011, 177)
Ni posle ovako otvoreno izražene želje da igra u Srpskom narodnom pozorištu, uprava pozorišta nije pozvala Milku Grgurovu. Ipak, trag koji je Milka Grgurova ostavila u Srpskom narodnom pozorištu tog vremena, njen način igre koji su kritičari poredili sa najznačajnijim evropskim glumicama tog vremena, čini ovu glumicu snažnim osloncem za jačanje izvođačke prisutnosti i vrednosti dolazećih glumica.
RADOVI
Uloge:
1. | Milena (Prehvala, Jovan Subotić), 09.04.1864, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
2. | Ana (Niz bisera, Karl Holtaj), 19.01.1865, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
3. | Melanija (Karlo XII na ostrvu Rigenu, Džejms Robins Planše), 18.02.1865, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
4. | Mara (Despot Đurađ Branković, Karolj Obernik), 04.10.1865, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
5. | Ledi Ana (Ona je luda, Žozef Melvil), 11.06.1866, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
6. | Marija (Đavolovi zapisnici, Etjen Arago, Pol Vermon) 16.06.1866, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
7. | Madlona (Cvrčak, Šarlota Birh Pfajfer), 09.07.1866, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
8. | Dobrila (Smrt kneza Dobroslava, Matija Ban), 15.08.1866, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
9. | Ljubosava (Ko je gospodar u kući, Aleksandar Ban), 20.09.1866, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
10. | Terezka (Mišel Peren, Šarl Diverije, Žozef Melvil), 06.05.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
11. | Jelena (Poslednja despotica smederevska, Lazar Telečki), 02.06.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
12. | Luiza (Spletka i ljubav, Fridrih Šiler), 13.06.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
13. | Carska kći (Kraljević Marko i Arapin, Atanasije Nikolić), 16.06.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
14. | Vila (San Kraljevića Marka, Jovan Sterija Popović), 29.06.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
15. | Milica (Nije ljubomoran, Aleksandar Elc), 06.07.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
16. | Malvina (Malvina, Ežen Skrib), 13.07.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
17. | Milka (Vežbanje za bračni život, Rudolf Žene), 23.09.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
18. | Lucija (Lucija Didijerova, Leon Bati, Adolf Žem – Sin), 12.10.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
19. | Ana (Nemanja, Jovan Subotić), 12.11.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
20. | Mara (Doktor Robin, Žil Premarej), 25.11.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
21. | Vila (Prošlost, sadašnjost i budućnost srpska, Đorđe Maletić), 30.11.1867, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
22. | Vidosava (Herceg Vladislav, Jovan Subotić), 11.02.1868, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
23. | Mara (Đurađ Branković, Karolj Obernjik), 10.11.1868, Beograd, Narodno pozorište |
24. | Vila Miročkinja (Hajduk Veljko (Ajduk Veljko), Jovan Dragašević), 30.11.1868, Beograd, Narodno pozorište |
25. | Mileva (Prehvala, Jovan Subotić), 08.12.1868, Beograd, Narodno pozorište |
