Marković (Maksimović) Milica Milka
BIOGRAFIJA
Glumica Milica Milka Marković je bila i prva rediteljka u Vojvodini, među Srbima, i tadašnjoj Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca. Potiče iz porodice koja je generacijama bila posvećena pozorištu.
Kršteno ime Milke Marković je bilo Milica Maksimović. Otac Aksentije Maksimović bio je kompozitor i kapelnik u Srpskom narodnom pozorištu. Majka Milke Marković, Sofija Maksimović Vujić, pripadala je porodici popa Luke Popovića čijih su sedmoro dece, pet kćeri i dva sina, bili glumci, članovi Srpskog narodnog pozorišta. Milka Marković je prvi put na scenu Srpskog narodnog pozorišta stupila kao dete, 3. decembra 1874. u ulozi Vilhelma u Šilerovoj (Friedrich Schiller) drami Viljem Tel (Vilhelm Tel). Posle završene škole, 1883. godine, prešla je u Narodno pozorište u Beogradu. Tu je kao glumica pripravnica u dve uspešne sezone ostvarila dvadesetak uloga. U Srpsko narodno pozorište se vratila 13. jula 1885. i u njemu ostala do smrti.
Početkom XX veka, zbog usavršavanja glume i režije obilazila je evropska pozorišta (Beč, Minhen, Prag, Drezden, Berlin, Keln, Majnc, Pariz, Milano, Rim, Napulj, Venecija) u kojima je gledala najpoznatije glumce toga doba. Ona je jedna od retkih naših pozorišnih umetnica i umetnika koji su na sceni gledali Saru Bernar (Sarah Bernhardt) i Eleonoru Duze (Eleonora Duse). Pisala reportaže o ovim predstvama u listu Pozorište. Da bi obezbedila sredstva za usavršavanje u inostranstvu priređivala je koncerte, a publika je bila pozivana da na taj način omogući poboljšanje kvaliteta pozorišta u Srpskom narodnom pozorištu.
Prvu režiju, Ljubav I. N. Potapenka (Игна́тий Никола́евич Пота́пенко), postavila je 2/15. novembra 1911. godine u Srpskom narodnom pozorištu. Kao naša prva žena reditelj na sceni je ostvarila 16 režija.
Sa glumcem Mihailom Markovićem imala je dva sina – Stevana, koji je rano preminuo ne završivši studije kompozicije na Pariskom konzervatorijumu, i Dimitrija-Miticu, glumca i reditelja Srpskog narodnog pozorišta.
Prvi svetski rat ju je zatekao u Staroj Pazovi, odakle su je ugarske vlasti, zajedno sa suprugom i sinovima, internirale u Mađarsku, u Jasberenj. Potom je u Ženevi radila u Crvenom krstu. U to vreme je njen muž izvršio samoubistvo. Posle rata vratila se u Srpsko narodno pozorište i nastavila da igra i da režira. Priredila je niz koncerata širom zemlje sa sinom Dimitrijem. Tu je proslavila četrdesetogodišnjicu umetničkog rada 1923. godine. Zvanično je penzionisana 1925. godine, ali usled loših materijalnih prilika, nastavila je sa svojim angažmanima.
Milka Marković je preminula u maju 1930. u Novom Sadu.
Odlikovana je ordenom Svetog Save V reda. Ulice u Pančevu i Novom Sadu nose njeno ime.
Milka Marković je režirala sa znanjem i iskustvom svestrano obrazovane glumice. Govorila je engleski, francuski, italijanski, nemački i mađarski jezik. Prevodila je dramsku literaturu sa francuskog i nemačkog.
