Jančić Olga
BIOGRAFIJA
Olga Jančić jedna je od najistaknutijih predstavnica jugoslovenske i srpske moderne umetnosti, koja je odmah nakon Drugog svetskog rata sa generacijom svojih kolega i koleginica počela sa emancipatorskim praksama u jugoslovenskoj skulpturi, okrećući se od akademizma i figuracije, osvajajući nove prostore modernističkog jezika skulpture usaglašenog sa svetskim tendencijama pedesetih i šezdesetih godina. Rođena je u Bitolju 1. februara 1929. godine. Njen otac, poreklom Makedonac, po svršetku studija u Solunu došao je u Beograd gde se oženio Beograđankom Verom Miletić. Porodica od 1930. živi u Beogradu, gde Olga Jančić završava osnovnu školu a zatim i Četvrtu žensku gimnaziju 1945. godine. Između 1945. i 1949. godine studira na Akademiji likovnih umetnosti, paralelno u klasama profesora Lojza Dolinara i Tome Rosandića, čiji je način rada oslobodio akademskih pravila forme i kompozicije i vodio je ka slobodnijem pristupu tretiranja modela, draperije, poluakta i reljefa. Prvi put izlaže 1948. godine, a već 1950. godine započinje petogodišnji specijalistički kurs kod Tome Rosandića koji je imao sluha za zahteve novog vremena, hrabreći svoje studente na oslobođen jezik skulpture u kome će forma a ne sadržaj postati primarni nosilac značenja i zračenja skulpture. Već 1952. godine uključena je u realizaciju reljefa za javni spomenik u Subotici. U toku školovanja kod Rosandića putuje po Jadranu, boravi u Parizu mesec dana (prvi susreti sa arhajskom plastikom, egipatskom umetnošću i savremenom umetnošću), zatim su u Grčkoj, a na kraju 1954. posećuju i Venecijanski bijenale. Godine 1953. sklapa brak sa književnikom Ivom Frolom, sa kojim je ostvarila skladan i bogat život, baziran na međusobnoj podršci i razumevanju. Jedan od najznačajnijih događaja u stvaralaštvu mlade Olge Jančić predstavlja susret sa izložbom radova Henrija Mura (Henry Moore), marta 1955. u Paviljonu „Cvijeta Zuzorić” u Beogradu. Tom prilikom Jančić upoznaje Mura i ovo će biti osnova za buduće izuzetno važne susrete. Uz Mura, Jančić će u svojoj budućoj skulptorskoj praksi isticati i značaj Hansa Arpa (Hans Arp) i Konstantina Brankušija (Constantin Brâncuși).
Krajem 1956. godine Olga Jančić započinje put sasvim ličnog izraza u skulpturi stvarajući Bremenite forme, Muški torzo i druge skulpture. Od tada ona bira bronzu, aluminijum, kamen (ređe mermer), oniks, drvo, gips, kao svoje omiljene materijale i u njima izvodi skulpture srednjih dimenzija, u potpunosti se prepuštajući imanentnim karakteristikama materijala i snazi i energiji koje svaki od materijala nosi u sebi. Istovremeno, ona rano postaje predstavnik tzv. organske skulpture u Jugoslaviji, insistirajući na čistoj, jednostavnoj, vitalnoj formi arhetipske simbolike. Olga Jančić je znala da svojim delom želi da obuhvati večno u nevidljivoj suštini fenomena kao što je život, njegov tajanstveni početak, rast, bujanje i sve grčevite etape kroz koje on prolazi do svog takođe tajanstvenog okončanja. Ona je na jedinstven način uspela da transponuje ljudsku figuru u čistu plastičnost (Subotić 1997).