26. | Gospođa Albamarlova (Čaša vode, Ežen Skrib), 28.12.1868, Beograd, Narodno pozorište |
27. | Milka (Vežbanje za bračni život, Rudolf Žene), 04.01.1869, Beograd, Narodno pozorište |
28. | Nerandža (Radoznale gospe, Karlo Goldoni), 08.03.1869, Beograd, Narodno pozorište |
29. | Dobrila (Dobrila i Milenko, Matija Ban), 30.03.1869, Beograd, Narodno pozorište |
30. | Berta Brunekova (Vilhelmo Tel, Dr Hans Herner, Fridrih Šiler), 05.04.1869, Beograd, Narodno pozorište |
31. | Maca (Graničari, Josip Frajdenrajh), 04.05.1869, Beograd, Narodno pozorište |
32. | Veštica (Posmrtna slava Kneza Mihaila, Đorđe Maletić), 30.10.1869, Beograd, Narodno pozorište |
33. | Kosara (Vladimir i Kosara, Lazar Lazarević), 25.12.1869, Beograd, Narodno pozorište |
34. | Izabela (Ljubavna pisma, T.J. Viljems), 28.01.1870, Beograd, Narodno pozorište |
35. | Adelaida (Srećni ljubomorni, J. Žiro), 04.03.1870, Beograd, Narodno pozorište |
36. | Žena (Lek za nervozne gospe, L.K. Koleneg) prevela Milka Grgurova, 13.03.1870, Beograd, Narodno pozorište |
37. | Milka (Jelisaveta kneginja crnogorska, Đura Jakšić), 07.07.1870, Beograd, Narodno pozorište |
38. | – (Marija Mančini, Ferdinand Dige, Adolf deneri), prevela Milka Grgurova, 14.10.1870, Beograd, Narodno pozorište |
39. | Jana (Janičar, Filip Glogić), 18.10.1870, Beograd, Narodno pozorište |
40. | Cecilija (Prisni prijatelji, Viktorijen Sardu), 16.12.1870, Beograd, Narodno pozorište |
41. | Ema (Mladenci, Adolf Vilbrant), 08.01.1875, Beograd, Narodno pozorište |
42. | Olimpija (Život jedne glumice, Teodor Barier, Ogist, Anise-Buržoa), 20.03.1875, Beograd, Narodno pozorište |
43. | Madlena (Pariski kočijaš, Johan Hajman), 18.05.1875, Beograd, Narodno pozorište |
44. | Dolora (Otadžbina, Viktorijen Sardu), 01.06.1875, Beograd, Narodno pozorište |
45. | Ljubica (Miloš Obrenović, vojvoda rudnički, Milenko Maksimović), 24.08.1875, Beograd, Narodno pozorište |
46. | Regana (Kralj Lir, Viljem Šekspir), 24.09.1875, Beograd, Narodno pozorište |
47. | Rozaura (Život je san, Karl Avgust Vest, Pedro Kalderon de la Barka), 28.11.1875, Beograd, Narodno pozorište |
48. | Julija (Romeo i Julija, Viljem Šekspir), 30.04.1876, Beograd, Narodno pozorište |
49. | Čolićka (Milo za drago, Alfred Delakur, Lamber Tibust, Pol Siroden, Roger), 11.05.1877, Beograd, Narodno pozorište |
50. | Mis Amalija (Admiral plave eskadre, Pol Fuše), 28.05.1877, Beograd, Narodno pozorište |
51. | Ana (Daniševi, Aleksandar Dima Sin), 03.12.1877, Beograd, Narodno pozorište |
52. | Tizba (Anđelo, tiranin padovanski, Viktor Igo), 18.12.1877, Beograd, Narodno pozorište |
53. | Antonija (Posle venčanja, Roderih Benediks), 09.02.1878, Beograd, Narodno pozorište |
54. | Formoza (Robert đavo, Karl Holtaj), 27.05.1878, Beograd, Narodno pozorište |
55. | Grofica Vereši (Dora, Viktorijen Sardu), 21.10.1878, Beograd, Narodno pozorište |
56. | Olivija (Montroz, Hajnrih Laube), 27.01.1879, Beograd, Narodno pozorište |
57. | Marijana (Dve sirotice, Etjen Pjestr, Adolf Deneri), 10.02.1879, Beograd, Narodno pozorište |
58. | Aurora (Priroda i umetnost, Albin Albini), 24.03.1879, Beograd, Narodno pozorište |
59. | Aksinija (Dimitrije, Hajnrih Laube), 28.08.1879, Beograd, Narodno pozorište |
60. | Ana Ajnsidl (Patkul, Karlo Guckov), 27.10.1879, Beograd, Narodno pozorište |