O njenim umetničkim kvalitetima pisali su sa iskrenim divljenjem: „Milka Markovićka bila je obrazovana i muzikalna žena. Mnogo je putovala po Evropi. Govorila je jezike: engleski, francuski, talijanski, nemački i mađarski, i sa francuskog i nemačkog prevela je dvadesetak pozorišnih komada, iz kojih je svoje uloge kreirala.” (Subotić, 1930)
O osobenosti i sposobnosti Milke Marković da gradi raznovrsnost svog glumačkog izraza, kao i promišljen i odmeren glumački scenski jezik, gde elementi scenskog izraza „ozare pozornicu”, pisali su kritičari:
„O igri Milke Markovićke kaže Milan Savić: ‘Ona se pored živih obrazaca razvijala samosvojno. Tako se onda ona dizala pa i podigla do onog stepana glumačke visine, koja je u savlađivanju svoje uloge a opet ne u napuštanju svoje individualnosti. Jasan govor i odmerena i prikladna mimika jesu obeležje njenog prikaza, a kad joj se u bolu ili oduševljenju rasvetle crte na licu, niko i ne misli onda, da to lice nije strogo klasično. Njena reč, njene oči, njeno osećanje ozare crte na tom licu, ozare pozornicu, i mi dolazimo opet do uverenja, da klasičnost lica nije ujedno i uslov, da je glumica i umetnica’.” (Subotić 1930, 280–281)
Teatrolog prof. dr Petar Marjanović smatra Milku Marković velikom i najboljom glumicom novosadskog pozorišta na prelazu između XIX u XX vek. Takođe, pozivajući se na hroničare, objašnjava i njenu pojavu i glumačke predispozicije. Bila je „visoka, vitka, gracioznih pokreta, bujne tamnokestenjaste kose i crnomanjastog privlačnog lika, tamnije obojenog glasa baršunaste mekote i besprekorne dikcije – to su bile prirodne sposobnosti za raznovrstan repertoar. Raspolagala je izrazitim glumačkim talentom, nadahnutom stvaralačkom maštom, bujnim temperamentom i smislom za realističko građenje lika iskrenu i neposrednu glumu koja kao da je izvirala iz života. Bila je verovatno jedna od najinteligentnijih i najobrazovanijih glumica svog vremena.” (Marjanović 2005, 317–318)
Milka Marković u svom predstavljanju likova na sačuvanim fotografijama često igra sa podignutim rukama; predmetom koji drži u podignutoj ruci produžava telo i čini radnju dinamičnom. Takođe, proširuje telo i elementima kostima. Njen fokusirani pogled gradi odlučnost u izrazu.
O igri Milke Marković na premijeri predstave Večiti zakon, 20. novembra 1893. kritičar piše:
„Rado joj ovde priznajemo da je nadmašila sebe samu.” (Застава, 12. децембар, 1893, стр. 2)
- O predstavi San Žen u istom listu je objavljeno: „Gospođa Markovićka je ovoga večera jako zadovoljila. Uloga njena bila je uglavnome bezazlena (naivna). No bilo je nekoliko tragičnih trenutaka. I baš u tim trenucima bila je mnogo jača, no kad je igrala bezazlenu devojku i ženu.” (Застава, 1. јануар 1900, стр. 2)
- Takođe, u listu Zastava je objavljen članak o predstavi Fromon i Risler, u kom se posebno akcentuje značaj stila igre Milke Marković: „Gđa Markovićka ima u svojim ulogama – stila, ima onoga što je kod prave veštakinje glavno.” (Застава, 22. јануар 1900, стр. 2)
- O igri Milke Marković u predstavi Ciganin kritičar piše: „Gđa Markovićka bila je Ruža. I to ruža – bez trnja. Glumila je dobro, pevala svoju pesmicu s mnogo osećaja, a čuli smo od nje i jedan v o l t e r k I n k r i k, koji je potpuno odgovarao u onoj prilici strasnoj ciganskoj devojci.” (Застава, 23. фебруар 1900, стр. 2)
Milka Marković predstavlja značajnu prekretnicu u radu glumica u Srpskom narodnom pozorištu. Prirodan razvoj ove glumice doveo je do prilike da režira, odnosno da stvara celinu predstave, što je za vreme u kom je živela bila isključiva odgovornost muškog dela ansambla. S obzirom na njeno poreklo i obrazovanje, njen glumački dar i odlučnost da bude stvaralac predstave, prirodno je dovedena u red rediteljki.
U Srpskom narodnom pozorištu je ostvarila oko 225 uloga.