Od 1957. počinje da živi i radi u ateljeu u Bulevaru Vojvode Putnika i intenzivno stvara dela: Materinstvo, Velika kompozicija, Ženski torzo. Iste godine jedan je od osnivača grupe Prostor 8 koja o svom trošku u toku naredne godine organizuje dve izložbe, u Beogradu i Novom Sadu, a zatim se gasi. U Beogradu 1957. u Tašmajdanskom parku Jančić priređuje i prvu izložbu na otvorenom prostoru. Tada nastaju: Slom, Žrtva I, Glava nepoznatog. Na samom kraju šeste decenije, 1958. godine izlaže u Jugoslovenskom paviljonu na EXPO 58 u Briselu, kao zapažena pojava novog jezika skulpture. Već naredne godine dobija i međunarodno priznanje na Prvom bijenalu mladih u Parizu, gde je njen rad nagrađen, dok o njenim skulpturama u knjizi La sculpture de ce siècle piše Mišel Sefor (Michel Seuphor). Iste godine nastaju Ljubav oblika i Žrtve, a već 1960. nakon poseta pariskim i britanskim muzejima, odlazi u ateljee tadašnjih vodećih skulptora, Henrija Mura, Čedvika (Lynn Russell Chadwick), Armitidža (Kenneth Armitage), Batlera (Reg Butler) i nakon toga realizuje Preobražaj, Skulpture I i II. Razvoj njenog likovnog jezika odvija se uglavnom između 1956. i 1965. godine. U karijeri dugoj gotovo šest decenija, njen likovni koncept i skulptoralni izraz se razvijaju u vidu novih ciklusa, plastičnih rešenja, ali nikada ne odstupaju od utvrđenih stavova vitalizma i organskog koncepta skulpture. U poznoj fazi dolazilo je do organskog rasta masa i ekspanzije skulpture, izlaženjem iz središta kompozicije, ali nikada cilj nije bio da se naruše harmonična plastična rešenja. Među najznačajnije cikluse spadaju: Bremenite forme, Udvojeni oblici, Blizanci, Trinomi, Plodovi i raspukline, Plastične površine, Reljefi.
Početkom šezdesetih godina XX veka dobila je nagrade na prvom Trijenalu likovnih umetnosti u Beogradu i Mediteranskom bijenalu u Aleksandriji, a 1962. učestvovala je na XXI Bijenalu u Veneciji. Upravo te godine nastaju dela: Udvojeni oblik, Zatvoreni oblik i prvi reljef, Plastična površina I. Tokom 1963. realizuje i skulpture u aluminijumu i bronzi, a svojim radom privlači sve veću pažnju međunarodne kritike, te je 1964. godine Herber Rid (Herbert Read) uključuje u monografiju Istorija moderne skulpture. U Rodenovom (Auguste Rodin) muzeju u Parizu izlaže 1966. godine, a 1971. u Aranđelovcu izvodi delo monumentalnog formata Jezgro oblika VI. Iako se prvi problemi sa zdravljem javljaju već ranih šezdesetih godina kada joj lekari predlažu prekid rada, Olga Jančić bila je neumorna u borbi za svoju umetnost.
Operacije 1972. i 1973. godine nažalost usporavaju ritam njenog stvaranja, ali posle uspešne rehabilitacije 1975. prihvata poziv da učestvuje na Međunarodnom simpozijumu u Vankuveru, gde je realizovala skulpturu Plod VIa, postavljenu u Botaničkoj bašti Van Dusen u Vankuveru. Posle samostalne izložbe u Torontu, kraće je boravila i u Njujorku, a potom priredila samostalnu izložbu u Umetničkoj galeriji u Kragujevcu, sumirajući dotadašnji rad. Tom prilikom kataloški tekst piše Stojan Ćelić, a izložba je bila ranije prikazana u Domu JNA u Beogradu. Godine 1977. dobila je i nagradu Politike iz Fonda „Vladislav Ribnikar”.
Početkom osamdesetih godina (i nakon pauza uzrokovanih povredama tetiva ruku), izlagala je u Labinu, Puli, Karari, Beogradu, Zagrebu, Ljubljani, a 1984. dobila je nagradu za skulpturu na XXV Oktobarskom salonu u Beogradu. Do tada nastaju čuvena dela: Na postolju, Van težišta i Velika raspuklina. Godine 1986. posle dugog bolovanja umire njen suprug. Dobila je Oktobarsku nagradu grada Beograda 1987, u godini u kojoj priređuje i prvu retrospektivnu izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, obuhvatajući period stvaralaštva od 1947. do 1985. Ranih devedesetih nastaju novi ciklusi radova: Opstojanje, Odilaženje oblika, Ugroženo jezgro, Pulsiranje, Beg. Godinu za godinom, 1991, 1992, priređuje izložbe u Beogradu, Kraljevu, Užicu, da bi 1993. mesec dana boravila u Parizu, gde naredne godine u Jugoslovenskom kulturnom centru priređuje izložbu pretežno novih radova u bronzi, uz veći broj fotografija skulptura u kamenu.
Predaje legat od 90 skulptura Skupštini grada Beograda. Ovaj izbor čine skulpture u svim materijalima od najranijeg perioda stvaralaštva do 1993. godine. Upravo ovaj pažljivo biran poklon umetnice gradu Beogradu danas se čuva u Kući legata i predstavlja najadekvatniji presek njenog bogatog stvaralačkog opusa kojim je obuhvaćen period od pet decenija.