61. | Fedra (Fedra, Žan Rasin), 24.11.1879, Beograd, Narodno pozorište |
62. | Stojana (Slobodarka, Manojlo Đorđevič Prizrenac), 30.12.1879, Beograd, Narodno pozorište |
63. | Carica (Caričin sužnik, Žan-Fransoa Alfred Bajar), 24.01.1880, Beograd, Narodno pozorište |
64. | Sofija (Jovan Hus, Matija Ban), 08.04.1880, Beograd, Narodno pozorište |
65. | Jelena (Vukašin, Dragutin Ilić Jejo), 01.03.1881, Beograd, Narodno pozorište |
66. | Lukrecija (Brut i Kolatin, Albert Lindner), 29.03.1881, Beograd, Narodno pozorište |
67. | Lela (Vezir Abogović, Nikola Đorić), 18.04.1881, Beograd, Narodno pozorište |
68. | Dezdemona (Otelo, Viljem Šekspir), 23.06.1881, Beograd, Narodno pozorište |
69. | Marija Gligorijovna (Ženski Otelo, M.V. Karnjev), 26.08.1881, Beograd, Narodno pozorište |
70. | Rozalija (Građanska smrt, Paolo Đakometi), 19.09.1881, Beograd, Narodno pozorište |
71. | Vidosava (Vidosava, Nikola Đorić), 03.10.1881, Beograd, Narodno pozorište |
72. | Ana Pavlovna Višnjevska (Pisarsko mesto, Aleksandar Nikolajevič Ostrovski), 17.10.1881, Beograd, Narodno pozorište |
73. | Ljubica (Srpski hajduci, Đorđe Maletić), 01.11.1881, Beograd, Narodno pozorište |
74. | Majrima (Mejrima, Matija Ban), 04.11.1881, Beograd, Narodno pozorište |
75. | Dobrila (Dobrila i Milenko, Matija Ban), 10.11.1881, Beograd, Narodno pozorište |
76. | Agna Hilerova (Rat u miru, Franc Šentan, Gustav Mozer), 25.11.1881, Beograd, Narodno pozorište |
77. | Jelena (Kin, Aleksandar Dima Otac), 18.12.1881, Beograd, Narodno pozorište |
78. | Zaida Turkinja (Crnogorci, Oton Vitković), 20.12.1881, Beograd, Narodno pozorište |
79. | Kata (Ukroćena goropad, Viljem Šekspir), 30.12.1881, Beograd, Narodno pozorište |
80. | Katarina Hauerdova (Katarina Hauerdova, Aleksandar Dima Otac), 03.01.1882, Beograd, Narodno pozorište |
81. | Markiza Pompadura (Narcis, Albert Emil Brahfogl), 19.01.1882, Beograd, Narodno pozorište |
82. | Ledi Rotlend (Grof Eseks, Hajnrih Laube), 30.01.1882, Beograd, Narodno pozorište |
83. | Adelaida Runekova (Novinari, Gustav Frajtag), 04.02.1882, Beograd, Narodno pozorište |
84. | Jovanka (Lionski ulak, Ežen Moro, Alfred Delakur, Pol Siroden), 21.02.1882, Beograd, Narodno pozorište |
85. | Luiza (Spletka i ljubav, Fridrih Šiler), 10.03.1882, Beograd, Narodno pozorište |
86. | Hera (Plemićka, Rihard Fos), 17.03.1882, Beograd, Narodno pozorište |
87. | Elmira (Tartif, Žan Batist Poklen Molijer), 19.03.1882, Beograd, Narodno pozorište |
88. | Suzana (Poslednje ljubavno pismo, Viktorijen Sardu), 31.03.1882, Beograd, Narodno pozorište |
89. | Hanrijeta (Šah kralju, F.A. Šaufert), 03.04.1882, Beograd, Narodno pozorište |
90. | Vojvotkinja Malbrova (Čaša vode, Ežen Skrib), 07.04.1882, Beograd, Narodno pozorište |
91. | Mis Eva Bluntova (Rabagas, Viktorijen Sardu), 28.04.1882, Beograd, Narodno pozorište |
92. | Žena (Ženski neprijatelj, Roderih Benediks), 12.05.1882, Beograd, Narodno pozorište |
93. | Ana (Domaći lekar, Gustav Mozer), 10.06.1882, Beograd, Narodno pozorište |
94. | Vila (Markova sablja, Jovan Đorđević), 10.08.1882, Beograd, Narodno pozorište |
95. | Baronica (Šolja teja, Vilhelm Drost), 18.08.1882, Beograd, Narodno pozorište |