RADOVI
Uloge:
1. Zorka (Ljubav ih izmirila, Miša Dimitrijević) 10.01.1888, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište 2. Mara, Maća (Bunjevka, Velimir Miljković) 07.1888, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
3. Ženika (Zlatan pauk, Franc Šentan) 21.12.1888, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
4. Kalmeronova (Tuđinka, Aleksandar Dima Sin) 07.03.1889, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
5. Berta (Iz zahvalnosti, Ežen Labiš) 05.1889, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
6. Lujza (Ogledalo, nepoznati španski autor) 07.1889, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
7. Matilda (Kurjak i jagnje, Alojz Vilhelm Šrajber) 25.01.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
8. Krista (Na mrzanu kuća ostaje, Jovan Grčić) 11.02.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
9. Milana (Svileni rubac, Božidar Borđoški) 17.02.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
10. Kata (Riđokosa, Šandor Lukači) 20.02.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
11. Mladost (Seljak kao milionar, Ferdinand Rajmund) 04.03.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
12. Julka (Protekcija, Branislav Nušić) 17.03.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
13. Ana (Kin, Aleksandar Dima Otac) 21.03.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
14. Kordelija (Kralj Lir, Viljem Šekspir) 24.03.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
15. Mara (Koban spomen, Miša Dimitrijević) 28.03.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
16. Jula (Vojnički begunac, Ede Sigligeti) 02.04.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
17. Milka (Podvala, Milovan Glišić) 02.11.1890, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
18. Vasiljka (Radnička pobuna, Šandor Balaž) 19.09.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
19. Eliza (Neće varošanku, Alojz Vilhelm Šrajber) 09.11.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
20. Antoaneta (Pariska sirotinja, Eduar Brizbar, Ežen Nis) 12.11.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
21. Nina (Tri žene u jedan mah, Ežen Skrib, Žan Fransoa Alfred Bajar, Šarl Gaspar Delestr-Poarson) 16.11.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
22. Jovanka (Ej, ljudi, što se ne ženite, Julije Rozen) 12.12.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
23. Ruža (Dojčin Petar, Milan Savić) 21.12.1891, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
24. Prva dvorkinja (Zadužbina cara Lazara, Milorad Popović) 12.01.1892, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
25. Janja (Šokica, Ilija Okrugić) 18.04.1892, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
26. Zulejka (Kraljević Marko i Arapin, Velimir Miljković) 05.1892, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
27. Silvija (Večiti zakon, Gergelj Čiki) 09.1892, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
28. Krista (Jabuka, Velimir Miljković) 11.1892, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
29. Ljubica (Zec, Ivan Iljič Mjasnicki Barišev) 29.05.1893, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
30. Suzna de Vilijerova (Dosadan svet, Eduar Pajron) 18.06.1893, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
31. Hedviga (Pozorišno delo, Eliza Henle) 22.07.1893, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
32. Ruža (Pop Dobroslav, Ludvig Ancengruber) 03.1894, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
33. Marta (Majka, Gergelj Čiki) 17.03.1894, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
34. Nora (Nora, Henrik Ibzen) 31.03.1894, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
35. Živana (Đido, Dragomir Brzak) 09.1894, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
36. Danica (Rat u mirno doba, Gustav Mozer, Franc Šentan) 23.12.1894, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
37. Zulejka (Kraljević Marko i Arapin, Velimir Miljković) 19.02.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
38. Estera (Gospodska sirotinja, Gergelj Čiki) 18.03.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
39. Marija (Marija, Milan Savić) 09.04.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
40. Keristana (Raspikuća, Ferdinand Rajmund) 16.04.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
41. Milica (Za krunu, Fransoa Kope) 30.04.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
42. Ebigajla (Čaša vode, Ežen Skrib) 14.09.1895, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
43. Nijoba (Nijoba, Hari Polton, Edvard Polton) 27.01.1896, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
44. Margita (Roman siromašnog mladića, Oktav Feje) 21.02.1896, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
45. Otilija (Zadušne žene, Adolf Aronž) 05.03.1896, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
46. Mara (Majčin blagoslov, F. E. Linker, Adolf Deneri, Gustav Lemoan) 29.03.1896, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
47. Ela (Korak u stranu, Ernst Vihert) 08.1896, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
48. Gerda Dornova (Dobre svedodžbe, Karl Malahov, Oskar Elsner) 01.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