Pišući monografiju o stvaralaštvu Olge Jančić, Irina Subotić istakla je: „Njeno pronicljivo uranjanje u materiju dovodi do superiornog vladanja materijalom i skulpturalnom formom koju najčešće čisti od mimetičkih atributa, ostavlja joj punoću i elementarnu pokrenutost kojom se unutarnji prostor iskazuje izvan, na spoljnim konturama i vidljivim površinama, kao logičnim konsekvencama svih zbivanja u srži same mase. To racionalno pretakanje duhovnog u materijalno nije retorički fenomen, već legitiman i dokaziv postupak koji se hrani biološkim, prirodnim, životnim izvorištima. I tako ispunjen, kao prastari predmet kulta, uzvraća svojim zračenjem čiji smisao ne zastareva i ne iščezava. Jer toliko puta izgovorena rečenica Olge Jančić ne gubi smisao: ‘Umetnost je duboka potreba čoveka, i ona će uvek nalaziti nova rešenja, uprkos povremenim kolebanjima, zastojima, baš kao i život sam’.” (Subotić 1997, 138)
RADOVI
Katalog izabranih radova Olge Jančić (ljubaznošću Kuće legata, Beograd):
- Portret oca, 1945, bronza, 31x21x22 cm
- Arif, 1947, gips, 59x28x25 cm
- Cigančica (Portret devojčice), 1951, Gips, 37x26x24cm
- Glava seljanke , 1952 , gips, 37x34x32cm
- Sedeća figura (skica), 1953, bronza, 38x18x25,5 cm
- Narikača, 1953/54, drvo, 50x42x22 cm
- Bremenite forme, 1955, gips, 42x15x22 cm
- Glava, 1956, Bronza, 20x24x25 cm
- Bremenite forme, 1956, bronza, 38x14x14 cm
- Materinstvo I, 1956, gips, 38x29x17 cm
- Skica za kompoziciju, 1957, bronza, 18,5×20,5×19,5 cm
- Slom, 1958, bronza, 27x21x28 cm
- Žrtva I (skica), 1958, bronza, 9x23x9 cm
- Osamljena I, 1958, Bronza, 57x24x15 cm
- Osamljena II, 1958, gips, 93x50x45 cm
- Glava nepoznatog, 1958, bronza, 33x22x19 cm
- 18. Ljubav oblika I, 1959, bronza, 30x22x21 cm
- Ljubav oblika II, 1959, gips, 30x22x21cm
- Bremenita, 1960, kamen Bizek, 55x36x29 cm
- Preobražaj I, 1960, bronza, 47x28x24 cm
- Mali torzo, 1960, mermer, 35x25x28 cm
- Prolaznici, 1960, bronza, 24x78x53 cm
- Obline I, 1960, bronza, 32x30x23cm
- Preobražaj II, 1961, granit, 27x36x24 cm
- Zatvoren oblik I, 1961, mermer, 28x37x29 cm
- Razuđena forma, 1962, gips, 48x80x77 cm
- Blizanci I, 1962, bronza, 26x26x30 cm
- Plastična površina (reljef), 1962, aluminijum, 22x23x7,5 cm
- Intima II, 1963, bronza, 45x51x46 cm
- Egzotična forma, 1963, bronza, 42x44x35 cm
- Bivalentna forma I, 1965, aluminijum, 20x23x13 cm
- Jezgro oblika II (skica), 1966, aluminijum, 8x11x6,5 cm
- Plod, Jezgro I, 1967, bronza, 30x47x32 cm
- Velika raspuklina, 1967, bronza, 48x43cm
- Klijanje I, 1969, bronza, 14x15x16 cm
- Raseklina, 1969, bronza, 28x31x30 cm
- Presek, 1969, bronza, 54x56x19 cm
- Klijanje II, 1971, bronza, 15x16x15 cm
- Jezgro oblika VI (skica), 1970, bronza, 7x8x7 cm
- Trinom I , 1976, mermer, 32x39x25 cm
- Klijanje III, 1978, aluminijum, 20x40x22 cm
- Sklop II, 1979, kamen peščar, 36×92 x38 cm
- Skok (otklon), 1980-1982, Venčački mermer, 54x 77×34 cm
- Van težišta I, 1984, aluminijum, 27x38x22 cm
- Rana, 1985, bronza, 23,5×28,5×26 cm
- Klin, 1985, bronza, 25x29x24 cm
- Dvojna forma na ivici, 1990, aluminijum, 40x39x21 cm
- Opstojanje, 1990, bronza, 40x56x26 cm
- Zasecanje, 1990, gips, 57×61 cm