96. | Neda (Kraljeva seja, Milan Jovanović), 22.08.1882, Beograd, Narodno pozorište |
97. | Dona Dijana (Dona Dijana, Agustin Moreto i Kavanja), 01.09.1882, Beograd, Narodno pozorište |
98. | Marija Verina (Marija Magdalena, Paul Lindau), 11.09.1882, Beograd, Narodno pozorište |
99. | Paulina Rejnerijeva (Crni doktor, Filip Dimanoar, Ogist Anise-Bursoa), 14.09.1882, Beograd, Narodno pozorište |
100. | Karolina od Sen Ženea (Markiz Vilmer, Žorž Sand), 16.09.1882, Beograd, Narodno pozorište |
101. | Eluenova (Roman siromašnog mladića, Oktav Feja), 29.09.1882, Beograd, Narodno pozorište |
102. | Mara (Majčin blagoslov, Gistav Lemoan, Adolf Deneri), 10.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
103. | Sofija Vildenhajmova (Leptir, Gustav Mozer), 13.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
104. | Mara (Đurađ Branković, Karolj Obernik), 14.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
105. | Jelisaveta Valoa (Don Karlos, Fridrih Šiler), 17.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
106. | Žerveza (Zvonar bogorodičine crkve, Viktor Igo, Šarlota Birh-Pfajfer), 22.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
107. | Aspazija (Mramorna srca, Lamber Tibust), 26.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
108. | Volumnija (Koriolan, Viljem Šekspir), 30.10.1882, Beograd, Narodno pozorište |
109. | Jelena (Vilinski prsti, Ežen Skrib), 03.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
110. | Ana (Gustav Vaza, Bernard Šolc), 07.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
111. | Honorina (Dobrosrećnica, Šarlota Birh-Pfajfer), 10.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
112. | Julija (Julija, Oktav Feja), 17.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
113. | Jelisaveta (Marija Stjuartova, Fridrih Šiler), 19.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
114. | Hermina (Morski rak, Edmon Gondine), 24.11.1882, Beograd, Narodno pozorište |
115. | Cecijija (Prisni prijatelji, Viktorijen Sardu), 01.12.1882, Beograd, Narodno pozorište |
116. | Hortenzija (Gospođa od Sen Tropeja, Ogist Anise-Buržoa), 03.12.1882, Beograd, Narodno pozorište |
117. | Dona Lukrecija Bordžija (Lukrecija Bordžija, Viktor Igo), 17.12.1882, Beograd, Narodno pozorište |
118. | Valburga (Noć uoči Nove godine, Roderih Benediks), 18.12.1882, Beograd, Narodno pozorište |
119. | Izabela de Segura (Teruelski ljubavnici, Don Engelio De Harcenbuš), 22.12.1882, Beograd, Narodno pozorište |
120. | Maca (Graničari, Josip Frajdenrajh), 01.01.1883, Beograd, Narodno pozorište |
121. | Klotilda Evrijeva (Porodica Benoatonova, Viktorijen Sardu), 12.01.1883, Beograd, Narodno pozorište |
122. | Gospođa Falkova (Leonarda, Bjernstjern Bjernson), 26.01.1883, Beograd, Narodno pozorište |
123. | Marija (Gvozdena obrazina, Luj Pjer Narcis Furnije, Ogist Arnu), 30.01.1883, Beograd, Narodno pozorište |
124. | Marija (Pepeljuga, Teodor Barier), 04.02.1883, Beograd, Narodno pozorište |
125. | Jakvinta (Kraljica Jakvinta, Dragutin Ilić jejo), 05.03.1883, Beograd, Narodno pozorište |
126. | Adrijena Lekuvrerova (Adrijena Lekuvrer, Ežen Skrib, Ernest Leguve), 15.03.1883, Beograd, Narodno pozorište |
127. | Marija (Ljubavno pismo, Kosta Trifković), 29.03.1883, Beograd, Narodno pozorište |