49. Katarina (Madam San-Žen, Viktorijen Sardu, Emil Moro) 22.04.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
50. Pigmalion (Lepa Galateja, Pol Anrion) 14.06.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
51. Lujza (Grengoar, Teodor Banvil) 07.08.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
52. Tonka (Sestre, Eugen (Evgenije) Kumičić 01.11.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
53. Lola (Brbljuša, Franc Bitong, Vilhelm Buš) 29.11.1897, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
54. Milka (Maksim, Mita Kalić) 30.05.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
55. Janja (Šokica, Ilija Okrugić) 03.07.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
56. Ružica (Ciganin, Ede Sigligeti) 04.07.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
57. Mara (Doktor Robin, Žil Premarej) 11.07.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
58. Hanela (Hanela, Gerhart Hauptman) 23.07.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
59. Božana (Pribislav i Božana, Dragutin Ilić) 19.08.1898, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
60. Matilda (Mrlja koja čisti, Hose Ečegaraj) 18.02.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
61. Bosiljka (Ženidba na probu, Karolj Gere) 10.04.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
62. Kordelija (Kralj Lir, Viljem Šekspir) 02.10.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
63. Anđelija (Devojačka kletva, Ljubomir Petrvić) 08.10.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
64. Lujza (Rancavljevi, Emil Erkman, Aleksandar Šatrijan) 14.10.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
65. Hedviga (Naše žene, Gustav Mozer, Franc Šentan) 23.10.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
66. Anđeo (Vračara, Matei Milo) 11.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
67. Oblakinja vila (Apoteoza, Đorđe Maletić) 26.12.1899, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
68. Leona Vilgontijeva (Ženski rat, Ežen Skrib, Ernest Leguve) 15.01.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
69. Sidonija (Fromon i Risler, Alfons Dode, Adolf Belo) 20.01.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
70. Judita (Dve ljubavi, Gergelj Čiki) 05.02.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
71. Sofija (Retka sreća, Mileva Simić) 16.02.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
72. Marta (Luda posla, Franc Šentan) 10.03.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
73. Ženika (Zlatan pauk, Franc Šentan) 30.03.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
74. Žoržeta (Fernanda, Viktorijen Sardu) 22.04.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
75. Božana (Pribislav i Božana, Dragutin Ilić) 20.05.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
76. Ilarija Georgijevna Ordinceva (Epidemija, M. I. Rasudov) 28.10.1900, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
77. Jela (Tako je moralo biti, Branislav Nušić) 27.03.1901, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
78. Dora Kinolova (Narcis, Albert Emil Brahfogl) 10.11.1901, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
79. Teodora (Car provodadžija, Milan Savić) 15.12.1901, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
80. Ružica (Ciganin, Ede Sigligeti) 01.01.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
81. Margita (Roman siromašnog mladića, Oktav Feje) 03.01.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
82. Jovanka (Pučina, Branislav Nušić) 12.01.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
83. Keristana (Raspikuća, Ferdinand Rajmund) 20.01.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
84. Lujza (Grengoar, Teodor Banvil) 24.01.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
85. U prologu (Gorski vijenac, Petar Petrović Njegoš) 08.02.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
86. Fransiljon od Riverola (Fransina, Aleksandar Dima Sin) 15.02.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
87. Marija (Doktor Robin, Žil Premarej) 12.04.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
88. Janja (Šokica, Ilija Okrugić) 25.05.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
89. Mara (Majčin blagoslov, F. E. Linker, Adolf Deneri, Gistav Lemoan) 01.06.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
90. Aspazija, Margo (Mramorna srca, Teodor Barier) 12.06.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
91. Jevdokija (Odmetnik, Jovan Grčić) 12.10.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
92. Edita (Bibliotekar, Gustav Mozer) 13.12.1902, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
93. Viki (Dvorska milošta, Tilo fon Trota) 27.01.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
94. Đovana (Mona Vana, Moris Meterlink) 13.03.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
95. Marta (U dolini, Angel Gimera) 05.07.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
96. Paula (Neispisani list, Ernst fon Volcogen) 09.10.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
96. Marija (Doktor Robin, Žil Premarej) 24.10.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