- Nadiranje, 1990, bronza, 57x54cm
- Odilaženje oblika IV (reljef), 1992, aluminijum, 90×63 cm
Skulpture u slobodnom prostoru:
- Kompozicija, 1957, kamen, Petrovaradinska tvrđava, Novi Sad
- Materinstvo III, 1963, kamen, Portorož
- Zatvoren oblik III, 1965, mermer, Vrnjačka Banja
- Jezgro oblika II, 1969. — 1970, mermer, Park skulpture, Muzej savremene umetnosti, Beograd
- Jezgro oblika VI, 1971, mermer, Aranđelovac
- Plod VIa, 1975, mermer, Vandusenova botanička bašta, Vankuver
- Labinski sklop,1977, kamen, Park skulptura, Labin
- Veliki trinom, 1977, mermer, Savski kej, Beograd
- Hiljadudevetstoosamdesetpeta, 1984, bronza, Kraljevo
Samostalne izložbe:
1959, Beograd, Umetnički paviljon „Cvijeta Zuzorić”; Moderna galerija, Ljubljana; Galerija likovnih umjetnosti, Rijeka
1960, Zagreb, Gradska galerija suvremene umjetnosti; Festival of the Visual Arts, Harrogate (Engleska)
1964, Beograd, Salon Moderne galerije
1975, Toronto, Galerie Heritage
1977, Beograd, Galerija Doma JNA; Narodni muzej, Kragujevac
1981 Labin, Narodni muzej; Izložbeni salon, Pula
1982, Beograd, Atrijum; Križanke, Ljubljana; Galerija Forum, Zagreb; Likovna galerija Kulturnog centra, Beograd
1987, Beograd, Muzej savremene umetnosti, retrospektivna izložba
1991, Beograd, Likovna galerija Kulturnog centra; Gradska galerija, Užice
1992, Kraljevo, Gospodar-Vasin konak
1994, Pariz, Galerie du Centre Culturel Yougoslave
1997, Kruševac, Umetnička galerija; Galerija ULUS, Beograd
1998, Beograd, Galerija Zepter, Beograd; Savremena galerija umetničke kolonije Ečka, Zrenjanin
2005, Beograd, Muzej 25. maj, retrospektivna izložba
2007, Beograd, Umetnička galerija HAOS, Crteži i mala
2018, Beograd, Kuća legata, Legat Olge Jančić
2022, Beograd, Iskonsko u modernom, izbor radova iz opusa Olge Jančić, Muzej savremene umetnosti
REFERENCE
Ambrozić, Katarina. 1959. Prvi Bijenale u Parizu. Pariz: Muzej moderne umetnosti grada Pariza.
Bošković, Rajka. 2022. Olga Jančić: Umetnost i ličnost: skulptorke iz kolekcije MSUB: Beograd, Muzej savremene umetnosti, 11.02–02.05.2023. Beograd: MSUB.
Ćelić, Stojan. 1977. Skulptura Olge Jančić. Kragujevac: Narodni muzej.
Denegri, Ješa. 1970. Skulptura. U: Miodrag Protić (ur.), IV beogradski trijenale jugoslovenske likovne umetnosti. Beograd: Muzej savremene umetnosti.
Despotović, Jovan. 1983. Jugoslovenska skulptura posle 1950. Beograd: Galerija-legat Milice Zorić i Rodoljuba Čolakovića, Muzej savremene umetnost.
Grupa autora. 2005. Olga Jančić, retrospektivna izložba. Beograd: Muzej „25. maj”.
Pavlović, Moma. 1981. Olga Jančić. Labin: Narodni muzej.
Pavlović, Zoran. 1982. Olga Jančić. Beograd: Likovna galerija Kulturnog centra.
Pušić, Marija. 1987. Skulpture Olge Jančić, retrospektivna izložba. Beograd: Muzej savremene umetnosti.
Protić, Miodrag B. 1975. Jugoslovenska skulptura 1870–1950, Jugoslovenska umetnost XX veka. Beograd: Muzej savremene umetnosti.
Simeonović Ćelić, Ivana. 1997. „Estetski doživljaj ostvaren kroz autentičnost iskaza”. U: Irina Subotić, Ivana Simeonović Ćelić, Olga Jančić. Skulptura, 195–204. Beograd: Clio.
Subotić, Irina, Ivana Simeonović Ćelić. 1997. Olga Jančić. Skulptura. Beograd: Clio.