128. | Marta (Jelisaveta Kneginja crnogorska, Đura Jakšić), 07.04.1883, Beograd, Narodno pozorište |
129. | Smilja (Podvala, Milovan Glišić), 23.04.1883, Beograd, Narodno pozorište |
130. | Porcija (Mletački trgovac, Viljem Šekspir), 26.04.1883, Beograd, Narodno pozorište |
131. | Klara (Poličarke, Edmon Gondine), 01.06.1883, Beograd, Narodno pozorište |
132. | Anđeo ponoći (Anđeo ponoći, Teodor Barier, Eduar Plufije), 02.08.1883, Beograd, Narodno pozorište |
133. | Baronica Pfefersova (Sve za sina, Emil Ožije), 21.09.1883, Beograd, Narodno pozorište |
134. | Margarita (Pripovetke kraljice Navarske, Ežen Skrib, Ernest Leguve), 28.09.1883, Beograd, Narodno pozorište |
135. | Jovanka Rejeva (Jovanka što plače i Jovanka što se smeje, Filip Dimanoar, Anž-Bon-Mari Keraniju), 23.10.1883, Beograd, Narodno pozorište |
136. | Jovanka Tudorova (Jovanka Grejeva, Ežen Nis, Alfons Bro), 10.12.1883, Beograd, Narodno pozorište |
137. | Sita (Natan Mudri, Gothold Efraim, Lesing), 03.03.1884, Beograd, Narodno pozorište |
138. | Karolina Štras (Zli jezici, Hajnrih Laube), 11.03.1884, Beograd, Narodno pozorište |
139. | Gđa Sent Anžova (Trenutak nepažnje, Vaflar, Filžans), 01.06.1884, Beograd, Narodno pozorište |
140. | Dona Dolora (Lek od punica, Huan Manuel Dijana), 20.06.1884, Beograd, Narodno pozorište |
141. | Klara Bolijeova (Ljubav i ponos, Žorž One), 26.08.1884, Beograd, Narodno pozorište |
142. | Vojvotkinja od Palme (Špijun iz otmenog sveta, Žil-Arni Sen-Žorž, Teodor An), 22.08.1885, Beograd, Narodno pozorište |
143. | Vukosava (Boj na Kosovu, Jovan Sterija Popović), 24.08.1885, Beograd, Narodno pozorište |
144. | Božana (Nemanja, Miloš Crnjanski), 21.02.1887, Beograd, Narodno pozorište |
145. | Vojvotkinja de Revilova (Dosadan svet, Eduar Pajron), 20.09.1888, Beograd, Narodno pozorište |
146. | Markiza Sivrijeva (Majčin blagoslov, Adolf Deneri, Gistav Lemoan), 28.05.1889, Beograd, Narodno pozorište |
147. | Kneginja Milica (Lazar, Miloš Cvetić), 15.06.1889, Beograd, Narodno pozorište |
148. | Deniza (Deniza, Aleksandar Dima Sin), 22.03.1890, Beograd, Narodno pozorište |
149. | Kraljica Marija Paleologova (Dušan, Miloš Cvetić), 13.10.1890, Beograd, Narodno pozorište |
150. | Čolićka (Milo za drago, Dragomir Brzak), 04.04.1891, Beograd, Narodno pozorište |
151. | Olga Fedorovna (Nov posao, Vladimir Nemirovič Dančenko), 29.09.1892, Beograd, Narodno pozorište |
152. | Blanka (More bez primorja, Hose Ečegaraj), 24.04.1893, Beograd, Narodno pozorište |
153. | Ledi Magbetova (Magbet, Viljem Šekspir), 22.01.1894, Beograd, Narodno pozorište |
154. | Izabela od Bavarske (Jovanka od Arka, Žozef Fabr), 19.02.1894, Beograd, Narodno pozorište |
155. | Grofica Sremska (Majka, Gergelj Čiki), 19.03.1894, Beograd, Narodno pozorište |
156. | Astidamija (Leonid, Anđel Vlah), 10.04.1894, Beograd, Narodno pozorište |
157. | Gertruda (Hamlet, Viljem Šekspir), 08.05.1894, Beograd, Narodno pozorište |
158. | Avgusta (Zavičaj, Herman Suderman), 31.05.1894, Beograd, Narodno pozorište |
159. | Vilhelmina (Đavolovi zapisi, Žan Arago, Pol Vermon), 18.09.1894, Beograd, Narodno pozorište |
160. | Žerveza (Zvonar Bogorodičine crkve, Viktor Igo), 08.11.1894, Beograd, Narodno pozorište |