97. Ledi Margita (Lepeza, Oskar Vajld) 22.11.1903, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
98. Gerda (Gde je žena, Rudolf Knajzl) 02.02.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
99. Santuca (Seosko častoljublje, Đovani Verga) 14.02.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
100. Adrijena (Babje leto, Anri Mejak, Ludolik Halevi) 01.09.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
101. Precioza (Precioza, Aleksander Volf Pije) 05.09.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
102. Folkhartova (Na počinak, Adam Bajerlant) 22.09.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
103. Florija Toska (Toska, Viktorijen Sardu) 11.11.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
104. Komšinica (Poseta, Milan Savić) 15.12.1904, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
105. Esmeralda (Zvonar Bogorodičine crkve, Viktor Igo) 01.01.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
106. Edita (Bibliotekar, Gustav Mozer) 03.01.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
107. Ana Dembijeva (Kin, Aleksandar Dima Otac) 13.01.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
108. Jela (Tako je moralo biti, Branislav Nušić) 07.02.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
109. Sanda (Valenska svadba, Ludvig Ganghofer, Marko Brociner) 28.04.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
110. Jovanka (Ej, ljudi, što se ne ženite, Julije Rozen) 22.07.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
111. Kordelija (Kralj Lir, Viljem Šekspir) 12.10.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
112. Priska (Poručnik Rajf, Gustav Mozer) 17.10.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
113. Prva dvorkinja (Zadužbina cara Lazara, Milorad Popović) 21.11.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
114. Lujza (Grengoar, Teodor Banvil) 26.11.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
115. Keristana (Raspikuća, Ferdinand Rajmund) 27.11.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
116. Rozenova (Poezija i proza, Eduard Bauernfeld) 07.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
117. Mila (Mila, Karl Avgust Gerner) 10.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
118. Drenka (Rkać, Petar Petrović Pecija) 17.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
119. Marija (Doktor Robin, Žil Premarej) 19.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
120. Jela (Povratak, Srđan Tucić) 23.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
121. Janja (Šokica, Ilija Okrugić, Davorin Jenko) 26.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
122. Anica (Pastorak, Josip Eugen Tomić) 30.12.1905, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
123. Jovanka (Lepa marseljanka, Pjer Berton) 01.11.1906, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
124. Henrijeta (Dobio čovek orden, Anri Mejak) 12.12.1906, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
125. Žermena (Trgovina je trgovina, Oktav Mirbo) 14.04.1907, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
126. Žozeta (Gospođica Žozeta, moja žena, Pol Gavo, Rober Šarve) 31.10.1907, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
127. Jovanka (Lepa marseljanka, Pjer Berton) 05.11.1907, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
128. Jelica (Baron Franja Trenk, Eugen Josif Tomić) 13.12.1907, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
129. Grofica Blandin (Kad starimo, Oskar Blumental) 18.12.1907, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
130. Deveta snaha Anđelija (Smrt majke Jugovića, Ivo Vojnović) 18.02.1908, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
131. Olga (Golgota, Milivoj Predić) 24.02.1908, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
132. Jela (Uskočkinja, Lazar Marković) 19.05.1908, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
133. Leona Vilgontijeva (Ženski rat, Ežen Skrib, Ernest Leguve) 04.06.1908, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
134. Nastja (Na dnu, Maksim Gorki) 03.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
135. Marija Lujza (Kradljivac, Anri Bernsten) 19.10.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
136. Irina (Dobrosretnik, – ) 14.11.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
137. Seja (Suze, Petar Petrović Pecija) 05.12.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
138. Ljubica (Zec, Ivan Iljič Mjasniciki Barišev) 12.12.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
139. Marija (Marija Stjuartova, Fridrih Šiler) 22.12.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
140. Anđelija (Janković Stojan, Jovan Protić) 27.12.1909, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
141. Mara (Doktor Robin, Žil Premarej) 04.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
142. Stana (Čučuk Stana, Milorad Petrović) 16.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
143. Florija Toska (Toska, Viktorijen Sardu) 21.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
144. Melanija (Odsudni trenuci, Milan Savić) 22.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