Subotić, Irina. 2004. Galerija Zepter – deset godina postojanja 1994–2004. Beograd: Galerija Zepter.
OSTALO
„Oduvek sam osećala otpor prema verbalnom iskazu likovnih umetnika i objašnjavanju sopstvenog rada. Skulptura je ono što ulazi u javnost, ona je moja poruka. Sem toga, vrlo je teško preneti svet oblika u reči. (…) Doživljaj ili, bolje reći, sadržaj i tema su u mom radnom postupku vrlo važni pokretači ka realizaciji skulpture. To je ono što me drži tokom rada i što pokušavam da sugerišem krajnjim učinkom. Pod doživljajem podrazumevam složen proces fiksiranja neke emocije ili racionalizaciju svog stava prema određenoj pojavi ili problemu. Iako doživljaju pridajem ozbiljan značaj, on je ipak samo podloga realizovane skulpture. Taj proces prevođenja osećanja u trodimenzionalni znak, rekla bih, teče automatski. To je proces koji nije prosto beleženje neke moje realnosti, već sublimacija doživljaja u oblik.
A kamen doživljavam kao izazov. Ali ne u onom uobičajenom smislu, kako se to najčešće misli, u smislu fizičkog napora, koji rad u kamenu uostalom i podrazumeva. Kamen je izazov usled izvesne misterioznosti koliko potencijalnih formi u sebi krije. Zamislite kakvo je to uzbuđenje – prići nenačetom bloku u kojem naša imaginacija vidi skriveni oblik do kojeg tek treba doći. Kamen je nepodatan i snažno se opire. Odasvud vrebaju mogućnosti da nas neki pogrešan potez povede u nepovoljnom pravcu. Dakle, ozbiljna disciplina koja zahteva ozbiljnu i dugotrajnu koncentraciju.
To što sam svoju životnu optiku mogla da pretvaram u svet oblika bilo je lepo, uzbudljivo traganje.”
(Simeonović Ćelić, Ivana. 1997. „Estetski doživljaj ostvaren kroz autentičnost iskaza”. U: Irina Subotić, Ivana Simeonović Ćelić, Olga Jančić. Skulptura, 195–204. Beograd: Clio).
PRILOZI
- Prilog 1. Olga Jančić, Arif, 1947, gips, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 2. Olga Jančić, Narikača, 1953-54, drvo, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 3. Olga Jančić, Glava, 1956, bronza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 4. Olga Jančić, Materinstvo I, 1956, gips, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 5. Olga Jančić, Skica za kompoziciju, 1957, bronza, Digitalna arhiva kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 6. Olga Jančić, Osamljena II, 1958, gips, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 7. Olga Jančić, Ljubav oblika I, 1959, bronza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 8. Olga Jančić, Bivalentna forma I, 1965, aluminijum, Digitalna arhiva kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 9. Olga Jančić, Plod jezgro I, 1967, bronza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 10. Olga Jančić, Presek, 1969, bronza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 11. Olga Jančić, Klijanje II, 1971, bronza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 12. Olga Jančić, Plastična površina XII, 1976, gips, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 13. Olga Jančić, Dvojna forma na ivici, 1990, aluminijum, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 14. Olga Jančić, Opstojanje, 1990, bromza, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 15. Olga Jančić, Odilaženje oblika IV, 1992, aluminijum, Digitalna arhiva Kuće legata, foto Vladimir Popović
- Prilog 16. Olga Jančić, Beograd, Rijeka, Zagreb, 1959.
- Prilog 17. Olga Jančić, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1960.
- Prilog 18. Olga Jančić, Salon moderne galerije, 1964.
- Prilog 19. Olga Jančić, Pula Labin, 1981.
- Prilog 20. Olga Jančić, Galerija Forum, Zagreb 1982.
- Prilog 21. Olga Jančić, KCB, Beograd 1982.
- Prilog 22. Olga Jančić, KCB, Beograd 1991.
- Prilog 23. Subotić, Irina. 2005. Olga Jančić, Beograd: Zepter.
FOTOGRAFIJA UMETNICE
- Olga Jančić u ateljeu ispred skulpture Totem, 1962. Digitalna arhiva Kuće legata.
- Olga Jančić u ateljeu na Starom sajmištu, 1959, Digitalna arhiva Kuće legata
PRILOZI
FOTOGRAFIJA UMETNICE
PUBLIKACIJE
ČLAN TIMA: | Dijana Metlić |
DATUM UNOSA GRAĐE: | 3. jul 2023. |