161. | Marija Pavlovna Kajsarovna (Snaha i svekrva, Vladimir Aleksandrov), 09.11.1894, Beograd, Narodno pozorište |
162. | Dona Pia (Severo Toreli, Fransoa Kope), 22.12.1894, Beograd, Narodno pozorište |
163. | Larokovica (Roman siromašnog mladića, Oktav Feja), 06.04.1895, Beograd, Narodno pozorište |
164. | Jerina (Potonji despot, Janićije Drobnjak), 08.04.1895, Beograd, Narodno pozorište |
165. | Blanša Kalisova (Grbonja, Ogist Anise-Buržoa), 15.04.1895, Beograd, Narodno pozorište |
166. | Marusa (Hetman, Pol Deruled), 22.04.1895, Beograd, Narodno pozorište |
167. | Vojvotkinja Marlburova (Čaša vode, Ežen Skrib), 17.08.1895, Beograd, Narodno pozorište |
168. | Gđa Ridova (Lovudska sirotica, Šarlota Birh-Pfajfer), 19.08.1895, Beograd, Narodno pozorište |
169. | Ida Rajnholdova (Fabricijeva kći, Adolf Vilbrant), 02.09.1895, Beograd, Narodno pozorište |
170. | Jevrosima (Maksim Crnojević, Laza Kostić) 08.09.1895, Beograd, Narodno pozorište |
171. | Fana (Bogat majdan, Tomas Rodrigez Rubi), 19.10.1895, Beograd, Narodno pozorište |
172. | Markiza Pompadura (Narcis, Albert Emil Brahfogl), 09.11.1895, Beograd, Narodno pozorište |
173. | Katarina Medičijeva (Krvava svadba, Albert Lindner), 25.11.1895, Beograd, Narodno pozorište |
174. | Jelena Vlašićka (Zavet, Simo Matavulja), 24.09.1896, Beograd, Narodno pozorište |
175. | Božana (Nemanja, Miloš Cvetić), 22.02.1897, Beograd, Narodno pozorište |
176. | Gđa od Bagota (Trilbi, Žorž de Morie), 30.05.1897, Beograd, Narodno pozorište |
177. | Margarita od Anžua (Ričard III, Viljem Šekspir), 30.01.1898, Beograd, Narodno pozorište |
178. | Herceginja de Revilj (Dosadan svet, Eduar Pajron), 27.02.1899, Beograd, Narodno pozorište |
179. | Marija (Tako je moralo biti, Branislav Nušić), 19.10.1900, Beograd, Narodno pozorište |
180. | Gđa Marson (Kolevka, Ežen Brie), 25.01.1901, Beograd, Narodno pozorište |
181. | Markiza Rejnerijeva (Crni doktor, Ogist Anise-Buržoa, Filip Dimanoar), 28.01.1901, Beograd, Narodno pozorište |
182. | Udova grofica Rudencova (Život jedne glumice, Ogist Anise-Buržoa, Teodor Barier), 04.02.1901, Beograd, Narodno pozorište |
183. | Anfisa Andrejevna Garanjina (Okovi, Aleksandar Ivanovič Sumbatov Južin), 25.02.1901, Beograd, Narodno pozorište |
184. | Estera (Urijel Akosta, Karlo Guckov), 03.03.1901, Beograd, Narodno pozorište |
185. | Gđa od Obijera (Strah od radosti, Delfina de Žirarden), 18.03.1901, Beograd, Narodno pozorište |
186. | Flešardova (Dvadeset treća, Pol Meris), 15.11.1901, Beograd, Narodno pozorište |
187. | Marija (Smrt Stevana Dečanskog, Jovan Sterija Popović), 30.12.1901, Beograd, Narodno pozorište |
188. | Markiza de Bolije (Ljubav i ponos, Žorž One), 17.01.1902, Beograd, Narodno pozorište |
REFERENCE
Дотлић, Лука. 1982. Из нашег позоришта старог. Нови Сад: Српско народно позориште.
Грол, Милан. 1952. Из позоришта предратне Србије. Београд: Српска књижевна задруга.
Марјановић, Петар. 2005. Мала историја српског позоришта XIII-XXI век. Нови Сад: Позоришни музеј Војводине.
Михаиловић, Душан. 2011. Милка Гргурова ненадмашна трагеткиња. Нови Сад: Позоришни музеј Војводине.
Tomić, Svetlana. 2014. „Značaj književnog stvaralaštva Milke Grgurove”. U: Milka Aleksić Grgurova Atentatorka Ilka i druge priče, 425–452. Beograd: Službeni glasnik, 2014.