145. Euklid (Ksenije i Ksenija, Milan Savić) 26.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
146. Joland (Đavo, Ferenc Molnar) 28.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
146. Margita (Faust, Johan Volfgang Geta) 29.01.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
147. Učiteljica (Učiteljica, Šandor Brodi) 22.03.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
148. Katarina (Jesenja kiša, Branislav Nušić) 14.04.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
149. Jelisaveta (Jelisaveta kneginja crnogoska, Đura Jakšić) 19.06.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
150. – (Ministarska kriza, – ) 28.06.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
151. Jovanka (Lepa marseljanka, Pjer Berton) 15.09.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
152. Vukosava (Ženidba Miloša Obilića, Petar Dankulov) 23.10.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
153. Janja (Šokica, Ilija Okrugić) 02.11.1910, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
154. Stana (Knez Ivo od Semberije, Branislav Nušić) 29.01.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
155. – (Poznaj sebe, Pol Ervie) 07.10.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
156. – (Nadrilekar, Imre Feldeš) 20.10.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
157. Darja Jevstaljeva (Ljubav, Ignjatij Potapenko) 02.11.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
158. Merima (Omer i Merima, Nikola Đurić) 15.11.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
159. Safo (Safo, Franc Grilparcer) 02.12.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
160. Emina (Zulumćar, Svetozar Ćorović) 29.12.1911, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
161. Hasanaginica (Hasanaginica, Aleksa Šantić) 12.01.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
162. Ana (Ričard III, Viljem Šekspir) 26.01.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
163. Vojvotkinja (Čaša vode, Ežen Skrib) 22.02.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
164. Reditelj i Judita (Urijel Akosta, Karlo Guckov) 02.03.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
165. Baronica (Šolja teja, Šarl Niter, Nere Dezarbr) 19.09.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
166. – (Zavičaj, Herman Suderman) 23.09.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
167. Kvačkovica (Zvoni treći put, Vaclav Šteha 14.10.1912, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
168. – (Bajka o kurjaku, Ferenc Molnar) 14.05.1913, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
169. Magda (Zavičaj, Herman Suderman) 05.11.1923, Novi Sad, Narodno pozorište |
170. Majka Jugovića (Smrt majke Jugovića, Ivo Vojnović) 08.11.1924, Novi Sad, Narodno pozorište |
171. Irodijada (Saloma, Oskar Vajld) 10.01.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
172. Helena Alving (Aveti, Henrik Ibzen) 17.02.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
173. Lenka (Stari Baka i njegov sin husar, Jožef Sigeti) 12.04.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
174. Dalfina (Kakav otac takav sin, Moris Devalijer, Antoni Mars) 23.09.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
175. Mis Klerk (Faun, Eduard Knoblok) 29.09.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
176. Gospođa Aleksićka (Golgota, Milivoj Predić) 01.10.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
177. Valentina (Pokojni Tupinel, Aleksandar Bison) 27.10.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
178. Maja (Duše, Petar Petrović Pecija) 07.11.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
179. – (Dvadeset dana zatvora, Pjer Veber, Alfred Enken) 19.11.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
180. Kata (Koštana, Borisav Stanković) 21.11.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
181. Sara (Bog osvete, Šalom Aš) 30.12.1925, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
182. Matićka (Mamon, Miladin Veličković Svinjarev) 03.04.1926, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
183. Rediteljka, Mara (Divljuša, Ištvan Geci) 06.06.1926, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
184. Anđa (Sumnjivo lice, Branislav Nušić) 10.06.1926, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
185. Rediteljka (Karlova tetka,Brandon Tomas) 04.01.1927, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
186. Rediteljka (U novoj koži, Etjen Rej) 19.02.1927, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
187. – (Nervozne žene, Ernest Blum, Toše Raul) 10.05.1927, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
188. Ljuba (Beograd nekad i sad, Jovan Sterija Popović) 24.05.1927, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
189. Rediteljka, Majka Jugovića (Smrt majke Jugovića, Ivo Vojnović) 10.03.1928, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
190. Šajgovica (Riđokosa, Šandor Lukači, Ekel Erkel) 03.06.1928, Novi Sad, Srpsko narodno pozorište |
REFERENCE
Crnjanski, Miroslav. 1966. Eseji (Milka Markovićka). Beograd: Prosveta.
Грол, Милан. 1952. Из позоришта предратне Србије: спомени савременика о глумачким генерацијама преткумановске Србије. Београд: Српска књижевна задруга.