INTERNET IZVORI
Književno stvaralaštvo Milke Grgurove, autor emisije Tamara Krstić, Radio Beograd 1, 19. jul 2021.
Milka Grgurova, Srpsko narodno pozorište
Milka Grgurova, Muzej pozorišne umetnosti
Милка Гргурова, ур. Славица Гароња Радованац, База Књиженство, септембар 2012.
Stepanović, Milan. 2018. Somborka – Srpska Sara Bernar (Milka Grgurova), sajt Ravnoplov.
Vitanov, Risto. Decembar 1975. „Milka Grgurova, heroina jugoslovenskog pozorišta”, Praktična žena (Yugopapir)
OSTALO
O sposobnosti Milke Grgurove da igra najteže uloge i da deluje na publiku izazivajući snažne emocije, u časopisu je o igri uloge Fedra, kritičar zabeležio: „Gđa Grgurova odigrala je svoju ulogu sa tolikim umetničkim osećajem da joj na tome samo čestitati možemo. (…) Glumica znala je Rasinovu Fedru da zadahne u tolikoj meri životom, da je upečatak na gledaoce bio savršen. Ne manje zaslužuje da se pomene scena sa Tezejom koja je u čitavom komadu ponajteža, jer se zahteva fina psihološka izrada, i scena umiranja kojom je gđa Grgurova dostojno završila svoju igru.” (Mihailović 2011, 139)
O sceni umiranja u ulozi Adriane i dejstvu Milke Grgurove na publiku, kao i snazi njenog scenskog jezika, teatrolog Dušan Mihailović, opisujući scenu iz predstave, beleži: „Ona je sred veličanstvene pauze držala ruku isto tako uzbuđenog Toše Jovanovića, koji je igrao Morisa i u dubokom zanosu ljubavi izgledao tako moćan, kao da će sam da osvoji Korlandiju, dok joj je druga ruka, nežno i skoro ne dodirujući klizila veoma polako preko Morisovog lica. Ali sreća je tako kobno kratka. Preko njenog lica prešao je oblak bola i u tom trenutku samo su oči progovorile (…) Sred mrtve tišine čuo se samo jecaj publike. Milka Grgurova bila je upravo veličanstvena u svom bolu, a Toša je, pridržavajući je da ne klone, milovao njene ruke i kosu. (…) U tom trenutku izgledalo je da će preživeti, jer je beskrajna žudnja za životom zaista odstranila moć otrova i Grgurova je, s krajnjim naporom volje, postajala istinski srećna na rukama voljenog čoveka, dok bi se iz sale sred mukle tišine, najednom prolomio frenetičan aplauz. A odmah zatim skoro frenetičan krik Adriane – Grgurove: „Života! Dajte mi života!” – ponovo bi zaledio dah publike. Pa tek ono njeno poslednje zbogom bila je velika glumačka arija za sebe, puna nesreće, gorkih saznanja o prividu života i istinske tragike (…) A kad bi zavesa pala, publika je sumanuto tapšala, jecala i klicala u isto vreme i brisala suze rukavom.” (Mihailović 2011, 125)
PRILOZI
Prilozi
- Prilog 1. Fotografija Milka Grgurova (Fotografski salon M. Klempfner, Prag)
- Prilog 2. Fotografija Milka Grgurova (detalji nisu poznati)
- Prilog 3 Fotografija Milka Grgurova (fotografija sa potpisom)
- Prilog 4. Fotografija Milka Grgurova (u ulozi Debore, S. Mozental, Narodno pozorište, Beograd, oko 1880. godine)
- Prilog 5. Fotografija Milka Grgurova (fotograf Lazar Lecter)
- Prilog 6. Fotografija Milka Grgurova (Pozorišni muzej Srbije)
- Prilog 7. Fotografija Milka Grgurova (Pozorišni muzej Srbije)
- Prilog 8. Fotografija Milka Grgurova (detalji nisu poznati)
- Prilog 9. Fotografija Milka Grgurova (poštanska markica)
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Autor: Fotografski salon M. Klempfner, Prag
ČLAN TIMA: | Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 20. avgust 2023. |