Дотлић, Лука. 1982. Из нашег позоришта старог. Нови Сад: Српско народно позориште.
Марјановић, Петар. 1974. Уметнички развој Српског народног позоришта у Новом Саду од 1861 до 1968. године. Нови Сад: Српско народно позориште.
Марјановић, Петар. 2005. Мала историја српског позоришта: XIII–XXI век. Нови Сад: Позоришни музеј Војводине.
Суботић, Каменко. Mај–јун 1930. „Милка Марковићка”, Летопис Матице српске, књ. 324, св. 2–3: 280–281.
INTERNET IZVORI
М. Л. „Милица Милка Марковић”, Енциклопедија Српског народног позоришта
Milica Milka Marković – Muzej pozorišne umetnosti Srbije, 2017.
Marković Milica Milka – Muzej pozorišne umetnosti, Ličnosti, 2017.
N. J. „Milka Marković prva žena reditelj u Srba” – Srpsko narodno pozorište
„Српско народно позориште” – Застава 1. јануар 1892, стр. 2
„Српско народно позориште у Сомбору” – Застава, 12. децембар 1893, стр. 2
„Српско народно позориште” – Застава, 1. јануар 1900, стр. 2
„Српско народно позориште” – Застава 22. јануар 1900, стр. 2
„Српско народно позориште” – Застава 23. фебруар 1900, стр. 2
OSTALO
Miloš Crnjanski 1919. godine beleži: „Sećate li se njenog glasa? Glumci se brzo zaboravljaju. Sećate li se njenog glasa? U tom glasu beše cela drama, drama žena, u tom glasu mekom i teškom. Mislite da ona nije zaslužila nešto bolje u starosti od udovičke torbe. Da li da spomenem njene uloge, zasluge za našu „kulturu“ itd. Našto to. Danas je kod nas doba banalnih i trgovačkih duhova. Ja Vas sećam samo na jedan glas – govorio Schakespearea ili Sudermanna ili Lazu Kostića – na glas uvek pun drame koja je večna, drame žene koja rađa. Glas drhtav, malo slab ali s visinama punim suza, kako se više ne govori na pozornici.
Taj glas sam čuo bedan, iznemogao iz prikrajka.
A znam da je taj glas izostao u tolikim gradićima s jednom mutnom večernjom tugom koje beše samo u Vojvodini do oslobođenja.
Koliko ih ima kojima taj glas znači sve što znači ljubav ili more, razoren brak ili majske noći, Ofeliju ili Dezdemonu.
Sad ima novu ulogu.
Jesenje kišovite ulice, udovičku torbu itd. Kako je lako napisati to itd.
Milka Markovićka još nije umrla, ona glumi svoju poslednju jesenju ulogu. Vi koji ste nekad ljubili joj ruku i gledali je strasno i nazivali je naša Duze – vidite li je sad sa udovičkom torbom na ulici kišovitoj, jesenjoj? Poslednja joj je uloga.
Pljeskajte.” (Crnjanski 1966, 199–200)
PRILOZI
Fotograf Jozef Singer
- 1. Fotografija Milice Milke Marković (Fotograf Jozef Singer) Milka Marković u kostimu Grete, druga polovina 80-ih godina XIX veka.
- 2. Fotografija Milice Milke Marković (Fotograf Jozef Singer) Milka Marković u kostimu Keristane 1895.
- 3. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – detalji nisu poznati)
- 4. Fotografija Milice Milke Marković (Fotograf Stojkovits I. Ivan) Milka Marković u ulozi Ofelije 1906.
- 5. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – detalji nisu poznati)
- 6. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – detalji nisu poznati)
- 7. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – detalji nisu poznati)
- 8. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković u kostimu Sidonije, predstava – Fromon i Risler)
- 9. Fotografija Milice Milke Marković (Milica Hadžić i Milka Marković u predstavi Hej Sloveni)
- 10. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković sa ordenom Svetog Save V reda)
- 11. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – fotografija sa potpisom i posvetom sestri Zorki)
- 12. Fotografija Milice Milke Marković (Milka Marković – detalji nisu poznati)
FOTOGRAFIJA UMETNICE
ČLAN TIMA: | dr Marijana Prpa Fink |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 15. jul 2023. |